Hallo allemaal,
Het is augustus 2023 en ik weet dat poort 25 uitgaand dicht is. Betekent dit automatisch dat een Telnet sessie om de inkomende poort 25 te testen niet werkt?
toelichting:
ik heb een mailserver thuis en daarop ontvang ik soms geen nieuwe mails via inkomende poort 25. Mail ophalen gaat via poort 993 en werkt wel altijd. Ik vermoed dat mijn spam/malware/geoIP blocker (pfSense pfblockerNG) de oorzaak is en ben bezig te zoeken waar de blokkade zit.
Om te troubleshooten gebruik ik na elke aanpassing “telnet mail.mijndomein.nl 25” van buitenaf, maar krijg steeds een time out, terwijl de mail vanmiddag steevast goed aankomt.
Zou het kunnen zijn dat mijn mailserver het telnet verzoek wel ontvangt en ook beantwoordt, maar dat het antwoord via uitgaande poort 25 verstuurd wordt? En dus niet verder komt omdat poort 25 uitgaand dicht is?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Weer 'n duimpje erbij 🤣
Ik heb lang afgewogen wat voor NAS ik zou kopen. Ik had eerst een Synology DS415Play met 3 schijven, verbruik 30-35W. 1W continu is 8,76 kWh op je jaarafrekening. Wij hebben zonnepanelen en ik probeer met ons gezinsverbruik (5p., best groot huis) onder de jaarlijkse zp-opbrengst te blijven. Is uitdaging. Die zp brengen tussen 3300 - 4100 kWh per jaar op (meestal <3750) en ons jaarverbruik is ook zoiets.
Afijn 35 x 8,76 kWh/W= 306 kWh (!). Op de DS415play had ik 8 TB met 3 schijven, waarvan ca 3,5 in gebruik voor met name films en videos. Een klein deel gebruikte ik voor Synology Drive (een dropbox / Onedrive oplossing maar dan van Synology).
Die DS415Play ging eind 2022 stuk. Nu heb ik een DS720plus met 2 bays. Elke bay heeft een SSD. Ik had er nog 2 liggen van 250GB en die heb ik erin gestopt, voorlopig. Tot ik meer ruimte nodig heb.
De 720+ verbruikt inclusief SSD's 6,5W (!) en dus met 24/7 gebruik 56,94 kWh per jaar, daar worden mijn zonnepanelen blij van 😎 (en ik ook). Verschil per jaar is enorm: bijna 250 kWh.
De vrijgekomen 3 schijven van ieder 4TB heb ik als volgt opnieuw benut:
A. Een uitloopmodel Synology DS218j gekocht voor €106, met 2 schijven. Die staat nu op locatie schoonmoeder. Permanent uit, maar kan ik met WOL wakker maken via pfSense OpenVPN verbinding met de SG-1100 ter plaatse. Bevat backups van al onze belangrijke data.
B. Een uitloopmodel Synology DS119j gekocht voor €49, 1 bay met de laatst overgebleven 4TB schijf. Hier heb ik alle films en video's opgezet die we wel eens kijken, dus daarom kom ik op de 720+ voorlopig met 250GB ruim uit. Die 119j staat ook permanent uit. Wel gaat ie elke nacht om 2:50 even aan voor een backup van de 720+ (start om 3:00) en dan om 3:15 weer uit. Verbruikt bijna niets.
Op de 720+ draai ik nu Synology Drive (voor hele gezin: we hebben 3 schoolgaande pubers en 1 daarvan is over een jaar alweer klaar op school), een reverse proxy (zodat drive van buitenaf benaderbaar is), mail Plus server en Synology photos (testfase). Ook staan er veel tutorials op van Tom, Chris (crosstalk), Cody (mactelecom) en nog een paar.
Zodra de 250GB onvoldoende blijkt koop ik 2 nieuwe SSD's. Ik stel zo lang mogelijk uit, want na 1,5 jaar gaat de prijs doormidden, dus krijg ik meer voor de investering. Wie weet duurt het nog wel 3 jaar voordat het zover is.
Kortom: met 6,5W 24/7 heb ik alles wat ik nodig heb. En ik kan nog allerlei Dockers gebruiken als dat zo uitkomt. Er zit 2GB geheugen in, uitbreidbaar naar 6GB als nodig voor de Dockers.
