1
Vraag
2
Reacties
Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

Plaatsen Smart WiFi Pods

Nu verwacht ik als alles mee zit dat er rond November zonnepanelen worden geplaats op ons dak.

De benodigde omvormer wordt dan op zolder geplaatst. 

 

Ik heb geen mogelijkheid om een netwerkkabel naar de die omvormer te leiden. (met wat boor en breekwerk uiteraard wel, maar daar begin ik niet aan)

Ik kan kiezen uit de volgende 2 opties: 

 

1. ik plaats ZONDER netwerkkabel een SmartWiFi pod op de overloop op de eerste verdieping in een contactdoos en deze heeft dan bijna vrij zicht op de omvormer een verdieping hoger. (het is een rechte trap naar boven) 

2. ik plaats MET netwerkkabel een SmartWiFi pod op de hobby/slaap kamer op de eerste verdieping waar mijn TV met Next Mini staat en de omvormer zit er dan globaal bijna recht boven, maar dan zit er wel een gewapend betonplafond tussen  (ik moet dan tevens ook een switch aanschaffen) 

 

Wat is de beste optie van deze twee ?

Aangezien het een kleine 2 slaapkamer woning is lijkt mij 1 pod voldoende. (of toch maar 2 pods ?)

 

 

22 Reacties 22
Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

@Pasi Ik ga binnenkort eens kijken vanuit de kruipruimte in de koof of de zoldervloer zichtbaar is. 

Ik heb eerder het vermoeden het niet het geval is een dat er door de begaande grond en eerste verdieping vloer in de koof de leidingen door vloer gaan.  Anders zou je in de koof vaak de muffe lucht van de kruipruimte ruiken.  

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Buurman  schreef:

@Pasi Ik ga binnenkort eens kijken vanuit de kruipruimte in de koof of de zoldervloer zichtbaar is. 

Ik heb eerder het vermoeden het niet het geval is een dat er door de begaande grond en eerste verdieping vloer in de koof de leidingen door vloer gaan.  Anders zou je in de koof vaak de muffe lucht van de kruipruimte ruiken.  


Vaak zijn de vloer/plafond doorgangen dicht geschuimd of vol gepropt met b.v. steenwol. O.a. om ( inderdaad ) de muffe lucht, maar ook voor geluids- en warmte-lekken.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes





@RoWi.  schreef:

@Pasi die mobiele  verbinding koste ons niks, althans dat zat vast in de huur verwerkt, €2,50 per paneel. 

Met leverancier, bedoel je de leverancier van de zonnepanelen want de energie leverancier doet zover ik weet zelf niks met die internet verbinding dat gaat puur via de slimme meter, althans dat was bij ons het geval.

 

Toen wij ze net hadden keek ik dageelijks naar dat opbrengst portaal na een maand al niet meer, we leverden afgelopen jaar meer terug dan ons verbruik de teruglevering betaalde ons gas.

 

Wij hadden gebaseerd op het verbruik 5 panelen.

 

@Buurman zover ik weet kan die 4G module aan elke omvormer waar nu die dongel in gaat kan vermoedelijk met een andere adapter een netwerk kabel in.



Zonnepanelen huren en/of een huurhuis is echt een geheel andere insteek, dan dat dit eigendom is. Bij het huren van zonnepanelen zijn alle kosten natuurlijk voor de verhuurder, maar krijgt de huurder ( de klant ) daarvoor wel minder vergoed!
Met een huurhuis, wil de verhuurder van de zonnepanelen natuurlijk zo min mogelijk schade ( aanpassingen aan het huurhuis ) maken. Want anders zal deze dat moet vergoeden aan de werkelijk eigenaar van het huis.


Algemeen : Als het goed is, werken onze zonnepanelen minimaal 10 jaar, maar misschien wel 15 of 20 jaar ( ze zijn gegarandeerd tot 25 jaar, maar ...... ). In die tijd zal een standaard netwerk aansluiting, natuurlijk veel sneller worden, maar ook met de huidige netwerkapparatuur kunnen blijven werken. Net zoals een 1Gb netwerkaansluiting ook nog 10Mb ondersteund.


Echter, in die periode zal wifi ( en o.a. 4G ) geheel veranderen, waardoor t.z.t. de omvormer opnieuw moet worden aangesloten. Dan ( over tig jaar ) zal het weer een hele uitzoekerij worden, om te achterhalen hoe e.e.a. werkt en ingesteld moet worden ( op die oude omvormer ). Als dat dan niet lukt, dan zal een installateur daarvoor langs moeten komen en die extra kosten, kan men nu voorkomen door de omvormer met een netwerkkabel aan te sluiten.

En dan hebben we het nog niet eens, over het t.z.t. wijzigen van SSID en/of wifi wachtwoorden, waardoor ook de omvormer opnieuw moet worden ingesteld/ingelogd.

Een omvormer op een netwerkkabel aansluiten, is misschien wat meer werk, maar veel toekomst bestendiger!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic