Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
fres
Level 5

Poort forwarding werkt gedeeltelijk

Situatie: desktop bekabeld gekoppeld aan netwerkhub (en daarmee met modem/router; connectbox). Laptop ook bekabeld gekoppeld aan netwerkhub. Op desktop draait boekhoudprogramma als server (laptop is client). Boekhoudprogramma gebruikt Firebird als database en die vereist dat poort 3050 open moet staan. Met regels in de firewall en een uitzonderingsregel op modem/router werkte dit tot een paar dagen geleden. Nu ineens niet meer. Heb instructies voor poort forwarding (nogmaals) uitgevoerd, maar heb nu zelfs op de desktop geen toegang tot het boekhoudprogramma.  UpnP staat uitgeschakeld. Laptop heeft volgnr 12 in IPadres, desktop nr 19. Als ik voor de desktop ook een uitzonderingsregel maak op de modemrouter wordt aangegeven dat de externe poortreeks al bestaat. Hoe los ik dit op? 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
32 Reacties 32
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het is mogelijk dat de database beschadigd is en dat Firebird daardoor zichzelf stopt. Dit zou je opnieuw in Services (services.msc) moeten controleren.

0 Kudos
fres
Level 5
Topicstarter

Firebird als service (2x) bleek idd weer uitgeschakeld. Weer opnieuw op automatisch gezet en PC gereboot. NetConnection werkte vanaf de server, maar niet vanaf client. Daarna Boekhoudprogramma gestart op server (services stonden nog aan server) maar zonder succes. Daarna weer service gecontroleerd en deze stonden weer op uitgeschakeld. Kennelijk schakelt Firebird zichzelf uit. Wat doe ik daaraan?
NB Morgen overdag ben ik helaas niet in de gelegenheid mijn desktop te bedienen. Dus een eventuele reactie van mijn kant komt pas 'savonds.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je kunt het beste met osFinancials contact opnemen. Het lijkt namelijk alsof de database is beschadigd is en Firebird daardoor steeds zichzelf uitschakelt.

fres
Level 5
Topicstarter

Tja, dat lijkt me ook de meest logische volgende stap. Ik zal dat doen, maar laat dit issue nog even open staan voor het geval de leverancier met andere argumenten komt. Voor nu iig heel erg bedankt voor de reacties en geduld met dit voortschrijdend probleem.

fres
Level 5
Topicstarter

Inmiddels (eindelijk) contact gehad met leverancier van OsFinancials maar die trekt z'n handen af van Firebird omdat dat slechts een meegeleverde link is naar open source software en geen deel van het boekhoudpakket. Deed suggesties om Firebird opnieuw te installeren en dat heeft idd tot effect gehad dat op de desktop/server het boekhoudprogramma nu weer werkt. Vanaf de laptop is er nog steeds een netwerkprobleem: de benodigde poort 3050 krijg ik met geen mogelijkheid open. Dat zou alleen op het LAN nodig zijn, maar zelfs met een uitzonderingsregel op de modem/router lukt het niet en ook niet met uitzonderingsregels in de firewall. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In elk geval fijn om te lezen dat herinstallatie van Firebird ervoor gezorgd heeft dat de database en OsFinancials zelf lokaal op de server weer functioneren.

Je kunt nog eens tijdelijk de firewall op de server uitschakelen om uit te sluiten dat deze een probleem vormt. De firewall- en forwarding-regel op de router kun je echt vergeten, deze heeft in jouw geval geen functie.

0 Kudos
fres
Level 5
Topicstarter

Dank weer voor de reactie. Had die regel geprobeerd  vanuit de gedachte dat ook op mijn LAN poorten moeten kunnen worden open gezet, maar kennelijk werkt dat anders.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De firewall- en NAT/forwarding-regels van de router hebben alleen betrekking op verkeer van WAN (internet) naar LAN. Binnen het LAN loopt het verkeer transparant tussen de switchpoorten.

0 Kudos
fres
Level 5
Topicstarter

Er is een opmerkelijke ontwikkeling opgestreden deze week rond mijn probleem die ik u niet wil onthouden. Woensdagavond voerde ik de automatische update van W10 uit (KB 5014699) en direct daarna had ik verbinding tussen laptop en desktop met OsF. Bij het bekijken van de details van deze update bleek dat dit een oplossing zou zijn voor een probleem dat sinds 19 mei was ontstaan. Die datum komt aardig overeen met het moment dat ik  het gemelde probleem heb ervaren (rond 4 weken geleden). Is dat toeval of heeft het een echt met het ander te maken? Ik kan niet zien of in de details van deze update hierover iets is terug te vinden. Feit blijft dat of Firebird of Windows de FB services blijft uitschakelen ook na deze update. Dus een dag later had ik weer geen verbinding. Als workaround moet ik nu dus steeds de services handmatig inschakelen.  Valt mee te leven, maar fraai is anders.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik kan o.b.v. de details van deze update niet verklaren waarom deze de communicatie tussen server en desktop weer mogelijk maakt. In de details wordt gesproken over domain controllers, m.a.w. Active Directory.

In de log file van Firebird zou de oorzaak van het steeds uitvallen van de service zichtbaar moeten zijn.

0 Kudos
fres
Level 5
Topicstarter

In de bijlagen het meest recente deel van de logfile van FB op de laptop en de desktop.

0 Kudos
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@tobiastheebe, kun jij eens naar de bijlagen kijken? 🙂 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik had er eerder al even een blik op geworpen maar kan ik de problemen met Firebird (uitvallen van de service) op de desktop/server niet verklaren. Ik zie alleen foutmeldingen aan de kant van de laptop/client.

0 Kudos