Hallo,
Sinds een maand heb ik last van een instabiele verbinding en constant tussen de 5 en 10% packetloss.
Na het bellen met de helpdesk werd mij verteld dat de WIFI van N-only naar BGN moest.
Echter gebruik ik de wifi van de modem helemaal niet. Ik word voor mijn gevoel dus behoorlijk afgepoeierd.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het zetten van de volgende stap. Als bijlage de signaal waarden.
Het zou in ieder geval fijn zijn om te weten of ik het bij Ziggo of in m'n eigen netwerk moet zoeken.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@discy Onze netwerkspecialisten geven aan dat het storingsticket inmiddels verholpen is. Op het moment dat je nu nog last hebt van uitval (*na nieuwe modem reset) moet er een individuele storingsmonteur langskomen om hier naar te kijken.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Er is veel ruis aanwezig in de downstream, gezien de ongelijk oplopende unerrored codewords en RS errors en de aantallen T3 timeouts.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Een monteursafspraak is noodzakelijk gezien een AOP ontbreekt. Verder is de driewegsplitter verouderd. Gebruikelijk wordt het modem middels een POA-01-B op het AOP aangesloten. Anderzijds is de installatie met dat patchpaneel wel heel netjes gedaan.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een afspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.
Helpdesk gebeld met deze nieuwe informatie. Dinsdag komt een monteur langs.
Hartelijke dank!!!
Hi @discy. Ik kwam eigenlijk langs om een monteursafspraak voor je te plannen maar lees nu dat dit al gedaan is. Super natuurlijk! Houd je ons op de hoogte?
Hoi @Monica
Fijn dat jullie er zo snel al bij zijn!
Wat ik me wel afvraag voor de afspraak is wat ik in deze van de monteur kan verwachten mbt een nette oplossing en afwerking. Deze patchkast heb ik zelf aangelegd en ik zou het natuurlijk graag zo netjes houden. Alles zit nu vast met f-connectoren en ik begrijp dat met de nieuwe splitter en de aop die mij al wordt toegestuurd dit andere connectoren worden.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als dit met passende kabels wordt gedaan waar deze connectoren direct opzitten maar ik kan me voorstellen dat jullie monteur daar niet aan zal beginnen, of wel? Anders zit ik aan verloopstekkertjes te denken op de huidige kabels met f-connectoren. Maar dat heeft misschien signaalverlies tot gevolg wat de monteur niet kan achterlaten?
Wat zouden jullie mij adviseren om als voorstel te doen naar de monteur? Ik weet natuurlijk niet wie er zal komen..
Groeten,
Vincent
Wat er in elk geval gaat gebeuren is een onderbreking tussen de groene (buiten)kabel en witte (binnen)kabel voor het plaatsen van een AOP, vermoedelijk gaat het een TRISZ-DG300 worden. Het huidige patchpaneel met kabels kan intact blijven, maar de splitter dient te worden vervangen door bijvoorbeeld een ESX-03 of 3DSS3.
Dat klinkt goed! Dan haal ik de bevestigingen los en kan hij er zo bij. Die f-splitter zou ook mooi zijn, dan kunnen de kabels gewoon zo blijven.
Het is alleen niet wat mij nu door de helpdesk wordt opgestuurd...
Heeft de monteur dit materiaal zelf bij zich? Of kan @Monica hier iets in betekenen zodat ik het nodige materiaal klaar heb liggen?
Voor zover ik weet horen deze typen splitters niet bij de normale voorraad van Ziggo (de POA-01-B en ESX-02 zijn de gebruikelijke typen), maar de monteur zou deze wel bij zich moeten hebben.
Ik moet wel zeggen dat de patchkabels dun zijn en waarschijnlijk niet de beste afscherming hebben.
Ik heb ze zelf maar even besteld. Komen morgen binnen. Kunnen we dan, los van dat de packet loss weg moet zijn, op basis van een voor en na van het signaaloverzicht achterhalen of het goed genoeg is / er nog relatief veel fouten zijn opgetreden?
Heb je zowel de ESX-03 als 3DSS3 besteld? Een van de twee was voldoende. 😉
Je kunt na het monteursbezoek het modem opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de gegevens plaatsen, dan loop ik deze nog even na. Als de internetverbinding onverhoopt toch te wensen blijft overlaten, dan moeten we deze test herhalen met het modem direct op het AOP aangesloten.
De TRISZ-DG300 en de 3DSS3. Die kan ik zelf wel monteren morgen.
Dan als ik het goed begrijp:
- start ik de modem opnieuw.
- wacht tot zaterdagavond/zondag.
Dan post ik de resultaten weer en mocht dat dan nog nodig zijn, kan de monteur mij verder bijstaan.
Ondanks dat je de TRISZ-DG300 zelf gemakkelijk zou kunnen monteren op de buitenkabel, moet dit door de monteur worden gedaan. Het AOP valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van Ziggo. De TRISZ-DG300 heeft als 'uitgang' een IEC-aansluiting, op de binnenkabel moet daarom een nieuwe stekker of verloopstekker worden geplaatst.
Ook direct op de AOP met originele ziggo kabel is er packetloss.
Dinsdag aan de monteur om verder te kijken..
tip in de tussentijd zou ik zelf niks wijzigen aan het AOP en dat gewoon zo laten voorkomt dat je kosten zou kunnen krijgen
Zijn de aantallen unerrored codewords ('Pre RS Errors') nog steeds ongelijk in de downstream?
Hieronder na anderhalf uur met AOP en nieuwe splitter.
En als bijlage na 33u sinds een herstart in de oude situatie.
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 37.636 | 121979880 | 5 |
2 | Goed (Locked) | 38.983 | 120697027 | 6 |
3 | Goed (Locked) | 38.983 | 120693260 | 6 |
4 | Goed (Locked) | 38.605 | 120696473 | 6 |
5 | Goed (Locked) | 38.605 | 120697917 | 5 |
6 | Goed (Locked) | 38.983 | 120699727 | 4 |
7 | Goed (Locked) | 37.636 | 120688652 | 0 |
8 | Goed (Locked) | 38.983 | 120690895 | 6 |
9 | Goed (Locked) | 37.636 | 120699626 | 5 |
10 | Goed (Locked) | 37.636 | 120695725 | 5 |
11 | Goed (Locked) | 37.356 | 120699959 | 7 |
12 | Goed (Locked) | 37.636 | 120686401 | 7 |
13 | Goed (Locked) | 37.636 | 120700292 | 5 |
14 | Goed (Locked) | 37.636 | 120700799 | 1 |
15 | Goed (Locked) | 37.356 | 120701250 | 4 |
16 | Goed (Locked) | 37.356 | 120693258 | 6 |
17 | Goed (Locked) | 37.356 | 120690008 | 6 |
18 | Goed (Locked) | 37.636 | 120703845 | 1 |
19 | Goed (Locked) | 37.356 | 120700548 | 5 |
20 | Goed (Locked) | 37.636 | 120702319 | 6 |
21 | Goed (Locked) | 37.636 | 120689923 | 5 |
22 | Goed (Locked) | 37.636 | 120700311 | 6 |
23 | Goed (Locked) | 37.636 | 120701509 | 5 |
24 | Goed (Locked) | 37.356 | 120703674 | 5 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | 2.0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
In de screenshots van de bijlage is veel ruis aanwezig in de downstream (snel oplopende correctable RS errors c.q. 'Post RS Errors'). De nieuwe downstream-gegevens zien er prima uit.
Mijn packetloss is nog wel een gestage 5-10%.
Toen ik de helpdesk medewerker eergisteren sprak noemde hij hetzelfde percentage, nog voordat ik hem hierover had ingelicht. Dus het lijkt erop dat deze waarden tussen de modem en Ziggo zitten.
Wat betekent dit dan nu?
Zou de monteur de oorzaak hiervan moeten kunnen achterhalen als hij de AOP doormeet....? 🤔
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.