1
Vraag
2
Reacties
ravaoo

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Plots is er een extra wifi netwerk punt

Ik heb 3 devolo powerline WiFi routers. Die hebben alle een 2,4 en een 5 GHz WiFi netwerk.
op het ziggo Connect box staat WiFi uit
wanneer ik met de AirPort app mijn WiFi netwerken scan zie naast de 6 devolo netwerk punten nog een 7e. Kan het zijn dat mijn next box ook als repeater fungeert?
als dat zo is, kan dat uit?
Ik regel internet toegang tijdgebonden voor mijn kids via devolo. Alleen vermoed ik dat via het extra punt mijn kinderen toch toegang hebben tot internet terwijl dat niet zou moeten kunnen.

ik heb de next via coax voor tv en via WiFi aan het internet.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3118Posts
  • 250Oplossingen
  • 904Likes
ravaoo wrote:

DennyW wrote:
Verdwijnt het 7e punt als je bij de next de stekker uit het stopcontact trekt? Dan weet je het zeker.
Daar moet ik even een geschikt moment voor zoeken. Het is vakantie en er wordt nogal gebruik gemaakt van het toestel 🙂

Ha, kinderen...…...soms zijn het net mensen. Met mensen streken (of streekjes). :smiley:
Drie Devolo's geeft niet alleen aan dat het huis niet piep klein is , maar de kinderen waarschijnlijk ook niet. Kinderen leren zeer snel. Niet alleen via internet maar ook van elkaar (school, buurkinderen, neefjes en nichtjes enz..) zodat het een hele opgaaf wordt en blijft om "alle" manieren van het "omzeilen" van de huisregels / afspraken te ontdekken / te voorkomen.
Stapje voor stapje mogelijkheden als bron van het "onverklaarbare" signaal uitsluiten is niet zo moeilijk. En...…...als het plotseling verdwijnt (nu je navraag gedaan hebt), dan weet je zeker genoeg!:thinking:

Bekijk in context

9 Reacties 9
DennyW

Level 17
  • 3118Posts
  • 250Oplossingen
  • 904Likes
Verdwijnt het 7e punt als je bij de next de stekker uit het stopcontact trekt? Dan weet je het zeker.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Wat is het SSID van de 7e. Als dat Ziggo is, is het Ziggo WifiSpots.
ravaoo
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beeblebrox wrote:
Wat is het SSID van de 7e. Als dat Ziggo is, is het Ziggo WifiSpots.

Dat ssid is het zelfde als die ik aan de devolo adapters heb gegeven.
ravaoo
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
DennyW wrote:

Daar moet ik even een geschikt moment voor zoeken. Het is vakantie en er wordt nogal gebruik gemaakt van het toestel 🙂
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
ravaoo ,

Ga naar: https://whoisonmywifi.en.softonic.com/ en downloadt dat programma.
Geeft behoorlijk inzicht in alle verbonden apparaten.

Succes.
DennyW

Level 17
  • 3118Posts
  • 250Oplossingen
  • 904Likes
ravaoo wrote:

DennyW wrote:

Ha, kinderen...…...soms zijn het net mensen. Met mensen streken (of streekjes). :smiley:
Drie Devolo's geeft niet alleen aan dat het huis niet piep klein is , maar de kinderen waarschijnlijk ook niet. Kinderen leren zeer snel. Niet alleen via internet maar ook van elkaar (school, buurkinderen, neefjes en nichtjes enz..) zodat het een hele opgaaf wordt en blijft om "alle" manieren van het "omzeilen" van de huisregels / afspraken te ontdekken / te voorkomen.
Stapje voor stapje mogelijkheden als bron van het "onverklaarbare" signaal uitsluiten is niet zo moeilijk. En...…...als het plotseling verdwijnt (nu je navraag gedaan hebt), dan weet je zeker genoeg!:thinking:
ravaoo
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Wat ik gevonden heb is dat één van mijn devolo maarliefst twee 2,4ghz neterwerken heeft. Dat zou ook kunnen als ik het gastnetwerk zou activeren. Deze staat uit. Het extra 2,4 ghz netwerk heeft nagenoeg het zelfde mac adres. Alleen de eerste 2 leters van het mac adres (links) zijn anders. Ik had al vaker problemen met de devolo adapters. Deze raakte onbereikbaar en ik moest ze dan resetten en opnieuw instellen. Achteraf besef ik pas dat dit meestal een tijdje na het activeren van het gastnetwerk gebeurde. Ik heb dit alles bij devolo gemeld en wacht op een antwoord van hun.
Ik weet niet of hierdoor het internet toegang van een van mijn kinderen te verklaren is, maar ik ben blij dat er geen extra device in mijn netwerk is geplaatst 🙂
DennyW

Level 17
  • 3118Posts
  • 250Oplossingen
  • 904Likes
ravaoo wrote:
Wat ik gevonden heb is dat één van mijn devolo maarliefst twee 2,4ghz neterwerken heeft. Dat zou ook kunnen als ik het gastnetwerk zou activeren. Deze staat uit. Het extra 2,4 ghz netwerk heeft nagenoeg het zelfde mac adres. Alleen de eerste 2 leters van het mac adres (links) zijn anders. Ik had al vaker problemen met de devolo adapters. Deze raakte onbereikbaar en ik moest ze dan resetten en opnieuw instellen. Achteraf besef ik pas dat dit meestal een tijdje na het activeren van het gastnetwerk gebeurde. Ik heb dit alles bij devolo gemeld en wacht op een antwoord van hun.
Ik weet niet of hierdoor het internet toegang van een van mijn kinderen te verklaren is, maar ik ben blij dat er geen extra device in mijn netwerk is geplaatst 🙂

Hoe dit erin komt is nu even een groot raadsel.
Natuurlijk ben je zo kien om alle configuratie-inlog (naam en wachtwoorden) van al die devices geheim te houden.

Dat het extra netwerk nagenoeg het zelfde MAC-adres heeft is een trucje dat wel vaker toegepast wordt. De Ziggo-modem-routers doen dit bijvoorbeeld ook voor het uitzenden van de ZiggoSpots. Ook hier verschilt het eerste gedeelte het Hexadecimale getal (plu of min) 2 van de "normale" MACadres-reeks die het modem-router heeft.
Hier wordt door Ziggo de normale 2,4GHz radio gebruikt (om afwisselend) ZiggoSpot te zijn en Wifi-punt voor het thuisnetwerk.

Als je Windows gebruikt is het volgende wellicht aardig om te doen:

Geeft in een cmd-scherm (DOS-schermpje)

netsh wlan show all

in en bevestig dit de met ENTER-toets.

Wat ook kan is om de opdracht via de "Run"- of "Uitvoeren" te geven, maar dan moet je de opdracht iets uitbreiden want ander floept het cmd-window-tje meteen weer weg. Het wordt dan:

cmd /k netsh wlan show all

(Zelf heb ik een batch-file mee gemaakt dat op mijn bureaublad staat.)

Wat je te zien krijgt is een cmd-schermpje met een hoop info. Hierin kan je scrollen naar het gedeelte dat begint met:
================================
= SHOW NETWORKS MODE=BSSID =
================================
Hier zie je alle WIFI-station die dor jouw PC worden ontvangen met o.a. hun SSID en MAC-adres.
Als er meerdere Wifi-station zijn die hetzelfde SSID uitzenden, zie je die wel apart terug in het overzicht.
Worden er bij meerdere Ziggospots ontvangen dan kan je aan de bijna gelijke MAC-adressen teruglezen bij welk "gewone" SSID dit hoort.
Alle "dubbele station" worden zo zichtbaar.
Natuurlijk moeten die station wel binnen het ontvangstbereik van die Windows-PC of laptop zitten.

***EDIT***
Het moeten resetten om dat je zelf niet meer kon inloggen zou er op kunnen duiden dat "iemand anders" zich, door dat apparaat eerst te resetten, "ongeoorloofd" toegang heeft verschaft om zo een gast-netwerkje te activeren.
Ik wil niemand beschuldigen of ruzie stoken, maar iedereen die fysiek toegang heeft tot die apparaatjes (en het Ziggo-modem) kan dit zo maar doen. Het gewijzigd zijn van inlognaam en of het wachtwoord kan een aanwijzing hiervoor zijn.
ravaoo
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
DennyW wrote:

Als je Windows gebruikt is het volgende wellicht aardig om te doen:

Geeft in een cmd-scherm (DOS-schermpje)

netsh wlan show all

Dank.

Ik gebruik hier op mijn iphone een app van apple zelf voor. Het heet: AirPort. Als je het op start dan kan je links boven kiezen voor wifi-scan. Je krijgt na het starten een vergelijkbaar overzicht zoals je beschreef.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic