1
Vraag
2
Reageer en help mee
DiscoHobbit

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Playstation 4 wél internet via wifi, maar LAN kabel werkt niet...

Hi!

Ik heb gisteren eindelijk een PS4 Slim 1TB aangeschaft en wilde deze aansluiten op mijn netwerk. Ik had al een kabel getrokken, dus dat was handig. Toen ik de kabel aan had gesloten, kreeg ik geen verbinding en moest ik manual allemaal gegevens invoeren. Ik weet zelf nog net hoe ik mijn tv en PS4 moet aanzetten, dus ik snap er niets van.

Ik moet de volgende gegevens invullen:


  • IP-adres
  • Subnet Mask
  • Default Gateway
  • Primary DNS
  • Secondary DNS

Ook heb ik net gebeld met ziggo klantenservice, maar die zeiden dat ik wat in mijn modem moest instellen en dat ik hiervoor maar bij de zigo community of Sony moest zijn.

Heeft iemand hier meer verstand van?

Voor de duidelijkheid, ik heb de LAN kabel getrokken vanaf mijn Ziggo wifi versterker. Vanaf het Modem zelf is geen optie. Verder doet de WIFI optie van de PS4 het wel!
21 Reacties 21
Mess89

Level 1
  • 226Posts
  • 28Oplossingen
  • 22Likes
Dat zijn onderdelen die je PS4 automatisch moet overnemen bij de LAN verbinding. Als je een ander apparaat aansluit, laptop bijvoorbeeld, krijg je dan wel verbinding?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Die gegevens hoef je alleen in te vullen als je op de PS4 een vast Ip-adres wilt instellen. Zet hem op automatisch adres ophalen.
https://manuals.playstation.net/document/nl/ps4/settings/nw_settings.html
DiscoHobbit
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Als ik een pc aansluit op dezelfde kabel krijg ik prima verbinding! Het automatisch verbinden lukt niet, dus vandaar dat hij zegt dat ik het manual moet instellen...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat is vreemd.
Als je 'toevallig' een ConnectBox Modem/Router hebt (is dat zo?) die nog in standaard-instellingen staat, kun je het volgende invullen.
IP 192.168.178.2
Gateway: 192.168.178.1
Subnet mask: 255.255.255.0
Primary DNS: 192.168.178.1
Secundary DNS: idem of leeg laten

Die ie het dan wel?

Noot. Dat ie op de Zigo Booster is aangesloten maakt niet uit.

Gr Han
DiscoHobbit
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hanh wrote:
Dat is vreemd.
Als je 'toevallig' een ConnectBox Modem/Router hebt (is dat zo?) die nog in standaard-instellingen staat, kun je het volgende invullen.
IP 192.168.178.2
Gateway: 192.168.178.1
Subnet mask: 255.255.255.0
Primary DNS: 192.168.178.1
Secundary DNS: idem of leeg laten

Die ie het dan wel?

Noot. Dat ie op de Zigo Booster is aangesloten maakt niet uit.

Gr Han


Ik heb zo een witte router, wat volgens mij wel die box is, maar helaas werkt het niet... "Failed to connect" is de melding.
Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
hanh Bij primary DNS moet je echt niet het ip adres van de standaard gateway (192.168.178.1) invullen hoor, zoals jij zegt.

Primair DNS is het makkelijks op 8.8.8.8 te zetten en secundair DNS op 8.8.4.4.

Als DiscoHobbit bij primair DNS het ip adres van de standaard gateway invult, dan zal die nooit maar dan ook nooit internetverbinding krijgen.

Trouwens, als vast ip adres zou ik ook niet 192.168.178.2 ingeven.

Ik zou een hoger getal dan 2 nemen.
25.
Of 50.
0f 100.
Of je leeftijd.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Haander
Je bent niet goed op de hoogte.

De ConnectBox heeft via 192.168.178.1:53 een Caching DNS Server aan boord.
Die besteedt uit aan de Ziggo DNS.
Als je wat anders wilt kan dat natuurlijk ook.
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062
Sommige mensen vinden Google DNS niet leuk.

Ik geef voor het gemak 192.168.178.2 omdat ik weet dat dit adres buiten de DHCP Range van de ConnectBox valt. Die begint standaard bij 10 & loopt als ik me goed herinner tot 110. 2 t/m 9 zijn dus geschikt, zonder die Range te hoeven wijzigen.
25, 50 etc zou fout zijn, omdat die binnen de standaard DHCP Range vallen.
Er ligt dan een te vermijden Ip conflict met een ander systeem op de loer.
Met een DHCP Address Reservation binnen de Range voor het MAC-address van de PS4, kan je het uiteraard zo mooi of gek maken als je wilt.
Maar de PS4 van TS lijkt juist problemen te hebben met DHCP, anders was er hier geen diskussie geweest over het instellen van een Ip op het beestje zelf.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DiscoHobbit
Er is iets raars aan de hand.
Geef de PS4 maar eens een factory reset.
Stel dan bekabeld opnieuw in voor automatisch ophalen van het adres.
Dat moet gewoon werken via een kabel die geschikt blijkt om met succes een PC op aan te sluiten.
Je zou bijna gaan denken dat er iets mis is met de Ethernet poort van de PS4.
We zullen zien.
Gr Han
DiscoHobbit
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hanh Haander, ik heb jullie beiden oplossingen geprobeerd, maar zonder succes. Bij test conection geeft hij wel "successfull" weer bij "obtain IP adress" maar bij "internet connection" staat "failed".

Kan het een oplossing zijn te kijken bij de gegevens die staan bij status van mijn WIFI connectie en die in te geven bij de LAN?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DiscoHobbit
Ik snap er niks van. Heb geen overigens PS4.

Wat ik zou verwachten is dat de instellingen over het verkrijgen van een Ip address gelijk zijn bij het kiezen van een Wifi of bekabelde connectie. Zie het nut van een verschil niet zo in.

Het werkt wel via Wifi en niet bekabeld. Dat is heel raar. Het is eerder andersom.
Ik ben out of options.
Gr Han
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @DiscoHobbit. Welkom hier! Super dat je de Community gevonden hebt om hierbij te helpen. Zelf heb ik geen PlayStation en weet ik er ook echt heel weinig vanaf. Maar met alle hulp die hier aanwezig is, moeten we het vast gezamenlijk kunnen oplossen.

Wat ik me nog afvraag; waar is de PS nu precies bekabeld mee verbonden? Je zegt dat de kabel doorgetrokken is. Hoe precies? Is dit rechtstreeks vanuit het modem, of zit er nog iets van een accespoint, router of switch tussen?
DiscoHobbit
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Lycke Ziggo Hi! Er loopt een kabel van het modem naar de ziggo versterker en vanaf daar loopt een kabel naar mijn PS4
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Wat voor versterker is dit precies, @DiscoHobbit? Heb je een merk/type nummer of iets wat er op staat? 🙂

En is het mogelijk het eens zonder de versterker te testen?
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
DiscoHobbit heb je zelf de stekkers op die UTP kabel gemonteerd ? zo nee probeer toch nog eens een andere utp kabel , zo ja ondanks dat een pc wel werkt kijk de stekkers nog eens na of rol een andere kabel uit puur voor het proberen als je die hebt.

kan je foto's plaatsen hoe je het hebt aangesloten ?
DiscoHobbit
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Lycke Ziggo Ronihd ik ben op het moment bij familie voor de feestdagen dus fotos kunnen pas in het nieuwe jaar!

Het is een zwarte versterker van ziggo, die wij gratis erbij hadden gekregen ivm de powerpromise!
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
DiscoHobbit wrote:
Lycke Ziggo Ronihd ik ben op het moment bij familie voor de feestdagen dus fotos kunnen pas in het nieuwe jaar!

Het is een zwarte versterker van ziggo, die wij gratis erbij hadden gekregen ivm de powerpromise!


Prettige dagen ! dan horen we het volgend jaar van je !
Timethy

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi DiscoHobbit ik heb precies zelfde playsation gekocht, precies zelfde probleem.

ik ben nog opzoek naar een oplossing als ik iets vind zal ik het wel laten weten!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Zo lijkt het aan de PS4 te liggen. De ervaring van Timothy kan natuurlijk toeval zijn, maar geeft wel stof tot nadenken.
Leuk is anders.
Robbertdejong88

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Misschien is het te simpel gedacht maar wil het toch even uitsluiten. Als het static invullen zoals hierboven aangegeven niet lukt, kan het misschien toch aan de kabel liggen. Je geeft aan, dat wanneer je je laptop aansluit, de verbinding prima is. Heb je de WiFi van je laptop op dat moment uitgezet? Zodat je zeker weet dat je niet via deze weg je verbinding tot stand brengt? Vraag ik puur vanwege je opmerking ‘ik weet net hoe je een ps en tv aan zet’.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic