1
Vraag
2
Reageer en help mee
Ros3

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Port Forward werkt niet voor poort 5000 en 5001 wel voor andere poorten

Voor mijn Synology NAS heb ik diverse poorten geforward en gecontroleerd via https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ Alle poorten staan open behalve poort 5000 en 5001, deze krijg ik sinds gisteren niet meer open. Daarvoor werkte alles prima. De instellingen van de poorten 5000 en 5001 heb ik opdezelfde manier gedaan als de andere poorten waar het wel bij is gelukt. Ziggo helpdesk gebeld, modem instellingen staan goed ingesteld op IPV4. Kreeg het advies om het op het forum te proberen. Heeft er iemand een idee? 

10 Reacties 10
privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

Ik ben benieuwd waarom je die poorten open wilt hebben. Als het om je Synology nas gaat zou ik ze zeker niet open zetten voor de buitenwereld. Verder is die o.a onderdeel van UPnP dus zeker niet handig (veilig) aan de buitenkant van je router/firewall. 

Ros3
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De poorten 5000 en 5001 heb ik onlangs naar andere poorten veranderd om op mijn Synology DSM te komen. De poorten 80 en 443 zijn voor Photo Station. 6690 voor Drive. Etc. Wat zijn andere mogelijkheden? Daar ben ik niet bekend mee. 

 

Wat betreft de poorten 5000 en 5001, deze zijn nu niet open terwijl ik deze wel open heb gezet in poort forwarden. Dat vind ik vreemd en zou ik graag weer open willen kunnen zetten. 

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

Je kan er natuurlijk voor kiezen om een OpenVPN verbinding te laten maken. Ben je dan eenmaal binnen dan kan je ook naar je photostation.

Het blijft altijd een afweging tussen veiligheid en gemak.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Ros3 en welkom op de Community,

Fijn dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag. Ik begrijp dat je gebruik wilt maken van Portforwarding vanwege je Synology NAS. 
Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt regelen. Het makkelijkst is om de UPnP functie aan te zetten in de instellingen van het modem. Universal Plug and Play (UPnP) stelt apparaten op het netwerk in staat om elkaar ‘te zien’. Elk apparaat kan zichzelf aankondigen op het netwerk, zodat het eenvoudig is voor
apparaten om met elkaar te communiceren en samen te werken. Eén van de functies van UPnP is om een apparaat toe te staan om poorten te forwarden, zodat jij dat niet handmatig hoeft te doen.

In plaats van gebruik te maken van UPnP kun je ook handmatige portforward instellen. In dit topic staat een uitgebreide uitleg over Portforwarding. Raadpleeg de handleiding van je Synology NAS om na te gaan welke poorten of portranges er open gezet dienen te worden. 
Let op: Maak of alleen gebruik van UPnP OF handmatige Portforwards. Gebruik niet beide opties tegelijk, dat kan namelijk weer voor netwerkproblemen zorgen. 

Je kan daarnaast ook d.m.v. een Open VPN verbinding contact maken met je Synology NAS zoals @privateer ook oppert. Op deze pagina vind je hierover ook een uitgebreide uitleg. 

Laat onder dit topic maar weten of het gelukt is. Anders helpen wij je hier graag verder.

Nog de beste wensen voor 2021 en een fijne dag!

Groeten,

Paul 

Ros3
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@privateer, @Paul Ziggo bedankt voor jullie reacties en uiteraard de beste wensen voor 2021!

 

Zojuist de router gereset en opnieuw ingesteld. UPnP uitgezet, de NAS vast IP adres gegeven bij DHCP instellingen, 12 poorten handmatig ingevoerd bij poort forwarding (9TCP en 3 UDP), poorten gecontroleerd via https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ 

 

5 tcp poorten zijn open. 

4 tcp poorten, waaronder 5000 en 5001 blijven op een of andere manier gesloten.

3 udp poorten zijn gesloten

 

Waar kan het aan liggen? Wat zou kunnen doen om de poorten te openen?

 

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

5 tcp poorten zijn open. 

4 tcp poorten, waaronder 5000 en 5001 blijven op een of andere manier gesloten.

3 udp poorten zijn gesloten

 

Waar kan het aan liggen? Wat zou kunnen doen om de poorten te openen?

 

Je weet dat je NAS ook een eigen firewall heeft? Kijk eens of die aan staat en ook de DOS aanval beveiliging.

En ook de beste wensen voor 2021!

Ros3
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb de firewall en de DOS aanval beveiliging uitgezet en opnieuw getest. Uitkomst blijft hetzelfde. 

 

Heb ook de Synology router achter het modem / router van Ziggo weggehaald en poort forwards nogmaals opnieuw ingesteld. 

 

Nu 6 TCP poorten open.

3 TCP poorten gesloten, waaronder 5000 en 5001

3 UDP poorten gesloten. 

 

Wat gek is, is dat bij het configureren van de router vanuit de NAS, dat deze aangeeft dat er nog twee routers in het netwerk zijn gevonden. De andere is toch echt losgekoppeld. 

 

Zal morgen nog eens met Ziggo bellen. 

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

Maar ik zie nog geen test met een interne machine.

Krijg je dan wel verbinding met je VPN server op de Synology?

 

Ros3
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

VPN verbinding werkt prima, zowel van binnen het netwerk als van buiten. 

Wat voor testen zou ik nog meer kunnen doen?

 

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

Je zou nog een port redirection kunnen proberen.

Doe aan de buitenkant van de firewall eens een andere poort die je dan doorstuurt naar 5000/5001.

 

extern:15001 → intern 5001

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic