Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
DennisUithol
Level 2

Port Forwarding (5061)

Goededag,

momenteel ben ik bezig met een Test-Setup van een Audiocdes Session Border Controller (SBC) die ik middels Hyper-V op Windows Server 2022 als VM run.

De SBC wil ik verbinden met Teams Direct Routing.

Voor zover ik weet heb ik aan alle prerequisites voldaan om e.e.a. te laten werken, echter lijk ik geen signaal op mijn SBC te ontvangen van inkomende en uitgaande oproepen.

Mijn vermoeden is dat het aan de Port Forwarding binnen mijn modem (Connectbox Giga) ligt. Hoewel Port Forwarding niet lastig is om te configureren doet dit (denk ik) niet wat het zal moeten doen. Het idee is om een intern IP-Adres 192.xxx.xxx.xx te forwarden naar aanbevolen poort 5061 (volgens de Audiocodes handleiding, tevens een veelgebruikte poort voor overige SBC's.

Dient er iets bij Ziggo op de achtergrond aangepast te worden waardoor dit evt. werkt? Van andere providers weet ik dat IP-Adressen worden gedeeld door gebruikers door bepaalde rules. Hoe dit exact werkt weet ik helaas niet.

Heeft iemand anders een dergelijke setup of forward wel eens geconfigureerd en werkend gekregen?

Alvast bedankt voor de hulp!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennisUithol
Level 2
Topicstarter

Bedankt voor de reactie, het probleem is verholpen en de configuratie op de SBC werkt. De poorten heb ok gecontroleerd maar stonden correct in de Ziggo router. Nogmaals de poortinstellingen op de SBC nagelopen. Dit stond ook correct ingesteld. Echter kwam ik erachter dat de SIP-Trunk nog niet volledig geconfigureerd was binnen de SBC en niet geregistreerd was. Nogmaals dank voor de reacties!

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Bij Ziggo beschik je over een eigen IPv4-adres dat niet gedeeld wordt met andere klanten. Er is ook geen aanvullende configuratie op de achtergrond nodig. Ik heb geen ervaring met de AudioCodes SBC, Hyper-V of Teams Direct Routing, dus hieronder een aantal algemene vragen:

• Heb je al gecontroleerd of poort 5061 op een ander apparaat binnen het LAN bereikbaar is op het interne IPv4-adres van de server?
  • Kun je alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
  • Kun je UPnP uitschakelen op de pagina Geavanceerde instellingen → UPnP?
  • Wat geeft www.yougetsignal.com aan voor jouw externe IPv4-adres (reeds ingevuld) en de poort 5061?
0 Kudos
puppie
Level 17

Hoe staat jouw firewal ingesteld.
Kun je een plaatje laten zien?

0 Kudos
Karel.
Level 17

Controleer of je VM ook deel uitmaakt van je LAN, anders heb je mogelijk wel een portforward naar je Hyper-V server, maar niet naar je VM. Dat zou ergens ingesteld moeten worden voor je VM middels een virtuele switch en het delen met je NIC van de Hyper-V server.

DennisUithol
Level 2
Topicstarter

Bedankt voor je reactie! Was een goede tip om te controleren of poort 5061 bereikt kon worden op m'n publieke IP.

Weet je misschien of er ook iets is om een UDP poort te controleren (5061 betreft TCP)?

0 Kudos
DennisUithol
Level 2
Topicstarter

Hi Puppie,

de fitewall staat (nog) standaard ingesteld zoals Ziggo aangeleverd heeft. Bedankt voor de tip om dit te checken.

0 Kudos
DennisUithol
Level 2
Topicstarter

Hi Karel,

goede tip, dit heb ik nagelopen en stond correct ingesteld!

0 Kudos
DennisUithol
Level 2
Topicstarter

Bedankt voor de reactie, het probleem is verholpen en de configuratie op de SBC werkt. De poorten heb ok gecontroleerd maar stonden correct in de Ziggo router. Nogmaals de poortinstellingen op de SBC nagelopen. Dit stond ook correct ingesteld. Echter kwam ik erachter dat de SIP-Trunk nog niet volledig geconfigureerd was binnen de SBC en niet geregistreerd was. Nogmaals dank voor de reacties!