Michel1990

Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

Partial Bonding DS

Hallo allemaal,

Ik heb al geruime tijd last van het probleem dat het modem op partial bonding DS zit, ik vermoed dat het probleem in kanaal 31/32 zit. Deze twee kanalen waren vorig jaar ook al een probleem en heb het eigenlijk nooit 100% kunnen oplossen.

2023-02-06 02:08:03warningMDD message timeout;CM-MAC=a4:cf:d2:ee:1c:7c;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;



Zie: Opgelost: Re: Internet valt vaker weg indien IPV6 is ingesha... - Pagina 2 - Ziggo Community

31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz-0.2 dBmV38.9 dBQAM25611857122
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz-0.6 dBmV38.7 dBQAM25616894224
33LockedOFDM Downstream159917000000 Hz93300 kHz-2.9 dBmV37.4 dBOFDM PLC7600450

 

1LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.8 dBQAM256270
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz3.8 dBmV41.3 dBQAM25660
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz3.5 dBmV41.2 dBQAM256140
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz3.2 dBmV41.2 dBQAM256150
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz2.9 dBmV41 dBQAM256170
6LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz2.6 dBmV40.9 dBQAM256200
7LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz2.6 dBmV40.9 dBQAM256270
8LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.7 dBQAM256230
9LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz2.4 dBmV40.8 dBQAM256200
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.2 dBQAM256340
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz2.3 dBmV40.7 dBQAM256330
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz2.4 dBmV40.6 dBQAM256310
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.6 dBQAM256280
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz2.7 dBmV40.8 dBQAM256230
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz2.6 dBmV40.6 dBQAM256250
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.4 dBQAM256200
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz2.3 dBmV40.3 dBQAM256380
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz1.9 dBmV40.1 dBQAM256480
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz1.6 dBmV40 dBQAM256690
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz1.6 dBmV40.1 dBQAM256570
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz1.2 dBmV40 dBQAM256860
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz0.9 dBmV39.9 dBQAM2561060
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz0.6 dBmV39.6 dBQAM2561250
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz0.8 dBmV39.7 dBQAM2561360
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz0.5 dBmV39.4 dBQAM2561320
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz0.8 dBmV39.2 dBQAM2561310
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz0.7 dBmV39.4 dBQAM2561330
28LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz0.5 dBmV39.1 dBQAM2561480
29LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz0.4 dBmV39.2 dBQAM2561530
30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz0.1 dBmV38.9 dBQAM2561850


Wandcontactdoos is een BTV01, vorig jaar door de ziggo monteur geplaats en aangesloten. Enigste wat is aangesloten is het Modem, direct op AOP met de bijgeleverde kabel ik maak namelijk geen gebruik van televisie. Dus instraling vanuit mijn kant zou eigenlijk bijna niet mogelijk mogen zijn.

Groetjes,


Michel

109 Reacties 109
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 Hartelijk dank voor je  bericht. Ik lees inderdaad in het kabelschade ticket (ticketnummer KBS-253315) dat aannemer Circet e.e.a.  heeft aangepast en ook jouw aansluiting op een andere tap positie hebben gezet. Wat zijn verder jouw bevindingen op het moment dat je de verbinding gebruikt voor het online surfen, gamen of streamen? Heb je de afgelopen dagen nog problemen geconstateerd? Zo ja, op welke data en tijdstippen was dit het geval?

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

Hallo @Paul 

Ik heb de heledag door enorm veel "MDD message timeout" in mijn modem staan, soms vallen 3/4 kanalen weg voorbeeld: CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11 29 31 32; DSID: N/A

Er zijn nog steeds genoeg kanalen gekoppeld, dus ik merk niet dat Internet weg valt ofso, bij gamen merk ik ook nog niet zo heel veel ervan, hoogstens afentoe klein beetje lag. Het is dus niet zo dat ik minuten zonder internet zit. Maar ik consateer wel dat het niet altijd helemaal lekker gaat. Alleen lijkt het erop dat we de oorzaak van de MDD message timeout niet kunnen vinden?

Of stuur je erop dat we deze voor lief moeten nemen en compleet moeten negeren?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 Mijn voorstel is dat je de komende dagen eventuele storingsmomenten bijhoudt. Noteer dan de datum + tijdstip waarop je problemen constateert met daarbij in het kort wat je merkt (uitval, hoge latency, slechte snelheid etc.). Ik heb nu een nauwkeurige meting lopen om de komende dagen de verbinding te monitoren. Als er eventuele ongeregeldheden zijn aan netwerkzijde dan zou dit in deze meting naar voren moeten komen. 

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

@Paul 

10.54, vielen enorm veel kanalen weg geen idee of je dat ook aan jouw kant kan zien denk dat de monitoring nog niet liep toen.

 

13-03-2023 10:54:53noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 9 11 29 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-03-2023 10:54:24noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 9 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-03-2023 10:54:21warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-03-2023 10:54:20noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 9; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
13-03-2023 10:54:19warning

MDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 Op de genoemde data liep (nog) niet een nieuwe monitoring. De eerdere monitoring liep tot en met 11 maart 2023. Ik denk dat het daarom verstandig is dat we de nieuwe meting afwachten en daarbij kijken wat jouw eigen bevindingen zijn. 

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

14-03-2023

Rond  21:05 - 21.10 had ik even moment dat een internet pagina niet goed kon laden, en ben toen in modem gaan kijken en precies op dat tijdstip heb ik weer kanaal uitval op meerdere kanalen (1 9 11 29 31 32).

14-03-2023 21:08:11noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 1 9 11 29 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-03-2023 21:07:55warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 Het lijkt mij toch verstandig dat er opnieuw een monteur komt kijken. Ik zie ook na eerder monteursbezoek en na het gesloten kabelschadeticket toch nog matige ruis terug op het signaal. Om deze reden heb ik een nieuwe afspraak ingepland op 20 maart 2023 tussen 8 en 13 uur. De monteusrbon heb ik voorzien van een uitgebreid verslag met daarin alles wat tot dusver gedaan is en jouw en mijn bevindingen m.b.t. de verbinding. De recente nauwkeurige meting is ook voor deze monteur inzichtelijk. Mocht de afspraak niet schikken op deze datum, dan kun je de afspraak wijzigen via Mijn Ziggo. Laat je naderhand weten wat jouw bevindingen zijn?

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

Hallo @Paul 

 

Fijn dat je toch nog iets hebt kunnem constateren, heb jij het idee dat de ruis constant aanwezig is of sporadisch?

 

De afspraak staat prima zo! 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 De ruis is niet constant te zien, maar dus wel (minimaal) aanwezig. Enkele van de storingsmomenten die jij doorgeeft vallen samen met de momenten waarop ik enige ruis zie. Dus voor mij voldoende aanleiding om hier opnieuw iemand langs te sturen. Top dat de afspraakdatum schikt! 😉

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

@Paul 

Denk dat het dan goed is dat we wel beetje erover nadenken, als de ruis niet constant aanwezig maar wel genoeg is om MDD Timeouts te genereren zal het heel lastig zijn voor de monteur dit probleem te meten en of te vinden. Aangezien we verschillende modems geprobeerd hebben en meerdere male het AOP punt hebben bekeken vernieuwd kunnen we dan concluderen dat het probleem alsnog de kabel/afscherming zou kunnen zijn of dat er storing wordt veroorzaakt door iemand die op de zelfde EV zit?

Ik weet niet of het toegestaan is om je ook meting start bij andere Ziggo klanten in mijn straat, en dat we zodoende wijzer ervan zouden kunnen worden. Ik verwacht dat de monteur weinig tot niks gaat kunnen doen namelijk aangezien het probleem nogal complex lijkt te zijn en sporadisch voorkomt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 Ik heb er alle vertrouwen in dat de monteur die hiervoor ingepland staat hier verder uit gaat komen aan de hand van de zaken die hiervoor al uitgesloten zijn. Daarnaast zijn de nieuwe nauwkeurige metingen die hier nog lopen ook voor de monteur inzichtelijk. Zodoende verwacht ik dat de bron van de ruis op het signaal achterhaald kan worden en hier dus ook de juiste oplossing geboden kan worden. We houden in ieder geval even contact over het verdere verloop via dit topic. 

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

Hoogstwaarschijnlijk kun je in het systeem zien wat er aan de hand is! 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 Hoe gaat het op dit moment met de verbinding. Heb je de afgelopen dagen eventuele storingsmomenten bijgehouden?

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

Ben al een aantal dagen niet thuis geweest, wat ik begreep werdt de ruis ook achter de tapp gevonden. 

 

Ik weet niet wanneer ik thuis kom, zal het dan nakijken. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 Is goed, we wachten jouw bevindingen dan even af. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 We zijn heel benieuwd naar jouw bevindingen m.b.t. de verbinding. Laat je het aan ons weten?

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

Hallo Paul,

IK zie eigenlijk nog steeds het zelfde, veel "MDD Timeouts

10-04-2023 22:24:09warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 20:17:07noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 29 30 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 20:15:49warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 19:39:03noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 29 30 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 16:19:01warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 15:20:42noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 29 30 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 15:19:58warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 14:43:14noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 29 30 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 14:42:34warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 13:27:55noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 29 30 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 13:27:15warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 13:27:06noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 1; Chan ID: 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 13:27:05warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 12:42:37noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 29 30 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 11:51:19warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 07:35:51noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 29 30 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 07:35:05warningMDD message timeout;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
10-04-2023 07:21:55noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 29 30 31 32; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:fa:25:a5:2c:e0;CMTS-MAC=28:52:61:28:e6:b7;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 Dank voor het delen van het modemlog! Ervaar je afgezien van het feit dat je behoorlijk wat MDD Time-outs terugziet in het modemlog ook problemen met de verbinding zoals uitval, haperingen, verhoogde latency? En wat zijn op dit je algemene bevindingen m.b.t. de verbinding?

Michel1990
Topicstarter
Level 7
  • 222Posts
  • 3Oplossingen
  • 10Likes

Lastig te zeggen, indien er meerdere kanalen uitvallen zoals vaker het geval is "9 29 30 31 32" dan kan dit zeker invloed hebben om de verbinding er kunnen kleine haperingen of Latency spikes voorkomen, alleen zijn die heel lastig op te merken. Daarvoor zou ik ook iets van monitor software moeten gebruiken.
Zijn de behoorlijke aantal MDD timeouts dan normaal?

- ik ervaar geen complete uitval van het internet

- Ik ervaar soms kleine latency spikes maar als consument lastig te zien of de oorzaak bij de MDD Timetouts zit.
- Snelheid van downloads kan soms even enorm inzakken, ook hier weet ik niet of er een verband is met de MDD Timeouts.

Als jullie geen openheid van zaken geven wat er precies veranderd zou moeten zijn en mij compleet in het donker laten zitten wordt het wel een enorm lastig traject. Want wederom merk ik op dat ondanks de meerdere MDD Timeouts het meer als een "normaal valt binnen grenzen wordt gezien internet blijft werken klant merkt er weinig tot niets van".

Dat begint me enorm te irriteren, ik neem een dienst van jullie af en jullie moeten er maar voor zorgen dat deze dienst probleemloos werkt, als het modem een hoog aantal MDD Timeouts laat zien is er gerwoon ergens iets mis en horen jullie dit op te lossen. En als dit niet lukt en ik wordt aan het lijntje gehouden dan is dit dus een hele nare ervaring als je al 10+ jaar klant ben van ziggo want zo voelt het wel een beetje....

Kun je nu eens openheid geven van wat er nu precies aan de hand is en wat er op de achtergrond allemaal gedaan is? Zit de ruis er nog steeds etc???

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Michel1990 Dank voor het delen van je bevinding. Ontzettend zuur dat de verbinding nog niet naar volle tevredenheid werkt. Omdat hier al een boel gecontroleerd is heb ik nu een nauwkeurige meting gestart om het signaal nauwkeurig te monitoren. Wil jij op jouw  beurt storingsdata bij gaan houden en de datum en tijdstippen waarop je problemen ervaart noteren? Dan kan ik dit vergelijken met de data uit onze nauwkeurige meting . Aan de hand van de uitkomst kan dan bepaald worden wat hier de vervolgstappen zijn. 

Wat betreft de MDD Timeouts: hier dient altijd naar het totale plaatje gekeken te worden en niet naar de op zichzelfstaande meldingen in het modemlog maar ook naar hoe het signaal zich verder verhoud. 

Uitgelicht topic