rik1

Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Ping geregeld zeer instabiel (hoge jitter)

Sinds een aantal maanden is mijn ping soms/vaak zeer instabiel. De snelheid van het internet lijkt wel goed. Tijdens normaal gebruik is dit niet heel storend, maar wanneer dit probleem zich voordoet is het spelen van een game (shooter) eigenlijk niet te doen. Heel soms heb ik ook packet loss, maar dat is zeker niet altijd het geval. 

 

Mijn computer zit met een kabel via een switch in de router van Ziggo. 

Ik heb ook al eens een test gedaan met mijn laptop direct in de router, maar dat geeft dezelfde resultaten. 

 

Het lijkt of dit probleem zich steeds vaker voor gaat doen, dus vandaar dat ik nu toch maar even een topic aanmaak. 

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Laat het me vooral weten wanneer jullie extra informatie nodig hebben. 

 

pingplotter naar google.nl 6 april tussen 20:00 en 20:10

pingplotter.PNG

 

online ping/jitter test 18 februari 15:51

pingtest.PNG

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes

@rik1

Bedankt voor je reactie.
Paul is met verlof en daarom neem ik na overleg met Mariska het topic tijdelijk over.

Paul heeft destijds 2 sessies gestart waarvan één op jouw modem en de ander op het modem van een andere klant in hetzelfde gebied. We zien op het andere klantnummer wél instraling op de 840/850 MHz frequentie. Jouw modem zien we geen ruis. Als jouw verbinding gelijk opging met de andere klant in dezelfde straat, dan kon je spreken van een probleem uit het netwerk. Omdat beide signaalwaardes afwijken, weten we dat het op inidividueel niveau speelt.

Graag ontvangen we opnieuw een (recente) MTR sessie van je waarin jij ook aantoont dat er (weer/nog steeds) problemen optreden. We zien je terugkoppeling graag tegemoet.

 

Bekijk in context

Uitgelicht
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Reacties
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@rik1 Onze netwerkspecialisten geven aan dat er onderhoudwerkzaamheden zijn uitgevoerd op 27 mei 2022. Ze horen graag of je per deze datum ook verbetering merkt. Kun je dit laten weten? Dan koppel ik het direct terug aan mijn collega's van de betreffende afdeling. 

232 Reacties 232
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ter controle van de coaxinstallatie en het inkomende/uitgaande signaal op het modem:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer), splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor je snelle reactie. 

 

Ik heb foto's gemaakt van de coaxinstallatie, en deze in de bijlagen geplaatst.

 

Ik heb ook twee tekstbestanden bijgevoegd met de downstream/upstream-gegevens:

  • 1 van op het moment dat alles normaal werkte.
  • 1 van op het moment dat ik veel ping wisseling (hoge jitter) had. 

 

Edit: De tape zit er denk ik om de kabel op zijn plaats te houden, omdat deze niet super strak vast zit (wel gewoon vast). Ik denk niet dat deze connectie mijn ping beïnvloed, omdat niemand hier ooit aanzit of in de buurt komt, en het probleem doorgaans uit zichzelf verschijnt en verdwijnt. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De coaxinstallatie is toe aan een upgrade. De splitter (UMU-1006), versterker (BDA-02) en bekabeling zijn verouderd en aan vervanging toe. Het modem geeft aan dat er ruis op het signaal staat, zowel in de downstream als in de upstream.

 

Klopt het dat je twee TV's/decoders hebt?

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor je reactie.

 

We hebben twee TV's die gebruik maken van een kastje (1x Humax iHDR-5200C en 1x Samsung DCB-H380R), en een TV die gebruik maakt van een CI+ module. 

 

Betreft het vervangen van de verouderde installatie, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon even bellen met Ziggo?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

In dat geval zou ik het volgende adviseren:

 

  • Nieuwe splitter (POA-01-B) + aansluitkabel t.b.v. modem (IEC/F naar F/M) aanvragen bij Ziggo (kosteloos), via moderator (medewerk(st)er van Ziggo, komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic) of klantenservice.
  • Nieuwe versterker aanschaffen (FRA-752X), bijvoorbeeld via Ziggo Randapparatuur, deze wordt geleverd met aansluitkabel (zelfde als hierboven) en verloopstekkers.

 

De POA-01-B vervangt dan de UMU-1006, de FRA-752X vervangt de BDA-02.

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor alle hulp en advies.

 

Ik wil graag een nieuwe splitter (POA-01-B) + aansluitkabel t.b.v. modem (IEC/F naar F/M) aanvragen via Ziggo. Ik wacht even af tot er een moderator langskomt in dit topic. 

 

De nieuwe versterker zal ik zelf bestellen via Ziggo Randapparatuur. 

 

Als alles vervangen is zal ik alles testen en mijn bevindingen hier plaatsen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Helemaal goed. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld, dan kan de moderator meteen voor je aan de slag. Laat het gerust weten als je verder nog vragen hebt!

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor de tip, heb het gelijk allemaal even ingevuld. Wanneer ik meer weet of andere vragen heb zal ik het laten weten. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Nog een laatste punt, onderstaande (TV-)stekker is afgeschreven en kan problemen veroorzaken doordat deze niet afgeschermd is. Deze zou ook vervangen moeten worden.

 

20210407-01.JPG

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Is dat gewoon een kwestie van een nieuwe coax stekker kopen en op de kabel monteren? Maakt het dan nog uit welke ik zou kopen?

 

Edit: Ik zie het al, ik kan gewoon een nieuwe afgeschermde coax TV-stekker kopen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt deze inderdaad zelf vervangen. Mogelijk moet je de kabel wel opnieuw strippen. Een stekker met volledig metalen behuizing (voorbeeld) is het advies.

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Dan zal ik die ook gelijk even bestellen en vervangen. Het eventueel strippen van de kabel zal denk ik wel lukken. De nieuwe versterker heb ik inmiddels ook besteld.

 

Het is nu dus even wachten op een moderator, om een nieuwe splitter (POA-01-B) + aansluitkabel t.b.v. modem (IEC/F naar F/M) aan te vragen via Ziggo.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@rik1 Wat super om te lezen dat je al zo goed bent geholpen en advies hebt gekregen hoe je het binnenhuis optimaliseert, dank @tobiastheebe!

De nieuwe POA1 splitter + modemkabel heb ik voor je besteld! Je ontvangt nog een Track & Trace code per e-mail. Houd je ons op de hoogte?

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Ik heb inderdaad zeer snel en goed advies gekregen van @tobiastheebe, dat wordt zeker gewaardeerd.

 

Jij ook bedankt, voor het bestellen van de splitter + modemkabel. Ik heb de nieuwe versterker en afgeschermde stekker inmiddels in huis. Wanneer ik de rest ook binnen heb zal ik alles vervangen. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte. 

 

Fijn weekend voor nu!

 

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Ongeveer een week geleden heb ik alles vervangen, en het even aangekeken. In eerste instantie leek het probleem niet opgelost, maar wel minder vaak voor te komen. Achteraf denk ik dat dat toeval was, want het probleem doet zich nu nog steeds ongeveer even vaak voor als voor de wijzigingen. 

 

In de bijlage heb ik een nieuwe afdruk van de DOCSIS pagina geplaatst.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3328Likes

Hi @rik1 🙂 

Goed dat je aangeeft dat je toch weer problemen ervaart. Ik ben erin gedoken en ik zie dat het signaal een heel stuk is verbetert sinds je de kabel en splitter hebt vervangen! Kun je opnieuw een foto delen van de situatie bij de hoofdaansluiting hoe deze nu is? En wat is je ervaring tijdens het gamen? Ook ben ik benieuwd of dit speelt bij een bepaalde game of dat dit niet uitmaakt. We zien je reactie wel weer verschijnen!

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hoi @Mariska, bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik heb alle foto's van de nieuwe situatie in de bijlage gezet. Foto 8 is niets aan veranderd, maar heb toch even gecontroleerd hoe dat eruit zag. Dit is al jaren hetzelfde, ook voor dat de problemen ontstonden.

 

De ervaring tijdens het gamen is in principe hetzelfde gebleven. Wanneer het probleem zich voordoet tijdens een game (met name FPS shooter) beweegt de character steeds terug naar een eerdere positie waardoor de game eigenlijk onspeelbaar wordt.

 

Maar het probleem moet niet perse achter het gamen gezocht worden. Het is een algemeen probleem, wat toevallig bij gamen extra opvalt. Het is soms ook storend bij bijvoorbeeld een teams meeting.

 

Dus de situatie op dit moment: De jitter is soms ongeveer 3 (eigenlijk al hoger dan ik zou verwachten, maar acceptabel), maar ook geregeld 10, 20 of zelfs nog veel hoger richting de 80. Hiermee is de ping soms dus zeer instabiel, en dat veroorzaakt voor verschillende dingen problemen. Dit probleem heb ik niet altijd al gehad, het is echt iets van het laatste half jaar o.i.d.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De buitenkabel is heel slecht afgemonteerd op de DIO. Dit moet hersteld worden door een monteur.

 

20210421-01.JPG

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor je reactie @tobiastheebe,

 

Ik was daar ook al een beetje bang voor toen ik dat zag. Ik heb hier in het verleden geen problemen mee ervaren. Maargoed, dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst.

 

Volgens mij zit er relatief weinig speling op de kabel, waardoor ik dit zelf ook niet makkelijk kan herstellen. Wellicht dat een monteur inderdaad de uitkomst biedt. 

Uitgelicht topic