Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
DennyW wrote:
RandyJC
Hi RandyJC,
Zelf heb ik Technicolor TC7210 Ziggo-modem-router met daar achter een eigen router, zodat ik jouw probleem niet heb. Maar.....de Pi-Hole biedt mogelijk een oplossing. Je kan de Pi-Hole instellen als DHCP-server. Dit werkt in ieder geval goed voor IPv4. Dat heb ik bij een eerdere vraagstelling op dit forum eens uitgetest. Of je er voor IPv6 iets aan hebt kan je uit proberen en hopelijk het resultaat hier terugkoppelen, dan steken wij er allemaal iets van op.
Als de Pi-Hole DHCP-server is, danhoef je, nee dankan je geen DNS invullen. De Pi-Hole weet dat hij de rol van DNS-server heeft.
N.B.: Gisteren zijn er updates beschikbaar gekomen voor de Pi-Hole.
Geef op de command line : pihole -up
Groet,
DennyW
Ozz wrote:
IPV6 DS-Lite gebruikt het IPV6 Internet als native transport-route.
Dus het IPV4 wordt ingekapseld (vertaalt = tunneling) in IPV6.
Aangekomen bij je Internet Provider (Ziggo) wordt dit weer uitgepakt/vertaald/omgezet naar het native IPV4 internet. Het is dus IPV4-N.A.T. routering over IPV6.
Je gehele huidige verbinding is native IPV6 en géén IPV4.
Door in je Arris -CB DHCP-4 uit te schakelen, schakel je uitsluitend je eigen interne IPV4 thuisnetwerk uit, maar niet IPV6.
Plus.....in een Connect Box bestaat helaas niet de mogelijkheid, je eigen alternatieve DNS server in te stellen. Kan alleen door deze in de Bridge te (laten) zetten, met daarachter je eigen router. Hiermee wordt tevens (tot nu toe) helaas IPV6 uitgeschakeld, wat ik zelf een slechte zaak vind. Dit bevorderd niet het gebruik van het moderne + veiligere IPV6 internet.
Tevens ondersteund Ziggo het gebruik van PI-Hole niet als alternatieve DNS Server:
Topic: https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/publieke-pi-hole-dns-server-op-je-hele-netwerk-reclame-vrij-surfen-19967
Hedendaagse besturingssystemen van devices zijn zo ingericht, dat IPV6 als eerste protocol wordt gekozen. Indien niet aanwezig, valt het terug op IPV4.
Vrij logisch, juist om de overschakeling wereldwijd naar IPV6 te bevorderen.
Waarom richt je Pi-Hole niet in voor IPV6 gebruik? Het kan beide.
Er is deze week een nieuwe versie van PI-Hole verschenen.
https://tweakers.net/downloads/42965/pi-hole-32.html
Lost, zo te zien, een aantal problemen op IPV6 gebied op.
Een van de fixes zijn:
Fix IPv6 wildcard blocking (if CIDR is present) #1556
Fix IPv6 gravity generation (if CIDR is present) #1564
Fix install script using IPv6 CIDR notation #1570
Ik hoop dat je hier iets aan hebt,
Gr, Geert.
nandareno wrote:
hgoor Ik heb DHCPv4 uitgeschakeld maar bij mij werkt ipv6 niet icm de Pi-Hole en de Connect Box. Is er misschien nog iets anders wat je hebt ingesteld?
nandareno wrote:
Thanks voor je snelle reactie!
Heb even goed in de logs gekeken. Mijn hue doet het wel op ipv6, alleen mijn iphone en laptop niet. Ik kan op mijn iphone wel manual de ipv6 dns'en uit de lijst halen zodat het ipv4 dns wordt gebruikt, en dan zie ik in de pihole logs mijn iphone voorbij komen, alleen laad dan de website niet (denk dat de dns niet resolved). Ik zie echter dat bij jou je ipad bijvoorbeeld wel gewoon werkt.
Heb je nog wat ideeen?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.