Het alternatief was een nieuwe DS723+, de opvolger. Die had echter een AMD processor ipv Intel en zat ook op zo'n 14W, zonder schijven. Dat heb ik dus maar niet gedaan, puur vanwege het energieverbruik.
Wat een beetje pijn doet bij de aankoop van een Netgate 4100 of 6100 is dat deze ca 15W zal gaan slurpen. Dat is 10W meer dan de SG-1100 nu verbruikt. Ouch. 8,76 x 10 = 87,6 kWh per jaar erbij. Da's best veel op de ca. 4000. Maar zodra de kids een voor een op zichzelf gaan wonen zal ons gezinsverbruik wel weer gaan dalen. En zoals je zelf al aangaf, mag een hobby best wat kosten. Maar echt belangrijk vind ik dat ik daarmee een meer solide firewall in huis haal die gewoon alles aankan, zodat de kans op problemen veel kleiner wordt. En problemen oplossen kost veel tijd en die besteed ik liever aan leuke projecten. Dat is de rationale achter de 4100/6100.
Bij mijn schoonmoeder liggen er nu ook zonnepanelen op het dak, opbrengst gelijk aan die van ons, maar dan voor 1 persoon. Die houdt dus heel veel over elk jaar. Dan is het niet zo heel erg om de DS218j aldaar overdag continu of 24/7 aan te gaan zetten (die energie gaat anders toch terug het net in voor straks een steeds lager tarief), zodat een S2S VPN mogelijk wordt of iets anders. Dat lijkt me wel leuk om op te gaan zetten.
Nou ja heel verhaal, maar hopelijk vond je het ietwat interessant. Het geeft in elk geval een inkijkje in mijn denkwereld, zoals jij ook jouw groeipad hebt beschreven.
P.S. ik vergeet alleen af en toe dat dit een publieke discussie is 😂
Oef die Synology nas systemen ken ik allemaal niet zo goed helaas.
Ik lees er wel veel goede dingen over Tom heeft het er ook vaak over.
Chris en Cody ken ik uiteraard ook.
Ik kijk de laatste tijd vaak david bombal en Chris Greer de wireshark guru en ook de gezamelijke video's van david en chris.
Volgens mij draait daar allemaal software op wat ik ook allemaal gebruik maar dan zonder een mooie grafische omgeving.
Zo'n grafische omgeving is wel handig dan zie je in 1 oogopslag alle features en gemakkelijk te configureren.
Maar ja ik ben ooit begonnen met linux te leren boel jaren geleden als ik een nas nodig heb installeer en configureer ik samba in een lxc container geef hem een stukje opslag en klaar is kees. je leert er een hoop van die je weer bij andere projectjes kan gebruiken.
Met zoveel gratis stroom is het wel handig inderdaad. dan kan je nog eens een systeempje 24/7 aan laten staan dan is dat weer goedkoper dan een vps bij een hosting bedrijf.
Ik verbruik zo'n 3900kwh per jaar en betaal iets van 165,- per maand aan energie.
Ik woon met mijn vrouw in een 100m2 bungalow en hebben geen kinderen. Er gaat hier nogal wat energie via het dak en vloer verloren maar ja nee isoleren en zonnepanelen ga ik niet doen die 10.000,- aan zonnepanelen leveren me op de beurs veel meer op. Met 10k verdien ik 2x mijn maandelijkse energie kosten per week.
Maar als je dat niet doet of kan dan zijn zonnepanelen natuurlijk een goeie investering een vriend van me heeft ze ook.
En dan moet je eerst ook nog die panelen eerst terug verdienen.
Het salderen word afgebouwd.
Straks moet je inderdaad ook nog voor het terug leveren betalen of zoiets heb ik zien langskomen in het nieuws.
Plus ik ben bijna 60 jaar oud joh moet ik nog maar zien of ik de levensduur van die panelen ga overleven.
Ik heb ingeschreven als deelnemer op een zonneweide die volgend jaar april gaat produceren. Daar kan ik goedkoop stroom van krijgen zonder investeren. De gemeente heeft geëist dat omwonenden moeten mee profiteren bij de aanbesteding dus krijg ik zonnestroom zonder investering 😁
Altijd beter als je kan verdienen terwijl iemand anders investeert.
Ja we zijn lekker aan het babbelen hier op een openbaar medium en wie weet of ze dit bij ziggo wel zo leuk vinden we helpen er niet veel mensen mee vrees ik hahaha
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.