1
Vraag
2
Reageer en help mee
Wietze1

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Poorten Forwarden Technicolor TC7210

Hallo Community,

 

Ik probeer op de Technicolor TC7210 3 poorten te forwarden tcp en udp

 

Nou wou dat vorige week wel, maar omdat ik dacht dat ik het niet goed gedaan had  heb ik alles er weer uit gehaald en nu wil het niet meer.

 

Ik kan 3 regels toevoegen bijvoorbeeld 3 x tcp op 3 poorten, maar als ik dan dezelfde poorten udp wil open zetten geeft ie een foutmelding.

Error converting one or more entries:

TRY AGAIN

 

kunnen jullie mij helpen ?

 

heb een eigen gameservertje gemaakt hier speelden we thuis gewoon op, maar nu wil ik dit servertje ook van buitenaf benaderbaar hebben.

 

 

gr Wietze

 

18 Reacties 18
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Wietze1, welkom hier op de Community! De tweede poging is minder succesvol begrijp ik, helaas! Wil je het modem eens een fabrieksreset geven en het daarna opnieuw proberen? Helpt dit niet, deel dan een screenshot van de regels die je precies wilt toevoegen en de overige settings.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Wietze1 

Stel het protocol in op "BOTH" (dat is de combinatie van TCP en UDP).

Wietze1
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi @Rikst 

 

Ik wil poorten 2350/3450 en 5000 open hebben zowel TCP als UDP

Dit is wat ik nu ingevoerd heb.

Poorten.PNG

en als ik ze nu UDP wil invoeren krijg ik dit...

Fout Melding.PNG

 

Het rare is 2 weken geleden kon ik wel alles invoeren zowel TCP als UDP

 

Gr Wietze

Wietze1
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi @DennyW 

 

Zo bedoel je ?Poorten2.PNG

Heeft dat dan dezelfde werking dan als je ze appart open zet ?

 

Gr Wietze

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

@Wietze1Ja, dat heeft hetzelfde effect

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@Wietze1 Zo te zien heb je al de nodige tips gekregen van experts @DennyW en @efok. Op deze handige pagina staat ook alles wat je moet weten m.b.t. portforwarding. Ik raad aan dat ook eens rustig door te lezen.

Wietze1
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo @efok 

 

Ik heb de poorten 2350/3450/5000 nu op both open staan maar de server is van buiten af nog niet benaderbaar.

 

Wat doe ik verkeerd ?

 

heb de poorten zo open staan...Poorten3.PNG

De server pc heb ik een vast ip adres gegeven 192.168.178.49

 

intern op ons netwerk kan ik met de server verbinden en gewoon racen.

 

maar extern komt er niemand in.

 

Gr Wietze

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

Het ziet er wel goed uit. Heb je het juiste externe IP?

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@efok 

Volgen mij ondersteunt de TC7210 geen NAT Loopback / hairpinning.

Wietze1
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@efok 

Ja heb het gecheckt heb het juiste ip adres ingevoerd.

Wietze1
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@DennyW 

Ben ik NAT Loopback / hairpinning nodig om de server te bereiken ?

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Wietze1 

Bij de TC7210 kan je de server waar de port forwarding naar verwijst niet connecten als je deze aanroept met het externe IP-adres als je dit doet van binnenuit de router zelf.

Om te testen of een portforward (bij deze router) werkt kan je:

- een website gebruiken die open porten test (zoals b.v.: Canyouseeme.org , maar er zijn er meer die dit kunnen);

- de server aanroepen via de data-bundel van je smartphone;

- iemand ander vragen dit te testen.

Voorwaarde is wel dat de server draait en deze op een of andere manier genegen is om een reactie te geven.

 

Bij routers die wel NAT loopback (ook wel hairpinning genoemd) ondersteunen heb je die beperking niet; bij die routers kan je je eigen server wel van binnenuit benaderen met gebruikmaking van het externe IP-adres.

 

Wietze1
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@DennyW 

 

Heb het van buiten af geprobeerd, kom er niet in.

 

Maar op de pc's op het interne netwerk wel.

 

Heb ook een server test programma gevonden.

Dit is op het IP adres van de server PC

TMservertest.PNG

 

Maar als ik het WAN IP adres invoer dan is alles wel groen 😞

TMservertest2.PNG

Het WAN IP is het publieke IP toch ?

 

Gr Wietze

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Wietze1 

Inderdaad, het WAN-IP-adres is het publieke (het externe) IP-adres. Dit publieke IP-adres is voor iedereen bereikbaar. De portforward-regels geven de verwijzing naar het interne IP-adres binnen het LAN. De porforward-verwijzing zorgt er ook voor dat de firewall geen bezwaar maakt als iemand contact zoek met de server.

 

N.B.: Dit forum is openbaar. Het was waarschijnlijk niet je bedoeling om het IP-adres van de server op internet aan iedereen bekend te maken. Een moderator hoort deze info (de afbeelding) te verwijderen of te wijzigen, omdat dit tegen de regels is.

(Ik zal een poging doen om dit even te melden.)

 

Gr.
DennyW

 

**EDIT**
Ik krijg een foutmelding bij mijn poging een melding te sturen. Afwachten dan maar wat een moderator doet.

Wietze1
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@DennyW 

 

Stom van me niet aan gedacht.

 

Zou het op de server pc ook aan het ip adres kunnen liggen ?

 

Krijg hem niet benaderd van buiten af. intern werkt prima .

 

Gr Wietze

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Wietze1 

De firmware van deze Ziggo-modem-router (en sommige versies van andere Ziggo-modem-routers) laten niet toe dat je met een PC vanuit je thuisnmetwerk (dus met een 192.168.78.xx-IP-adres) de server aanroept met het WAN-IP-adres (217......). Deze router ondersteunt namelijk NAT-loopback (hairpinning niet.


N.B.-1: Routers die wel NAT-loopback ondersteunen gebruiken voor zo ver ik weet een trucje: een verbindingspoging naar een portforward via het WAN-IP-adres gaat niet eerst en het hele internet over over om dan weer teruggeleid te worden naar de router, nee de router vangt dit zelf af en nummert het IP-adres van die verbinding steeds om, zodat het lijkt dat je eigen aanroep van buiten af komt.
De router gebruikt dan in feite dus dan ook het 192.168.178.xx IP-adres. Dit vooral makkelijk als je met een laptop of smartphone de server zowel thuis als op locatie aanroept; het kan dan met één en dezelfde verbindings-instelling.
N.B.-2: Bij sommige moderne routers die wel NAT-loopback ondersteunen kan het zijn dat die functie standaard uitgeschakeld is; als je er gebruik van wilt maken moet je die functie dan zelf aan zetten. Dit zou uit veiligheidsoverwegingen zijn.

 

Groet,
DennyW

 

Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes

Hi @Wietze1!

 

Zo te zien zijn de instellingen goed en laat de externe verbinding tool - de test word op een server elders uitgevoerd - de poorten in het groen zien. De poortforwarding werkt! De externe tool kan niet je interne netwerk (192.168.x) testen natuurlijk, dat is rood en dat klopt.

 

Antwoord op de volgende vragen kan tot de gouden tip leiden 😉

  • Welke game gaat het om? Heb je een link naar de poorten die vereist zijn? Misschien zijn de poorten gewoon niet de juiste.
  • NAT loopback is interessant, zeker wanneer je nog niet veel basiskennis van netwerken hebt. Maar dat staat los van het werkend krijgen van de poorten.
  • Zet je server aan. Test alle poorten die je nodig hebt in combinatie met je publieke IP adres via bijvoorbeeld www.canyouseeme.org. Laat hier de uitkomst weten. 
  • Werken alle poorten?  Dan is het geen internet probleem. Check bijvoorbeeld of je server goed is ingesteld of dat je buddies wel goed connecten.

Succes!

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Wietze1  (en ook @Anne H )

 

In het bijzondere geval dat als de server geïnstalleerd is op dezelfde PC waarmee je ook als client met de server wil verbinden kan je de server aangeroepen op het z.g. loopback IP-adres. Gebruik dan IP-adres: 127.0.0.1  (plus : en het poortnummer).
(N.B: Theoretisch kunnen loopback (adapter) IP-adressen gebruikt zijn uit de gehele range van 127.0.0.1 tot 127.255.255.255, maar gebruikelijk is 127.0.0.1)

 

 

@Wietze1 

N.B.:
Een externe tool via een website kan nooit rechtstreeks verbinding maken een  z.g. intern IP-adres zoals 192.168.xx.xx. Zo'n IP-adres hoort niet routeerbaar te zijn over het internet; Het Ziggo-netwerk en ook de DNS-server negeren of blokkeren dat soort verkeer.

Externe verbindingen (dus via het WAN) kunnen alleen plaatsvinden met gebruikmaking van het externe (openbare) IP-adres (hier dus beginnende met 217). Het is het NAT-mechanisme in de router die steeds de vertaalslag maakt naar de interne IP-adressen (van het LAN).

Een portforward-regel creëert een uitzondering op de firewall-regels voor de aanroepen op die poort/poorten die je ingevuld hebt. Dat verkeer wordt dan toegelaten en door verwezen naar het ingevulde interne IP-adres.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic