1
Vraag
2
Reacties
E_Brandsma

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Playstation problemen na het instellen van wifi booster

Hallo, ik heb een paar dagen terug 3 Deco M4 wifi-boosters geplaatst zodat we van 5 GHz gebruik konden maken. 

 

Nu vertelt mijn zoon mij dat hij sinds de dag dat ik ze geïnstalleerd heb, problemen heeft tijdens het gamen. Elke zoveel seconden krijgt hij erge lagspikes en dit is bij elk spel aanwezig. Het lijkt me niet dat dit door de wifi-boosters komt aangezien de Playstation op de internetkabel opereert en niet via het wifi-netwerk. 

 

Heeft iemand een mogelijke verklaring en/of oplossing hiervoor?

Alvast bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het komt erop neer dat vrijwel alles verouderd is en vervangen dan wel aangepast dient te worden.

 

Om te beginnen is het AOP (TRP-10/MI) zeer verouderd, een monteur vervangt deze kosteloos door een TRISZ-DG300. Modem op versterker (FRA-752N) is niet meer de juiste aansluitwijze. Op het AOP dient een splitter (POA-01-B of POA-254) te worden geplaatst waarop modem en versterker aangesloten worden met nieuwe kabels. Op de versterker zijn afgekeurde stekkers aanwezig die vervangen moeten worden, dit geldt ook voor dergelijke kabels en stekkers elders in huis. De 3Com-switch (is hierop de PlayStation aangesloten?) dient vervangen te worden door een gigabit switch, bijvoorbeeld de TL-SG108 of GS108. De Sitecom-router kan komen te vervallen door het installeren van de TP-Link Deco AP's.

 

De downstream vertoont CER (uncorrectable RS errors), vermoedelijk door instraling van 4G en 5G, op diens beurt veroorzaakt door de verouderde installatie. Uncorrectable errors veroorzaken packet loss en latency spikes. Verder is een groot aantal T3 timeouts zichtbaar, welke waarschijnlijk met de CER verband houden. Vermogen en MER (SNR) zijn goed in downstream en upstream.

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zijn de Deco units in AP mode geconfigureerd?

 

Is de PlayStation op/via een van de Deco units aangesloten? Zo ja, komen de problemen ook voor wanneer de PS op de eerste (main) unit is aangesloten?

E_Brandsma
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja, ze zijn in AP mode geconfigureerd.

 

De Playstation is niet op de Deco aangesloten, hij is op het modem aangesloten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

E_Brandsma
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de nodige foto's gemaakt, met nog wat andere voor extra informatie.

20220623_190943.jpg

20220623_191040.jpg

 

Vlnr de LAN-poorten: HoofdDecoM4, LAN 1e verdieping, Belkin poweradapter (zie volgende foto), LAN 2e verdieping (zolder).

20220623_191341.jpg

 CAT 5e ten behoeve van LAN aansluitingen

20220623_191413.jpg

 Dit is de Belkin poweradapter, deze heeft 1 LAN aansluiting zoals hiervoor genoemt. De andere is geplaatst in het stopcontact van de begane grond ten behoeve van de mediaspeler.

20220623_191541.jpg

 Dit is de switch die op zolder ligt, 10/100mb. Op de switch zijn 4 pc's aangesloten, de sitecom-router en de 3e Deco. Nr 2 staat op 1e verdieping, deze is als enige niet op LAN aangesloten (dit is nog wel de bedoeling)

20220623_191944.jpg

 Dit is de sitecom-router die op zolder staat voor wifi, deze heeft een vast IP adres

20220623_192927.jpg

En dit is wat uit de Downstream/Upstream meting is gekomen. Als ik nog meer foto's of uitleg moet geven hoor ik dat graag.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het komt erop neer dat vrijwel alles verouderd is en vervangen dan wel aangepast dient te worden.

 

Om te beginnen is het AOP (TRP-10/MI) zeer verouderd, een monteur vervangt deze kosteloos door een TRISZ-DG300. Modem op versterker (FRA-752N) is niet meer de juiste aansluitwijze. Op het AOP dient een splitter (POA-01-B of POA-254) te worden geplaatst waarop modem en versterker aangesloten worden met nieuwe kabels. Op de versterker zijn afgekeurde stekkers aanwezig die vervangen moeten worden, dit geldt ook voor dergelijke kabels en stekkers elders in huis. De 3Com-switch (is hierop de PlayStation aangesloten?) dient vervangen te worden door een gigabit switch, bijvoorbeeld de TL-SG108 of GS108. De Sitecom-router kan komen te vervallen door het installeren van de TP-Link Deco AP's.

 

De downstream vertoont CER (uncorrectable RS errors), vermoedelijk door instraling van 4G en 5G, op diens beurt veroorzaakt door de verouderde installatie. Uncorrectable errors veroorzaken packet loss en latency spikes. Verder is een groot aantal T3 timeouts zichtbaar, welke waarschijnlijk met de CER verband houden. Vermogen en MER (SNR) zijn goed in downstream en upstream.

E_Brandsma
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zal kijken naar de punten die u heeft aangegeven. De Playstation is niet op de 3Com switch aangesloten maar deze ga ik ook vervangen. 

Bedankt voor de moeite en de snelle antwoorden. Ik hoop dat het genoeg zal zijn om de problemen te stoppen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Graag gedaan, laat het gerust weten als je nu of later nog vragen hebt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic