1
Vraag
2
Reacties
rgpeerdeman

Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Pods door betonnen vloer

Beste moderator. Ik heb een modem in de meterkast en 1 pod in de huiskamer (afstand ca 7 meter).

De wifi op de ipad is goed. De slaapkamer, 3 meter van de modem wifi is goed.

Een verdieping lager (betonnen vloer) staat een PC op 2,8 meter onder die Pod.

De wifi ontvangst gaat met een adapter. Het signaal is verschrikkelijk onstabiel.                                           De wifi ontvangst varieert van 2,1 naar 38. Ik gebruik de Sitecom N300 – 2,4 Ghz zowel de                                        TP-Link AC-1300 dualband. Dat maakt praktisch geen verschil. Hij pakt wel de 5Ghz band.                                       Ik kan de kanaaloptimalisatie uitzetten en alles op een vast kanaal laten werken maar werkt die pod dan  nog naar behoren?

Wat is de beste oplossing?

4 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

Helaas vergt wifi en vooral een goed wifi signaal investering, zeker met zo'n bijzondere situatie. 

Die tussen vloer zal hoe dan ook een probleem blijven. 

Bekijk in context

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

De eindconclusie is dan toch wel dat die pods uitstekend draadloos werken op één etage.

Maar voor andere verdiepingen is een kabel nodig en het maakt dan niet uit wat je daarop dan aansluit.

Bekijk in context

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

@rgpeerdeman  schreef:

De eindconclusie is dan toch wel dat die pods uitstekend draadloos werken op één etage.

Maar voor andere verdiepingen is een kabel nodig en het maakt dan niet uit wat je daarop dan aansluit.

Exact dat is wat ik van begin af aan probeer duidelijk te maken, in een huis met een houten tussen vloer zal dit anders uitpakken, daar zal hooguit 1 extra wifi punt nodig zijn.

Ziggo gebruikt nu de mooie marketing term SmartWifi het is nog altijd geen Miracle Wifi, al worden de technieken steeds beter draadloos signaal met name wifi zal altijd gevoelig blijven voor de omstandigheden hoe mooi een marketing afdeling dit ook verpakt.

Werk bedraad waar dit kan werk via wifi als het niet anders mogelijk is, gebruik je Wifi toegangspunten bij voorkeur bedraad aansluiten.

Aanvullend zelfs op 1 etage zoals een appartement kan een extra wifi punt schelen. onze vorige woning was een apartement met gipswanden op een aluminium frame geen hout, ook daar onder vonden we op een kleine 10 meter op de slaapkamer ook enige demping, met een tweede bedraad verbonden wifi toegangs punt was dit beter.

In die periode maakte ik mij heel druk over de cijfers, ik haalde geen 50 mb via Wifi nu maakt de snelheid die ik meet mij niet veel meer uit, als het maar werkbaar is, dat is veel belangrijker.

Bekijk in context

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ja dat zouden dan 2 pods moeten worden volgens @RoWi.

Ik heb een verbinding tussen de twee meterkasten kunnen maken en het nu aangesloten met een setje  AV200 Nano Powerline Adapter (starter kit) van TP Link. De snelheid is nu stabiel zo rond de 50 Mbps.

Bekijk in context

46 Reacties 46
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56629Posts
  • 3737Oplossingen
  • 13585Likes

Als je de SmartWifi uitzet, dan werkt de pod niet meer.

Beton is een flink probleem en een nog groter probleem als er ook nog betonijzer inzit, dan gaat wifi niet lukken.

Hardop gedacht: Wat mogelijk lukt is de pod in het trapgat hangen en nog een pod op de verdieping daar beneden.

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Er is helaas geen trapgat,

Is het mogelijk om de 5 GHz uit te zetten in de kanaaloptimalisatie? Dan is het zenuwachtige zoeken naar het beste signaal misschien minder.

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 7664Posts
  • 480Oplossingen
  • 1626Likes

voor een snelle en stabiele verbinding is het aanbevolen om de pods bekabeld aan de smart wifi (connectbox) aan te sluiten

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

Hoe kom je dan een etage lager?

Met een lift, ik ben heel even benieuwd naar de indeling. Is die andere etage wel deel van de woning?

Bandsteering uit zou kunnen schelen, dan kan je beter een ander systeem kiezen dan de wifi Pods uitgaande van de zeshoekige.

Is er een mogelijkheid een kabel naar beneden te brengen?

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ik moet met een lift naar de onderliggende werkruimte. 

Hoe is de werking van de pod als die die NIET eerst gescand wordt?  Zendt hij dan wel strak uit? Dat automatisch zoeken naar de beste frequentie schakelen dat is funest. Ik kreeg 50% op kanaal 44 maar een niet regelmatig. Hij moet toch op een of andere manier 2,5 meter door de vloer kunnen komen. 2,4 Ghz is daar beter voor geschikt. Ik krijg de indruk dat Pods niet geschikt zijn om onbekabeld andere andere verdiepingen te bereiken. Het enige wat ik kan proberen een S/FTP kabel te trekken naar de onderliggende meterkast en daar dan te werken met een Powerline Adapterset via het stopcontact. Eentje in de kast en eentje vlak bij de PC. Kan ik met die optie gebruik maken van de vrije poorten van de Modem? 

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

Bandsteering is inderdaad zowel een vloek als een zegen. Ik weet eerlijk gezegd niet of de Pods via 2,4 GHz onderling communiceren of alleen via 5Ghz. Voor mesh werking, fast roaming, is die communicatie van belang.

De S/ftp kabel kan in principe direct in de pod beneden. Ik zou dan niet voor een powerline kiezen. Een vrije poort op de Connectbox kan daar voor worden gebruikt, die kabel zou ik dan eerlijk gezegd meteen in de pc stoppen en gewoonweg niet via wifi werken.

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Omdat ik maar 1 pod gebruik is het eigenlijk geen mesh systeem.

Die ene pod moet toch wel 2,5 meter door de vloer moeten komen?

Zo ja. Hoe doe ik dat? Welke instellingen in de Smart wifi modem moet ik doen?

Die andere opties alleen als het echt niet anders kan.

Vanaf de onderliggende meterkast is een utp kabel naar de PC geen optie en een pod zal daar dan ook            niet werken. In die meterkast zit een dubbelstopcontact en dat is de enige mogelijkheid.

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

Met slechts 1 pod en deze situatie zou ik echt voor een bekabelde wifi accespunt gaan dat kan een Pod zijn of van andere merken. Deze pods hebben onbedraad met dezelfde wifi manco's te maken als de PC zelf. Daar valt niks voor in te stellen.

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Kon dat maar. Alles moet draadloos vanwege de huisindeling en de bereikbaarheid onder verdieping.

Ik ben wel tevreden met de Pod met de werking in huis.

Het gaat om beneden een stabiele verbinding. Wat is dan het beste?

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

Het beste en in mijn ogen enige oplossing is een netwerk kabel naar beneden.

Die enige oplossing heeft uitleg nodig. Ik lees dat er beneden een meterkast is, gaat dat om een volwaardige meterkast en daar aan gekoppeld heeft die beneden ruimte een eigen adres? Zit die meterkast recht onder de meterkast boven?

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Klopt. Met een eigen stroomcirquit.  Ik dacht in de meterkast boven vanaf de modem meteen kabel naar de meterkast beneden en daar dan de Powerlink set te gebruiken. Kabels zijn niet te doen.

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

Met een eigen adres kan voor de benedenverdieping een extra abonnement worden afgesloten. Dat is natuurlijk niet de meest ideale of wenselijke oplossing.

Als er een netwerk kabel naar beneden kan dan zijn Asus routers ongetwijfeld sterk genoeg om die ruimte van wifi te voorzien mogelijk dringt die zelfs nog naar boven door.

Ter info een wifi zender mag maar een bepaald vermogen hebben, de Ziggo Pods zullen beneden dat maximale vermogen zitten 

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Dat moet ik dan even uitzoeken. Maar het eigenlijke probleem is dus, ik heb ontvangst zowel 2,4 als 5 maar die ene pod kan dus niet stabiel op een kanaal blijven.

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

Duidelijk, dat is gerelateerd aan het geheel wat Smart wifi heet, meer specifiek Bandsteering, door Ziggo kanaal optimalisatie genoemd. Eventueel in de laptop de 2.4 band van de wifi adapter uitzetten, zodat deze enkel via 5 GHz verbind.

@Bert kan via de smartwifi app een band worden uitgezet, of heb jij als gebruiker van die pods nog een tip?

Ps @rgpeerdeman 

Je gebruikt beneden ook deze apparaten de Sitecom N300 – 2,4 Ghz zowel de     TP-Link AC-1300 dualband. Zijn dat USB wifi adapters? Daar kan het ook nog in zitten met name de USB aansluiting.

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb al geprobeerd met alleen de Sitecom N300 – 2,4 Ghz omdat dat signaal beter door de vloer gaat.

Maar die pod blijft onstabiel.

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Een andere usb ingang? Ik heb nu de USB wifi adapter met een verlengkabeltje op  2 meter hoog zitten. 

RoWi.
Expert
Expert
  • 12706Posts
  • 574Oplossingen
  • 3501Likes

Ik bedoel het type USB A of C.

N300 slaat op de snelheid heb je ook een WLA nummer 2100, 2102 of 2103?

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Het is geen Laptop maar een standaard desktop PC vandaar die losse wifi adapter,

Alle 2 de adapters geven een onrustige ontvangst,  De sitecom N 300 is geschikt tot 300 Mbps op 2,4 Ghz.

Die dual TP-Link AC-1300 kan ik niet vastzetten op 2,4 of 5 Ghz. daarvoor is het een dual adapter.

De kanaaloptimalisatie is bedoeld voor meerdere pods. Ik heb er maar een en die kan niet werken zonder kanaaloptimalisatie? 

rgpeerdeman
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Het was even zoeken. Productcode  WLA 2100 v2 001

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic