1
Vraag
2
Reacties
WinForME

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Poort forwarding poort 445 Connectbox GIGA

Om SMB2 te draaien moet poort 445 open staan. Connectbox GIGA blokkeert oa deze poort (vanwege veiligheidsredenen=bull**bleep**)

Klantenservice wil niet helpen, welke techneut van Ziggo wel zonder het modem te laten bridgen?

Ik heb enorm veel spijt dat ik van Max naar GIGA gegaan ben, dit is mij niet verteld en de snelheidswinst is minimaal. Nu kan ik HDD's van andere computers in mijn netwerk niet meer benaderen, staat je goed Ziggo 😞

Ook remote desktop werkt niet meer (volgens mij poort 3389) help mij ajb.

 

Bert

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik vermoed dat het ligt aan de firewall-instellingen van de betreffende PC's. Wanneer een Windows PC met een nieuw LAN wordt verbonden, dan is het profiel standaard op Openbaar (Public) ingesteld, wat inkomende verbindingen blokkeert (zowel SMB als RDP). Zorg er dus voor dat dit op Privé (Private) ingesteld is op alle PC's die je middels SMB en/of RDP wenst te benaderen.

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Poort 445 wordt geblokkeerd in het corenetwerk. Dit kun je niet omzeilen, ook niet met bridge mode en een eigen router. Overigens heb je port forwarding alleen nodig als je vanaf WAN applicaties/services binnen het LAN wilt bereiken, terwijl daar volgens mij geen sprake van is, gezien je 'andere computers in mijn netwerk' noemt.

 

Poort 3389 (RDP) wordt niet geblokkeerd. Ik weet uit eigen ervaring dat RDP naar behoren werkt i.c.m. port forwarding. Echter, nogmaals: ik betwijfel of je port forwarding daadwerkelijk nodig hebt.

WinForME
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor je snelle reactie, jouw conclusie lijkt me juist. Het gaat inderdaad niet om WAN maar alleen LAN.

Wat kan dan wel de oorzaak zijn? Als ik m'n oude connectbox terugzet werkt het weer wel, met exact dezelfde instellingen. Zou Windows 10 pro ook naar het MAC adres kijken? Mijn oude mediabox (android 7) is wel benaderbaar zie ik nu.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik vermoed dat het ligt aan de firewall-instellingen van de betreffende PC's. Wanneer een Windows PC met een nieuw LAN wordt verbonden, dan is het profiel standaard op Openbaar (Public) ingesteld, wat inkomende verbindingen blokkeert (zowel SMB als RDP). Zorg er dus voor dat dit op Privé (Private) ingesteld is op alle PC's die je middels SMB en/of RDP wenst te benaderen.

WinForME
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Jeetje man, dat is het! Hartelijk dank

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen en graag gedaan.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het heeft mogelijk te maken met network discovery in windows, dat werkt vaak niet goed.

Vaak zijn de share’s wel te benaderen met \\Computernaam\sharedfoldernaam of \\<IPadres>\sharedfoldernaam

Vooral in netwerkjes waar verschillende computers met verschillende Besturingsystemen door elkaar geeft dat vaak problemen.

Kennelijk werkte op het oude modem de Computer/network browser voor SMB1 nog en op het nieuwe modem niet meer.

 

Om het mogelijk te laten werken moet het netwerk profiel op private staan in windows met network discovery aangevinkt.

Computers onderling in het netwerk “wijzen” een computer aan als main discovery browser waar alle ander computers dan de SMB en NETBIOS namen kunnen achterhalen.

In een domein loos netwerk, zorg er voor dat alle computers van dezelfde workgroup zijn. Standaard onder windows is dat “workgroup”, maar onder andere besturingsystemen kan het ook “local” of “locallan” of “home” of compleet iets anders zijn. Dit moet je per computer bij de computernaam settings ingeven. 

 

Op https://www.wintips.org/fix-windows-10-network-computers-not-showing/ geven ze tips met mogelijke oplossingen. Maar in de praktijk blijft het vaak toch fout gaan.

 

Nb In het GIGA modem hoef je niet in te stellen om dat het geen routering probleem is maar gewoon een probleem binnen het LAN.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic