1
Vraag
2
Reageer en help mee
Johan b1

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Poort 21 openen

Hoe kan ik de poort openen voor een apparaat dat nog aangemeld moet worden met een eigen IP adres. Het apparaat staat dus nog net in het overzicht van aangesloten apparatuur. 
ik kan wel het MAC adres invullen maar hoe koppel ik daar de IP adressen aan?

6 Reacties 6
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23566Posts
  • 1049Oplossingen
  • 7483Likes

Poort 21 is niet handig te openen dit zijn poorten waar heel veel spam en troep binnen komen.

 

Wat je kan doen, is je modem even herstarten en apparaat ook dan inloggen via http://192.168,178,1 dan kijken of het IP er in staat.

Anders ga je naar Geavanceerde instellingen en naar UPnP deze zet je even minuut of 2 open, opslaan, dan modem herstart en je apparaat herstarten, dan als alles online is dan kijk je of je apparaat in de verbonden lijst staat, en ga dan naar Geavanceerde instellingen en sluit dan de UPnP af met uitschakelen.

 

Hopelijk helpt dit.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Poort 21 is voor een FTP server die je van buiten zou willen bereiken.

 

UPnP werkt niet als je alleen vanuit buiten een verbinding wilt maken, dat werkt alleen als je van binnenuit poort 21 aanspreekt naar een bepaald IP adres en dan wordt hij vanuit buiten vanuit dat bepaalde IP adres ook beschikbaar voor een verbinding. 

 

Als je poort 21 direct van buiten wilt bereiken, zet dan UPnP uit en sla de instellingen op, haal het modem 30 seconden van de stroom.

Volg daarna de stappen om een MAC adres aan een IP adres vast te zetten, Gereserveerde IPv4 adressen, vink het apparaat aan en geef het IP adres op, Voeg reservering toe en Instellingen opslaan.

Volg daarna de stappen om poort 21 te openen voor dat IP adres.

Port forwarding op het SmartWifi modem - Ziggo Community

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

@Dave! "Poort 21 is niet handig te openen dit zijn poorten waar heel veel spam en troep binnen komen."

Ben benieuwd welke spam en troep je binnenkrijgt via poort 21, dat ken ik nog niet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Alleen poort 21 openen is niet voldoende. Deze poort wordt alleen voor de verbinding gebruikt, data wordt verzonden over een willekeurige poort in een door de server bepaalde reeks. Deze reeks moet ook worden geconfigureerd in port forwarding. Destijds gebruikte ik 2101 t/m 2105 op mijn thuisserver, maar tegenwoordig gebruik ik alleen nog SFTP (niet hetzelfde als FTPS), waarvoor alleen poort 22 (SSH) gebruikt wordt.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23566Posts
  • 1049Oplossingen
  • 7483Likes

@Bert Dacht Poort 21 tot 25 een poort is die dichtgezet is door Ziggo ivm Spam en andere dingen die er door kunnen komen. Maar is een forward poort.

 

Zo leren we ook weer iets.😊

 

Bij mij pakt alles automatisch het modem na de eerste keer alleen even via de bekabeling de UPnP open te zetten, daarna stond alles in de verbonden lijst en heb ik hem weer dicht gezet. is meestal 1 a 5 minuten is hij weer dicht. Maar meeste komt gewoon zo door met dit modem wat ik heb, dat scheelt enorm als met de Smart Wifi Modem Giga.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @Johan b1
 

Ik zie dat je al aardig wat tips ontvangen hebt en ben benieuwd of de gouden tip hier ook bij zat. Wil je dit nog even laten weten? 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic