ibcbakker

Level 4
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Partial bonding US

Goeiedag!

 

Ik ervaar al een tijd problemen met de internetverbinding. 

Problemen: traag internet bedraad en soms wegvallen wifi (tablet geen internet, mobiele tel. schakelde over op provider netwerk, ziggo chat soms even geen bereik (dit was dan via een bedraad apparaat)) 

 

Er zijn intussen al 2 monteurs geweest, dit n.a.v. packetloss en T3 time outs.

Het modem is vervangen, had een witte Arris, dit werd een witte Compal en heb nu een Ubee UBC1318ZG. De TP Link deco M4 is ook vervangen.  Het aop is open gemaakt, er zijn metingen gedaan. De problemen met internet zijn er nog steeds, traag etc. 

 

Ik heb de log toegevoegd en foto van het aop.

Er is nu voor een 3e keer een monteur ingepland, hopelijk is 3e x scheepsrecht maar er wel wat twijfels bij.

Wellicht kan iemand hier er een technische blik op werpen om dit def. opgelost te krijgen?

 

Mocht er nog meer info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

230425 event log.JPG

20230425_092335.jpg

  

31 Reacties 31
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding?

En haal de splitter er eens tussenuit, want als er niets splitst, dan is een splitter overbodig.

 

Daarnaast heeft deze splitter een ontwerpfout in het kapje, dat is te diep en dan kan mogelijk de splitter niet diep genoeg in het AOP.

 

ibcbakker
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Bert, bedankt voor het meekijken.

 

Ik zal het kapje verwijderen.

Vreemd dat de splitter dan niet is vervangen door de monteur(s) die hier zijn geweest.

Dat er niets wordt gesplitst is overigens recent, i.v.m. nu een Next mini.

 

Hieronder nog de downstream en upstream waarden:

 

ibcbakker_0-1682410823295.png

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11495Posts
  • 131Oplossingen
  • 3966Likes

gezien met splitter je upstream vermogen veel te hoog is dit mag maximaal 51dbmv zijn

zou ik het proberen om te kijken hoe het gaat zonder die splitter met de kabel direct in het aansluitpunt 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Met een dergelijk hoog zendvermogen (wat US partial bonding veroorzaakt) is de kans groot dat een contactprobleem speelt tussen AOP en splitter door het kapje met ontwerpfout van de POA 01-UPC.

Sajesajama

Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

ik heb exact hetzelfde probleem. Een 2tal jaar geleden is alles in huis tot aan het kabelmodem door ziggo aangepast en goed gemaakt daar waar het niet goed was. Tot voor 45 dagen geleden was er niks aan de hand. Zonder dat ook iemand toegang heeft tot de bekabeling of het kabelmodem krijg ik dezelfde melding in de web interface van het kabelmodem. Ik heb eerder het modem geherstart en dat verhielp het even. Maar ik kijk vandaag en het is weer terug. Nu heb ik ziggo gebeld die geven aan coax kabe;s te vervangen. Maar waarom zouden die nu net het probleem zijn? Er is huis niks aangepast, kabelmodem niet en kabels helemaal niet. Als er een monteur zou komen, komen er kosten als het aan de coax ligt. Zover ik weet is het bij mij door ziggo helemaal aangelegd en werkend achtergelaten na een lange case die liep. En volgens mij is alles incl kabelmodem van ziggo, alles daarna voor de klant. Maar goed,  terug naar het issue: ik wil best coax vervangen, maar ik vind het vreemd dat het vaker dan normaal naar voren komen en de klant opzadeld met dat ik mijn kabels moet vervangen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

@Sajesajama Hoewel je dezelfde melding ziet, hoeft de oorzaak niet hetzelfde te zijn. Naast een te hoog zendvermogen kan het ook uitval van het OFDMA-kanaal zijn en het is nog helemaal niet zeker dat het aan jouw coaxinstallatie ligt. Gezien je een UBC1318ZG gebruikt, blijft de melding 'partial bonding' zichtbaar tot een volgende reset of nieuwe verbindingsopbouw, ook al is er geen sprake meer van. Kun jij ook de downstream/upstream-waarden + event log plaatsen?

Sajesajama

Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV41.8 dBQAM25600
2LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz7.7 dBmV42 dBQAM25600
3LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz7.7 dBmV41.9 dBQAM25600
4LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz7.3 dBmV41.8 dBQAM25600
5LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz7.3 dBmV41.7 dBQAM25600
6LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz7.5 dBmV42 dBQAM25600
7LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz7.7 dBmV42 dBQAM25600
8LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz8.1 dBmV42.2 dBQAM25600
9LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz8.1 dBmV41.4 dBQAM25600
10LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz7.9 dBmV42 dBQAM25600
11LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz7.9 dBmV41.9 dBQAM25600
12LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz7.6 dBmV41.9 dBQAM25600
13LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz7.3 dBmV41.8 dBQAM25600
14LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz7.3 dBmV41.8 dBQAM25600
15LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz7.5 dBmV41.9 dBQAM25600
16LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz7.6 dBmV41.8 dBQAM25600
17LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV41.6 dBQAM25600
18LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV41.7 dBQAM25600
19LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz7.3 dBmV41.7 dBQAM25600
20LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz6.8 dBmV41.5 dBQAM25600
21LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz6.6 dBmV41.5 dBQAM25600
22LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz6.6 dBmV41.5 dBQAM25600
23LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz6.5 dBmV41.5 dBQAM25600
24LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz6.5 dBmV41.3 dBQAM25600
25LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz6.7 dBmV41.5 dBQAM25600
26LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz6.8 dBmV41.5 dBQAM25600
27LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz6.8 dBmV41.5 dBQAM25600
28LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz6.8 dBmV41.5 dBQAM25600
29LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz6.7 dBmV41.4 dBQAM25600
30LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz6.4 dBmV41.3 dBQAM25600
31LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz6.2 dBmV41.2 dBQAM25600
32LockedOFDM Downstream33917000000 Hz93000 kHz4.2 dBmV40.7 dBOFDM PLC00

 

 

 

CM Upstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerModulation/Profile ID
1LockedATDMA158800000 Hz6400000 Hz44.8 dBmV2
2LockedATDMA252000000 Hz6400000 Hz44.5 dBmV2
3LockedATDMA345200000 Hz6400000 Hz44.3 dBmV2
4LockedATDMA438400000 Hz6400000 Hz44 dBmV2
5LockedOFDMA Upstream2515350000 Hz15600 kHz38.5 dBmV3 4 12 13
Sajesajama

Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

nvt

Sajesajama

Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe daar ben ik het ook mee eens. Ik gaf alleen aan dat ik hetzelfde probleem aan het ondervinden ben, oorzaak kan zeker anders zijn. Ik heb inderdaad een UBC1318ZG waar ik enorm tevreden over ben. De melding blijft staan, als ik het modem herstart, wat ik net gedaan heb (en 43 dagen geleden ook) dan is het weg, maar zoals ik vandaag ervaren heb komt het terug.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Op 10-12-2022, 9:22 en 13-4, 2:23 zijn momenten met signaalproblemen zichtbaar (T2 + T4 timeouts) welke US partial bonding kunnen hebben veroorzaakt. Door de reset van 14:42 zijn alle eerdere events met een severity lager dan critical gewist (waaronder CM-STATUS events welke de kanaal-ID's vermelden) en is de oorzaak hiervan niet meer zichtbaar. Als US partial bonding opnieuw getoond wordt kun je het beste nogmaals de event log plaatsen zonder een reset/power cycle uit te te voeren, bij voorkeur start je hiervoor een eigen topic.

Sajesajama

Level 3
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ok dat is prima. Dan laat ik het ff zo en annuleer ik de monteur, want ik vermoed dat tie weinig gaat doen. Dan wachten we tot de volgende keer dat ik deze melding heb/krijg.

13-4, 2:23 is overigens onderhoud aan het netwerk zoals ik net gezien heb in mijn mailarchief, 10-12-2022 kan ik 123 niet terugvinden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Op jouw modem is het zendvermogen US overigens prima (zowel ATDMA als OFDMA), dus de oorzaak is hoe dan ook anders dan bij TS.

ibcbakker
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb de splitter er zojuist tussenuit gehaald en de upstream ziet er nu zo uit:

ibcbakker_0-1682441341602.png

Dit ziet er al veelbelovend uit.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Deze waarden zijn uitstekend, dit geeft aan dat het kapje inderdaad de oorzaak was.

ibcbakker
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Jeetje, 2 x een monteur hier geweest.

Ik had mijn probleem ook gewoon meteen hier moeten posten 😉

 

Bedankt voor het meekijken, allen die zich ermee hebben bemoeid! 🙂

ibcbakker
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Goedeavond Experts, 

De internetverbinding is helaas alweer dagen traag.

ibcbakker_0-1683832443129.png

Een herstart van het modem heeft niets opgeleverd.

Ik heb voor en na de herstart een screenshot gemaakt.

Staat er iets in wat de trage verbinding kan verklaren?

 

Voor de herstart:

Screenshot_20230510_235938_Chrome.jpg

Screenshot_20230510_235832_Chrome.jpg

na de herstart:

 

ibcbakker_3-1683833063139.png

ibcbakker_2-1683833033881.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Er was gisteren om 18:46 en vannacht om 0:03 uitval zonder duidelijke oorzaak, mogelijk was een van deze twee momenten de trigger voor de status US partial bonding. Gezien de T2 timeouts lijkt er inderdaad nog steeds iets mis te gaan in de upstream. Eerder zijn alleen signaalproblemen zichtbaar op 25-4, dus toen je dit topic hebt geopend. Voor 'dagen traag' zie ik geen directe oorzaak, de downstream/upstream-waarden zijn nog steeds goed. Kun je meer details geven?

 

Gezien het modem direct op het AOP is aangesloten kan het beste het signaal verder onderzocht worden en/of een meerdaagse meting naar het modem worden gestart. Een moderator (Ziggo-medewerker) kan dit verder oppakken komt binnenkort langs in dit topic.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5734Posts
  • 680Oplossingen
  • 2387Likes

Goedemorgen @ibcbakker 

 

Ik heb nu voor de komende 3 dagen een modemsessie gestart om het signaal te controleren.

Zou jij zelf ook 3 dagen een logboek willen bijhouden en deze dinsdag met ons willen delen? Dan kunnen we jouw en onze bevindingen naast elkaar leggen 🙂

ibcbakker
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Bedankt Thobias en Jamyla voor het meekijken.

 

Echte specifieke (herleidbare) zaken heb ik vooralsnog niet.

Ik merk dat webpagina's traag laden. Draaiend rondje, balkje in de browser. Webpagina's die ik vaker bezoek en daarbij dan een merkbaar verschil.  (bedraad en via wifi)

Ik heb bij een aantal momenten de eventlog gecheckt maar zag op dat tijdstip dan niets staan. Ook een paar keer een speedtest uitgevoerd, waarbij 1 keer een lagere uploadsnelheid werd gemeten (zo rond de 31 mbps).

 

@Jamyla, dat wordt in mijn geval woensdag. Welke info helpt / hoe kan ik data voor je verzamelen?  Tijdstippen noteren waarop ik bovenstaande merk? Paar keer per dag een ping uitvoeren.. of iets anders testen? ik hoor het graag 🙂

Uitgelicht topic