JVO1

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Partial Bonding - uitval internet.

Ik heb sinds een paar dagen last van uitval van het internet. Na een korte onderbreking wordt het modem weer opgestart en werkt alles weer. Als ik in de router kijk tijdens de storing zie ik "Partial Bonding" en de ene keer US en een andere keer DS. staan. Er is de afgelopen dagen niks veranderd aan het netwerk in huis. Ik zie veel topics over dit onderwerp voorbij komen. Echter, een eenduidige oorzaak is niet aan te wijzen. Wie kan mij verder helpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de downstream is het vermogen laag, op een aantal kanalen te laag (< -8 dBmV), verder is instraling van 4G en 5G aanwezig, zichtbaar aan de lage MER-waarden en snel oplopende correctable FEC RS errors (kolom 'Post RS Errors'). In de upstream is het vermogen hoog, maar nog acceptabel. Je hebt slechts een zeer beperkt gedeelte event log geplaatst waarin de oorzaak van partial bonding niet meer zichtbaar is, maar het is aannemelijk dat de instraling de oorzaak hiervan was.

 

De coaxinstallatie is verouderd en aan een algehele upgrade toe.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Bekijk in context

28 Reacties 28
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Partial bonding duidt in principe op een signaalprobleem.

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

JVO1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb een foto van de AOP en splitter en de Downstream en Upstream gegevens bij mijn eerste post geplaatst. Bijgaand een print van de netwerkstatus. Van de splitter gaat een kabel naar het Ziggo modem en een kabel naar de woonkamer.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de downstream is het vermogen laag, op een aantal kanalen te laag (< -8 dBmV), verder is instraling van 4G en 5G aanwezig, zichtbaar aan de lage MER-waarden en snel oplopende correctable FEC RS errors (kolom 'Post RS Errors'). In de upstream is het vermogen hoog, maar nog acceptabel. Je hebt slechts een zeer beperkt gedeelte event log geplaatst waarin de oorzaak van partial bonding niet meer zichtbaar is, maar het is aannemelijk dat de instraling de oorzaak hiervan was.

 

De coaxinstallatie is verouderd en aan een algehele upgrade toe.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @JVO1

Er is een monteur nodig geeft @tobiastheebe aan dus dan plannen we die met alle liefde voor je in! Lees hier even de voorwaarden door: Kies de juiste monteur (ziggo.nl)

Ik heb voor morgenochtend een monteur ingepland tussen 8.00-13.00 uur, Je krijgt nog een bevestiging in de mailbox 🙂 Komt het niet uit? Dan kan je de afspraaak verplaatsen via MijnZIggo! 
 

JVO1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Carlien,

Prima, de monteur is welkom.

Bedankt voor de snelle reactie en actie.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Laat je even weten hoe het gegaan is? @JVO1 

JVO1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Carlien   @tobiastheebe   

Hallo Carlien, monteur is vanmorgen geweest. Hij heeft de oude AOP vervangen (zie foto). De Ziggo router is nu via een nieuwe splitter aangesloten op de nieuwe AOP. Hij heeft het signaal doorgemeten en alles lijkt nu weer in orde. Het is mij niet duidelijk of ik nu 50 euro moet betalen. Tenslotte is de AOP van Ziggo. De monteur kon hier geen uitsluitsel over geven. Ik hoor graag van je.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@JVO1 goed dat je een update stuurt, dankje!

Ik ben eens gaan kijken. In principe geeft een monteur altijd aan of je wel of niet kosten moet betalen, maar dat is nu niet gedaan? Als ik de bon bekijk, zie ik dat inderdaad het AOP vervangen is, maar óók de binnenshuis opstelling als kabels en splitters. Er is wel een melding gemaakt van deze kosten. Zoals ik de bon lees, zijn ze terecht. 

Kan je je hierin vinden? 

JVO1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De AOP is vervangen. De monteur heeft een nieuwe splitter in de AOP gestoken (splitter heb ik in principe niet nodig, Ziggo-router had rechtstreeks op de nieuwe AOP aangesloten kunnen worden. De TV is draadloos verbonden via de mediabox Next Mini.) Verder heeft de monteur een nieuwe kabel tussen de splitter en de router gemonteerd. Ik kan niet beoordelen of dat nodig was. De bestaande kabel was 4 jaar oud. Verder heeft de monteur de oude splitter  verwijderd. De grootste verandering is naar mijn mening het vervangen van de verouderde AOP en de verouderde splitter, beide apparatuur van Ziggo. Daarom vraag ik mij af waarom ik 50 euro moet betalen. Blijkbaar konden de verouderde AOP en splitter de hogere snelheden niet aan. Ik hoor graag van U.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik snap ook niet waarom het modem niet direct op AOP aangesloten is nu heb je een open tv aansluiting op de POA welke voor instraling kan zorgen op het modem

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@JV01 snap ik en klinkt logisch. Zullen we afspreken dat we de kosten vergoeden, mochten ze berekend worden? Je kan dat op elke mogelijke weg aanvragen en verwijzen naar dit topic.

Deal? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@MR_CHIP De POA-254 + F/F-kabel zijn tegenwoordig het standaard aansluitmateriaal, dit betekent dat het modem niet meer direct op het AOP aangesloten kan worden. Het zou netjes geweest zijn als de monteur een afsluitweerstand had geplaatst op de open TV-uitgang.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

het zou goed zijn om de monteurs een werkinstructie mee te geven dat er een afsluitweerstand geplaats moet worden, anders heb je alsnog straks allemaal klanten met storingen/instraling 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik ben het met je eens, in een enkel geval wordt het wel gedaan, maar zeker niet consistent.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

misschien kan een moderator dit kenbaar maken bij de afdeling die over de monteurs gaat ? 🙂

JVO1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe   Misschien kan Ziggo mij zo'n afsluitweerstand toesturen zodat ik hem zelf op de splitter kan plaatsen. Voorkomt misschien problemen in de toekomst.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op de TV-uitgang kan niet direct een normale F-afsluitweerstand worden geplaatst, deze kan alleen met een IEC/F-verloopstekker worden geplaatst. Andere optie is een IEC-afsluitweerstand (TIF 75) plaatsen.

JVO1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Jacob    Ik zal de afdeling "Consumentenmarkt" ,waarvan ik de aankondiging van de rekening heb ontvangen, benaderen en verwijzen naar dit topic.

JVO1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe   

Op de TV-uitgang kan niet direct een normale F-afsluitweerstand worden geplaatst, deze kan alleen met een IEC/F-verloopstekker worden geplaatst. Andere optie is een IEC-afsluitweerstand (TIF 75) plaatsen.

 

Kan Ziggo mij zoiets toesturen? Of moet ik dat aan iemand anders vragen?

Uitgelicht topic