rik1

Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Ping geregeld zeer instabiel (hoge jitter)

Sinds een aantal maanden is mijn ping soms/vaak zeer instabiel. De snelheid van het internet lijkt wel goed. Tijdens normaal gebruik is dit niet heel storend, maar wanneer dit probleem zich voordoet is het spelen van een game (shooter) eigenlijk niet te doen. Heel soms heb ik ook packet loss, maar dat is zeker niet altijd het geval. 

 

Mijn computer zit met een kabel via een switch in de router van Ziggo. 

Ik heb ook al eens een test gedaan met mijn laptop direct in de router, maar dat geeft dezelfde resultaten. 

 

Het lijkt of dit probleem zich steeds vaker voor gaat doen, dus vandaar dat ik nu toch maar even een topic aanmaak. 

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Laat het me vooral weten wanneer jullie extra informatie nodig hebben. 

 

pingplotter naar google.nl 6 april tussen 20:00 en 20:10

pingplotter.PNG

 

online ping/jitter test 18 februari 15:51

pingtest.PNG

232 Reacties 232
vKEMPeN

Level 2
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@rik1 Je bent niet de enige. Heb exact hetzelfde probleem 🙂 

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Paul Ik heb de afgelopen dagen nog geen specifieke storingsmomenen bijgehouden. Ik vraag me ook af wat dat nog voor zin heeft. Ik heb dit al super vaak gedaan terwijl dat niets heeft opgeleverd. Aan de situatie is hier praktisch niets veranderd, dus de data zal ook niet anders zijn.

 

Dan mijn reactie op de rest van je bericht: Het modem staat in principe al op fabriekinstellingen, ik heb alleen de WIFI uitgezet. Daarnaast is dit ook al het zoveelste modem dat hier geplaatst is, het probleem deed zich bij allemaal voor (zonder dat ik instellingen wijzigde). Ook de bridge modus hebben we al geprobeerd, deze heb je zelf maanden geleden al eens geactiveerd, maakte geen verschil. De eigen router gebruik ik puur voor de wifi en kan in deze hele kwestie buiten beschouwing gelaten worden.

 

Zojuist had ik het probleem nog (zie screenshot). Op hetzelfde moment heb ik ook een ping naar het modem laten lopen, deze bleef gewoon rond de 4ms terwijl de ping naar ziggo.nl uitschieters had naar 300ms. Het probleem bevind zich niet hier in huis. 

 

Ik ben uiteraard bereid om nieuwe dingen te testen, maar we vallen constant terug in hetzelfde patroon. Ik had gehoopt dat we het stadium 'fabrieksinstellingen' inmiddels wel voorbij waren. Ik kan blijven pingtesten tot ik een ons weeg, maar het is toch al gebleken dat jullie geen vooruitgang hebben geboekt met mijn data? Je kunt er vanuit gaan dat ik iedere dag op willekeurige momenten ping en/of packetloss problemen heb, al maanden.

 

Hebben jullie dan inmiddels ook gekeken naar de compensatie waar ik om vroeg?

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@vKEMPeN Thanks voor je bericht en sterkte met jouw situatie. Ik hoop dat ze je sneller kunnen helpen dan mij. 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

1: We kunnen je modem slecht uitlezen, daardoor is de analyse op afstand moeilijker dan normaal. Blokkeer je op een of andere manier SNMP verkeer? (En zo ja, zou je die blokkade op kunnen heffen tbv dit onderzoek?)

 

2: In de beperkte data die we wel uit kunnen lezen zien we geen bijzonderheden. We proberen met gedetailleerde metingen de oorzaak te spotten, maar tot nu toe geen succes. Omdat we geen duidelijke spikes of dips zien is het voor ons zoeken naar een speld in een hooiberg. Daarbij helpt het ons ontzettend als jij de exacte momenten door kunt geven waarop jij de problemen ervaart. We zoomen dan in op die momenten in de metingen en kunnen op die manier veel gerichter zoeken.

 

3: Als iemand een eigen router aangesloten heeft of zelf instellingen heeft aangepast zal de reactie van onze derde lijns ondersteuning altijd zijn "zet hem terug naar fabrieksinstellingen en sluit alles direct op het modem aan". Dat is de enige manier om uit te sluiten dat het aan de router of configuratie ligt.

 

4: Compensatie kunnen we over praten als de storing opgelost is, dan weten we hoe lang het heeft geduurd en kunnen we dat in 1x regelen. Maar als blijkt dat de oorzaak niet bij ons ligt (maar in je eigen router bijvoorbeeld) kom je daar niet voor in aanmerking.

Pepie1

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik volg dit topic al een tijdje en word langzamerhand misselijk over hoe klanten hier behandeld kunnen worden. Dit topic is ondertussen al maanden oud en 8 pagina's lang, elke keer komen er weer andere medewerkers binnen die dezelfde soort oplossingen offeren zonder enige vorm van verbetering.

 

Leest elke medewerker die hier binnenkomt wel daadwerkelijk de gehele geschiedenis van het probleem? Waarom wordt het probleem elke keer doorgeschoven naar de volgende? Dit is ver van een effectieve manier voor het oplossen van problemen.

 

Meerdere malen zijn monteurs langs gestuurd, modems vervangen, gerest, in bridge modus ingesteld. Daarnaast is er direct vanaf het binnenkomende signaal gemeten. Het lijkt mij ondertussen aardig duidelijk dat het probleem niet in het huis van de desbetreffende klant ligt. Monteurs hebben dit immers bevestigd aan de klant, zoals in dit topic terug te lezen is.

 

Dat de 1e, 2e, 3e, en van mijn part 10e lijns ondersteuning niks buitengewoons constateert lijkt dan ook niet te helpen in het oplossen van het probleem. Hoelang blijft dit spelletje nog doorgaan tot er daadwerkelijk eens een andere richting wordt ingeslagen vanuit Ziggo?

 

Gezien de klant in het vorige bericht meldde dat de modem in fabrieksinstelling staat, ga ik er niet vanuit dat hij SNMP verkeer blokkeerd. Maar goed, dat is aan hem om te beantwoorden. Succes met het vervolg van dit onderzoek, hopelijk komt er gepaste compensatie voor de klant wanneer dit probleem eindelijk is opgelost.

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hoi @Mark, hierbij mijn reactie op al je punten.

 

1. Ik blokkeer niets (dat ik weet). Het modem staat gewoon in de fabriekinstellingen en verder heb ik er weinig mee gedaan.

 

2. Wanneer jullie mijn modem pingen zouden jullie praktisch dezelfde spikes moeten krijgen als ik heb wanneer ik naar bijvoorbeeld jullie website ping. Ik kan het zeker bijhouden, maar jullie kunnen deze test ook gewoon zelf laten lopen. De resultaten kunnen niet veel verschillen. Ik zal dit zelf ook nog even testen door mijn netwerk vanaf een ander netwerk te pingen tijdens zo'n spike. Wanneer jullie mijn modem pingen en zo'n spike zien kunnen we gelijk de conclusie trekken dat het probleem zich niet hier in huis bevind. Voor de duidelijkheid: Deze spikes gaan niet constant de hele dag door. Het zijn willekeurige momenten op de dag dat deze zich voor een aantal minuten voordoen. Soms gebeurt dit helemaal niet, soms gebeurt dit wel 5 keer (of meer) op een dag. Met wat voor interval werken jullie?

 

3. Zucht. Zoals ik al aangaf, de eigen router heeft niets te maken met het probleem. Niet vanwege de instellingen, maar omdat deze zich volledig buiten de scope bevind. De router staat er alléén voor de wifi. Alle tests die ik hier plaats zijn vanaf de computer of laptop, die zonder tussenkomst van deze router op het modem aangesloten zitten. We hebben in de 6 maanden tijd dat dit topic loopt al lang uitgesloten dat een simpele 'fabriekinstellingen' nog iets op gaat lossen.

 

4. Ik snap jullie standpunt, maar vind die niet fair. Ik heb er na al deze tijd weinig vertrouwen meer in dat jullie dit probleem op kunnen lossen en zo zou er dan dus nooit een compensatie komen. Ik vind het onterecht om hier geen termijn over af te spreken. Zullen we het nog twee maanden geven? Dan kunnen we het halverwege januari over een compensatie gaan hebben.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Hi @rik1,

Dankjewel voor jouw reactie!

 

1. Goed dat je dit gecontroleerd hebt. Ik zie echter wel dat het modem 19 dagen online staat. Binnen deze periode is het modem dus nog niet v.d. stroom geweest. Wil je het modem nu alsnog 30 seconden v.d. stroom halen? Anders heeft de meting die ik hiervoor opnieuw wil starten niet echt zin.

2. Als je het modem gerest hebt kan ik een nieuwe meting starten en nauwkeuriger in kaart brengen waar het probleem precies vandaag komt. Ter vergelijking heb ik nu ook een meting lopen op een ander modem bij jou in de wijk. De data van deze meting en de data uit de meting op jouw modem kan ik dan met elkaar vergelijken. Als er sprake is van een probleem aan netwerkkant krijg ik het op deze wijze aan het licht. 

3.Ten behoeve van het onderzoek is het van belang dat alles uitgesloten wordt. Wij hebben geen enkele inzage op de confiugratie achter het modem. Daarom het verzoek om het modem naar "default" in te testellen zonder randapparatuur erop aangesloten te hebben. Of het modem in bridged modus te zetten en je eigen router de routering zelf te laten regelen. 

4. We kijken zoals aangegeven door mijn collega @Mark absoluut met je naar een vergoeding. Hiervoor dienen we echter wel eerst de oorzaak vast te stellen. Op het moment dat de storing aan ons toe te schrijven valt, dan kunnen wij de compensatie in een keer aanvragen. 

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hoi @Paul,

 

1. Zeker, ik heb het modem zojuist gereset. 

 

2. Oké helder. Maar mochten er dan alleen problemen richting mijn modem gemeten worden, dan kan dat bijvoorbeeld nog steeds aan de kabel liggen die specifiek mijn huis binnenkomt, toch?

 

3. Prima, het modum is nu gereset. De monteurs houden overigens natuurlijk gewoon de kans om de configuratie te bekijken, alle vijf. 

 

4. Ik vind dit een lastig punt. Je geeft exact hetzelfde aan als @Mark. Zoals ik al aangaf snap ik dat standpunt wel, maar vind ik het in dit geval niet fair omdat de situatie zich al veels te lang voor doet. In dit geval zou het niet alleen moeten gaan over aan wie de oorzaak toe te schrijven valt, maar ook over het feit dat jullie in 8 maanden geen oorzaak hebben kunnen vinden. Ik wil jullie dus nogmaals vragen om een uiterlijke termijn af te spreken van 2 maanden. Kunnen jullie je daar in deze situatie ook in vinden?

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hoi @Paul, overigens zal ik zelf ook weer mijn best doen om bij te houden wanneer de problemen zich voordoen zodat we kunnen kijken of mijn metingen overeenkomen met wat jullie meten.

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hoi @Paul, ik heb gisteren gelijk wat metingen gedaan. Ik moet eerlijk zeggen dat het gisteravond behoorlijk erg was. Constant ping spikes (200ms, 300ms), vaker dan op een gemiddelde avond. Hieronder heb ik wat specifieke momenten genoteerd, maar het probleem hield eigenlijk de hele avond aan. Deze ochtend lijkt het weer iets stabieler.

 

Tijdens al deze tests heb ik ook het modem gepingtest, deze waardes bleven gemiddeld rond de 2 tot 3ms. Zoals ik dus  al eerder aangaf, doen de ping problemen zich dus pas na het modem voor.

 

Specifieke probleem momenten:

16:46 10-11-2021 ping spikes
16:53 10-11-2021 ping spikes
18:03 10-11-2021 ping spikes
18:21 10-11-2021 ping spikes en packet loss
19:08 10-11-2021 ping spikes
19:21 10-11-2021 ping spikes
19:24 10-11-2021 ping spikes
19:42 10-11-2021 ping spikes
19:44 10-11-2021 ping spikes
20:36 10-11-2021 ping spikes
20:44 10-11-2021 ping spikes
20:53 10-11-2021 ping spikes

 

Ik heb een aantal screenshots toegevoegd van de metingen. Succes 🙂

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@rik1 Hartelijk dank voor het bijhouden en doorgeven van storinsgmomenten. Ik heb jouw bevindingen en onze eigen meetresultaten nu even voorgelegd bij onze netwerkspecialisten. Zij gaan dit nu verder onderzoeken, zodra ik een terugkoppeling heb laat ik het aan jou weten. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@rik1 Op de doorgegeven data zien we inderdaad de nodige drukte terug op met name de upstream. Dit komt ook overeen met de data die jij ons doorgegeven heeft. De melding ligt inmiddels bij onze netwerkafdeling. Zodra ik een update voor je heb m.b.t het vervolg hierop laat ik het weten. Achter de schermen zijn we in iedergeval druk voor je bezig. 

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hoi @Paul, bedankt voor de terugkoppeling. Ik wacht af 🙂

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@rik1 Even een korte update van onze kant. De collega's van de netwerkafdeling geven aan dat de CMTS in jouw wijk een upgrade krijgt tegen het eind van dit jaar (Q4 2021).

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hoi @Paul, bedankt voor je reactie. Dan wachten we dat af. Geef je me een seintje wanneer dit onderhoud heeft plaatsgevonden?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@rik1 Heel graag gedaan! Je hoort het uiteraard van me als het onderhoud heeft plaatsgevonden. 

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hoi @Paul, dat is prima.


Vandaag toevallig sinds een uur of 3 non-stop een hoge ping (in ieder geval tot nu). Kunnen jullie dat ook terugzien?

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

We hebben momenteel geen gedetailleerde meting meer lopen dus ik heb geen zekerheid. Ik zie wel een redelijk hoog gemiddeld uploadverbruik die middag dus dat zou heel goed kunnen.

rik1
Topicstarter
Level 5
  • 116Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor je reactie @Mark, duidelijk. Op dit moment weer hetzelfde probleem. Is dat dan iets met de capaciteit? Zou dat probleem dan ook opgelost moeten zijn wanneer die CMTS geupgrade is?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@rik1 Ik verwacht dat dit probleem ook verdwijnt op het moment dat de CMTS geupgraded is tegen het eind van jaar (Q4 2021). 

Uitgelicht topic