1
Vraag
2
Reacties
Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

Plaatsen Smart WiFi Pods

Nu verwacht ik als alles mee zit dat er rond November zonnepanelen worden geplaats op ons dak.

De benodigde omvormer wordt dan op zolder geplaatst. 

 

Ik heb geen mogelijkheid om een netwerkkabel naar de die omvormer te leiden. (met wat boor en breekwerk uiteraard wel, maar daar begin ik niet aan)

Ik kan kiezen uit de volgende 2 opties: 

 

1. ik plaats ZONDER netwerkkabel een SmartWiFi pod op de overloop op de eerste verdieping in een contactdoos en deze heeft dan bijna vrij zicht op de omvormer een verdieping hoger. (het is een rechte trap naar boven) 

2. ik plaats MET netwerkkabel een SmartWiFi pod op de hobby/slaap kamer op de eerste verdieping waar mijn TV met Next Mini staat en de omvormer zit er dan globaal bijna recht boven, maar dan zit er wel een gewapend betonplafond tussen  (ik moet dan tevens ook een switch aanschaffen) 

 

Wat is de beste optie van deze twee ?

Aangezien het een kleine 2 slaapkamer woning is lijkt mij 1 pod voldoende. (of toch maar 2 pods ?)

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

@Pasi Ik ga binnenkort eens kijken vanuit de kruipruimte in de koof of de zoldervloer zichtbaar is. 

Ik heb eerder het vermoeden het niet het geval is een dat er door de begaande grond en eerste verdieping vloer in de koof de leidingen door vloer gaan.  Anders zou je in de koof vaak de muffe lucht van de kruipruimte ruiken.  

Bekijk in context

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Buurman  schreef:

@Pasi Ik ga binnenkort eens kijken vanuit de kruipruimte in de koof of de zoldervloer zichtbaar is. 

Ik heb eerder het vermoeden het niet het geval is een dat er door de begaande grond en eerste verdieping vloer in de koof de leidingen door vloer gaan.  Anders zou je in de koof vaak de muffe lucht van de kruipruimte ruiken.  


Vaak zijn de vloer/plafond doorgangen dicht geschuimd of vol gepropt met b.v. steenwol. O.a. om ( inderdaad ) de muffe lucht, maar ook voor geluids- en warmte-lekken.

Bekijk in context

22 Reacties 22
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"een gewapend betonplafond" dan is de kans nihil dat je een goede wifi verbinding krijgt.

 

Ik weet niet of een SmartWifi pod en sowieso wifi ver genoeg naar boven zend voor je situatie.

Mogelijk is een extra pod op zolder een oplossing.

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

@Bert 

De woning is van 2000 dus ik ga er gemakshalve maar van uit dat de betonplaten betonijzer bevatten.

Inderdaad met 2 pods kan ik wat spelen m.b.t. plaatsing. 

Dan zou ik op de hobby/slaapkamer de 1e pod  met een FTP kabel kunnen aansluiten en de 2e draadloos op zolder ongeveer recht boven de 1e pod. 

Ik kan met de iPad op zolder dan wel testen of de WiFi verbinding stabiel is, want dat is het belangrijkster. 

Het gaat er om dat de omvormer stabiel op WiFi functioneert op zolder. 

Een deze dagen maar een setje van 2 pods huren..........🤗of kado krijgen van Ziggo wegens goed gedrag 😙

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Buurman 

Een plafond van gewapend beton geeft geeft een beetje het effect van een kooi van Faraday. Maar in veel gevallen worden er ook een soort broodjes als vloer/plafond gebruikt. Als je de beschikking hebt over een boorhamer dan zou ikzelf altijd kiezen voor een netwerkkabel.

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

@Wim C. het zijn ruim 1 meter brede en dikke betonplaten over de hele breedte van de woning.

Bedankt voor de tip, maar ik ga me daar op mijn leeftijd geen werk op mijn hals halen.

Die pods zijn er tenslotte voor om overal goede WiFi in je huis te krijgen.

Zonder Pods heb ik wel WiFi op zolder die niet erg snel is, maar 35,0 / 6,1 Mbps en ping 15ms lijkt me dan ook niet slecht. (Internet start 100/20) 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

De omvormer zal toch aangesloten moeten worden op de stoppenkast. Daarvoor zal een dikke vmvk kabel gelegd moeten worden, van de zolder naar beneden. Als er nu geen mogelijkheid is om een kabel van boven naar beneden te leggen, dan zal daarvoor geboord moet worden, dan kan men gelijk proberen een utp kabel aan te leggen.

 

P.s. gelukkig had ik zelf al een netwerk kabel naar boven gelegd ( met router en wifi punt ) en waarop de omvormer is aangesloten.

Vaak geven omvormers veel problemen met het koppelen met wifi.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Beste @Buurman 

Waarschijnlijk ben ik op het verkeerde been gezet door ja avatar en wekte je bij mij de indruk dat je een uiterst handige buurman was. 😳

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

@Wim C.  Handig ben ik wel dat is het probleem niet, maar op zolder liggen alle leidingen zoals CV, WTW, Afvoer wasmachine  en electra  dicht bij elkaar en gaat via de vloer naar een koof in de onder liggende hobbykamer en verder naar beneden. 
ik ga geen risico lopen met boren door de vloer/plafond plaat. 
De avatar is omdat we fan zijn van Buurman en Buurman ( mijn vrouw gebruikt de andere buurman avatar)

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Beste @Buurman 

Ik hoop dat ik niet verkeerd ben overgekomen, maar ik begrijp je overweging. 👍🏻

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

@Pasi we hebben op zolder waar de omvormer naast de CV en WTW installatie geplaatst wordt  nog een lege leiding over die in de meterkast uitkomt. 
Ik wacht wel af want er komt nog eerst een schouw afspraak van de installateur.

Ik heb de offerte vandaag ook pas geaccepteerd 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Eén ding: die zonnepanelen gaan zéker winst opleveren. Als wij zo doorgaan met onze panelen dan krijgen we dit jaar geld terug. 💰

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Optie 3 kies voor de omvormer een 4g verbinding die hadden wij ideaal. Nu waren dit huur panelen die wou ik dus hoe dan ook niet via mijn eigen netwerk verbinding laten maken. Die verbinding was er voor de installateur voor het monitoren van de werking en voor een opbrengst portaal waar wij toegang toe hadden.

Laat uw installateur eventueel deze link zien.

https://cast4all.com/nl/installers/

 

 

Optie 4 helemaal geen verbinding laten maken. De panelen leveren even goed wel, en via de energie lerancier kunt u ook de teruglevering monitoren.

 

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

@RoWi. Het merk omvormer (GoodWe GW2500-XS) en zonnepanelen staan al vast in de geaccepteerde  offerte.

Ik heb vanavond de gedownloade handleiding even gelezen en zoals ik er uit kan opmaken werkt de  omvormer met een bijgeleverde WiFi dongle en is er geen netwerkkabel mogelijkheid.  

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Buurman 

Wij hebben dezelfde GoodWe GW2500-XS omvormer. Voor zover ik weet maakt die omvormer alleen via wifi verbinding, maar ik weet niet precies wat er achter die dongle zit.
Je kunt via de (niet ècht geweldige) SEMS app verbinding maken met de omvormer, maar via een GUI kom je wat dieper in het systeem.

Je hebt het vast al uitgezocht; als je een slimme meter hebt kun je daar een monitor op aansluiten en zie je real-time wanneer je het best op welk moment je de vaatwasser kunt laten draaien.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

Optie 3 kies voor de omvormer een 4g verbinding die hadden wij ideaal. Nu waren dit huur panelen die wou ik dus hoe dan ook niet via mijn eigen netwerk verbinding laten maken. Die verbinding was er voor de installateur voor het monitoren van de werking en voor een opbrengst portaal waar wij toegang toe hadden.

Laat uw installateur eventueel deze link zien.

https://cast4all.com/nl/installers/

 

 

Optie 4 helemaal geen verbinding laten maken. De panelen leveren even goed wel, en via de energie lerancier kunt u ook de teruglevering monitoren.

 


Wij hebben een SolarEdge omvormer en die heeft alleen maar wifi en UTP. Wil men wifi gebruiken, dan moet er een extra externe antenne bij gekocht worden. Voor UTP ( netwerk ) zit intern een RJ45 connector en moet de netwerkkabel/RJ45 door een wartel worden doorgevoerd naar die aansluiting.

Qua stroomlevering kan iedere omvormer zonder een internet aansluiting. Want het leveren van stroom is geheel ONafhankelijk van een internet aansluiting.
Maar dan kan de omvormer geen data sturen naar de leverancier en kan men zelf dus geen opbrengst gegevens zien ( op de website van de leverancier ).

Maar de internetverbinding wordt ook gebruikt voor update(s) van de omvormer. Dus geen internet verbinding, betekend dus ook geen updates.

Een 4G verbinding kost natuurlijk iedere maand geld! Tevens wil men bij huren, een zo min mogelijk impact hebben op het huis en zo min mogelijk afhankelijk zijn van huis en inwoners. Dan is een 4G verbinding ideaal, want dat gaat geheel buiten huis en inwoners om.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Die GoodWe omvormer is bij ons wèl een beetje kieskeurig als het om wifi gaat. Zodra ik die Ziggo SmartWifi app weer aan de praat krijg zal ik het spul weer optimaliseren en als dat niet werkt verplaats ik een SmartWifi Pod.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Buurman  schreef:

...maar op zolder liggen alle leidingen zoals CV, WTW, Afvoer wasmachine en electra dicht bij elkaar en gaat via de vloer naar een koof in de onder liggende hobbykamer en verder naar beneden....


Ook ons huis en heel veel andere huizen hebben zo'n koker. Behalve de door u genoemde zaken, loopt daar nu ook een eigen extra telefoonkabel ( zender op de 1ste verdieping = overal prima ontvangst ), de coax kabel naar de tv op de slaapkamer en een netwerkkabel naar zolder.

Die kokers zijn vaak ideaal, want ze zijn vaak erg ruim en de plafond/vloer doorvoer zijn vaak erg groot, waardoor er veel meer doorheen kan, dan wat nu standaard aanwezig is.

Vlak voor de installatie van onze zonnepanelen had ik de koker op begane grond en op de 1 etage geopend. Dus moest er alleen op zolder geboord worden ( naar de koker ) en was de aanleg van de vmvk kabel probleemloos én volledig uit het zicht.
De koker komt onder de vloer uit. Daar is de vmvk kabel onderaan de vloer vastgemaakt ( met clips ) en vandaar weer de meterkast in.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Wim C.  schreef:

...Je hebt het vast al uitgezocht; als je een slimme meter hebt kun je daar een monitor op aansluiten en zie je real-time wanneer je het best op welk moment je de vaatwasser kunt laten draaien.


Toen ik de zonnepanelen net had, dacht ik ook na over een extra monitor op m'n slimme meter. Maar bij nader inzien heeft dat niet erg veel zin en is zonde van het extra geld.

Via de website van SolarEdge kan ik o.a. de onderstaande grafiek bekijken. Ieder kwartier wordt de grafiek bijgewerkt, met het vermogen wat de zonnepanelen dan leveren. Het screenshot is gemaakt om 23:51, dus is de grafiek volledig.
Zodra de zon boven de andere huizen uitkomt, leveren de zonnepanelen stroom. Als men deze grafieken een paar heeft bekeken, dan is het duidelijk en is de vraag "...wanneer kan de wasmachine aan?..." makkelijk te beantwoorden. Namelijk, zodra er wat zon is & hoe meer zon hoe beter.


Het is duidelijk te zien, dat er vandaag ( 30 aug ) wat dikke wolken overdreven. Een wolkeloze dag resulteert in een perfect gladde parabool ( met voetjes 😉 ). Hoeveel stroom er geleverd wordt, is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid zon ( wel/geen wolken ) én de sterkte van de zon.

60.png

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

Kan je beter de 3 tp link deco paaltjes pakken inplaats van de pods. Zo kan je ook mooi de wifi verdelen. Huren is 2 euro nog wat koop zijn ze 99 euro. Werken beter dan de pods

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi die mobiele  verbinding koste ons niks, althans dat zat vast in de huur verwerkt, €2,50 per paneel. 

Met leverancier, bedoel je de leverancier van de zonnepanelen want de energie leverancier doet zover ik weet zelf niks met die internet verbinding dat gaat puur via de slimme meter, althans dat was bij ons het geval.

 

Toen wij ze net hadden keek ik dageelijks naar dat opbrengst portaal na een maand al niet meer, we leverden afgelopen jaar meer terug dan ons verbruik de teruglevering betaalde ons gas.

 

Wij hadden gebaseerd op het verbruik 5 panelen.

 

@Buurman zover ik weet kan die 4G module aan elke omvormer waar nu die dongel in gaat kan vermoedelijk met een andere adapter een netwerk kabel in.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic