Samplex

Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

Packetloss en lag op Connectbox Giga in bridge mode

Sinds enige weken heb ik problemen met mijn internet verbinding.

Tijdens het gamen heb ik lag en krijg continue een Slow internet connection melding in het spel. Beeld bevriest.

Als ik een ping op zet naar de CMTS gateway zie ik duidelijk packetloss:

--- 92.108.86.1 ping statistics ---
118 packets transmitted, 114 received, 3% packet loss, time 117497ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.060/12.922/51.983/7.495 ms

 

Is er een capaciteits probleem in wijk of is de CMTS overbelast om verkeer of te handelen?

Kan er een monteur komen mbt een lijnmeeting en een controle te doen op de EV/GV en wijkcentrum/Node?

56 Reacties 56
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Met de data die we tot nu toe hebben verzameld lijkt het dan op een probleem in de (beta) firmware van de Connectbox Giga. Omdat @Samplex is onderdeel van een testgroep die een beta versie van de firmware test zal dat verder getroubleshoot worden in het besloten test-forum.

Dit fenomeen heb ik nog niet eerder gezien bij klanten die de normale firmware hebben, maar mochten er klanten zijn die dit probleem herkennen op de Connectbox Giga in bridge mode hoor ik dat graag!

smemobox

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb hetzelfde. Kan de firmware op mijn modem worden gedowngraded? Dank U

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes
smemobox wrote:

Ik heb hetzelfde. Kan de firmware op mijn modem worden gedowngraded? Dank U

ik denk niet dat downgrade mogelijk is maar wacht even op een moderator die kan kijken wat er mogelijk is

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@smemobox Zou je iets uitgebreider kunnen omschrijven wat je precies ervaart?

En daarnaast, ik kan je router momenteel niet pingen. Kun je ICMP verkeer toestaan danwel WAN blocking uitschakelen?

smemobox

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De packet loss is zo hoog, dat we niks meer kunnen doen. Mijn kinderen hebben nu les thuis en ik werk zelf ook thuis, we kunnen allemaal niet werken.

smemobox

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

We hebben drops met bellen en vertraging met videoconferentie.

Ik heb fping geconfigureerd naar 9.9.9.9 en zie dat ik 20% packet loss heb.

Als ik VPN gebruik is het velen malen erger.

Ik heb ICMP geactiveerd van de WAN (je kunt nu probeer) en als ik mijn eigen IP adres (ziggo) probeer te pingen van mijn kantoor firewall zie ik ook packet loss.

smemobox

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ping vanuit mijn kantoor

smemobox

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo wrote:

@smemobox Zou je iets uitgebreider kunnen omschrijven wat je precies ervaart?

En daarnaast, ik kan je router momenteel niet pingen. Kun je ICMP verkeer toestaan danwel WAN blocking uitschakelen?

 

Wat kunt u doen?

U kunt nu pingen. Dank U.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Samplex wrote:

Als ik het modem reboot (13 uur) is het weer even goed, je zit het aan de blauwe spikes.

Bij Samplex was het heel opvallend dat het probleem na een reset van de Connectbox Giga een tijdje lang weg bleef.
Is dat bij jou ook zo @smemobox? Zo nee, dan is het een ander probleem en moeten we een andere troubleshoot doen.

 

Ik zie in het signaal niet heel veel afwijkends, er staat al wel een monteur ingepland voor maandag maar als het niet signaalgerelateerd is kan die wellicht weinig betekenen. De pingtest laat inderdaad een hoop loss zien naar jouw router toe terwijl d eping naar de buren prima in orde is.

Als bij jou het probleem ook even weg is na een reset denk ik dat je met een ander type modem in ieder geval geholpen bent (een Ubee modem/router zonder wifi), laat maar weten of dat gewenst is.

smemobox

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo wrote:
Samplex wrote:

Als ik het modem reboot (13 uur) is het weer even goed, je zit het aan de blauwe spikes.

Bij Samplex was het heel opvallend dat het probleem na een reset van de Connectbox Giga een tijdje lang weg bleef.
Is dat bij jou ook zo @smemobox? Zo nee, dan is het een ander probleem en moeten we een andere troubleshoot doen.

 

Ik zie in het signaal niet heel veel afwijkends, er staat al wel een monteur ingepland voor maandag maar als het niet signaalgerelateerd is kan die wellicht weinig betekenen. De pingtest laat inderdaad een hoop loss zien naar jouw router toe terwijl d eping naar de buren prima in orde is.

Als bij jou het probleem ook even weg is na een reset denk ik dat je met een ander type modem in ieder geval geholpen bent (een Ubee modem/router zonder wifi), laat maar weten of dat gewenst is.

 

Het probleem doet zich voor een tijdje niet meer voor wanneer ik het modem herstart/reset.
Na een aantal uren komt het probleem terug.


Kan de Ubee of een andere modem 1G/s snelheid aan in bridge-mode?


Indien ja, aub een nieuwe versturen.

Dank U

chiccoo

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

packet_loss_connectbox_giga.jpg

Beste Mark Z,

helaas heb ik precies hetzelfde probleem als @smemobox met mijn Connectbox Giga. (Ik ben onlangs overgestapt op giganet en heb de nieuwe modem ontvangen) mijn modem staat niet in bridge-modus. de configuratie is grotendeels onaangetast.
U kunt in de bijlage de hoeveelheid pakketverlies zien.

Is er misschien een firmware-update voor dit apparaat of moet ik om vervanging vragen.

 

Hartelijk bedankt

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @chiccoo en welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat je last hebt van problemen met de internetverbinding! Ik heb jouw gegevens er even bij gepakt en de verbinding gecontroleerd. Er is op dit moment ruis te zien op een aantal downstream kanalen, hierdoor kan packetloss onstaan wat weer gevolgen heeft voor de stabiliteit van de verbinding. We moeten nu alleen uitsluiten of de ruis binnenshuis wordt veroorzaakt of buiten zit. Het is raadzaam eerste de binnenhuisinstallatie na te lopen, dus de verbinding tussen het eerste aansluitpunt (AOP) en het modem. Zou je dit kunnen nalopen en het modem ook eens rechtstreeks willen aansluiten op het aansluitpunt. Als dit allemaal al gedaan is lijkt het mij verstandig dat er een monteur komt kijken. Ik hoor dan graag op welke data een afspraak het beste uitkomt. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@smemobox Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb jouw verbinding even bekeken en ik zie behoorlijk wat ruis terug op de downstream frequenties. In mijn meting is de volledige verbinding vanaf het netwerk naar jouw modem meegenomen, inclusief de binnenhuisinstallatie. De ruis kan dus zowel buiten als binnenshuis zitten. Ik raad jou in dit geval ook aan eerst de bekabeling tussen het modem en aansluitpunt na te lopen. Als het nog niet gedaan is, sluit het modem dan eens rechtstreeks aan op het aansluitpunt (AOP) met een nieuwe coaxkabel die niet langer is dan 1.5 meter. Controleer dan opnieuw de verbinding en ga dan na of je nog packetloss constateert.  Deel je bevindngen dan onder dit topic. Een afspraak met een monteur lijkt mij de juiste vervolgstap als de storingsklachten aanhouden na het uitsluiten van de binnenhuisinstallatie. 

smemobox

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Heb je storing met je @chiccoo internet verbinding of met die van mij?

chiccoo

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Paul ,

 

hartelijk bedankt voor je hulp!

slechts een beetje ter verduidelijking: mijn connectie heeft het probleem. het probleem dat @smemobox had, is maanden geleden opgelost door de modem te vervangen.

Bedankt voor uw suggesties. Ik zal proberen om rechtstreeks verbinding te maken met de modem en de tests vanaf daar te doen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@chiccoo Dankjewel voor je bericht ter verduidelijking. Laat maar weten wat je bevindingen zijn nadat je met de adviezen aan  de slag bent gegaan. Dan horen we onder dit topic wel hoe de verbinding werkt op het moment dat je rechttstreeks via het modem getest hebt. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@chiccoo Is het nog gelukt met testen? We zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen. 

chiccoo

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Paul 

het probleem is er nog steeds. ik heb meerdere tests geprobeerd die rechtstreeks op de eerste poort zijn aangesloten en ook via mijn standaardconfiguratie en het is altijd hetzelfde. Er is 5-8% pakketverlies, maar de symptomen verdwijnen altijd als ik de Connectbox Giga herstart. Na de herstart is er 1-2 dagen geen pakketverlies en begint het opnieuw.
Ik denk dat het feit dat het opnieuw opstarten van de modem het probleem tijdelijk oplost, een duidelijke indicatie is dat er iets mis is met de Connectbox.
Wat denk je?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@chiccoo Balen dat het probleem nog steeds speelt. Kun je aangeven op welke momenten de packetloss optreedt en waar je dit nu terugziet.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@chiccoo Heb je de afgelopen dagen de momenten waarop de problemen optreden bijgehouden?

Uitgelicht topic