1
Vraag
2
Reacties
Schapie

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Particulier netwerk Windows 10

Na Windows 10 opnieuw te hebben geïnstalleerd kan ik niet meer op de computers in me netwerk komen, kan wel in me Mede8er en Nash komen maar niet meer op een computer in me netwerk. Heb alle aanpassingen in me instellingen aangepast zoals netwerk detectie inschakelen en bestanden en printer delen. Ook de optie wachtwoord uitschakelen. Voor de nieuwe installatie was het geen probleem om op de computers te komen die in me netwerk zitten. Misschien dat iemand een optie heeft.

Bij voorbaat dank.

Hans

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Schapie 

De protocollen die Windows gebruikt voor het delen van bestanden zijn in de loop der jaren verder ontwikkeld. De meest actuele versie van SMB/CIFS is versie 3.

Windows heeft ("om veiligheidsredenen") de ondersteuning voor de oudere SMB 1.0 / CIFS -versie uitgezet. Dit is in Windows wel weer te activeren.

Zie s.v.p. deze post met de instructies hoe je SMBv1.0 weer kunt activeren in Windows10

Mogelijk bevat het hele topic ook nog ander leuke achtergrond-info.

In weer een ander topic speelt de problematiek ook. Voor de liefhebber wellicht leuk leesvoer.

 

Zet eerst die extra Windows-onderdelen voor SMBv1.0 weer aan. Vergeet hierbij niet het vinkje weg te halen  bij “SMB 1.0/CIFS automatisch verwijderen”.

Bekijk in context

9 Reacties 9
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Schapie 

De protocollen die Windows gebruikt voor het delen van bestanden zijn in de loop der jaren verder ontwikkeld. De meest actuele versie van SMB/CIFS is versie 3.

Windows heeft ("om veiligheidsredenen") de ondersteuning voor de oudere SMB 1.0 / CIFS -versie uitgezet. Dit is in Windows wel weer te activeren.

Zie s.v.p. deze post met de instructies hoe je SMBv1.0 weer kunt activeren in Windows10

Mogelijk bevat het hele topic ook nog ander leuke achtergrond-info.

In weer een ander topic speelt de problematiek ook. Voor de liefhebber wellicht leuk leesvoer.

 

Zet eerst die extra Windows-onderdelen voor SMBv1.0 weer aan. Vergeet hierbij niet het vinkje weg te halen  bij “SMB 1.0/CIFS automatisch verwijderen”.

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De optie van SMBv1.0 had ik al aangevinkt en nu heb ik het vinkje bij automatisch verwijderen weggehaald.

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@DennyW  Ik heb alle opties die zijn aangedragen met de opgegeven link die jij had geplaatst maar kan nog steeds niet op die andere computer komen in me particulier netwerk

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Schapie 

Oké, na dit eerste stapje zou het een beetje kunnen helpen om alle apparaten (dus ook die Win10PC) te herstarten zodat deze hun bestaan in het netwerk rond gaan roepen. Het is een (kleine) kans dat dit help.

Verder is dit probleem met Windows 10 niet uniek. Ik hoop dat jouw Engels goed genoeg is om dit Youtube filmpje van Britec kunnen volgen. Hij geeft meerder zaken aan die men kan proberen. Als het ene werkt, dan hoef je de rest niet meer te doen.

Je kan de afspeelsnelheid van die filmpjes lager zetten (b.v. op 75%). Ook is het mogelijk om de (Engelstalige) ondertiteling aan te zetten. Als je op de pauze “knop" drukt dan kan met Google-vertalen sommige dingen opzoeken.
Drukken op de letter k op het toetsenbord werkt ook als puze-toets. Met de pijltjes naar links ga je (met elke klik) een paar seconden terug. Met pijltje naar rechts spoel je een paar seconden vooruit.

Wat blijft, is dat Windows-menu aanduidingen Engels zijn, maar in de regel valt dit wel mee.

Hij geeft meerdere tips. Dus je moet steeds weer testen of iets help voor dat je de volgende tip probeert / instelling controleert.

 

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@DennyW dank je wel ga het morgen zeker proberen ben nu voetballen aan het kijken. Morgen laat ik van me horen of het allemaal gelukt is.

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@DennyW Alles gedaan wat in het filmpje voorkwam maar nog steeds hetzelfde, kan nog steeds niet inloggen op een andere computer want dan vraagt hij om een gebruikersnaam en wachtwoord terwijl dat bij de instellingen is uitgezet. Netwerk staat op particulier en alle schijven staan op delen.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Schapie 

En heb je ook bij de PC die de toegang weigert (dus niet de PC die geen toegang verkrijgt, maar dan mag / moet natuurlijk ook) bij:

Windows instellingen
Netwerk en Internet
Deelopties
en dan onderaan: “Alle netwerken” ==> “Met wachtwoord beveiligd delen Uitschakelen” al actief gemaakt?
 

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@DennyW  Ik heb 1 instelling over het hoofd gezien en dat was bij services die was ik vergeten op automatisch te zetten en ook bij het delen moest ik opnieuw iedereen toevoegen terwijl ik dat voor mijn nieuwe installatie van Windows 10 al had gedaan. Na alle instellingen doorgelopen te hebben ben ik opnieuw gaan inloggen en tot mijn stomme verbazing doet hij het nu wel. 

Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Bedankt voor het geduld en adviezen die je hebt gegeven.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Schapie

Bedankt voor de terugkoppeling. Fijn te vernemen dat het nu werkt.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic