1
Vraag
2
Reacties
KingCobra806

Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Port forward IPV6 werkt niet en WAN ip niet te pingen

Ik heb een webserver draaien thuis en wil in mijn nieuwe modem een port forward instellen, zodat deze ook van "buitenaf" te bereiken is. Ik heb gelezen dat de mogelijkheid bestaat dat Ziggo ervoor kan zorgen dat IPV6 word uitgeschakeld in het modem en IPV4 word geactiveerd, maar dat hoeft voor mij niet.. tenzij dit een vereiste is.

Op jullie forum is iemand met hetzelfde probleem/vraag.

Volgens Mark van Ziggo op dit topic;
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ipv6-port-forward-nee-niet-terugzetten-33156

is de oplossing geboden in dit artikel:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/ipv6-poortfiltering-voor-eigen-webserver-29348

De oplossing die word geboden heb ik getest, echter werkt dit niet en kan ik op geen enkele manier contact krijgen met mijn webserver.

Als ik mijn WAN ip probeer te pingen krijg ik ook een Time-out, firewall in modem uitgedaan en getest en Upnp uitgezet en getest, maar zonder resultaat.

Ik zou graag willen weten hoe ik dit werkend krijg, ik moet mijn apparaten toch ook kunnen bereiken buitenshuis?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
KingCobra806
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb de oplossing zelf kunnen vinden gelukkig!
Mochten mensen met hetzelfde probleem zitten; Gebruik niet je "ouderwetse" ipadres als bijv. 213.77.2.566 in je browser, maar je IPV6 adres in de adresbalk en dan tussen haakjes.

Voorbeeld: http://[2003:2c01:1206:g800:51e2:8b9a:we5:c759]:8080

Omdat het IPV6 adres niet te onthouden is, gebruik ik tijdelijk no-ip.com om makkelijk naar mijn ip te "surfen".

Bekijk in context

18 Reacties 18
KingCobra806
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb de oplossing zelf kunnen vinden gelukkig!
Mochten mensen met hetzelfde probleem zitten; Gebruik niet je "ouderwetse" ipadres als bijv. 213.77.2.566 in je browser, maar je IPV6 adres in de adresbalk en dan tussen haakjes.

Voorbeeld: http://[2003:2c01:1206:g800:51e2:8b9a:we5:c759]:8080

Omdat het IPV6 adres niet te onthouden is, gebruik ik tijdelijk no-ip.com om makkelijk naar mijn ip te "surfen".
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Er zit wel een beperking aan deze oplossing.
In veel situaties in de buitenwereld heeft een gebruiker geen IPv6 address.
Ondermeer op een Phone over 4G.
Dan is je site niet bereikbaar.

Wat je deed is eigenlijk geen Port Forwarding. Dat hoort bij NAT en Ipv4.
Je hebt in de IPv6 Firewall van de ConnectBox een Port open gezet voor het IPv6 address van je Web Server.
Dat moet op een nogal rare manier via IPv6 Port Filtering in de ConnectBox.

Gr Han

NOOT Ik ben in de veronderstelling dat je IPv6 DS-Lite Firmware op je ConnectBox hebt. In dat geval staat er geen 'Port Forwarding' onder 'Beveiliging' bij 'Geavanceerde instellingen'. Is dat zo bij jou?

Staat daar wel 'Port Forwarding' dan zou het IPv6 Dual Stack Firmware zijn en moet je Web Server ook over IPv4 bereikbaar te maken zijn.
KingCobra806
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hier kwam ik gisteravond ook achter inderdaad, toen ik een FTP verbinding wilde maken met mijn server buiten het netwerk om. Balen!

Nee klopt, in de router staat geen Port Forwarding, maar: IP- en Poortfiltering.

Is er een manier de server wel bereikbaar te maken, zonder dat Ziggo een aanpassing doet in het modem van ipv6 -> ipv4?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Die manier heb je al gevonden, maar gaat nooit werken vanaf IPv4 adressen, als je DS-lite hebt. Daar is binnen die techniek geen oplossing voor, omdat het inherent is aan de DS-lite. Je moet dan eigenlijk naar Full Dual Stack, als dat kan, of anders terug naar vroeger, = IPv4 only.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nee helaas niet.
De standaard procedure in jouw geval is: IPv4 Firmware als vervanging.

