1
Vraag
2
Reageer en help mee
Felix2

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Pagina's worden vertraagd geladen. Deel twee

Drie weken geleden heb ik op de community een topic geplaatst met bovenstaande titel. Na een paar dagen troubleshooten leek het probleem verholpen en dat heb ik ook gemeld. Nu, echter is de situatie zo dat dat oplossen kennelijk niet voldoende is. Het laden van de CSS, zeg maar het raamwerk van een pagina gaat voorzichtig, de invulling met foto's, bijv NOS.nl is regelrecht bagger. Ik bij wijze van spreken koffie gaan halen en als ik terug kom dat is er iets, vaak een deel geladen. Dit werkt zo voor de meeste sites en bij het spelen van Flightsimulator worden de satellietbeelden niet, melding "geen internetverbinding" of stotterend geladen, maw het vliegtuig beweegt schokkend.

Modem Sagecom in bridge met daar achter een TP Link Router, AC5400. Ik heb (nog) geen contact gehad met de klantenservice omdat ik daar de vorige keer niet echt verder kwam.

Screen shots van het modem zijn bij gesloten.

Ben benieuwd welke oplossingen dit gaat opleveren.

28 Reacties 28
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31494Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15781Likes

Ik vermoed dat de problemen nog steeds worden veroorzaakt door de vele/regelmatige T3 timeouts op het OFDMA-kanaal.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan de juiste vervolgstap (signaalonderzoek of meerdaagse meting of monteursafspraak) bepalen en komt binnenkort langs in dit topic.

Felix2
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Gisteren is er naar mijn mening niets gebeurt, echter toen ik vanochtend keek in het log van het modem bleek dat de T3 time outs terug waren naar 0 (nul) in plaats van toegenomen vanaf ca. 4500. De afgelopen nacht tussen half twee en kwart over twee lijkt het modem met een volledige reset bezig te zijn geweest. Screen shots ge-upload. 

Het ene moment werkt het zoals ik verwacht en het ander moment  ga ik koffie halen en is het slecht.

Ik wacht nog op een reactie van Ziggo om te horen hoe nu verder.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31494Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15781Likes

Er is vannacht uitval geweest door mislukkende maintenance ranging (16 consecutive T3 timeouts + T4 timeouts) op het OFDMA-kanaal en vervolgens mislukkende initial ranging.

 

Ik heb het topic zojuist onder de aandacht gebracht van de moderators.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4368Posts
  • 576Oplossingen
  • 2150Likes

Hi @Felix2, het spijt me dat je nog altijd problemen ondervindt met je verbinding. Uit je vorige topic begreep ik dat je de problemen ook in routermode ervaart met het Sagemcom modem. Daarnaast is het probleem op meerdere apparaten en diensten waarneembaar. Dat vraagt dus opnieuw om aandacht!

Ik ga in ieder geval een nauwkeurige meting starten voor de komende 7 dagen. Wil je de datum en tijdstippen noteren waarop je uitval ondervindt? Alvast bedankt!

Felix2
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Vincent ,

Ik ga vastleggen wanneer er problemen optreden. Ik kan nu al melden dat het geen specifieke momenten betreft. Het treedt op wanneer een gebruiker verbinding maakt met een website. Het ene moment laadt de pagina en alles wat er op staat aan links per direct en heb je ook geen moeite om links te openen, die laden ook direct. Het andere moment laadt de pagina niet en de informatie ook niet. Voorbeeld: Open NOS.NL dan wachten tot de pagina laadt, dan komt na enige seconden de tekst en daarna komen tergend langzaam de plaatjes bij de tekst. Op een link klikken geeft een lopende balk in de browser maar geen nieuwe pagina. Dit verschijnsel treedt op bij vrijwel alle websites. Het kan zijn dat een halfuur later geen probleem wordt vastgesteld.
Wij gaan momenten noteren en komen daarop terug.

Felix2
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Vincent 

Een aantal dagen hebben wij gevolgd wanneer de storingen zich voordeden.  Zie hieronder.

8/2 19.00 Televisie: Afspelen opgenomen serie via Next loopt vast. Foutmelding 576p25p 2,5Mbps AVC Eerst een zwart beeld met geluid, daarna de melding. Herstart van het afspelen nodig
9/2 09.00 Tablet: Facebook laadt geen pagina's. Als pagina;s worden geladen spelen videos niet automatisch af onder met dat de verbinding slecht is. blijft de gehele dag hangen en wurgen tot om
20.00 Tablet: FB, meldt geen internet. Zelfde beeld als pagina's worden geladen dan geen automatisch afspelen.
15.00 Telefoon: zonder een open app, melding geen internet.
09.00 Tablet: NOS.NL laadt wel maar met vertraging. Eerst de pagina en dan na enige seconden wachten de tekst en daarna de fotos. Dit blijft ook zo.
10/2 09.15 Tablet: Facebook laadt geen pagina's. Als pagina;s worden geladen spelen videos niet automatisch af onder met dat de verbinding slecht is. blijft de gehele dag hangen en wurgen tot om
09.40 Tablet: medling geen internet.
18.00 Televisie: Next geeft schokkerig beeld en haperend geluid gedurende enige minuten.
22.00 Televisie: Netflix start langzaam en geeft schokkerig beeld en haperend geluid.
15.00 Computer: Flightsimulator, geluid valt weg (Azure verbinding) en schokkerig beeld
11/2 Meerdere tijdstippen over alle apparatuur zelfde beeld.
17.42 Geen internet
20.32 Tablet: Melding slechte verbinding. Normale koppelsnelheid over wifi 220Mbps, nu 38 Mbps. Na ca. 10 minuten is alles hersteld.
Verder het beeld zoals boven.
12/2 Diverse momenten. Tablet: NOS.NL wil niet laden en NHD.NL geeft een wachtcirkel. Na enige minuten zijn de problemen over.
Tablet: FB videos spelen niet automatish af.
13/2 8.55 Tablet: FB wil niet laden, nieuwe start wel laden en dan stoppen. Niet automatisch afspelen. Zelfs de reclame op FB werk niet.
21.32 Geen verbinding.
Nagenoeg op alle mmomenten van de dag treedt dit op. We gebruiken verschillende telefoons, tablets en computers. Daarnaast hangen de tv en de Next via Wifi aan het internet. Daarnaast is op alle momenten waarin wij last ervaren vastgesteld dat betrokken apparatuur op dat moment een wifi-koppeling had met het netwerk.

En dan nu het frapante. Sinds 13/2 geen meldingen in het modem netwerklog. Het aantal T3 fouten op OFDMA is sinds de dertiende constant, 17 meldingen, daarbij 1 T4 melding. Het lijkt wel of jouw monitor activiteiten een positieve werking hebben op het modem. Vandaag 15/2 is er driemaal een profielmelding geweest met daaraan gekoppelde mismatch.

15-02-2024 13:46:33 warning DBC-REQ Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=44:05:3f:73:fb:14;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:92;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
15-02-2024 13:46:33 notice US profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=44:05:3f:73:fb:14;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:92;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Het is echter nog niet zo goed dat je kunt zeggen dat het vlekkeloos draait. Wij gaan door met het noteren van onze ergenis.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31494Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15781Likes

De tekst '576p25 2,5Mbps AVC' is op zich geen foutmelding en de oorzaak hiervan ligt niet bij jou.

 

Het modem is verbonden met een Casa CMTS. Er zijn recent enkele topics geweest waarbij de stabiliteit van het OFDMA-kanaal verbeterd leek te zijn na een bepaalde wijziging (update?) op dit merk CMTS. Ik heb hier helaas niet meer informatie over. Mogelijk is op het CMTS waarmee jouw modem is verbonden ook deze wijziging uitgevoerd op 13-2, waarna het sindsdien beter gaat.

