Hallo Ziggo Community,
Ik zit sinds vorig jaar Februari met een probleem. In de avond uren (meestal tussen 8 en 12) krijg ik enorme ping spikes tijdens het gamen. Soms duurt het maar één minuut maar soms ook een half uur lang. Er draaien verder geen programma's/downloads in de achtergrond tijdens het gamen.
Ook heeft het verder niks met wifi te maken aangezien mijn PC op kabel is aangesloten.
Er zijn al 3 verschillende monteurs langs geweest en het volgende is al geprobeerd/vervangen:
-2x Nieuw modem (momenteel een business modem van Ziggo UBC1318ZG met laatste nieuwe software)
-Nakijken en vervangen kabels van hoofdaansluiting (zie foto)
-Nieuwe Cat6 kabels
-Windows opnieuw geïnstalleerd
-Op meerdere apparaten testen, maar precies tegelijk ping spikes op random momenten in de avond (PC + PS5 + laptop)
-Veel ping tests gedaan (zie screenshots)
Het probleem blijft apart aangezien na middernacht de problemen volledig weg zijn. Zelf zat ik te denken aan teveel traffic op bepaalde tijden maar dit heeft de wifi crew nagekeken en schijnt niet het probleem te zijn.
Er is ook contact geweest met de wifi crew maar zelfs hun kwamen er niet uit. Ik heb zelf niet zoveel verstand van modems etc. maar wilde toch een gokje wagen hier.
Alvast bedankt voor jullie reactie/hulp!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het lijkt mij verstandig als een moderator de upstream-capaciteit (minislots) controleert.
Zou je voor de zekerheid de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Je kunt de webinterface bereiken via 192.168.178.1. Vervolgens kies je voor 'Geavanceerde instellingen'. De gegevens worden vermeld op de pagina 'Connection' onder 'Cable Modem', 'CM Info'.
De waarden zijn zeer goed in zowel downstream als upstream.
Een moderator kan verder onderzoek doen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.
Hi @Yeroen1, het verhaal klinkt inderdaad als een capaciteitsprobleem (meestal in de upload) wat alleen op piekmomenten optreedt. Maar uit de standaard metingen blijkt daar niets van:
Het signaal tussen ons en de wijkcentrale ziet er verder tip-top uit.
Gezien de korte duur van de problemen kan het best zijn dat de standaard uurmeting die korte pieken niet laat zien. Ik start daarom een nauwkeurige meting over de komende 7 dagen.
Kun jij deze week bijhouden wanneer je last hebt van lag/pingspikes? Datum, tijdstip, wat merkte je precies?
Dan kan ik jouw ervaringen naast de metingen leggen en hopelijk duidelijk kunnen zien waar de oorzaak van het probleem zit.
Hey @Mark
Deze nauwkeurigere metingen had ik toevallig gedaan vorige week 🙂
Zie bijgevoegde foto.
Heb Yeroen ook een aantal keer aan de telefoon gehad namelijk, en tijdstip van pingspikes kwamen naar mijn mening overeen met de tijdstippen dat utilization omhoog vliegt.
Ben benieuwd naar jouw mening verder.
ik vraag me af hoe je deze data kan inzien ben je een ziggo monteur oid ? ik zou zoan grafiekje ook wel willen 😛
Dit komt uit de monitoring van het CMTS. Deze gegevens zijn niet voor klanten toegankelijk, maar op verzoek kan een dergelijke grafiek uiteraard wel worden toegestuurd.
naja in mij topic vroeg ik er meerdere malen aan Paul maar ik kreeg er geen
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ik ben momenteel erg druk met werk maar ik zal Vrijdag en Zaterdag avond alles monitoren. Mocht ik dan weer problemen heb laat ik het hier weten!
Hallo,
Ik wilde vanavond nog eens gamen maar binnen 10 minuten was het alweer raak. Ik heb direct pingplotter aangezet en dit zijn de resultaten met datum en tijd. Hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Mvg Yeroen
PS.
Ik eerder vandaag F1TV stream gekeken en ook daar had ik de hele tijd problemen (tussen 15:00 en 17:00). Vrienden van mij hadden geen probleem met de stream, heb dit nog even nagevraagd.
Ik heb zojuist het topic onder de aandacht gebracht van de moderators.
Volledig onspeelbaar vanavond. Sinds mijn vorige post een uur geleden tot nu zijn mijn ping spikes tussen de 60 en 300.. Ik heb het opgegeven.
Zelf met het kijken van Twitch streams krijg ik veel buffering 😞
Zijn nu ondertussen 3 uur later en nog altijd is het een grote bende vanavond. Ik heb eigenlijk een belangrijke wedstrijd vanavond maar helaas moet ik door dit weer een invaller laten spelen... Jullie zouden dit (vooral omdat het al de hele dag aan de gang is) toch moeten kunnen zien?
Gr
@Yeroen1 Ontzettend zuur dat de verbinding ook afgelopen avond niet lekker werkt! Ik heb de verbinding even bekeken en zie dat er op dit moment bij jou in de wijk een signaalprobleem speelt op de upstream. Op dit moment wordt er gewerkt aan een oplossing voor dit probleem. De verwachting is dat de storing in de loop van morgen opgelost wordt.
Omdat je hier al langer last van hebt, en ik niet procent zeker weet of met het oplossen v.d. netwerkstoring jouw problemen verdwijnen heb ik de kwestie even neergelegd bij onze netwerkspecialisten. Zodra ik een terugkoppeling heb laat ik het aan jou weten onder dit topic.
@Yeroen1 Inmiddels zie ik dat de netwerkstoring bij jou in de buurt verholpen is door onze netwerkspecialisten. We zijn heel erg benieuwd wat jouw bevindingen zijn sinds 28 mei 2022. Heb je nog problemen met de verbinding geconstateerd?
Ik kom er zojuist achter dat ook mijn onderbuurman (op nummer 15 / ik ben 15F) dezelfde problemen heeft vanavond. Ik neem aan dat dit jullie enorm kan helpen in het onderzoek. Zelf zou ik zeggen dat er iets mis gaat met de kabels óf dat het signaal door het een of ander word gejammed hier, maar helaas ben ik geen expert.
@Yeroen1 Jammer dat je op dit moment nog steeds last hebt! Vreemd genoeg ziet het signaal (SC-QAM en OFDM) er verder prima uit. Ook de capaciteit op het netwerk is in orde. Op welke data en tijdstippen heb je precies last en merk je dit op alle apparaten in huis?
Alle informatie staat in mijn eerste bericht aangegeven.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.