1
Vraag
2
Reageer en help mee
GewoonZo

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Pathloss te hoog? Traag/instabiel internet

Al enige tijd heb ik WIFI die niet goed functioneert, zo'n 5 meter hemelsbreed van de modem vandaan.

 

Vanaf het AOP loopt er een coaxkabel naar een splitter, 4,5db aan beide kanten (geen versterker), welke doorlopen naar de mediabox next en de Arris TG2492. 

 

De snelheid wordt niet behaald op mobiele telefoons, laptops en vaste computers. Ook met bekabelde verbinding ligt deze onder de snelheid die ik zou moeten halen. Ik heb internet Max (500/50) maar behaal nu max 130 DL bekabeld, maar 25/30 DL op de telefoons en upload is rond de 15-25.

Volgens ziggo worden de volgende waardes uitgelezen:


CMTS/CM
CMTS
CMTS StatusOK
CMTS NameNL-AL03CBR63
Uptime376d 13h 17m

 

CM
CM StatusOnline
Uptime23h 17m 35s
Network Fiber Node Status
Alarm StatusNO ALARM
CMs AffectedNO ALARM

 

SC QAM
Upstream
SNR40.4 - 40.4 dB
Pathloss54.8 - 54.8 dBmV
CER0.0 - 0.0 %


Downstream
RX Power-3.0 - 0.4 dBmV
SNR38.9 - 40.9 dB
CER0.0 - 0.0 %

 

Het signaal zou "te sterk" binnenkomen, op de historical power upstream.

Wat is hier tegen te doen?

18 Reacties 18
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Een upstream van 54,8 dBmV is veel te hoog. Dit betekent dat het modem met maximaal vermogen moet zenden om Ziggo te bereiken. Het signaal wordt ergens gedempt.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer), splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?

Zou je tevens de volledige downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

GewoonZo
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Inloggen op het modem lijkt niet te lukken Zelfs niet na een FBI.
Dit is de meterkast.
Voor de router zit: AOP > coax gr/rd > splitter 1 > coax rd/rd > Arris

 




tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat ziet er prima uit. Gezien de ESX-02 een demping heeft van 3,5 dB zou het modem een upstream van ~51 dBmV hebben wanneer direct aangesloten op het AOP, dit zou ~40 dBmV moeten zijn. Hier kan een moderator het beste even bij meekijken.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @GewoonZo! Welkom op de Ziggo Community! 

Wat ontzettend balen dat je internet verbinding niet lekker meewerkt 😞 Goed dat je ons hier hebt gevonden, dan gaan we je helpen! Ik heb het signaal even bekeken, maar ik krijg niet goed contact met je modem. Kun je de eerste splitter er eens tussenuit halen en de coaxkabel rechtstreeks in de hoofdaansluiting aansluiten? Dan gaan we het signaal nogmaals bekijken. Ook kun je dan testen hoe de verbinding dan werkt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Modem direct op AOP aansluiten is inderdaad nog een goede test, je zou het modem dan moeten aansluiten op de kabel waarmee de splitter nu aangesloten is. Echter verwacht ik zonder de splitter nog steeds een te hoge upstream (51 dBmV), tenzij de splitter defect is.

GewoonZo
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb het modem op het AOP aangesloten. Dit zijn de waardes die ik uitlees:

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Nog steeds een te hoge upstream, deze mag maximaal 48 dBmV zijn. Hier is een monteur nodig.

 

Ter vergelijking: mijn modem heeft een upstream van 41 dBmV na de splitter.

GewoonZo
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Volledige Downstream:

 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 786000000 0.9 38 256 qam 24
2 610000000 3.9 40 256 qam 2
3 618000000 3.5 40 256 qam 3
4 626000000 4 40 256 qam 4
5 634000000 1.5 38 256 qam 5
6 642000000 2.7 40 256 qam 6
7 650000000 0.5 38 256 qam 7
8 658000000 1.7 38 256 qam 8
9 666000000 2.2 38 256 qam 9
10 674000000 3.5 40 256 qam 10
11 682000000 4.3 40 256 qam 11
12 690000000 3.2 40 256 qam 12
13 698000000 4 40 256 qam 13
14 706000000 2.5 40 256 qam 14
15 714000000 3.4 40 256 qam 15
16 722000000 3.2 40 256 qam 16
17 730000000 3.9 40 256 qam 17
18 738000000 4 40 256 qam 18
19 746000000 3.9 40 256 qam 19
20 754000000 3.5 40 256 qam 20
21 762000000 2 40 256 qam 21
22 770000000 1.5 38 256 qam 22
23 778000000 1 38 256 qam 23
24 602000000 4 40 256 qam 1


Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.6 0 0
2 Locked 40.3 5 0
3 Locked 40.3 0 0
4 Locked 40.3 0 0
5 Locked 38.9 0 0
6 Locked 40.3 8 0
7 Locked 38.6 0 0
8 Locked 38.9 0 0
9 Locked 38.6 1 0
10 Locked 40.3 6 0
11 Locked 40.3 5 0
12 Locked 40.3 0 0
13 Locked 40.9 0 0
14 Locked 40.3 1 0
15 Locked 40.3 0 0
16 Locked 40.9 0 0
17 Locked 40.3 4 0
18 Locked 40.3 4 0
19 Locked 40.3 6 0
20 Locked 40.3 4 0
21 Locked 40.3 0 0
22 Locked 38.9 12 0
23 Locked 38.9 5 0
24 Locked 40.9 0 0
 

 

En volledige upstream:

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44000000 53 5120 64 qam 9
2 23300000 51.3 2560 64 qam 12
3 30200000 53 5120 64 qam 11
4 37100000 53 5120 64 qam 10
5 57800000 51.5 5120 64 qam 7
6 50900000 51.8 5120 64 qam 8

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 0 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 1 0
4 ATDMA 0 0 1 0
5 ATDMA 0 0 3 0
6 ATDMA 0 0 0 0

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Overduidelijk. De downstream ziet er overigens prima uit.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Bedankt voor het meedenken @tobiastheebe!
Een monteur lijkt mij inderdaad dan ook een logische vervolgstap.

@GewoonZo de monteursafspraak heb ik voor komende vrijdagochtend tussen 0800-1300 uur gemaakt.
Mocht dat niet schikken, dan kun je via Mijn Ziggo de afspraak eenvoudig verplaatsen.
Houd wel rekening met deze Coronamaatregelen?
En laat je weten hoe het na het bezoek van de monteur gaat?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@GewoonZo Hoe en waar heb je toegang tot onderstaande gegevens? Gegevens als US MER/CER zijn normaal gesproken alleen uit te lezen door Ziggo. Dat geldt ook voor de uptime van de CMTS. Zeer interessant.

 

cdm.JPG

GewoonZo
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dont worry, niet meteen van het slechte uitgaan hoor! Ik werk daar zelf ook.

Ik wilde gewoon een second opinion voor de situatie bij mijn ouders.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Daar is geen sprake van, was alleen erg benieuwd. Had geen idee dat je bij Ziggo werkzaam bent. Dit is het soort gegevens dat ik heel graag zou willen opnemen in mijn monitoring.

GewoonZo
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gelukkig maar! Die monitoring ziet er vet impressive uit! Geloof inderdaad dat daar wel hoofdpijn in zit.

Thanks voor je hulp in elk geval! Heb de monteur verplaatst naar morgen middag! Ik laat wel even weten hoe het afloopt!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Graag gedaan, ben benieuwd.

 

Heb de laatste tijd regelmatig gewerkt aan de visuals en ben er nu wel tevreden over (de beperkingen van de CB daargelaten):

 

20210414-04.PNG20210414-05.PNG

 

Vandaag ook bandwidth usage monitoring via SNMP ingeregeld voor mijn router:

 

20210414-06.PNG

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Ik deel jouw mening @GewoonZo Niets meer dan lof voor jouw Tool @tobiastheebe

Hoe gaat het met de verbinding van je ouders? @GewoonZo

GewoonZo
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou, het is niet optimaal nog. Maar wel grandioos verbeterd. De upstream SNR is een beetje lager, maar op 2 meter afstand van de wifiboosters (nog geen 5 meter van de hoofddeco) heeft mijn vader nog steeds geen betere Wifi. Ik vermoed dat het  deels te maken heeft met zijn netwerkkaart. Die zou tot 100mb moeten kunnen. Maar haalt amper 60. Naast de hoofddeco 170, dus dat is significant beter.

 

Dit is de upstream uit het modem nu:
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44000000 51.3 5120 64 qam 9
2 23300000 47.3 2560 64 qam 12
3 37100000 50.5 5120 64 qam 10
4 57800000 49 5120 64 qam 7
5 50900000 48.8 5120 64 qam 8
6 30200000 50 5120 64 qam 11


Heb samen met de monteur bijna ALLES gecheckt. AOP is vervangen, want bleek een wcd voor de woonkamer in de meterkast te zijn geplaatst. Het signaal vanaf de EV (15 meter van de meterkast) lijkt enigzins laag op 2 db of zoiets, ipv 7/8 gezien de korte afstand. Dus mogelijk dat er met de kabel iets aan de hand is. 

 

Ook hebben we de splitters vervangen voor een versterker, waarop de modem op de 0db is aangesloten, zodat die nietversterkt, maar het signaal wel stabieler houdt. En de tv/s boven wel verbeteren qua signaal.

 

De monteur was helemaal in zijn nopjes dat hij met een collega er helemaal in kon duiken, en vond het helemaal heerlijk dat ik een vrouw was die (gelukkig) wist waar ze het over had en goed in de materie zat. Dus we hebben als twee "nerds" heel lief met zijn tweetjes praktisch alles uitgeplozen.

 

Maar volgens mij is de situatie nog steeds niet helemaal optimaal. Gaan nu kijken of een kabel via de wifibooster naar mijn vaders kantoor de oplossing biedt. Of dat we mogelijk gewoon een kabel moeten trekken direct op het modem. 

Geen idee of er nog tips zijn?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

Je moet wel het WiFi probleem even scheiden van het docsis deel. Meet het eerst bekabeld direct op het modem. Als dat goed is, is de basis dus in orde.

 

Dan kun je kijken of je de WiFi kan verbeteren. Als de specs van de WiFi module zeggen dat hij maar tot 100 Mbit gaat moet je er ook niet teveel van verwachten. Kijk dan eens of een usb dongle uitkomst biedt (met 5G ondersteuning).

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic