1
Vraag
2
Reacties
karimaly2001

Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Ping problemen

Goede avond! Wij hebben inmiddels sinds iets meer dan een maand een Ziggo internet abonnement, het Giga pakket. De snelheiden zijn geweldig, alleen heb ik vaak last van packet loss en wat ping problemen.

 

Ik speel meestal alleen 2 spellen, Warface en Valorant, dus het gaat meer over de verbinding naar hun servers. Het ip-adres van de Amsterdam server in Warface is: ams.ping.wf.my.com [92.38.155.232]

 

Ik had eerst een abonnement van 50/30 mbps bij T-Mobile, met een oude router van Vodafone (Huawei HG659) en dit was mijn speedtest op 4 maart 2022

 
 

 

Ping 16 ms naar Amsterdam via de speedtest, ik woon in de provincie Utrecht.

 

En ik kreeg een stabiele ping van meestal 17 ms naar de Warface Amsterdam server, dus ongeveer het zelfde als de speedtest, en zeer stabiel (screenshot van 11 februari 2022)

 

 
 
 

 

 

Of soms zelfs lager, rond de 14 ms met een paar spikes maar alsnog stabieler dan nu (screenshot van 10 februari 2022) :

 
 

 

 

Ik had verwacht dat mijn ping juist lager zou worden met Ziggo via COAX, want bij de speedtest heb ik een stuk lagere ping naar Amsterdam. Ik zal eerst even een screenshot laten zien van de ping die ik op dit moment krijg:

 

 

karimaly2001_7-1650309023921.png

 

De gemiddelde ping is hoger, en de spikes gebeuren niet alleen vaker maar zijn ook hoger, en dit is op een dag waar ik geen probleem heb van packet loss, zoals vandaag. De TTL is ook verlaagd van 57 naar 54 maar ik weet niet wat dat inhoudt.

 

Hier is een paar screenshot van de ping op een van de dagen waar ik veel packet loss heb:

 

 

 

De packet loss op die dagen gaat zo ongeveer: het is eerst 0% en dan opeens binnen een seconden stijgt het naar hoge cijfers zoals 88% en dan blijft het zo een paar seconden en verlaagt het naar een stabiele 1% en daarna wordt het weer 0%, dat gebeurt dan de hele tijd.

 

Even terug naar de ping, dit is mijn huidige speedtest: 

 

Geweldige snelheiden, en een zeer goede ping van 7 ms. Maar in het spel heb ik rond de 20 ms terwijl de server ook in Amsterdam is? Waarom is dat zo?

 

En over Valorant, op dit moment zijn dit mijn ping's in het menu maar er is iets vreemds aan de hand want het is niet accuraat, in het spel heb ik ongeveer 17 ms maar die gaat dan wel spiken tot 20-25 ms.

 

 

Er is een belangrijk punt dat ik graag wil zeggen, op de dag dat ik de nieuwe router probeerde te installeren, had ik een verkeerde hoofdaansluiting, dus liet ik nog de oude router aan staan, twee tegelijk dus. Op die dag, 7 maart 2022, had ik de beste ping ooit. 10 tot 11 ms in Warface, en 17 ms in Valorant (zelfde nummer in het menu als in-game, niet verschillende cijfers zoals op dit moment)

 

Screenshots: 

 

 

 

En op die dag, voelde 17 ms als een echte 17 ms. De hit-register was fantastisch, dus ik was extreem blij met het nieuwe internet. Totdat de dag erna opeens de ping hoog en instabiel werd, en sinds dien heb ik al de problemen die ik heb opgenoemd en voelt de ping van 25 ms als 100 ms.

 

Het is dus duidelijk mogelijk om stabiele lage ping op mijn adres te hebben, maar waarom was het alleen verlaagd op 7 maart 2022? Op die dag was het lager dan alle andere dagen dat ik gegamed heb via het T-mobile internet dus dacht ik dat het verlaagd was door het nieuwe Ziggo internet. Tot deze dag snap ik niet wat er mis is gegaan. Ik wil heel graag dat zelfde ping weer hebben, het was echt fantatisch tijdens het gamen!

 

 

Een paar andere notities:

 

- De monteur had de hoofdaansluiting veranderd (ik heb een foto van de oude en de nieuwe) want via de oude kon geen COAX aangesloten worden volgensmij

- Ik heb een 1000 mbps internet kabel gekocht want mijn oude kabel had een limiet van 100 mbps (deze heb ik nu: https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/1285931/netwerkkabel-cat-6-uutp.html)

- De internet snelheid is een stuk lager via de ziggo speedtest dan via de normale speedtest, ik weet niet of dat belangrijke informatie is: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/7917c470-bf37-11ec-ac11-13749083ad31 en de ping naar Utrecht is 7 ms terwijl dat ook zo naar Amsterdam is.

 

Dankuwel,

Karim Aly.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

De ping is een stuk verlaagd, het is nu lager dan wat ik eerst had en ik heb de laatste dagen ook geen packet loss meer, dus dat is fantastisch. Alleen de jitters komen dus dan door COAX. Bedankt iedereen! 🙂

 

Bekijk in context

47 Reacties 47
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31661Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15889Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream/log-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Zeker! 

 

Dit was de oude AOP: 

 

Foto van alle kabels die er dichtbij staan: 

 

De nieuwe AOP die de monteur heeft geinstalleerd: 

 

Foto van iets verder om beide stopcontacten te kunnen zien: 

 

AOP van dichtbij: 

 

 

 

Achterkant van de Giga Connectbox: 

 

Nog een foto ervan: 

 

Foto van de aansluiting van de kabel:

 

 

De AOP is in de woonkamer achter de TV, we hebben volgensmij geen splitters / signaalversterkers (?)

 

Downstream/upstream/log-gegevens:

 

 

 

 

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31661Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15889Likes

De splitter (POA-01-B) is overbodig en maakt de installatie ruisgevoelig door de open aansluiting, deze kan worden verwijderd.

 

Op het OFDM-kanaal is ruis aanwezig, de uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn. Het OFDMA-kanaal gebruikt een zeer lage modulatie (QPSK), dit zou tenminste 16-QAM moeten zijn.

 

Door een bug in het SmartWifi modem worden helaas niet de laatste meldingen getoond in de log. Wel is te zien dat er met enige regelmaat FEC lock loss/recovery op het OFDM-kanaal is en het OFDMA-kanaal tussen modulaties schakelt. Op 15-4 is uitval en instabiliteit van de internetverbinding zichtbaar (T2/T4/MDD timeouts en SYNC timing failures).

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Oke, ik zal de splitter weghalen. Op 15-4 was de verbinding een paar uurtjes opzettelijk verbroken voor onderhoud, dat kreeg ik destijds door via een mailtje: 

 

Heeft u een oplossing voor de andere klachten die u heeft benoemd?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31661Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15889Likes

Na het aansluiten van het modem direct op het AOP kun je het modem opnieuw opstarten en morgen opnieuw de downstream/upstream-gegevens plaatsen, dan kan ik kijken of er verbetering zichtbaar is.

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Top, dat heb ik gedaan. Morgen zal ik dat hier weer plaatsen.

 

Fotos:

 

 

 

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Dit zijn de upstream en downstream logs op dit moment:

 

 

Een paar nieuwere meldingen zijn nu wel te zien na dat ik op "ververs gegevens" heb gedrukt dus die zal ik erbij plaatsen: 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31661Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15889Likes

Ik zie helaas nog steeds de uncorrectable errors op het OFDM-kanaal en lage modulatie op het OFDMA-kanaal terug.

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Wat voor problemen worden er daardoor veroorzaakt? En heeft u een oplossing daarvoor?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31661Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15889Likes

Beide kunnen verantwoordelijk zijn voor de fluctuerende latency, dit dient verder onderzocht te worden door Ziggo.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Oke hartelijk bedankt!

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 419Likes

Hi @karimaly2001 goedemiddag 🙂

Fijn dat @tobiastheebe al even flink aan de slag is geweest met het signaal issue. 

Ik ben vooral heel benieuwd wat jij in de praktijk merkt van de issues? 

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Goedenavond! 

 

Ik gebruik het internet voor het meest om te gamen, dus het enigste probleem bij mij zijn de packet loss en instabiele ping. Een lage stabiele ping zorgt voor goede hit-register en vermijdt lag warps. Ik had een zeer stabiele ping voordat ik naar Ziggo overstapte, op de meeste dagen had ik 17 ms (naar de Amsterdam server in het spel Warface) en het bleef letterlijk op 17 ms staan voor een lange tijd, en soms had ik een stabiele 14 ms en dan af en toe een paar spikes tussendoor maar van een maximum +2 or +3 ping dus tot ongeveer 17 ms, de screenshots heb ik in mijn eerste bericht geplaatst. Op dat moment had ik ook 16 ms via speedtest.net naar de Amsterdam server, dus ongeveer hetzelfde. 14 tot 17 ms in-game en 16 ms op de website, beide in Amsterdam.

 

Nu krijg ik via Ziggo 7 ms op de speedtest website, een grote verbetering (en veel betere download speeds), maar in-game spiked de ping van 15 ms tot 23+ ms en dat is al een verhoging van ongeveer 50% (dit is dan op een dag waar er weinig ping en packet loss klachten zijn, dus dit is het 'meest optimale') en de ping blijft meerdere keren spiken binnen een paar seconden, geen stabiliteit. Ik heb dan liever 30 ping op de speedtest en een stabiele 15 ms in-game want ping is belangrijk in games voor de hit-register, maar niet echt voor een speedtest. Door de instabiele ping voelt de hit-register als 100 ms, erg vetraagd dus. 

 

Op 7 maart, dat was al een paar dagen nadat ik een Ziggo abonnement had, maar nog niet de nieuwe router had geinstalleerd want ik had geen COAX aansluiting bij mijn oude AOP, had ik een stabiele ping van 10 tot 11 ms in Warface, en een stabiele 17 ms in Valorant. Die cijfers heb ik nooit gehaald onder het internet van T-mobile, ik had toen 14 tot 17 ms in Warface, en 23 tot 25 ms in Valorant. Dus ik nam aan dat deze verbetering door Ziggo's internet kwam, maar dat was alleen op 7 maart 2022, sinds dien heb ik nu 15 tot 23 ms in Warface (dus hoger dan onder T-mobile, en minder stabiel want de spikes zijn groter en gebeuren vaker) en in Valorant heb ik dan 22 tot 25 ms in het menu (ongeveer zelfde als onder T-mobile) maar in-game krijg ik 17 ms tot 25 ms dus de 'lowest ping' is lager, maar de 'average ping' is hoger geworden door de spikes, waardoor de hit-register juist minder goed is geworden. Ik snap niet hoe de ping in spellen verhoogd is, terwijl de speedtest ping van 16 ms naar 7 ms is verlaagd. Ik krijg 7 ms naar Amsterdam speedtest servers, maar een gemiddelde van 20 ms naar Amsterdam game servers?

 

Nogmaals, op 7 maart toen ik die lage ping had, was de hit-register fantastisch en ik kon het verschil meteen merken vergelijken met het hit-register dat ik op dit moment heb. Net alsof ik mijn bril weer op doe na dat ik hem een tijdje af had, haha 😆. Het lijkt me dus wel mogelijk om zo een lage stabiele ping te hebben als ik het al een keer heb gehad. 

 

Op sommige dagen valt de internet ook uit voor een paar minuten, gelukkig niet de laatste dagen meer. En ik heb ook op meerdere dagen hele hoge packet loss in-game. 

 

Hier zijn ook wat pingplotter resultaten:

 

Vanacht rond 1 uur:

 

 

Deze resultaten zijn allemaal dit uur gedaan:

 

 

 

Ik snap helaas niet waar de fouten liggen, ik begrijp alleen dat het rode balkje packet loss betekend, en ik zie de hoge ping spikes.

 

Op de website van Valorant staat hier: https://support-valorant.riotgames.com/hc/en-us/articles/360047225674-How-to-Use-Tracert-to-Obtain-N...

 

"

If you see an asterisk (*) in place of an RTT, then a packet was not returned within the expected timeframe. You might not have to worry if you only see one or two asterisks on a hop, but if you have 3 like in the example above followed by Request timed out, you may have a network issue. Here are a couple of common ones and what you can do:

  • The destination’s firewall or security is blocking the request. In this case, you'll want to reach out to your ISP for further help on what may be causing the issue (be sure to show them your Tracert log!).
  • There could be a problem on the network path between you and Riot's servers. This may also be the issue if your log shows increased latency (higher millisecond values) on a middle hop, which then increases steadily for subsequent hops. If that's the case, you might want to contact your ISP for help and show them your Tracert log."

Dus ik heb een tracert log gedaan en ik heb niet alleen 3 request time outs, maar zelfs 24 achter elkaar...

 

Hier is de Valorant tracert log:


Tracing route to 162.249.72.1 over a maximum of 30 hops

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.178.1
2 9 ms 9 ms 9 ms asd-tr0021-cr141-sys.core.as33915.net [213.51.1.123]
3 9 ms 10 ms 12 ms asd-tr0021-cr101-be51.core.as33915.net [213.51.7.104]
4 8 ms 8 ms 8 ms nl-ams04a-ri3-ae51-0.core.as9143.net [213.51.64.194]
5 9 ms 9 ms 10 ms nl-ams02a-rd1-te-6-0-2.aorta.net [213.46.183.161]
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.

 

En de Warface tracert log:

 


Tracing route to ams.ping.wf.my.com [92.38.155.232]
over a maximum of 30 hops:

1 * * * Request timed out.
2 8 ms 10 ms 8 ms asd-tr0021-cr141-sys.core.as33915.net [213.51.1.123]
3 10 ms 10 ms 11 ms asd-tr0021-cr101-be51.core.as33915.net [213.51.7.104]
4 15 ms 12 ms 11 ms nl-ams09c-ri1-ae51-0.core.as9143.net [213.51.64.190]
5 11 ms 13 ms 11 ms 213.46.182.254
6 12 ms 11 ms 11 ms ae-22.r21.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net [129.250.7.70]
7 16 ms 19 ms 17 ms ae-17.r21.frnkge13.de.bb.gin.ntt.net [129.250.3.76]
8 27 ms 24 ms 20 ms ae-1.a02.frnkge07.de.bb.gin.ntt.net [129.250.5.42]
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 18 ms 18 ms 18 ms vrrp.gcore.lu [92.38.155.194]
14 14 ms 16 ms 17 ms s120.warface.com [92.38.155.232]

Trace complete.

 

Beide heb ik ongeveer een uurtje geleden gedaan. Bedankt voor jullie hulp!

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11752Posts
  • 134Oplossingen
  • 4025Likes

is het geen idee om het modem om te ruilen naar een ubee zakelijk modem 

 

 

mijn ping resultaten geen idee of je er wat aan hebt

 

 

robinjoo19_0-1650475774600.png

 

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Als de ping lager en stabieler wordt door een andere modem dan zal dat perfect zijn, alleen weet ik zelf niet op dat wel zo is. @tobiastheebe had iets over de modulatie en uncorrectable errors gezegd, misschien ligt het probleem (& oplossing!) daar?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31661Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15889Likes

Op het OFDM- en OFDMA-kanaal zag ik inderdaad beide afwijkingen, op het OFDM-kanaal de uncorrectable errors die 0 zouden moeten zijn en op het OFDMA-kanaal de zeer lage modulatie QPSK die tenminste 16-QAM zou moeten zijn, op mijn UBC1318ZG wordt inmiddels 128-QAM gebruikt.

 

Een UBC1318ZG zorgt waarschijnlijk wel voor lagere latency en minder jitter, maar verandert in principe niets aan het signaal.

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Dan lijkt mij de beste optie om die UBC1318ZG modem aan te vragen en om een oplossing te vinden voor de problemen die u had opgenoemd. Hoe kan ik die modem aanvragen? En hoe kan het signaal & modulatie verbeterd worden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31661Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15889Likes

De UBC1318ZG beschikt niet over een Wi-Fi AP, als je van Wi-Fi gebruik wilt maken moet je dus een los AP installeren. Een moderator kan deze modemrouter toesturen.

 

Voor het verder onderzoeken van OFDM(A) is waarschijnlijk een gespecialiseerde (netwerk)monteur nodig.

karimaly2001
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Wij hebben wel Wi-Fi nodig, en ik snap eigenlijk niet wat AP betekent. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic