1
Vraag
2
Reacties
Irene-71

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Poort openen voor airco die met MESH systeem is verbonden

Hallo,

 

Ik heb een Toshiba airco gekocht en wil deze gebruiken via een app.

Daartoe moet ik de airco bekend maken met de app en dit vereist volgens leverancier dat ik de poorten 80, 443 en 8883 moet openen. 

Ik heb een Technicolor TC7210

WIFI op de TC7210 staat uit en ik heb een TP-Link Deco M9 bedraad op de Technicolor aangesloten.

Al mijn apparaten maken probleem verbinding met de Deco M9.

 

Omdat de airco geen rechtstreekse verbinding maakt met de TC7210 heeft het toevoegen van een Mac-adres tbv vast IP adres in de TC7210 geen zin.

 

Als ik inlog op de TC7210 dan krijg ik bij het instellen van de port forwarding steeds een conversion error.

Bijgesloten foto's zijn van de instelling die ik probeer te maken en de foutmelding.

 

Doe ik iets fout?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Bedankt voor het meedenken.

Het probleem is opgelost!

Niet door het openen van poorten, maar door het uitzetten van de "snelle roaming" en "Beamforming" op de DECO M9. Nadat het apparaat was gekoppeld was het geen probleem meer om beide weer aan te zetten.

 

Bekijk in context

25 Reacties 25
BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

hallo @Irene-71 ,

 

Modem op uPnP zetten en dan even testen?

 

Hoe staat je 'hoofd' M9 ingesteld? ( Router of AP [Access points ])

 

Port forwarding op TC7210

 

 

Succes,

 

Bam

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Bij je portforward regels moet je de volgende gegevens opgeven:

 

1e forward regel

Local IP -> ip adres van je Airco

Local Start Port -> 80

Local End Port -> 80

External IP -> 0.0.0.0

External Start Port -> 80

External End Port -> 80

Protocol -> TCP/UDP (Both)

 

2e forward regel

Local IP -> ip adres van je Airco

Local Start Port -> 443

Local End Port -> 443

External IP -> 0.0.0.0

External Start Port -> 443

External End Port -> 443

Protocol -> TCP/UDP (Both)

 

3e forward regel

Local IP -> ip adres van je Airco

Local Start Port -> 8883

Local End Port -> 8883

External IP -> 0.0.0.0

External Start Port -> 8883

External End Port -> 8883

Protocol -> TCP/UDP (Both) of alleen TCP of alleen UDP ( wat de handleiding noemt)

 

Als je TP-link DECO in router modus staat dan moet je deze regels daar ook invoeren met LOCAL IP adres van je Airco, maar in de TC7210 het LOCAL IP adres van je TP-link DECO.

 

Let op!! Met deze regels heeft iedereen toegang tot je Airco vanaf het internet  

Nadat je APP bekend is met de airco disable de regels of verwijder ze weer.

 

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hoi BAM,

 

Op het modem uPnP aan

De Hoofd M9 heeft router modus

 

Probleem is dat ik geen lokaal IP heb van de airco. Want die verbinding opzetten lukt juist niet.

Die ketst af op de poorten...

 

Leverancier zegt dat ik de poorten open moet zetten en dan opnieuw moet proberen te verbinden.

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hoi Karel,

Ik heb (nog) geen lokal IP van de airco omdat ik de verbinding via mijn DEKO (nog) niet tot stand kan brengen.

De leverancier zegt dat ik die poorten eerst moet openzetten en opnieuw moet proberen de airco met de DECO te koppelen...

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Als je inlogd op je M9 is daarin een DHCP server geconfigureerd. Die deelt IP adressen uit wat aangesloten wordt op de M9. Als het bedraad is gaat dat zonder meer. Als het Wifi is dan zal je de airco op een of andere manier eerst van je WIFI SSID en password moet voorzien.

Op het moment dat je airco verbonden is met je eigen netwerk kan je in de DHCP server op de M9 het airco ip adres achterhalen.

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Karel,

 

Dank je wel.

Helaas heeft de airco alleen WIFI en is het verbinden met de DECO juist het probleem, wat ik met het openzetten van poorten wil proberen op te lossen...

In de config omgeving (zie screenshot) zou je denken dat je ook met ip 0.0.0.0 eea in moet kunnen stellen.

Helaas...

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Irene-71  schreef:

Hoi Karel,

Ik heb (nog) geen lokal IP van de airco omdat ik de verbinding via mijn DEKO (nog) niet tot stand kan brengen.

De leverancier zegt dat ik die poorten eerst moet openzetten en opnieuw moet proberen de airco met de DECO te koppelen...


 

Als de Airco is verbonden met de Deco unit krijgt deze hiervan het IP adres. Lukt het niet om de airco te verbinden? Kan dit bedraad of alleen via wifi?

 

 

Om welke airco model/type gaat het en welke app. 

 

Port forwards zijn er voor toegang van buiten naar binnen. Om van een Deco unit een IP te krijgen is dat helemaal niet nodig, tenzij hun app en configutatie procedure via een omweg werkt.

 

Voor het gemak is het verstandiger de M9 in accespoint mode te zetten of de Technicolor in bridge.

Router na router is onhandig.

 

 

 

 

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Dan heb je een kip ei probleem. De poorten openzetten zonder dat de airco bekend is op je LAN heeft geen zin en kan niet zonder dat je IP adres weet van airco. 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Soms moet je met een smartphone/tablet met de (installatie) wifi verbinden aan het te installeren apparaat, waarmee je dan het apparaat de gegevens kan invoeren voor de verbinding en koppelen met de eigen wifi van de M9.

 

Port forwarden naar adres 0.0.0.0 kan niet.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Irene-71 wat karel al aangeeft begin bij het begin, de airco heeft vermoedelijk een eigen wifi naam (ssid) daar zal je mee moeten verbinden om zo vanuit de app alles te kunnen configureren. 

 

Met het juiste model airco en app, kunnen we je mogelijk verder helpen om eerst je airco intern te kunnen koppelen.

 

De app zal de Toshiba Home AC Control zijn.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Irene-71 in de link naar de installatie handleiding gegeven door @RoWi. blijkt dat je op blz 3 middels het invullen van SSID en password of via de WPS knop (in deco app) de airco koppelt aan je wifi. Het is trouwens wel een behoorlijk chaotishe handleiding waarbij de keuzes bestaat uit een rode pijl te volgen.

 

In de handleiding zie ik niet zo snel iets over port forward regels.

Architect_Kev

Level 7
  • 140Posts
  • 6Oplossingen
  • 38Likes

zoals ik het nu lees staat de HDCP server van de Deco aan.
Wellicht de Deco M9 in AP mode zetten zodat de DHCP server hiervan vervalt en de TC7210 ip-adressen gaat uitdelen ipv de Deco M9.
dan gaat je portforwarden ook een stuk makkelijker. houdt er overigens wel rekening mee dat je wellicht je devices opnieuw moet vebrinden met de oude SSID (wifi-naam) van je modem, ookal staat hier de wifi van uit.

 

Stap 1: Open de Deco app, tik dan op het pictogram instellingen rechtsonder in de hoek en klik op Geavanceerd

Stap 2: Klik op Bedrijfmodus en kies voor Access Point mode. De app geeft aan dat hiervoor een herstart nodig is, klik op Oke

Stap 3: Wacht ongeveer 2 minuten totdat het LED-lampje van de Deco weer groen oplicht. Het Deco-systeem zou dan in AP-modus moeten werken.

In de AP-modus kunt u enkele basisinstellingen van de Deco-app wijzigen, waaronder draadloze instellingen, LED bediening, enz

Bovendien kunt u ook op Gevanceerd -> Bedrijfmodus klikken om terug om te schakelen naar routermodus

 


als je deze stappen hebt doorlopen kun je de poorten open zetten in de portal van TC7210

hopelijk heb ik je hiermee geholpen

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hoi Architect_Kev,

De bewerkingsmodus is inderdaad "draadloze Router", maar als ik op bedrijfsmodus (bewerkingsmodus) klik, dan  krijg ik een mooi "wit" scherm op mijn Iphone waar wel bewerkingsmodus staat, maar geen acties uitgevoerd kunnen worden...

 

Ik heb wel de laatste versie van de app op mijn Iphone.

 

 

 

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hoi RoWi,

 

Deze handleiding had ik ook gekregen en alle stappen gevolgd. 

(verbinden met het Toshiba netwerk lukt) en dan kom je bij de stap van SSID en password kom van de eigen router invoeren...

Dan loopt er een counter die heel snel naar 10 (%?) loopt, dan vrij snel door naar 50 en dan langzaam maar zeker tot 79. Na 79 komt de foutmelding "AC provisioning failed. Unable to add AC".

De leverancier zegt dat ik deze link moet checken: wifi app verbindingsproblemen (toshiba-airco.com)

en daarin staat oa dat er een aantal poorten open gezet moeten worden...

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Helaas lukt het niet de Deco op AP modus te zetten (als ik dat probeer krijg ik een wit scherm in de app, maar geen optie om te wijzigen). 

de TC7210 op bridge zetten is ook geen optie omdat ik de UTP poorten in gebruik heb o.a. voor de Playstation van mijn zoon (Wifi leverde te veel "lagging" op, zelfs met Mesh systeem ?!).

Om conflicten te voorkomen heb ik op de Deco alleen adressen vanaf 100.

De TC7210 geeft doorgaans alleen de lage nummers uit (ruim onder 100).

Irene-71
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dat klopt en dat lukt ook, maar dan krijg je een stap waarin je het WIFI netwerk SSID en pw moet opgeven om het te ontsluiten naar Internet (zoals ook de Chromecast bijvoorbeeld werkt). Maar daar gaat het mis bij 79%

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk, de eerste stappen lukken, ik zal als ik iets meer tijd heb die andere link door lezen. 

Architect_Kev

Level 7
  • 140Posts
  • 6Oplossingen
  • 38Likes

Lukt het wellicht om de Deco M9 in een browser te bereiken via een laptop aangezien je daar meer mogelijkheden hebt en wellicht dat het daar lukt.

 

Het ip adres van je Deco M9 kan je op meerdere manieren vinden. https://www.google.com/amp/s/www.wikihow.com/Find-Your-Router%2527s-IP-Address%3famp=1

 

Hoop dat het nu wellicht wel lukt

 

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

Goedendag,

 

Naar je Deco M9 doe je middels http://tplinkdeco.net 

 

Succes,

 

Bam

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic