1
Vraag
2
Reacties
discy

Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Packetloss sinds een maand

Hallo,

 

Sinds een maand heb ik last van een instabiele verbinding en constant tussen de 5 en 10% packetloss.

Na het bellen met de helpdesk werd mij verteld dat de WIFI van N-only naar BGN moest.

Echter gebruik ik de wifi van de modem helemaal niet. Ik word voor mijn gevoel dus behoorlijk afgepoeierd.

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het zetten van de volgende stap. Als bijlage de signaal waarden.

Het zou in ieder geval fijn zijn om te weten of ik het bij Ziggo of in m'n eigen netwerk moet zoeken.

 

screencapture-192-168-100-1-2022-02-18-14_03_27.pngscreencapture-192-168-100-1-2022-02-18-14_04_32.pngscreencapture-192-168-100-1-2022-02-18-14_05_07.png

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 18981Posts
  • 1372Oplossingen
  • 7138Likes

@discy Onze netwerkspecialisten geven aan dat het storingsticket inmiddels verholpen is. Op het moment dat je nu nog last hebt van uitval (*na nieuwe modem reset) moet er een individuele storingsmonteur langskomen om hier naar te kijken. 

Bekijk in context

52 Reacties 52
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30133Posts
  • 2089Oplossingen
  • 15098Likes

Er is veel ruis aanwezig in de downstream, gezien de ongelijk oplopende unerrored codewords en RS errors en de aantallen T3 timeouts.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

discy
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

20220218_142524.png20220218_142438.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30133Posts
  • 2089Oplossingen
  • 15098Likes

Een monteursafspraak is noodzakelijk gezien een AOP ontbreekt. Verder is de driewegsplitter verouderd. Gebruikelijk wordt het modem middels een POA-01-B op het AOP aangesloten. Anderzijds is de installatie met dat patchpaneel wel heel netjes gedaan.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een afspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

discy
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Helpdesk gebeld met deze nieuwe informatie. Dinsdag komt een monteur langs.

Hartelijke dank!!!

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hi @discy. Ik kwam eigenlijk langs om een monteursafspraak voor je te plannen maar lees nu dat dit al gedaan is. Super natuurlijk! Houd je ons op de hoogte? 

discy
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Hoi @Monica 

Fijn dat jullie er zo snel al bij zijn!

Wat ik me wel afvraag voor de afspraak is wat ik in deze van de monteur kan verwachten mbt een nette oplossing en afwerking. Deze patchkast heb ik zelf aangelegd en ik zou het natuurlijk graag zo netjes houden. Alles zit nu vast met f-connectoren en ik begrijp dat met de nieuwe splitter en de aop die mij al wordt toegestuurd dit andere connectoren worden.

 

Het mooiste zou natuurlijk zijn als dit met passende kabels wordt gedaan waar deze connectoren direct opzitten maar ik kan me voorstellen dat jullie monteur daar niet aan zal beginnen, of wel? Anders zit ik aan verloopstekkertjes te denken op de huidige kabels met f-connectoren. Maar dat heeft misschien signaalverlies tot gevolg wat de monteur niet kan achterlaten?

 

Wat zouden jullie mij adviseren om als voorstel te doen naar de monteur? Ik weet natuurlijk niet wie er zal komen..

 

Groeten, 

Vincent

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30133Posts
  • 2089Oplossingen
  • 15098Likes

Wat er in elk geval gaat gebeuren is een onderbreking tussen de groene (buiten)kabel en witte (binnen)kabel voor het plaatsen van een AOP, vermoedelijk gaat het een TRISZ-DG300 worden. Het huidige patchpaneel met kabels kan intact blijven, maar de splitter dient te worden vervangen door bijvoorbeeld een ESX-03 of 3DSS3.

discy
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Dat klinkt goed! Dan haal ik de bevestigingen los en kan hij er zo bij. Die f-splitter zou ook mooi zijn, dan kunnen de kabels gewoon zo blijven.

 

Het is alleen niet wat mij nu door de helpdesk wordt opgestuurd...

Heeft de monteur dit materiaal zelf bij zich? Of kan @Monica hier iets in betekenen zodat ik het nodige materiaal klaar heb liggen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30133Posts
  • 2089Oplossingen
  • 15098Likes

Voor zover ik weet horen deze typen splitters niet bij de normale voorraad van Ziggo (de POA-01-B en ESX-02 zijn de gebruikelijke typen), maar de monteur zou deze wel bij zich moeten hebben.

 

Ik moet wel zeggen dat de patchkabels dun zijn en waarschijnlijk niet de beste afscherming hebben.

discy
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Ik heb ze zelf maar even besteld. Komen morgen binnen. Kunnen we dan, los van dat de packet loss weg moet zijn, op basis van een voor en na van het signaaloverzicht achterhalen of het goed genoeg is / er nog relatief veel fouten zijn opgetreden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30133Posts
  • 2089Oplossingen
  • 15098Likes

Heb je zowel de ESX-03 als 3DSS3 besteld? Een van de twee was voldoende. 😉

 

Je kunt na het monteursbezoek het modem opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de gegevens plaatsen, dan loop ik deze nog even na. Als de internetverbinding onverhoopt toch te wensen blijft overlaten, dan moeten we deze test herhalen met het modem direct op het AOP aangesloten.

discy
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

De TRISZ-DG300 en de 3DSS3. Die kan ik zelf wel monteren morgen.

Dan als ik het goed begrijp:

- start ik de modem opnieuw.

- wacht tot zaterdagavond/zondag.

Dan post ik de resultaten weer en mocht dat dan nog nodig zijn, kan de monteur mij verder bijstaan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30133Posts
  • 2089Oplossingen
  • 15098Likes

Ondanks dat je de TRISZ-DG300 zelf gemakkelijk zou kunnen monteren op de buitenkabel, moet dit door de monteur worden gedaan. Het AOP valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van Ziggo. De TRISZ-DG300 heeft als 'uitgang' een IEC-aansluiting, op de binnenkabel moet daarom een nieuwe stekker of verloopstekker worden geplaatst.

discy
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Ook direct op de AOP met originele ziggo kabel is er packetloss.

Dinsdag aan de monteur om verder te kijken..

MR_CHIP

Level 19
  • 11327Posts
  • 130Oplossingen
  • 3920Likes

tip in de tussentijd zou ik zelf niks wijzigen aan het AOP en dat gewoon zo laten voorkomt dat je kosten zou kunnen krijgen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30133Posts
  • 2089Oplossingen
  • 15098Likes

Zijn de aantallen unerrored codewords ('Pre RS Errors') nog steeds ongelijk in de downstream?

discy
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Hieronder na anderhalf uur met AOP en nieuwe splitter.
En als bijlage na 33u sinds een herstart in de oude situatie.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)37.6361219798805
2Goed (Locked)38.9831206970276
3Goed (Locked)38.9831206932606
4Goed (Locked)38.6051206964736
5Goed (Locked)38.6051206979175
6Goed (Locked)38.9831206997274
7Goed (Locked)37.6361206886520
8Goed (Locked)38.9831206908956
9Goed (Locked)37.6361206996265
10Goed (Locked)37.6361206957255
11Goed (Locked)37.3561206999597
12Goed (Locked)37.6361206864017
13Goed (Locked)37.6361207002925
14Goed (Locked)37.6361207007991
15Goed (Locked)37.3561207012504
16Goed (Locked)37.3561206932586
17Goed (Locked)37.3561206900086
18Goed (Locked)37.6361207038451
19Goed (Locked)37.3561207005485
20Goed (Locked)37.6361207023196
21Goed (Locked)37.6361206899235
22Goed (Locked)37.6361207003116
23Goed (Locked)37.6361207015095
24Goed (Locked)37.3561207036745

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00000
22.00000
32.00010
42.00000
52.00000
62.00010

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30133Posts
  • 2089Oplossingen
  • 15098Likes

In de screenshots van de bijlage is veel ruis aanwezig in de downstream (snel oplopende correctable RS errors c.q. 'Post RS Errors'). De nieuwe downstream-gegevens zien er prima uit.

discy
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Mijn packetloss is nog wel een gestage 5-10%.

Toen ik de helpdesk medewerker eergisteren sprak noemde hij hetzelfde percentage, nog voordat ik hem hierover had ingelicht. Dus het lijkt erop dat deze waarden tussen de modem en Ziggo zitten.

 

Wat betekent dit dan nu?

Zou de monteur de oorzaak hiervan moeten kunnen achterhalen als hij de AOP doormeet....? 🤔

 

discy_0-1645368823602.png

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic