1
Vraag
2
Reacties
Dickslinger

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Pingen niet mogelijk naar mijn externe adres

Waarom kan ik niet meer pingen naar mijn externe adres ?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Dickslinger wrote:
hanh wrote:

Dick,

Had even niet door dat wij elkaar al eerder tegenkwamen. Dan had ik mijn reaktie wat anders opgeschreven in de wetenschap dat je al IPv4 zou gaan aanvragen.

Succes met je IPv4.


HanH, als ik het dus goed begrijp kan er vanaf mijn werk( IPv4 ) dus geen rdp verbinding meer gemaakt worden.

Hoe werkt het met Ipv6  en camera’s en DSstation ( Synology ) kunnen die nog bereikt worden vanaf buiten ,Qua IPv6 ben ik een leek.

 

Op dit moment is vrijwel alles nog bereikbaar over IPv4, echter de IPv4 adressen zijn op. Omdat internet nog steeds groeit, hebben we het er al 20 jaar over om een transitie te maken naar IPv6, wat veel meer adressen heeft. De providers in NL hebben echter heel lang gewacht met het uitrollen van IPv6. Dat is nu wel gaande. Om te besparen op IPv4 adressen, heeft Ziggo bedacht dat DS lite “handig” is. Dan krijg je een gedeelde IPv4 verbinding op de AFTR, en een eigen IPv6. Op dat gedeelde IPv4 kun je geen poorten forwarden. Niet handig dus. Ziggo geeft aan een ander deel van de klanten wel Full Dual Stack, dan krijg je een eigen IPv4 en een eigen IPv6. Daar is wel prima mee te werken, omdat beide dan gewoon naast elkaar bestaan, en je voor beide poorten kunt openzetten.

Helaas krijg je geen Full Dual Stack op verzoek, maar kun je wel terug naar IPv4 only. Voor nu zal dat nog geen probleem zijn, maar dat wordt het een keer wel, zodra bepaalde zaken alleen over IPv6 bereik baar zijn. Als je werk alleen nog IPv4 heeft, is terug naar IPv4 de enige oplossing voor je.
Overigens raad ik je aan om een goed beveiligd VPN naar je eigen netwerk op te bouwen, en dan eenmaal ingelogd op je VPN, te verbinden naar je camera, synology en RDP.  Dat is veiliger, dan al die devices apart aan het web te hangen. Zeker camera’s zijn redelijk berucht, en RDP bevatte kortgeleden ook een lek.

Bekijk in context

19 Reacties 19
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Waarvandaan ping je? Van binnen uit of van buiten?

Hoe ping je?

Hiervandaan is mijn IP adres te pingen van binnenuit en van buiten vandaan.

Dickslinger
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

cmd  

ping     (extern ip )

 

Zowel van uit binnen als buiten

ShelLuser

Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 82Likes

Meest logische verklaring is dat het modem ICMP data (ofwel: data zoals een ping verzoek) negeert, wat overigens helemaal niet ongewoon is.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een hardop denken, ben niet zeker of het invloed heeft.

Wat gebeurt er als je deze instellingen op deze manier instelt?

 

Dickslinger
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

  Ook geen reactie , sinds er dit opstaat is het janken

 

De onderstaande informatie geeft de Connect Box status weer.

Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 5.01
Software versie : CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH
MAC-adres : AC::::6D:
Serienummer Connect Box : DEAP71160FF2
Beschikbaarheid : 0day(s)15h:12m:42s
Netwerk toegang : Toegang tot internet

 

Internet informatieHieronder vind je jouw internet instellingen:

MAC-adres : AC:22:05:44:6D:81
 
IPv6-adres : 2001::95a0/128
fe80:::fe44:6d81/64
IPv6 standaard gateway : fe80:f:fe79:6246
IPv6-leasetijd : D:0 H:8 M:0 S:0
IPv6-lease verlopen : Thu Oct 17 15:10:06 2019
IPv6 DNS-servers : 2001:b88:1002::10
2001:b88:1202::10

 
 
IPv6 DS-Lite status : Ingeschakeld
DS-Lite-FQDN : aftr01.upc.nl
DS-Lite-adres : 2001:730:2000:2::31
Dickslinger
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kan ook extern geen rdp meer gebruiken naar mijn modem.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Je Connectbox heeft IPv6 DS-Lite firmware.
Dan heeft de Router alleen een IPv6 adres. Dat adres zou te pingen moeten zijn.

Voor rdp van buiten moet port 3389 open staan voor het globale IPv6 adres van het systeem waar je naar toe wilt. Dat kan geregeld worden bij Port Filtering.
Dat zit wat vreemd in elkaar. Ter inspiratie:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/ipv6-poortfiltering-voor-eigen-webserver-29348

Maar…... Als je buiten zit dan lukt rdp over IPv6 alleen als je op die lokatie IPv6 tot je beschikking hebt. Dat is vaak niet zo. Daardoor is het beter thuis een extern IPv4 adres te hebben voor de Router.

Vraag daarom aan Ziggo om IPv4 Firmware voor je Connectbox.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/
Ik raad je de Chat aan. Soms moet je even wachten op de Chat Pop-up.

Dickslinger
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hanh wrote:

Je Connectbox heeft IPv6 DS-Lite firmware.
Dan heeft de Router alleen een IPv6 adres. Dat adres zou te pingen moeten zijn.

Voor rdp van buiten moet port 3389 open staan voor het globale IPv6 adres van het systeem waar je naar toe wilt. Dat kan geregeld worden bij Port Filtering.
Dat zit wat vreemd in elkaar. Ter inspiratie:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/ipv6-poortfiltering-voor-eigen-webserver-29348

Maar…... Als je buiten zit dan lukt rdp over IPv6 alleen als je op die lokatie IPv6 tot je beschikking hebt. Dat is vaak niet zo. Daardoor is het beter thuis een IPv4 adres te hebben.

Vraag daarom aan Ziggo om IPv4 Firmware voor je Connectbox.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/
Ik raad je de Chat aan. Soms moet je even wachten op de Chat Pop-up.


Dit heeft dus  dus dezelfde oorzaak als mijn vorige probleem  , zit al  te wachten op andere firmware

Bedankt voor je antwoord

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dick,

Had even niet door dat wij elkaar al eerder tegenkwamen. Dan had ik mijn reaktie wat anders opgeschreven in de wetenschap dat je al IPv4 zou gaan aanvragen.

Succes met je IPv4.

Dickslinger
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hanh wrote:

Dick,

Had even niet door dat wij elkaar al eerder tegenkwamen. Dan had ik mijn reaktie wat anders opgeschreven in de wetenschap dat je al IPv4 zou gaan aanvragen.

Succes met je IPv4.


HanH, als ik het dus goed begrijp kan er vanaf mijn werk( IPv4 ) dus geen rdp verbinding meer gemaakt worden.

Hoe werkt het met Ipv6  en camera’s en DSstation ( Synology ) kunnen die nog bereikt worden vanaf buiten ,Qua IPv6 ben ik een leek.

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Dickslinger wrote:
hanh wrote:

Dick,

Had even niet door dat wij elkaar al eerder tegenkwamen. Dan had ik mijn reaktie wat anders opgeschreven in de wetenschap dat je al IPv4 zou gaan aanvragen.

Succes met je IPv4.


HanH, als ik het dus goed begrijp kan er vanaf mijn werk( IPv4 ) dus geen rdp verbinding meer gemaakt worden.

Hoe werkt het met Ipv6  en camera’s en DSstation ( Synology ) kunnen die nog bereikt worden vanaf buiten ,Qua IPv6 ben ik een leek.

 

Op dit moment is vrijwel alles nog bereikbaar over IPv4, echter de IPv4 adressen zijn op. Omdat internet nog steeds groeit, hebben we het er al 20 jaar over om een transitie te maken naar IPv6, wat veel meer adressen heeft. De providers in NL hebben echter heel lang gewacht met het uitrollen van IPv6. Dat is nu wel gaande. Om te besparen op IPv4 adressen, heeft Ziggo bedacht dat DS lite “handig” is. Dan krijg je een gedeelde IPv4 verbinding op de AFTR, en een eigen IPv6. Op dat gedeelde IPv4 kun je geen poorten forwarden. Niet handig dus. Ziggo geeft aan een ander deel van de klanten wel Full Dual Stack, dan krijg je een eigen IPv4 en een eigen IPv6. Daar is wel prima mee te werken, omdat beide dan gewoon naast elkaar bestaan, en je voor beide poorten kunt openzetten.

Helaas krijg je geen Full Dual Stack op verzoek, maar kun je wel terug naar IPv4 only. Voor nu zal dat nog geen probleem zijn, maar dat wordt het een keer wel, zodra bepaalde zaken alleen over IPv6 bereik baar zijn. Als je werk alleen nog IPv4 heeft, is terug naar IPv4 de enige oplossing voor je.
Overigens raad ik je aan om een goed beveiligd VPN naar je eigen netwerk op te bouwen, en dan eenmaal ingelogd op je VPN, te verbinden naar je camera, synology en RDP.  Dat is veiliger, dan al die devices apart aan het web te hangen. Zeker camera’s zijn redelijk berucht, en RDP bevatte kortgeleden ook een lek.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dick,

De reaktie van@efok lijkt mij een goed antwoord op je vraag.
Het advies om een VPN Server te gaan gebruiken, ondersteun ik.

Als je het alleen om rdp te doen zou zijn (zorg voor sterk wachtwoord) en VPN toch nog ff maar niet…..
Zodra je IPv4 hebt, kun je regelen dat je van buiten overal rdp kan doen via je externe IPv4 adres.
Er is dan een Port Forward nodig van een externe port naar intern 3389 van het vaste interne Ip van het systeem dat je wilt bereiken.

Dickslinger
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gisteren mijn nieuwe Aris gigabit Modem geplaatst , en jawel ipv4 en ipv6 alles wel opnieuw ingesteld maar alles werkt weer.

Thnx voor alle aangedragen mogelijkheden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Dickslinger Dank voor je update, leuk modem de Arris gigabit, goed om te weten dat het daarmee werkt.

Welk modem had je eerst?

Dickslinger
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:

@DickslingerDank voor je update, leuk modem de Arris gigabit, goed om te weten dat het daarmee werkt.

Welk modem had je eerst?


Had eerst de Compal connectbox

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Dickslinger wrote:

Gisteren mijn nieuwe Aris gigabit Modem geplaatst , en jawel ipv4 en ipv6 alles wel opnieuw ingesteld maar alles werkt weer.

Thnx voor alle aangedragen mogelijkheden.


Cool! Kreeg je zomaar de Giga-variant? Hoe heb je dat geregeld?

Dickslinger
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
efok wrote:
Dickslinger wrote:

Gisteren mijn nieuwe Aris gigabit Modem geplaatst , en jawel ipv4 en ipv6 alles wel opnieuw ingesteld maar alles werkt weer.

Thnx voor alle aangedragen mogelijkheden.


Cool! Kreeg je zomaar de Giga-variant? Hoe heb je dat geregeld?


Nee heb mijn verbinding van Max geupgrade  naar Gigabit en toen had ik dus een nieuw modem nodig.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@efok In het Utrechtse kun je nu een 1000/50 abo nemen. Opmerkelijk: slechts 50 Up. Daar zijn ze begonnen met de uitrol van de DOCSIS 3.1 infrastructuur.
https://www.ziggo.nl/pakketten

Nu nog Dual Stack IPv6 voor je eigen Router met het Ziggo kastje in Bridge. Of met een Ziggo gecertificeerd eigen kabelModem. Pfffffffffffffff. Opschieten.

Er wordt wel hard gelopen richting 1 Gbps Down, waar m.i. vrijwel niemand iets aan heeft.
De meisjes en jongens van Marketing hebben gewonnen. Hete adem van glasvezel providers.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Dickslinger wrote:
efok wrote:
Dickslinger wrote:

Gisteren mijn nieuwe Aris gigabit Modem geplaatst , en jawel ipv4 en ipv6 alles wel opnieuw ingesteld maar alles werkt weer.

Thnx voor alle aangedragen mogelijkheden.


Cool! Kreeg je zomaar de Giga-variant? Hoe heb je dat geregeld?


Nee heb mijn verbinding van Max geupgrade  naar Gigabit en toen had ik dus een nieuw modem nodig.

Dat dacht ik al. Die Utrechtenaren boffen maar.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic