1
Vraag
2
Reacties
TomM.

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Pingspikes en packet loss

 

Goedemiddag,

Afgelopen 4 weken heb ik last van pingspikes en packet loss (zie PingPlotter plaatje) die een patroon tonen van piek gebruik (constant ping spikes/packet loss tijdens de piek-uren dat mensen op het internet zitten/school tijden). Er wordt gemeten via een ethernet kabel (aan een lapop) die direct aangesloten zit aan de modem en er is ook nog getest via de router waarop via een computer PingPlotter gebruikt. Allebij de resultaten zijn zo goed als identitiek. Hieronder zijn enkele plaatjes van de metingen.

Hier is gisteren een monteur voor langs gekomen. Die heeft alle bekabeling tot aan de modem vervangen, en vervolgens heeft hij ook nog een nieuwe modem aangesloten.
Het probleem is ondertussen nog steeds aanwezig en er is ondertussen nog een nieuwe monteur ingepland, maar misschien dat het via hier nog opgelost kan worden.

up- en downstreamwaarden van de modem:

 

 

6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@TomM. hierboven staan alleen de downstream waarden, heb je ook nog de upstream en de netwerk historie log voor ons?

TomM.
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

EDIT: Hij laadt nu wel gegevens zien.
 

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@TomM. Wanneer is die packet-loss begonnen? De signaalwaarden zien er goed uit.

@KBX458 kun je dit voorleggen bij moderatie? Dit lijkt op overbelasting in het netwerk.

TomM.
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Henno wrote:

@TomM. Wanneer is die packet-loss begonnen? De signaalwaarden zien er goed uit.

@KBX458 kun je dit voorleggen bij moderatie? Dit lijkt op overbelasting in het netwerk.

Ongeveer 4 weken, dus sinds de verstrengde lockdown. Ik denk dat het deels ook komt omdat alle kinderen nu ook online les krijgen, waardoor het netwerk dus overbelast wordt.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 376Oplossingen
  • 2930Likes

De signaalwaarden zijn goed. Echter op de downstream zit wat ruis. Er kan dus in het coaxsegment iets niet helemaal lekker zitten, ook kan een capaciteitsissue spelen. Ik heb het voorgelegd aan de mods.

Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7664Posts
  • 639Oplossingen
  • 4351Likes

Hi @TomM.

Vervelend dat je een instabiele internetverbinding ervaart met de nadelige gevolgen van dien. Het klopt wat @KBX458 aangeeft. De signaalwaarden van je internetmodem zijn goed en in mijn optiek lijkt de oorzaak inderdaad de netwerkcapaciteit in je regio te zijn. 

Ik heb dit kenbaar gemaakt bij een speciale afdeling die de capaciteit in ons netwerk inregelen. Het is nu aan hun om mijn bevinding te checken en kijken wanneer dit in jou regio kan worden opgelost. Zodra daarover meer bekend is informeren we je.

Voor nu lijkt het mij dat de 2e monteur dan nog weinig voor je kan betekenen. Ik raad je aan om deze af te melden.