Er wordt hier en daar wel IPv6 Dual Stack Firmware ipv DS-Lite uitgerold op de ConnectBox.
Dan heb je ook IPv4 Forwarding & kan je Server over IPv4 en IPv6 het Internet op.
Dat gebeurt alleen in voormalig Ziggo gebied. Je kunt het niet 'zomaar' krijgen, zover ik weet. De precieze regels ben ik vergeten. Ze waren raar: alleen bij bestaande klanten in voormalig Ziggo van voor ....... Medio 2017, was het, herinner ik me, of zoiets.
Probeer het als je niet in voormalig UPC gebied woont:
www.ziggo.nl/chat
Snelle response en 24/7 beschikbaar.
Hier kun je ook een aanvraag voor IPv4 Firmware doen ter vervanging van DS-Lite.
Goed onderhandelen zou kunnen helpen- boos worden niet.

Wish you luck. Je verdient Dual Stack, vind ik, maar wie ben ik.
Gr Han
KingCobra806
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Super! Heb inmiddels de Dual Stack en werkt precies zoals ik wil! Bedankt voor de info
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
He King of Cobra, Goddamn good! Ik was te pessimistisch, maar liet je weten wat ik wist.
Zo zie je maar weer. Wie niet probeert. Ging het makkelijk? Laat ff weten.
En ook nog zo snel. Snap eigenlijk niet dat dit tegenwoordig zou kunnen. Knoop dat in mijn oren, voor een Tip aan iemand anders met hetzelfde probleem.
Gr Han
mensfort

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb bijna een week Ziggo en krijg ook geen port forwarding werkend. Ziggo heeft beloofd IPV4 weer te activeren in plaats van IPV6. Toch zie ik in veel menus IPV6 en op andere pagina's zie ik IPV4. Mocht er voor 2 januari geen oplossing zijn, moet ik Ziggo annuleren want daar heb je maar 14 dagen voor. Dat zou niet leuk zijn, maar zonder port-forwarding heb ik helemaal niets aan Ziggo.

Wie wel een oplossing heeft, laat het snel weten graag... 😞 Ik ga ze nogeens bellen morgen,...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mensfort
Er is iets nog niet goed ingesteld op je ConnectBox.
Is erbij gezegd hoe lang het duurt alvorens de wijziging op je ConnectectBox terecht zal komen? Kan soms wel 48 uur duren.
Probeer eens een factory reset en kijk of er iets is veranderd.
Het moet goed komen, maak je daarover geen zorgen. Het verloopt alleen wat stroefjes.
Gebruik, als het probleem blijft, voor nieuw contact:
www.ziggo.nl/chat
Snelle response en 24/7 bereikbaar.

Voor de volledigheid, nog dit.
Ik ken twee problemen met Port Forwarding op de ConnectBox.
Begrijp van je dat het bij jou om (1) gaat.

(1) Port Forwarding staat niet in de menu's
Onder Beveiliging bij Geavanceerde instellingen, ontbreekt deze keuze.
Dan heb je IPv6 DS-Lite Firmware; daarbij kan Forwarding nu eenmaal niet.
Dat is bij jou het geval en je hebt al een overstap geregeld naar IPv4 Firmware om aan Forwarding te kunnen gaan doen, begrijp ik.

Het aardige van dit Topic is, dat blijkt, dat je ook een vervanging door IPv6 Dual Stack Firmware kunt krijgen, als je daarom vraagt. Dat lukt alleen als je in voormalig Ziggo gebied woont.
Dan behoud je IPv6 en je kunt daarnaast ook Port Forwarden voor IPv4.

(2) Port Forwarding staat wel in de menu's, maar je kunt geen Forwarding Regels toevoegen. De Button 'Voeg nieuwe regel toe' is grijs.
Niet van toepassing op jou, begrijp ik, maar ik zet dit er nog ff bij.
Dan moet Ziggo iets wijzigen in het Profiel van je ConnectBox, om het werkend te krijgen.
Het kan 48 uur duren alvorens die wijziging doorkomt, zag ik gisteren in een ander Topic.

Gr Han
AbLi

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi, zoals velen loop ook ik ineens tegen een onverwachte tegenvaller aan. Mijn nieuwe witte Connectbox blijkt geen portforwarding te ondersteunen. Mijn oude (kapotte) Cisco deed dat wel en het is vreemd dat diens - door Ziggo aangedragen - vervanger deze belangrijke functie niet ondersteunt. NAS en IPcamera zijn bijvoorbeeld onbereikbaar vanaf de WAN kant, ondanks dat de poorten wel geforward zijn (die mogelijkheid is dus zichtbaar in het instellingenmenu. Net als IPv4 en IPv6 trouwens) en ondanks dat ze beide een vast IP adres hebben.

Volgens de helpdesk ondersteunt Ziggo in het geheel geen portforwarding maar uit vele reacties op verschillende topics hierover op de community komt een ander beeld naar voren.

Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
AbLi
Port Forwading moet gewoon werken. Dat kun je lezen in dit Topic.
De Helpdesk van Ziggo geeft klanten geen support, als er problemen mee zijn. Dat is wat ze bedoelen met 'niet ondersteunen'.

Hoe testte je de externe bereikbaarheid van bv je NAS?
Doe dit op een Phone over 4G ipv via een lokale Wifi Connectie.
Werkt het dan wel?

Gr Han
AbLi

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor je snelle reactie Han!
Ik heb dit en andere topics over port forwarding bij Ziggo gelezen en verwachtte dat de helpdesk remote IPv6 zou uitschakelen zodat ik weer van buitenaf (bijvoorbeeld via 4G) mijn netwerk kon benaderen. Die aanpak komt verschillende keren naar voren namelijk.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
AbLi
Als je Port Forwards kunt instellen op de ConnectBox, dan moet dat werken.
Je hebt dan ofwel IPv6 Dual Stack Firmware ofwel IPv4 Firmware op het kastje.
Andere Firmware is dan niet nodig.
Of je Dual Stack hebt kun je checken.
https://www.whatismyip.com/
Als je daar behalve een IPv4 address ook een Public IPv6 address ziet, dan heb je IPv6 Dual Stack & beschik je over alle normale IPv4 faciliteiten.

Er zal wel iets anders aan de hand zijn.
Wat is het interne IPv4 adres van je NAS? Wat is merk/model van je NAS?
Laat je Port Forward Regels maar eens zien met een plaatje.
Gr Han
AbLi

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Han,

IPv6 Public adres is zichtbaar. IPv6 adres wordt stateless toegewezen vlgns config menu van Connectbox.
NAS heeft vast IP adres: *.3. Afbeelding van een paar forwardrules:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Dat Ip is ok en ik zie niks geks aan je Forwards.
We gaan rustig verder.
Wat voor NAS is het? Geef merk/model.
Gr Han
AbLi

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Asustore 302T. Voor de duidelijkheid: zelfde forwardings werkten foutloos op m'n vorige Cisco router (ook Ziggo als provider). Mijn externe IP bleek gewijzigd bij het nieuwe modem/router. Daar kwam ik pas achter toen ik met de forwarding aan de slag ging.

Thnx trouwens voor je inspanning :-))
Het zou gepast zijn wanneer een expert/moderator van Ziggo de lead nam? !
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ziggo medewerkers nemen alleen the lead als vastgesteld kan worden dat je probleem aan Ziggo apparatuur ligt.
Ik neig er al aardig toe in die richting te gaan denken, want zie nog geen probleem aan jouw kant. Verder onderzoek laat ik nu zitten.

Expertise mbt problemen met eigen apparatuur kun je hier van andere klanten verwachten en jawel soms toch ook weer van een Ziggo Moderator als die heel toevallig goed bekend is met het probleem.

Wacht rustig af tot een Moderator hier langskomt. Dat gebeurt altijd na enkele dagen. Tijdens de feestdagen kan dit langer duren dan normaal.
Succes verder,
Han
AbLi

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt tot zover Han.
Vzv ik kan zien is mijn apparatuur nog steeds in orde. De verandering trad op met de nieuwe Connectbox. Daarmee onbevredigend dat Ziggo's helpdesk me in de kou laat staan.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic