Goedemiddag,
Afgelopen 4 weken heb ik last van pingspikes en packet loss (zie PingPlotter plaatje) die een patroon tonen van piek gebruik (constant ping spikes/packet loss tijdens de piek-uren dat mensen op het internet zitten/school tijden). Er wordt gemeten via een ethernet kabel (aan een lapop) die direct aangesloten zit aan de modem en er is ook nog getest via de router waarop via een computer PingPlotter gebruikt. Allebij de resultaten zijn zo goed als identitiek. Hieronder zijn enkele plaatjes van de metingen.
Hier is gisteren een monteur voor langs gekomen. Die heeft alle bekabeling tot aan de modem vervangen, en vervolgens heeft hij ook nog een nieuwe modem aangesloten.
Het probleem is ondertussen nog steeds aanwezig en er is ondertussen nog een nieuwe monteur ingepland, maar misschien dat het via hier nog opgelost kan worden.
up- en downstreamwaarden van de modem:
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@TomM. hierboven staan alleen de downstream waarden, heb je ook nog de upstream en de netwerk historie log voor ons?
EDIT: Hij laadt nu wel gegevens zien.
Henno wrote:
Ongeveer 4 weken, dus sinds de verstrengde lockdown. Ik denk dat het deels ook komt omdat alle kinderen nu ook online les krijgen, waardoor het netwerk dus overbelast wordt.
De signaalwaarden zijn goed. Echter op de downstream zit wat ruis. Er kan dus in het coaxsegment iets niet helemaal lekker zitten, ook kan een capaciteitsissue spelen. Ik heb het voorgelegd aan de mods.
Hi @TomM.
Vervelend dat je een instabiele internetverbinding ervaart met de nadelige gevolgen van dien. Het klopt wat @KBX458 aangeeft. De signaalwaarden van je internetmodem zijn goed en in mijn optiek lijkt de oorzaak inderdaad de netwerkcapaciteit in je regio te zijn.
Ik heb dit kenbaar gemaakt bij een speciale afdeling die de capaciteit in ons netwerk inregelen. Het is nu aan hun om mijn bevinding te checken en kijken wanneer dit in jou regio kan worden opgelost. Zodra daarover meer bekend is informeren we je.
Voor nu lijkt het mij dat de 2e monteur dan nog weinig voor je kan betekenen. Ik raad je aan om deze af te melden.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.