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1579Posts
  • 160Oplossingen
  • 1063Likes

Hi @Felix2, dat zijn toch behoorlijk wat keren dat de verbinding het niet tot nauwelijks deed zeg. Heb je hierna nog meer uitval of problemen ervaren en dit kunnen opschrijven (datum/tijd)? Morgen gaan we de modemsessie in zijn geheel bekijken en dan kunnen we dit ook gaan vergelijken met jouw bevindingen.

Felix2
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Welmoed en @tobiastheebe  en @Vincent ,

 

Het beeld wat ik boven schets is de manier zoals wij met Internet omgaan. Het ene moment een fluitende verbinding met een blije gebruiker en het andere moment de wachtcyclus. Hoewel die steeds maar een aantal seconden duurt is het puur vervelend. De uitval doet zich op alle apparatuur voor bedraad of Wifi maakt geen verschil. 

Ik heb nog wat meldingen van 16/2 's-middags schokkerige beelden in Flightsimulator en wegvallen van geluid. De beelden zijn de satellietfoto's en het geluid komt van Azure.

17/2 bekende problemen met FB en Funda. Niet meer specifiek vastgelegd. Vanaf 21.00 problemen met FB op de tablet en met geluidsstoring bij Netfix (wifi).

18/2 idem.

Nu meldde ik dat vanaf 13/2 geen foutmeldingen meer in het netwerklog verschenen.  Echter na 15/2 is het weer als vanouds. Ik moet wel zeggen dat de T3 meldingen niet meer zo hard oplopen als in het begin, van pakweg 150 per dag naar 3 á 4. Ik vrees dat met het verlopen van de tijd het oude niveau wel bereikt wordt. Ik ben razend benieuwd wat er uit jullie meting komt.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4368Posts
  • 576Oplossingen
  • 2150Likes

Hi @Felix2, dank voor het delen van je bevindingen. Ik heb de meting erop nageslagen. Na een kritische blik valt het me op dat er de nodige fouten zijn op de CMTS niveau. Ik heb een opdracht aangemaakt voor een andere afdeling om hier verder in te duiken. Zij nemen binnen 3 werkdagen anoniem telefonisch contact met je op en houden het in beheer. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5209Posts
  • 493Oplossingen
  • 1697Likes

Hi @Felix2 Ik zie dat je inmiddels een paar keer contact het gehad met mijn collega en dat je een aantal zaken gaat testen. Hopelijk komt daarmee meer info omtrent een oorzaak en later ook een oplossing boven water. Houd je mijn collega op de hoogte? Uiteraard mag je daarnaast ook updates plaatsen in het topic hier. 

Felix2
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Rikst,

 

Het is natuurlijk een verzuim dat hier de afgelopen maand geen voortgang wordt weergegeven. Helaas is dat de werkelijkheid, er is geen voortgang. Om de paar dagen heb ik overleg en dan wordt er weer iets veranderd in de hoop dat daar een helder storingsbeeld uitkomt. We zijn nu zover dat zeer tot mijn verdriet alle eigen netwerkapparatuur uit mijn netwerk is verwijderd in de veronderstelling dat er dan in ene gezegd kan worden dát is het. Maar helaas ik kan hier melden dat de oorspronkelijk klacht nog aanwezig is en nu versterkt wordt doordat het bereik van de Sagemcom niet voldoende is.

Jouw collega's doen absoluut voldoende, het is en blijft een vage klacht die voor mij wel duidelijk is maar waar ik ook technisch niets mee kan. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5209Posts
  • 493Oplossingen
  • 1697Likes

Dank voor je reactie @Felix2 Ik hoop dat er na alle vaagheid rondom de klacht toch op een gegeven meer duidelijkheid komt waar een ieder mee verder kan. We houden het samen in de gaten. 

Felix2
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Rikst ,

 

Nog maar even een stukje informatie. Afgelopen woensdag nog een gesprek gehad met de probleemoplosser van Ziggo. Op donderdag 14 maart had ik mijn eigen netwerkapparatuur uit het netwerk verwijderd en op vrijdag 15 maart 's-avonds van ellende mijn netwerk maar weer hersteld.

Zoals ik al gemeld heb in een vorig bericht was het verwijderen geen verbetering.

Na het weer in gebruik nemen van mijn eigen spullen en een aantal reboots van betrokken apparaten het ik vorig weekend hoegenaamd geen problemen ondervonden. De dagen daarna ging het niet van een leien dakje maar was er enige verbetering bespeurbaar. Dit heb ik gemeld in het gesprek wat ik afgelopen woensdag heb gehad. Maar, je voelt het al daarna was het 's-avonds radicaal mis. Internet een drama en nu wilde ook Netflix niet meer starten tenzij ik een internetverbinding realiseerde.  Zo rond half twaalf wilde ik nog even de nieuwssites scannen. Het was wachten, wachten en nog eens wachten voordat er iets te lezen viel. Eigenlijk was ik het op dat moment goed zat.

De rapporten van Ziggo stellen dat er niets aan de hand is met het signaal en toch komt er niet uit wat er naar mijn idee uit moet komen. Het toch niet zo dat er nog steeds verschil is tussen Ziggo en fUPC, zoals de kretologie in deze communtiy wordt gebruikt om aan te geven dat iets in fUPC (nog) niet functioneert.

Het lijkt wel of er een golfbeweging is van goed naar slecht en weer terug. Stabiliteit is kennelijk nog niet wat het zijn moet. 

 

 

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1579Posts
  • 160Oplossingen
  • 1063Likes

Hi @Felix2, wat ontzettend jammer om te lezen dat het ineens weer zo dramatisch slecht is met je verbinding. Uiteraard heb ik je update direct gedeeld in het ticket wat al loopt en zal er aankomende week weer contact met je worden opgenomen vanuit de specialisten. Dank voor je update hier en ondanks dit slechte nieuws hoop ik dat je een goed weekend hebt!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31494Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15781Likes

Kun je eventueel nog eens de downstream/upstream-waarden + historie plaatsen? Deze zijn een maand geleden voor het laatst geplaatst. Voor de leesbaarheid kun je de gegevens het beste kopiëren naar een tekstdocument en dat in het topic plaatsen.

Felix2
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nog maar even een status: Tot nu toe is de constatering dat niemand iets kan vinden. De golfbeweging in slecht, minder slecht en normaal bestaat nog steeds. Wel heb ik gemerkt dat het modem resetten een geringe winst oplevert. Misschien moet ik er wel een tijdschakelaar tussen zetten die 's-nachts het modem uitzet en na een kwartier weer aan. Werkte 25 jaar geleden bij mijn werkgever in de serverruimte ook.:-) 

 

Wij zijn zo ver dat ik binnenkort een nieuw Sagemcom modem ga ontvangen ter vervanging van het Sagemcom van eind december. We gaan dan gezamelijk testen om uiteindelijk alsnog het modem uit te sluiten.

 

Nog een reactie op @tobiastheebe: gevraagde overzichten zijn hierbij.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31494Posts
  • 2215Oplossingen
  • 15781Likes

Het OFDMA-kanaal laat een groot aantal (1369) T3 timeouts zien. De historie laat uitval zien op 29-3 om 16:55, er lijkt een signaalonderbreking geweest te zijn. De laatste reset dateert van 25-3, maar het is niet helemaal zeker of de 1369 T3 timeouts vanaf dat moment ontstaan zijn. Op alle SC-QAM-kanalen zijn uncorrectable CWE ('Post RS Errors') zichtbaar, deze mogen buiten werkzaamheden of een bekende storing niet voorkomen. Mogelijk zijn ze bij de uitval van 29-3 ontstaan.

 

Een moderator komt binnenkort weer langs in dit topic en kan de volgende stap bepalen.

Felix2
Topicstarter
Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe 

Tobias,

Ik heb nog contact met complaints. Ik zal dit extra onder hun aandacht brengen en dan neem ik aan dat de moderator dat ook doet.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic