Dysan
Liefhebber
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Packetloss en ping

De laatste tijd ervaar ik meerdere malen per dag/uur periodes van hoge ping & packetloss, duidelijk merkbaar in online gaming, maar ook in gewoon browsen

Monteur is al geweest om de wandaansluiting & bekabeling naar het modem te vervangen, dat heeft dus niet echt geholpen.

Deze test laat een bekabelde gigabit verbinding zitten via een Fortigate Firewall op het LAN is niets mis.

 

 

 

ping2.PNG

Bijgaand bandbreedte eerste piek van 20mbit is een speedtest tijdens de hoge ping, 2e een speedtest bij normale ping

trafficl.PNGpingtijden tijdens issuepingtijden tijdens issue

Tijdens deze issues, geeft de speedtest (als hij laad ook maar 2-10Mbit aan). normaal strak 388/31

Modem staat transparant ingesteld, ik heb even geen idee meer?

 

 

8 Reacties 8
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5033Posts
  • 274Oplossingen
  • 1669Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Dysan
topicstarter
Liefhebber
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Foto's zal ik morgen maken, maar dat deel is korter dan een half jaar geleden al vervangen.

Bij het modem kan ik natuurlijk niet komen, deze staat transparant, of moet ik hier direct een laptop aanhangen met een vast ip in die reeks?

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5033Posts
  • 274Oplossingen
  • 1669Likes

Bij bridge mode is de webinterface van de Connect Box bereikbaar via 192.168.100.1.

Dysan
topicstarter
Liefhebber
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Het ip adres is niet te benaderen vanuit het LAN waar ik nu zit,  blijft hangen op :

http://192.168.100.1/common_page/login.html 
bijgaande de foto's van de aansluitingen, deze zijn onlangs door ziggo al vernieuwd, omdat het internet helemaal uitviel (modem uit en aan zetten om weer te kunnen internetten)

 

Screenshot 2021-10-27 12.44.03.pngScreenshot 2021-10-27 12.43.45.png

 

en de laatste  ping log:

Screenshot 2021-10-27 12.49.11.png

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5033Posts
  • 274Oplossingen
  • 1669Likes

Mogelijk blokkeert de firewall van jouw router verzoeken naar 192.168.100.1 of wordt niet de juiste interface gebruikt.

 

AOP, splitter en kabels zien er inderdaad prima uit.

 

Zou je het kapje van de splitter willen verwijderen (instructies)? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

Dysan
topicstarter
Liefhebber
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb de AOP opnieuw geplaatst en het modem herstart, ik kom nu netjes in een inlog scherm voor het modem, echter is het wachtwoord wat onderop staat niet correct volgens de webinterface.

wellicht moet dan het hele modem gereset worden, dan eerst maar even wachten of het ping probleem weer terugkomt. Helaas niet echt te forceren (alhoewel een download invloed lijkt te hebben)

 

Dysan
topicstarter
Liefhebber
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Even een update na 24 uur, ping en packetloss lijken nu helemaal weg, hopen dat het zo blijft.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5033Posts
  • 274Oplossingen
  • 1669Likes

Had je het wachtwoord misschien zelf gewijzigd tijdens de installatie? Een factory reset is inderdaad nodig om het oorspronkelijke wachtwoord (8 cijers) te herstellen. De downstream/upstream-gegevens blijven waardevol om e.e.a. te controleren en uit te sluiten.

 

In elk geval fijn om te lezen dat de packet loss niet meer recent is voorgekomen.

Uitgelicht topic