1
Vraag
2
Reageer en help mee
Michel1990

Level 7
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Partial Bonding DS

Hallo allemaal,

Ik heb al geruime tijd last van het probleem dat het modem op partial bonding DS zit, ik vermoed dat het probleem in kanaal 31/32 zit. Deze twee kanalen waren vorig jaar ook al een probleem en heb het eigenlijk nooit 100% kunnen oplossen.

2023-02-06 02:08:03warningMDD message timeout;CM-MAC=a4:cf:d2:ee:1c:7c;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;



Zie: Opgelost: Re: Internet valt vaker weg indien IPV6 is ingesha... - Pagina 2 - Ziggo Community

31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz-0.2 dBmV38.9 dBQAM25611857122
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz-0.6 dBmV38.7 dBQAM25616894224
33LockedOFDM Downstream159917000000 Hz93300 kHz-2.9 dBmV37.4 dBOFDM PLC7600450

 

1LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.8 dBQAM256270
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz3.8 dBmV41.3 dBQAM25660
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz3.5 dBmV41.2 dBQAM256140
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz3.2 dBmV41.2 dBQAM256150
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz2.9 dBmV41 dBQAM256170
6LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz2.6 dBmV40.9 dBQAM256200
7LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz2.6 dBmV40.9 dBQAM256270
8LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.7 dBQAM256230
9LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz2.4 dBmV40.8 dBQAM256200
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.2 dBQAM256340
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz2.3 dBmV40.7 dBQAM256330
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz2.4 dBmV40.6 dBQAM256310
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.6 dBQAM256280
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz2.7 dBmV40.8 dBQAM256230
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz2.6 dBmV40.6 dBQAM256250
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.4 dBQAM256200
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz2.3 dBmV40.3 dBQAM256380
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz1.9 dBmV40.1 dBQAM256480
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz1.6 dBmV40 dBQAM256690
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz1.6 dBmV40.1 dBQAM256570
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz1.2 dBmV40 dBQAM256860
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz0.9 dBmV39.9 dBQAM2561060
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz0.6 dBmV39.6 dBQAM2561250
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz0.8 dBmV39.7 dBQAM2561360
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz0.5 dBmV39.4 dBQAM2561320
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz0.8 dBmV39.2 dBQAM2561310
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz0.7 dBmV39.4 dBQAM2561330
28LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz0.5 dBmV39.1 dBQAM2561480
29LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz0.4 dBmV39.2 dBQAM2561530
30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz0.1 dBmV38.9 dBQAM2561850


Wandcontactdoos is een BTV01, vorig jaar door de ziggo monteur geplaats en aangesloten. Enigste wat is aangesloten is het Modem, direct op AOP met de bijgeleverde kabel ik maak namelijk geen gebruik van televisie. Dus instraling vanuit mijn kant zou eigenlijk bijna niet mogelijk mogen zijn.

Groetjes,


Michel

109 Reacties 109
MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7645Posts
  • 106Oplossingen
  • 2680Likes

het locken op het ofdm zou ik idd alleen doen als er geen mdd message timeouts cm status e.d meldingen zijn

ook enorm veel correctables op het ofdm is niet normaal 

 

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Dank, hier zie ik niks voor nu of wellicht nog een configuratie dingetje!

 

Screenshot_20230212-121437726.jpg

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19793Posts
  • 1315Oplossingen
  • 9371Likes

Dat is positief. Hiervoor is geen extra configuratie nodig. Als in het script drempelwaarden voor overschreden, dan verandert automatisch de status naar WARNING/CRITICAL en wordt dit ook in Alerts, History gemeld. Met de pijl met Latest Archive erboven kun je eventuele alerts van gisteren zien.

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Ah kijk top, gisteren ook niks vreemds maar goed script werkte pas tegen de avond. De hoge cer op OFDM wordt niet meteen gezien als een critical op dit moment? Ik neem aan dat deze waarde wel heel hoog is voor een uptime van een anderhalve dag? 

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19793Posts
  • 1315Oplossingen
  • 9371Likes

CER = oplopen van uncorrectable errors, daarvan is gelukkig geen sprake. Tot nu toe heb ik nog geen norm gezien voor een maximumaantal correctable errors per tijdseenheid op het OFDM-kanaal, voor de SC-QAM-kanalen houd ik zelf maximaal enkele honderden per dag aan.

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7645Posts
  • 106Oplossingen
  • 2680Likes

er zou een standaard voor mogen komen want bij sommige staat het in de miljoenen correctables ook niet echt wenselijk lijkt mij

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Er is een abrupt einde gekomen aan het gebruik van je script... 😭

- Modem is vervangen voor een Sagemcom F3896LG-ZG
- Verplaats in ev

16180000007.142QAM 2563
26020000007.442QAM 2561
36100000007.242QAM 2562
46260000006.942QAM 2564
56340000006.742QAM 2565
66420000006.741QAM 2566
76500000006.541QAM 2567
86580000006.642QAM 2568
96660000006.942QAM 2569
10674000000742QAM 25610
116820000006.942QAM 25611
126900000007.142QAM 25612
136980000007.442QAM 25613
147060000007.642QAM 25614
157140000007.642QAM 25615
167220000007.542QAM 25616
177300000007.542QAM 25617
187380000007.342QAM 25618
19746000000742QAM 25619
20754000000741QAM 25620
217620000006.741QAM 25621
227700000006.141QAM 25622
237780000005.841QAM 25623
24786000000641QAM 25624
25794000000641QAM 25625
268020000006.341QAM 25626
278100000006.441QAM 25627
288180000006.341QAM 25628
298260000006.141QAM 25629
308340000005.741QAM 25630
318420000005.241QAM 25631
328500000004.840QAM 25632

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)4200
2Goed (Locked)4200
3Goed (Locked)4200
4Goed (Locked)4200
5Goed (Locked)4200
6Goed (Locked)4100
7Goed (Locked)4100
8Goed (Locked)4200
9Goed (Locked)4200
10Goed (Locked)4200
11Goed (Locked)4200
12Goed (Locked)4200
13Goed (Locked)4200
14Goed (Locked)4200
15Goed (Locked)4200
16Goed (Locked)4200
17Goed (Locked)4200
18Goed (Locked)4200
19Goed (Locked)4200
20Goed (Locked)4100
21Goed (Locked)4100
22Goed (Locked)4100
23Goed (Locked)4100
24Goed (Locked)4100
25Goed (Locked)4100
26Goed (Locked)4100
27Goed (Locked)4100
28Goed (Locked)4100
29Goed (Locked)4100
30Goed (Locked)4100
31Goed (Locked)4100
32Goed (Locked)4000

 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000043.55120QAM 641
15200000043.55120QAM 642
24520000043.55120QAM 643
33840000043.55120QAM 644

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0000
1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA000

0

 

13-02-2023 17:01:08noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-02-2023 17:01:04noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
13-02-2023 17:01:00warningDynamic Range Window violation
13-02-2023 17:00:59warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-02-2023 17:00:53noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;



tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19793Posts
  • 1315Oplossingen
  • 9371Likes

Beide acties kan ik niet zo goed plaatsen. De F3896 toont geen actuele gegevens m.b.t. OFDM en OFDMA in de webinterface, alleen events van deze kanalen in de log. Verplaatsen van de huisaansluitkabel naar een andere tap was niet noodzakelijk.

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7645Posts
  • 106Oplossingen
  • 2680Likes

docsis 3.1 info naar modem toe is wel inzichtelijk als de betreffende monteur toegang heeft tot cmts gedeelte

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Oh ze willen gewoon niet dat ik het zie, ja dit hebben ze nou eenmaal gedaan ik kan er natuurlijk niet meer van maken. De monteur gaf aan dat het oude modem het probleem moet zijn geweest als ik het goed heb begrepen kon hij met apparatuur zien dat het signaal (SNR) wat tot mijn woning kwam hoger uitviel dan het modem vewerkte. Wat ik ook heb begrepen is dat hij in de EV zelf ook nog eens een 6DB demper heeft geplaatst. Daar kwam +12 binnen.

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7645Posts
  • 106Oplossingen
  • 2680Likes

heb je de ubee nog in huis ?

dan kan een moderator deze weer voor je activeren als je wilt

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Nee helaas niet achtergebleven, maar wat ik van @tobiastheebe opmaak is dat hij vraagtekens heeft bij de wijzigingen die zijn doorgevoerd. Ik zelf ben ook scepties over de veranderingen nu heb je weer een +7/8 (dBmV) inkomend signaal maar de RxMER is wel iets beter. Modem ziet er qua uiterlijk wel strak uit, dat is een pluspuntje!

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7645Posts
  • 106Oplossingen
  • 2680Likes

de monteur heeft de ubee meegenomen dat vind ik diefstal, dat modem is in bruikleen van jou daar gaat hij niet over heeft die het wel gevraagd

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Ow joh, komt goed is geen ramp!

Heb ook glasvezel liggen mocht het niet na wens gaan 🙂

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe  Hierbij het logboek na een dag uptime.

1.jpg2.jpg3.jpg

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19793Posts
  • 1315Oplossingen
  • 9371Likes

De event log laat nog steeds vrij regelmatig MDD timeouts (kanaaluitval) zien op meerdere SC-QAM-kanalen.

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Viel me ook al op, ik heb echt geen idee wat nu verder te doen bekabeling bij mij is allemaal modem is vervangen, tap is veranderd SNR is toch ook netjes?

Als je nog ideeën heb hoor ik het graag!

MR_CHIP

Level 18
Expert
  • 7645Posts
  • 106Oplossingen
  • 2680Likes

mij lijkt een nieuwe modem sessie alvast een goede stap eventueel met inplanning van een netwerkmonteur om traject EV > AOP nu een keer goed na te kijken

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19793Posts
  • 1315Oplossingen
  • 9371Likes

Dat zou ook mijn voorstel zijn. De MER/SNR van 40~42 dB is inderdaad prima.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 16852Posts
  • 1292Oplossingen
  • 5818Likes

Goedemiddag @Michel1990 en een warm welkom op de Community,

Vervelend dat je de laatste tijd problemen constateert met de internetverbinding! Het is dan ook goed dat je door middel van dit topic even aan de bel trekt. Zo te zien hebben de hier aanwezige experts al het nodige met je nagelopen en uitgesloten. En ik sluit mij aan bij hetgeen hier als laatste benoemd wordt. Het lijkt mij verstandig om aan de hand van een nauwkeurige meting te bepalen wat hier de gewenste vervolgstap is. Ik heb hiervoor vandaag een meerdaagse monitoring gestart op jouw modem. Zie jij op jouw beurt kans om eventuele storingsdata vanaf nu te noteren (datum+tijdstip en in het kort wat je precies merkt)? Dit kunnen wij dan vergelijken met onze data en aan de hand daarvan kan bepaald worden of hier een monteur langs moet komen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat is je favoriete seizoen?

Uitgelicht topic