1
Vraag
2
Reageer en help mee
Arno4

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Poortforwarding voor scan-to-email

Sinds enkele weken werkt mijn scan-to-email (van printer naar PC) niet meer. Van alles geprobeerd om het weer aan de praat te krijgen. Ik gebruik voor de SMTP server poort 25. Nu blijkt uit testjes dat poort 25 geblokkeerd is. Door Ziggo, want dat is de enige die dat kan.

Contact opgenomen met Ziggo. Eerst een bandje dat zegt 'we helpen je niet' uiteindelijk  met een persoon gesproken die zei naar de community te gaan en te zoeken op poortforwarding. Dus eigenlijk zei hij ik help je ook, niet. Service met een hele kleine s.

Maar goed geen idee wat poortforwarding is en wat is moet doen.

 

Wie kan me helpen?

8 Reacties 8
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Arno4 

Welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf óók klant ben. Ziggo moderators die ’Ziggo’ voor hun naam hebben staan, komen meestal binnen een werkdag (tussen maandag en vrijdag) langs in elk topic. Maar dit terzijde.

 

Je vraag wat is port forwarding (in begrijpelijke taal)?
Je hebt blijkbaar een printer en deze wil je op een andere locatie of bijvoorbeeld via 4G benaderen? Standaard is deze toegang geblokkeerd door je router. Kwaadwillenden zouden anders ook zomaar toegang hebben tot jouw netwerk en dat moet je niet willen.

Het openen van poorten kun je vergelijken met het bezorgen van de post. Heb je de brievenbus achter de poort van je oprit staan, waardoor de postbode er niet bij kan? Dan zul je nooit post ontvangen. Je wilt echter ook niet dat je poort altijd openstaat, zodat iedereen naar binnen kan. Daarom is het handig noodzakelijk om de poort te voorzien van een code. Die code geef je vervolgens aan de postbode, zodat alleen hij naar binnen kan.

Stel je wilt je printer benaderen, deze laat je via een specifiek poortnummer (de code voor de postbode) werken. Dit poortnummer zet je door naar het ip-adres (huisnummer) van je printer. Het is hiervoor wel belangrijk dat je printer een statisch ip-adres heeft. Anders kan het zijn dat je na het herstarten van je router ineens met een ander apparaat probeert te verbinden. 
Maar wat ben ik eigenlijk aan het doen: hier staat het!

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

E-mail niet kunnen versturen heeft niets met port forwarding te maken.

Port forwarding is voor verbinding van buiten naar je interne netwerk.

E-mail versturen werkt van binnen je netwerk naar buiten. Dus andersom.

 

Nu heeft ziggo om veiligheidsredenen wel poort 25 afgesloten. Dat is de laatste weken regelmatig gemeld.

Zoeken - Ziggo Community

 

Je moet dus deze instellingen gebruiken.

IMAP-, POP-, SMTP-instellingen | Klantenservice | Ziggo

 

Uitgaande serverinstellingen
server: smtp.ziggo.nl
serverpoort: 587
type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
verificatie vereist: ja
gebruikersnaam: volledig e-mailadres
wachtwoord: je e-mailwachtwoord

 

 

Arno4
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

 Beste Steefb,

 

Het gaat inderdaad over poort 25.

De door jouw voorgestelde instellingen heb ik al lang geprobeerd. Dit werkt helaas niet. 

Ik kan me zo voorstellen dat als Ziggo meent poort 25 te sluiten met als gevolg dat ik mijn apparatuur niet meer kan gebruiken, dat dit ook weer terug te zetten moet zijn.

 

Als poort 587 niet de oplossing is, wat zijn dan nog de opties? 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Krijg je foutmeldingen op poort 587? Het is raar dat dat niet werkt. Zigo wil af van het ongeauthoriseerd mailen via 25, om spam in te dammen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

 

Arno4
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@efok 

Als ik poort 25 ingesteld houd probeert de printer de scan te verzenden  en komt hij in een wachtstand. Na ongeveer 10 a 15 min ontstaat er een time out(?) en geeft de printer een fout in zijn scanlog bestand.

Met poort 587 ingesteld geeft de printer direct een foutmelding, "communication failed" oid.

 

 

 

 

Arno4
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Work around?

Kan ik via outlook.com scan to email instellen met poort 25? Heeft dat iets met mijn ziggo account te maken?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Heb je bij 587 wel STARTTLS en authenticatie ingesteld?

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Arno4

Goed dat je hier langskomt! Ik zie dat je hier met de anderen al e.e.a. hebt uitgezocht. Kun je antwoord geven op de vraag van @efok? Dan kunnen we verder 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic