1
Vraag
2
Reacties
PKoster

Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Plotseling hogere latency

Ik merk op dat sinds gisteren avond plotseling de latency op de internet verbinding hoger uitvalt. Dit geldt voor al het verkeer, maar is onder andere meetbaar op de eerste gateway op het Ziggo netwerk en is blijkbaar relatief lokaal op de verbinding, binnen de wijk, of bij Ziggo.

 

De modem gaf wat historie aan van correctable/uncorrectable maar niet in extreme hoeveelheden gezien de informatie van in ieder geval een week was, en na een modem herstart lopen deze alleen voor 'correctables' meteen op terwijl het verschil in latency blijft.

 

Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Deze contactdoos is absoluut aan vervanging toe, dit is geen modern AOP met galvanische scheiding.

 

In principe worden verouderde AOP's vervangen bij een upgrade naar Internet Giga, er wordt dan een TRISZ-DG300 (meterkast) of btv 01-SET/UPC (woonkamer) geplaatst. Dit ter ondersteuning van de hogere frequenties die door het OFDM-kanaal worden gebruikt en de hogere eisen die dit kanaal aan de signaalkwaliteit en -stabiliteit stelt. Ik weet niet welk abonnement jij hebt, maar omdat jij een UBC1318ZG met gekoppeld OFDM-kanaal gebruikt moet een (nieuw) AOP geplaatst worden, ongeacht het abonnement. Blijkbaar geeft de contactdoos nog wel tot 1 GHz door.

Bekijk in context

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1325Posts
  • 203Oplossingen
  • 665Likes

Prachtig @tobiastheebe goede ondersteuning en uitleg!

Ik heb een monteur voor je ingepland @PKoster voor het vervangen van het AOP. Deze kom op donderdag tussen 8:00 en 13:00 uur
Mocht de afspraak niet passen in jouw planning, log in op Mijn Ziggo om deze te verzetten naar een geschikt moment. 

Laat je het weten hoe het gegaan is?

Bekijk in context

14 Reacties 14
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

De uncorrectable errors zouden altijd 0 moeten zijn op zowel de SC-QAM-kanalen als het OFDM-kanaal.

 

Lastig om te bepalen wat de oorzaak is voor de hogere latency, 10~11 ms naar de CMTS in het LC is overigens nog steeds goed.

 

Staat de UBC1318ZG nog steeds in bridge mode met link aggregation naar de eigen router?

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@tobiastheebe  schreef:

Staat de UBC1318ZG nog steeds in bridge mode met link aggregation naar de eigen router?


Yep, zonder enige problemen:

eno3: flags=6211<UP,BROADCAST,RUNNING,SLAVE,MULTICAST>  mtu 1500
        RX packets 262146246  bytes 205054330092 (205.0 GB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 105190324  bytes 21131806450 (21.1 GB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

eno4: flags=6211<UP,BROADCAST,RUNNING,SLAVE,MULTICAST>  mtu 1500
        RX packets 263120568  bytes 206122200071 (206.1 GB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 105187545  bytes 21131991821 (21.1 GB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

eno5: flags=6211<UP,BROADCAST,RUNNING,SLAVE,MULTICAST>  mtu 1500
        RX packets 260593943  bytes 203053890751 (203.0 GB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 105191434  bytes 21133860756 (21.1 GB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

eno6: flags=6211<UP,BROADCAST,RUNNING,SLAVE,MULTICAST>  mtu 1500
        RX packets 261639010  bytes 204243297818 (204.2 GB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 105186278  bytes 21123908898 (21.1 GB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

 

Ik merk op dat sinds vanochtend de latency opeens weer omlaag versprongen is, dus mogelijk was er een tijdelijke situatie. (zie einde van bijgevoegd smokeping plaatje)

 

De statistieken op de modem zijn in het afgelopen etmaal wel wat opgelopen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Fijn dat de latency weer wat is afgenomen, in mijn monitoring zie ik ook wel eens een dag waarop de latency naar het CMTS een ms of 2 hoger is.

 

20220312-01.png

 

De uncorrectable errors op de SC-QAM-kanalen zijn wel een aandachtspunt. Kun je een foto van het AOP en aansluitmateriaal plaatsen?

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Zeker, daar heb ik een week geleden een aantal dingen al gereviseerd omdat ik sinds ik de Ubee heb opmerkte dat de waardes op de modem niet nul zijn. De kabel en connectoren vervangen door hedendaags van Hirschmann - volgens specificaties Ziggo-goedgekeurd en goed voor maximaal 3Ghz, boven het vereiste. De SQ601 splitter vervangen door een POA-01-B, vers geleverd door Ziggo. Ik dacht initieel een verschil op te merken maar bij nader inzien blijkt het in ieder geval op de op de modem gemeten uncorrectable/correctable fouten niet doorslaggevend te zijn.

 

Alle eerdere screenshots en waardes zijn dus van na die revisies.

 

Resteert het aansluitpunt, die ik overigens bij het aanvragen van de POA-01-B aan de Ziggo helpdesk getoond heb. Die hoefde volgens de helpdesk niet per se vervangen te worden. Foto bijgevoegd - dat is het enige verouderde element in de keten. Dit is het AOP, het loopt niet via de meterkast.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Deze contactdoos is absoluut aan vervanging toe, dit is geen modern AOP met galvanische scheiding.

 

In principe worden verouderde AOP's vervangen bij een upgrade naar Internet Giga, er wordt dan een TRISZ-DG300 (meterkast) of btv 01-SET/UPC (woonkamer) geplaatst. Dit ter ondersteuning van de hogere frequenties die door het OFDM-kanaal worden gebruikt en de hogere eisen die dit kanaal aan de signaalkwaliteit en -stabiliteit stelt. Ik weet niet welk abonnement jij hebt, maar omdat jij een UBC1318ZG met gekoppeld OFDM-kanaal gebruikt moet een (nieuw) AOP geplaatst worden, ongeacht het abonnement. Blijkbaar geeft de contactdoos nog wel tot 1 GHz door.

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Hier is helaas nog geen Internet Giga beschikbaar.

 

Al merkte ik op dat recentelijk het Ubee modem een docsis 3.1 kanaal beschikbaar heeft gekregen waar daar initieel nog geen sprake van was. Ik neem aan dat dat medio 20 februari was gezien er op dat moment een structureel klein (negatief) verschil in smokeping te zien is. Dus mogelijk zit mijn regio wel in de voorbereiding voor Giga en heeft mijn connectie door het gebruik van de Ubee daar verbinding mee gemaakt.

 

Kan er mogelijk een moderator beoordelen of in mijn situatie revisie van het AOP in de woonkamer onder de mogelijkheden valt om de uncorrectable fouten op het modem tot nul terug te brengen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Feit dat een OFDM-kanaal gekoppeld is, betekent inderdaad dat Internet Giga binnenkort beschikbaar komt in jouw regio, naar verwachting over 2-3 maanden.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1325Posts
  • 203Oplossingen
  • 665Likes

Prachtig @tobiastheebe goede ondersteuning en uitleg!

Ik heb een monteur voor je ingepland @PKoster voor het vervangen van het AOP. Deze kom op donderdag tussen 8:00 en 13:00 uur
Mocht de afspraak niet passen in jouw planning, log in op Mijn Ziggo om deze te verzetten naar een geschikt moment. 

Laat je het weten hoe het gegaan is?

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

De monteur is geweest.

 

Ik zal op een later moment kijken of er nog op de modem iets oploopt, maar de initiële indicatie in smokeping lijkt te zijn dat sinds de AOP-vernieuwing de variatie in de latency lager uitvalt.

 

17-3.png

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Inmiddels bijna een week verder. Geen uncorrectables meer op het docsis 3.1 OFDM kanaal, maar op andere frequenties zijn er over de week heen wel weer wat opgebouwd.

 

modem_info_23-3.png

 

Is dit nog iets waar ik aandacht aan moet besteden, of is dit binnen de marges van een goede aansluiting?

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Bedankt voor je update @PKoster! Hoe ervaar je nu de verbinding?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Ondanks de uitstekende MER-waarden lijkt de signaalkwaliteit nog niet optimaal.

 

Waar je ook naar kunt kijken, zijn eventuele meldingen die beginnen met 'CM-STATUS message sent', die hebben vaak betrekking op het OFDM-kanaal. Met de 'event type code' die wordt vermeld is te achterhalen wat de gebeurtenis was.

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@tobiastheebe , In de afgelopen week zijn er zo te zien vijf keer CM-STATUS meldingen geweest, telkens een event type code 16 (gevolgd door een event type code 24). Slechts één van die momenten correleert met een verschil in smokeping, de rest had of geen meetbaar effect of viel tussen metingen in.

 

@Rikst , de ervaren kwaliteit van de verbinding valt binnen goede marges, maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat de oorzaak is van de uncorrectables met name omdat aannemelijk sinds 20 februari een verschil meetbaar is.

periode.png

De originele constatering in de topic was in ieder geval van tijdelijke aard (alleen 11 maart) en verdween nog voor actualisatie van het AOP. Ik houdt het niet constant in de gaten maar ik vermoed dat uncorrectables niet de hele tijd geleidelijk oplopen maar alleen sporadisch voorkomen. Gedurende de dag na het onderhoud bleven ze bijvoorbeeld op nul.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Event type codes 16 en 24 geven FEC lock loss/recovery aan. Vermoedelijk werd het OFDM-kanaal (32) als CID vermeld? Overigens zouden 5 van deze events per week niet voor merkbare problemen mogen zorgen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic