sonamagun

Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Plots modem status (partial bonding US)

Dag mensen,

 

in februari had ik via dit forum een UBC1318ZG toegestuurd gekregen, op zich was alles goed en was de Ubee tot een moment 50+ dagen online zonder problemen.

 

Ergens in mei had ik een probleem met mijn verbinding waarna ik in mijn modem had ingelogd en zag hier partial bonding US staan.

Een herstart zet de modem weer juist terug waarna het weer terug valt in partial bonding US.

 

Omdat mijn verbinding af en toe niet stabiel lijkt tot dat ik een herstart uitvoer had ik vorig week telefonisch contact opgenomen met Ziggo en voor elkaar gekregen betreft het maken van een afspraak.

 

Monteur is vorige week geweest en was eigenlijk in 5 minuten klaar. Hij had mijn lijn getest en dat was verder goed en dat partial bonding US normaal is en geen kwaad kan.

Hij zou in de nacht een herinstallatie uitsturen voor de modem op afstand en mocht het terug komen moest ik een modem ruil vragen.

Partial bonding US blijft sinds vorige week dus terug komen en ik heb begrepen dat er minder downstream kanalen actief zijn in dit geval, omdat het lijkt dat mijn verbinding gewoon niet goed is lijkt mij dit niet normaal....

 

 

 

Op advies in mijn topic betreft de UBC1318ZG had ik ook een demper geplaatst omdat mijn power waardes in de 8 zitten en met de demper is dit 5.

Ik had dit de monteur ook gezegd en overigens de demper ook verwijderd voordat hij er was, maar de monteur gaf aan dat de 8 normaal is en demper overbodig is.

Omdat partial bonding US blijft aanhouden heb ik demper ook weer terug geplaats.

 

Tot aan mei was er geloof ik onderhoud geweest buitenhuis in de buurt als ik het mij goed herinner en er is glasvezel gekomen in de straat en ik heb mij zelf ook laten aansluiten.

Kabel ligt buiten waar ook Ziggo naar binnenkomt, maar glasvezel is nog niet naar binnen gebracht, verder heb ik zelf niks gedaan of gewijzigd.

 

Ik heb zelf ook een fabriek reset uitgevoerd van de modem via de achterzijde met een paperclip.

 

Hoop via hier toch wat meer hulp/advies te krijgen 🙂

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Fijn @sonamgun. Maandag tussen 12:00 en 18:00 uur komt de monteur bij je langs. Je kunt de afspraak eventueel nog wijzigen in mijn Ziggo. 

Voor nu wens ik je een fijn weekend toe. 

Bekijk in context

106 Reacties 106
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Partial bonding US heeft betrekking op de upstream, niet de downstream. Ik zie overigens dit probleem niet terug, alle vier beschikbare ATDMA-kanalen zijn gekoppeld. Partial bonding DS/US is niet 'normaal', zoals de monteur aangeeft, maar wordt wordt nog wel eens om onduidelijke reden getoond door de UBC1318ZG. Zelf heb ik een tijd partial bonding DS gezien op mijn UBC1318ZG, maar dit was 'opgelost' na een wijkstoring. Ook partial bonding US is voorgekomen (mijn modem koppelt naast vier ATDMA-kanalen ook een OFDMA-(test)kanaal).

 

De actuele downstream- en upstream-waarden zien er goed uit, vermogen en MER zijn goed tot zeer goed. Wel zijn er uncorrectable errors aanwezig op twee SC-QAM-kanalen (dit is mogelijk instraling van 4G uplink) en het OFDM-kanaal, deze zouden 0 moeten zijn. Het vermogen van 8 dBmV zonder attenuator is acceptabel, maar 5 dBmV is beter.

 

In de log is uitval zichtbaar op 16-6, 14:44 en 21:26 door mislukkende periodieke ranging, dit is een upstream-probleem. Ook de DRW violations hebben betrekking op de upstream. Daarnaast zie ik OFDM profile FEC lock loss/recovery (event type codes 16/24).

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

sonamagun
Topicstarter
Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Hmmm dus eigenlijk is er wel iets gaande en waarschijnlijk de monteur die toch de simpele route nam door alleen mijn signaal te meten.

 

Foto is bijgevoegd en van mijn 1e topic, niks is aangesloten en op dit moment is alles rondom opgeruimd.

