1
Vraag
2
Reacties
Tobias2

Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Poort 25 gebruiken voor mailserver

goede dag Ik heb even een vraagje ik heb een ziggo modem en een eigen e-mail server maar die moet poort 25 gebruiken heb het al op andere manieren geprobeerd maar zonder succes en hoe kan ik dit oplossen want heb een zakelijke abonnement dus dan zou het toch moeten lukken dacht ik

 

 

Met vriendelijke groet Tobias

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Hallo @Tobias2 

Je hebt helemaal gelijk dat dit niet vanuit de modem zomaar kan (daar was ik nog niet van op de hoogte, sorry!)

 

Dan blijven er twee opties voor je over, maar dan moet je een eigen router/firewall achter je Ziggo modem plaatsen.

Optie 1) Een DMZ host instellen, waarbij je het IP-adres van je eigen firewall of router in zet (kan alleen in IPv4 modus). Zaken zoals het WiFi blijven dan nog werken op jou Ziggo modem.

Optie 2) Je Ziggo modem om laten zetten naar bridge modus, je kunt dan alleen je eigen firewall of router als apparaat aansluiten op jou Ziggo modem (LAN poort 1), het WiFi zal dan ook uitgeschakeld worden.

 

Een dringend advies: Stel jou mailserver niet in als de DMZ host, je zet dan de hele wereld open naar jou server. Dat is een zeer onveilige configuratie en dat gaat je gegarandeerd problemen geven.

Bekijk in context

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Laat ik het nog specifieker maken.

 

Inkomend verkeer naar jouw modem op poort 25 wordt niet geblokkeerd.

Je kunt deze poort alleen niet forwarden in onze Wifimodems, dat is geblokkeerd in de router GUI (en dat is niet van toepassing in bridge mode). Dit blokkeert dus geen dataverkeer, dat komt gewoon aan op jouw modem en als je die in bridge hebt staan ook op jouw eigen router waar je het pakketje wel kunt forwarden.

 

Uitgaand verkeer vanaf jouw modem op poort 25 wordt alleen geblokkeerd naar de volgende adressen: smtp.ziggo.nl (212.54.42.9), smtp.ziggozakelijk.nl (212.54.42.15) en 'legacy mail' (212.54.42.34).

 

Verder kun je alles doen met poort 25. Werkt het niet? Check je instellingen/configuratie.

Bekijk in context

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ik heb een poortscan gedaan op het ip van @MarcAngelo, zie hier het resultaat (volledige resultaat in privebericht):

  7.60 ( https://***.***.nl ) at 2022-05-31 15:03 CEST
 Scan rapport voor ***-***-***-***.dynamic.upc.nl (***.***.***.***)
Host is actief (0.015s latency).

POORT   STATUS SERVICE
25/tcp open  smtp

 Uitgevoerd: 1 IP adres (1 host actief) gescand in 0.52 seconden

 

De poort staat open, het moet ergens in je eigen setup fout gaan.

Bekijk in context

RichardBoGLue

Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dag Lotte en Bert, Ik heb ondertussen een tweede poging gedaan om het modem via bridge mode mn email verkaar door te laten. Dit maal succesvol. Via MXtools nu gecontroleerd of het verkeer mn server kon bereiken. Wat is merkte is dat naast de DNS propagatie ook de MX records een bepaalde tijd nodig hebben om het nieuwe IP adres van de verbinding te leren. Via de registar moet ik natuurlijk het IP adress aanpassen om mijn domein te vinden. Mn nieuwe IP adres was binnen minuten bekend maar de MX records duurden veel langer. Ik ben de vorige keer te ongeduldig geweest en het oude modem toen weer in router mode laten terugzetten omdat ik geen emails ontving. Het is dus opgelost en werk nu met het nieuwe modem in bridge mode. Dank voor het meedenken.

Bekijk in context

98 Reacties 98
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat wil je precies doen met poort 25?

Er zit wel een blokkade op zoals hieronder omschreven.

25: Geblokkeerd voor verkeer met een andere destination dan de Ziggo SMTP server

Tobias2
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Nou ik heb dus een eigen e-mail server de exchange van microsoft die op poort 25 moet lopen anders krijg ik geen e-mails meer binnen en dat is wel vervelend

nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Het gaat in dit geval om het binnenhalen van e-mails over TCP/25 (SMTP). Hiervoor moet je port-fowarding op toepassen, dan ben ik niet bekend met jou specifieke situatie maar op de onderstaande pagina kun je hier meer info over vinden.

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Port-forwarding-Alles-over-port-forwarding-bij-Ziggo/ba...

 

Het uitsturen van e-mails (uitgaand) wordt inderdaad standaard geblokkeerd, dit om SPAM servers tegen te houden. Je zult dan gebruik moeten maken van een relay server voor je uitgaande berichten.

 

Wanneer je denkt de juiste configuratie te hebben, dan kun je gebruik maken van de volgende site om de verschillende aspecten voor jou mailserver te testen:

https://mxtoolbox.com/

 

Tobias2
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

En heeft ziggo er een dan z'n relatie server

Tobias2
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Relatie = relay trouwens

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

@Bert en @nmiddel super dat jullie @Tobias2 op weg helpen met dit mailserver topic. 
Nog tips? 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Tobias2  schreef:

En heeft ziggo er een dan z'n relatie server


Ziggo heeft geen relay server.

 

Zie allerlei informatie over een relay server: relay server smtp - Google Zoeken

nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Mijn eigen domeinen (en websites) heb ik bij een externe website provider staan. Mijn provider bied ook een mail-relay dienst aan. Ik heb een aantal apparaten die meldingen uitsturen via deze oplossing.

 

Ziggo bied, volgens de eigen website, ook een dergelijke functionaliteit aan:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/serverinstellingen

Eigen mailserver?

Als je een eigen e-mailserver of e-maildomein gebruikt dan kun je de SMTP-server van Ziggo instellen om e-mail te verzenden. Je hebt wel de inloggegevens van een e-mailadres van Ziggo nodig voor de gebruikersnaam en wachtwoord bij het aanmelden bij de SMTP-server. Voor de inkomende servergegevens gebruik je dan de gegevens van je eigen e-mailserver.

 

Mijn advies zou zijn om een unieke Ziggo e-mail+wachtwoord aan te maken specifiek voor jou mailserver.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Als je een eigen e-mailserver of e-maildomein gebruikt dan kun je de SMTP-server van Ziggo instellen om e-mail te verzenden."

 

Dit kan problemen opleveren als een afzender een ander domein weergeeft als de smtp server van Ziggo.

Dit soort mails worden steeds meer geblokt, omdat dit spam zou kunnen zijn.

Tobias2
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

En hoe kan ik poort tcp/25 openen voor het binnen halen van e-mails zoals reclames enzovoort want dat heeft mij het prioriteit

Tobias2
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Want het is alleen voor het binnen halen en heb begrepen dat dat ook niet kan of wel

nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Hallo @Tobias2 , dan moet je op je router de poort openen en "doorzetten" naar je mailserver. Dit wordt ook wel "port-forwarding" genoemd.

Ik had het al eens in een eerder bericht genoemd, het beste wat je kunt doen is je op de stof gaan inlezen op de onderstaande pagina:
https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Port-forwarding-Alles-over-port-forwarding-bij-Ziggo/ba...

 

Hier staat stap voor stap aangegeven wat je moet doen 🙂

 

Let ook op wat @Bert al eerder heeft aangegeven, er zijn in de mailwereld een aantal trucjes waarmee een mailserver als "veilig" kan worden gezien. Ik ken ze zelf niet allemaal, maar een goed geconfigureerde MX record en door een abuse@joudomeinnaam.nl mailbox aan te maken zijn voorbeelden hiervan.

Tobias2
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dus tcp poort 25 doet het dan wel of is dat udp

nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Hallo @Tobias2 , SMTP = TCP/25, dit is één van de standaard poorten waar mail op binnen kan komen.

De poorten die jou mailserver nodig heeft om goed te functioneren staan in de documentatie van jou mailserver software. In het geval van Exchange zal het waarschijnlijk de Microsoft site zijn.

Tobias2
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Maar helaas kan ik die niet openen poort tcp/25 heb het al geprobeerd alleen is udp dat ik kan openen maar ja ik heb tcp nodig dus mischien kan een moderator het voor mij openen op ip dat eindigt met 119 dan kan ik er voor de rest zelf weer mee aan de slag want heb wel gezien dat zakelijke gebruikers dat wel weer kunnen of niet

Tobias2
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Of is het voor privé en een zakelijke abonnement niet mogelijk

nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Hallo @Tobias2 , ik heb het zojuist getest met één van mijn firewalls die achter een particuliere lijn zit.

 

En als ik daar een test laat sturen via poort TCP/25, dan zie ik dat netjes geblokkeerd worden op mijn firewall die zich achter de Ziggo modem bevind. Dit betekend dat de Ziggo modem de TCP/25 test netjes doorlaat en aankomt bij het eerst volgende apparaat (zie bijgevoegde afbeelding). Dus technisch gezien zou moeten werken via een privé abonnement.

Tobias2
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hallo kan dat dan ook via zakelijke abonnement en hoe zet ik hem dan open want als ik poort tcp/25 probeer te openen zegt die kan poort niet openen vanwegen veiligheidsredenen hoe kan ik hier omheen

nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Hallo @Tobias2 

Je hebt helemaal gelijk dat dit niet vanuit de modem zomaar kan (daar was ik nog niet van op de hoogte, sorry!)

 

Dan blijven er twee opties voor je over, maar dan moet je een eigen router/firewall achter je Ziggo modem plaatsen.

Optie 1) Een DMZ host instellen, waarbij je het IP-adres van je eigen firewall of router in zet (kan alleen in IPv4 modus). Zaken zoals het WiFi blijven dan nog werken op jou Ziggo modem.

Optie 2) Je Ziggo modem om laten zetten naar bridge modus, je kunt dan alleen je eigen firewall of router als apparaat aansluiten op jou Ziggo modem (LAN poort 1), het WiFi zal dan ook uitgeschakeld worden.

 

Een dringend advies: Stel jou mailserver niet in als de DMZ host, je zet dan de hele wereld open naar jou server. Dat is een zeer onveilige configuratie en dat gaat je gegarandeerd problemen geven.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic