1
Vraag
2
Reacties
Irene-71

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Poort openen voor airco die met MESH systeem is verbonden

Hallo,

 

Ik heb een Toshiba airco gekocht en wil deze gebruiken via een app.

Daartoe moet ik de airco bekend maken met de app en dit vereist volgens leverancier dat ik de poorten 80, 443 en 8883 moet openen. 

Ik heb een Technicolor TC7210

WIFI op de TC7210 staat uit en ik heb een TP-Link Deco M9 bedraad op de Technicolor aangesloten.

Al mijn apparaten maken probleem verbinding met de Deco M9.

 

Omdat de airco geen rechtstreekse verbinding maakt met de TC7210 heeft het toevoegen van een Mac-adres tbv vast IP adres in de TC7210 geen zin.

 

Als ik inlog op de TC7210 dan krijg ik bij het instellen van de port forwarding steeds een conversion error.

Bijgesloten foto's zijn van de instelling die ik probeer te maken en de foutmelding.

 

Doe ik iets fout?

25 Reacties 25
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Irene-71  schreef:

...Helaas heeft de airco alleen WIFI en is het verbinden met de DECO juist het probleem, wat ik met het openzetten van poorten wil proberen op te lossen...



Als u de Deco M9 in router mode hebt staan én de Ziggo Modem/Router staat in router mode ( = standaard ), dan hebt u 2 routers achter elkaar. Dat geeft vaak allerlei problemen.

Hebt u de ZMR in router mode staan, dan kan u de Deco M9 beter in AccessPoint mode zetten. Dan staan alle router functies uit en geven de Deco station alles 100% transparant door wat ze ontvangen. Tevens is de Deco set in AP mode minder kritisch qua netwerk setup. Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO.


Veel 'goedkope' of qua ruimte beperkte apparatuur, hebben vaak problemen met moderne wifi technieken zoals b.v. mesh. Vaak komt dat doordat de gebruikte software en/of hardware met minimale eisen wordt gemaakt en zo vaak niet geheel ( of geheel niet ) aan de standaarden voldoen. Of ze zijn niet met het oog op de toekomst ontworpen en missen zo de nieuwe technieken of de benodigde aanpassingen en/of instellingen. Door het b.v. afschakelen van bepaalde 'MESH' functies, kan u vaak oude apparatuur toch verbinden.
 


Probeert u eens één ( of een mix ) van de onderstaande opties :

Controleer of de Deco set de laatst firmware heeft:
-Start de Deco app op uw smartphone
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Voer een update uit voor Deco”

Voor op het apparaat zelf:
-Verwijder/vergeet/reset de oude wifi verbindingen/instellingen.
-Herstart apparaat
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app op uw smartphone
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Voor het gehele systeem:
-Tijdelijk de 5 Ghz band uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Zet 5 GHz wifi weer aan, blijft wifi verbinding werken?

Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Daarna “Snelle roaming” weer aanzetten, blijft wifi verbinding werken? Zo niet, dan deze optie gewoon uitlaten.

Voor het gehele systeem:
-Het gastnetwerk aanzetten
- Nu proberen in te loggen op het gast wifi netwerk

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Irene-71 

Ik heb zojuist de link door gelezen. En daarin staat het volgende wat van belang is. Ik Zie dat Pasi al wat nuttige tips betreffende de M9 heeft gegeven wat ik nog voor alle poort instellingen zou adviseren is zet tijdelijk de 5 ghz uit zodat de Airco en het toestel met de app beide enkel via 2,4 ghz zullen communiceren, dat is mogelijk van groter nut dan de forwards.

 

 

Wifi-adapter werkt alleen op 2,4 Ghz band
De wifi-adapter werkt alleen op de 2,4 Ghz band. Vaak staat uw router standaard ingesteld op het uitzenden van zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz. Het is dan de bedoeling dat u enkel de 2,4 Ghz band selecteert. 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Vlak voor de stap dat je SSID en password in moet vullen kan je ook kiezen voor WPS

In de smartphone APP van de DECO9 daar kan je dan de virtuele WPS gebruiken ipv SSID/password in te moeten tikken.

Zie voor WPS knop: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2332/

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Het probleem is opgelost!

Niet door het openen van poorten, maar door het uitzetten van de "snelle roaming" en "Beamforming" op de DECO M9.

Dit zou alleen bij oudere apparaten tot een probleem moeten leiden, maar de Toshiba airco bleek er ook gevoelig voor.

 

Dank je wel voor het meedenken!

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Het probleem is opgelost!

Niet door het openen van poorten, maar door het uitzetten van de "snelle roaming" en "Beamforming" op de DECO M9.

 

Dank je wel voor het meedenken!

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Bedankt voor het meedenken.

Het probleem is opgelost!

Niet door het openen van poorten, maar door het uitzetten van de "snelle roaming" en "Beamforming" op de DECO M9. Nadat het apparaat was gekoppeld was het geen probleem meer om beide weer aan te zetten.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic