TJMScholten

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Plaatsing en afstand Deco boosters

We zijn pas verhuisd van een huis waarin alles bekabeld was aangesloten naar een appartement waar geen kabels kunnen worden gebruikt. De loze leiding in de woonkamer wordt namelijk al bezet door een coax kabel voor de mediabox. In de werkkamer, direct achter de meterkast waar het modem staat, haal ik op mijn laptop bijna 500 Mbps, maar in de woonkamer (afstand hemelsbreed ongeveer 9-10 meter met daartussen 4 wanden) ongeveer een derde daarvan. Ik loop nu met de gedachte te spelen om een aantal deco mesh apparaten in te gaan zetten om de snelheid in de woonkamer te verbeteren, maar daarbij komen natuurlijk wel de nodige vragen om de hoek zetten, deze zijn vet gedrukt.

 

Ik ga er van uit dat deze deco's onderling ook last hebben van een teruggang van de beschikbare bandbreedte. Dus als ik alleen in de meterkast en de woonkamer een Deco zou inzetten, dan zal er vermoedelijk weinig tot geen verbetering in de huidige situatie optreden.

Klopt dit, of is de teruggang van bandbreedte tussen Deco's onderling aanmerkelijk minder?

 

Daarom denk ik er aan om in de berging ook een Deco neer te zetten. De afstand van de Deco in de meterkast tot een Deco in de berging is ongeveer 3,5 meter (twee muren) en de afstand van de berging naar de woonkamer is ongeveer 5,5 meter (eveneens twee muren).

Zal hierdoor een goed merkbare versnelling van de verbinding optreden en is deze eventueel te kwantificeren?

 

Aangezien mijn laptop WiFi 6 heeft denk ik aan of de X20 serie of de X60 serie. Qua mogelijkheden zijn deze in feite gelijk, maar de X60 heeft meer kanalen en vermoedelijk zullen deze extra kanalen voor de BackHaul gebruikt kunnen/gaan worden waardoor er meer bandbreedte overblijft om zelf te gebruiken.

Klopt de aanname van de BackHaul over de extra kanalen van een X60?

 

Mochten er nog andere opmerkingen zijn waardoor er een betere bandbreedte beschikbaar komt in onze situatie, dan verneem ik dat natuurlijk ook graag.

 

Bij voorbaat dank voor uw reacties,

 

Theo Scholten.

 

3 Reacties 3
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Leest u dit eens door: Leidraad voor TP-Link DECO daarin wordt e.e.a. uitgelegd m.b.t. het plaatsen en aansluiten van een Deco set.

Natuurlijk heeft ook het Deco systeem last van muren en andere wifi hindernissen.

Het nadeel van veel wifi stations in een korte ruimte ( = korte afstand van elkaar ), is dat deze elkaar kunnen gaan storen en dat b.v. de 2,4GHz wifi band snel ( te ) vol raakt.

Ik weet niet of de X20 of X60 ook wifi-6 hebben. Hebben ze dat niet, dan heeft u aan wifi-6 weining voordelen.
Overigens heeft weinig apparatuur wifi-6. De routers die dat wel hebben zijn nog erg duur en daarom is wifi-6 nu vooral een reclame item ( b.v. hetzelfde als nu reclame maken voor een 8K tv. T'is leuk, maar je hebt er nu nog weinig aan ).
Staar u overigens niet blind op die maximaal haalbare snelheden. Die vaak alleen te behalen zijn, als men op meerdere apparaten tegelijkertijd test en dan de resultaten optelt. Dat is niet echt realistisch en heeft eigenlijk ook weinig waarde. Niet overal is de maximaal mogelijk download noodzakelijk.


Misschien is een M9+ een betere keuze, want die heeft een dedicated BackHaul.



Edit: de X20 en X60 hebben inderdaad Wifi-AX

Dommels2010

Level 5
  • 51Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes

Goedemiddag, zelf maak ik inmiddels gebruik van de Deco P9. Deze heeft een ingebouwde backhaul die via het stroomnet loopt. Daarnaast kan deze ook gebruik maken van een wifi backhaul of een combinatie van deze twee. 

Een bedrade backhaul is sowieso wel aan te raden, want is het meest stabiel. 

De Deco P9 ondersteunt geen WiFi 6. Persoonlijk vind ik dat prima. 

Heb tot op heden nog geen één keer uitval gehad en draait alles stabiel. Heb er één in de meterkast voor dekking beneden, één op de eerste verdieping en één op zolder. Ze maken een onderlinge backhaul via powerline en wifi als ik de info in de bijbehorende app mag geloven. 

Haal altijd mijn volle abonnement snelheid. 

Mocht je niet te zwaar tillen aan WiFi 6, dan kan ik je deze set van harte aanbevelen. 

Succes met je keuze! 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @TJMScholten en welkom hier op de Community! Een hele andere situatie in de nieuwe woning begrijp ik, leuk dat je het hier voorlegt. Ik zie dat @Pasi en @Dommels2010 al uitgebreide tips en uitleg hebben gegeven.  Ik hoop dat dit je heeft geholpen om tot een goede opstelling te komen. Laat je het weten?

Uitgelicht topic