 

Zoals aangegeven was alles ok ook qua log tot eind april of begin mei. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het modem is zo te zien direct op het AOP aangesloten? Is dit met de standaardkabel van 1,5 meter?

sonamagun
Topicstarter
Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Ja hoor, alles was op zich nagelopen eerder en verder niks gewijzigd etc. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het lijkt mij verstandig als een moderator het signaal nog eens uitgebreider onderzoekt en eventueel een meerdaagse meting opstart.

sonamagun
Topicstarter
Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Ja inderdaad hoop ik ook! 

sonamagun
Topicstarter
Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Geen moderator die hier naar wil kijken alvorens ik toch nogmaals contact op ga nemen met de klantenservice....

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik heb zojuist de moderators ingelicht.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @sonamagun,

Ontzettend balen dat je het modem nog regelmatig naar Partial Bonding US ziet schakelen! Ik heb even jouw gegeven er bij gepakt en een blik geworpen op het signaal (SC-QAM/OFDM) en zo op het oog ziet het signaal er prima uit. Het lijkt mij goed om het signaal de komende dagen even wat nauwkeurig te monitoren om een beter totaalbeeld te krijgen. Hiervoor heb ik op dit moment een meting lopen. Zie jij kans de komende dagen eventuele storingsmomenten bij te houden en de datum+tijdstippen te noteren? Aan de hand van de data uit onze meting en jouw inbreng kunnen wij dan een plan de campagne maken voor de te nemen vervolgstappen. 

sonamagun
Topicstarter
Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Beste Paul, dank voor het reageren. 

 

Ik heb de aankomende dagen een zeer drukke week en ik zal mijn best doen om bepaalde momenten te registeren. 

 

Modem was toevallig van stroom afgehaald eerder vanmiddag, dus zal waarschijnlijk vandaag of morgen wel weer in Partial Bonding vallen. 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@sonamagun Helemaal goed! Wij wachten geduldig op jouw bevindingen. 

sonamagun
Topicstarter
Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Het lijkt erop wanneer de modem een tijdje echt van stroom af is minder snel weer in Partial Bonding DS komt, na vorige week was dit pas geloof ik weer donderdag en vrijdag was de stroom er weer af en vandaag geeft de modem nog gewoon bridge-modus aan.

 

En ik heb zelf verder niet veel gebruik kunnen maken van internet afgelopen week, maar hoe zit de monitoring er zelf uit tot nu toe?

Geen idee of de modem misschien zelf toch niet 100% is of dat het gewoon een valse melding is, maar heb regelmatig een onstabiele verbinding gehad en dit maakt het een beetje vreemd.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@sonamagun Bedankt voor de snelle reactie! Er is een heel klein beetje upstream CER te zien in de modemsessie op 21, 23 en 24 juni. Op 22 juni 2022 is er een kleine dip op de USSNR. Heb je op die momenten ook storing ervaren? Dan wil ik voorstellen om een netwerkmonteur in te plannen. 

sonamagun
Topicstarter
Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Hmm af en toe, maar heb dus verder niks genoteerd. 

 

Zal die netwerkmonteur buitenshuis bezig? en lijkt mij inderdaad wel fijn een monteur gezien er enkele maanden its gaande is.

Als het maar geen monteur is die een lijnmeting doet en in 2 minuten klaar is :))

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@sonamagun Een netwerkmonteur meet altijd vanaf het AOP, daar komen de signalen binnen op de verschillende frequenties en kan de monteur vanuit het AOP allerlei zaken meten, b.v. een pulsmeting om te zien of er ergens een breuk of gedeeltelijke breuk of weerstand te zien is en op hoeveel meter van het AOP en/of per frequentie kijken wat er zich afspeelt op die frequenties.

 

Een lijnmeting is een meting die een kabel van begin tot eind doormeet, dat moeten 2 monteurs doen, b.v. van de straatkast tot de wijkkast de groene kabel doormeten.

Ik denk dat je een algemene signaalmeting bedoeld, daarvoor is geen netwerkmonteur nodig.

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Het klopt wat @Bert zegt, @sonamagun. Het is dus wel belangrijk dat er iemand aanwezig is. Heb je een voorkeur voor een dag en dagdeel (ochtend of middag)? Dan plan ik een afspraak voor je in. 

sonamagun
Topicstarter
Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Maandag of donderdag volgende week schikt het eventueel.... 

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Fijn @sonamgun. Maandag tussen 12:00 en 18:00 uur komt de monteur bij je langs. Je kunt de afspraak eventueel nog wijzigen in mijn Ziggo. 

Voor nu wens ik je een fijn weekend toe. 

sonamagun
Topicstarter
Level 7
  • 141Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Top dankjewel en insgelijks 👍

Uitgelicht topic