Samplex

Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

Packetloss en lag op Connectbox Giga in bridge mode

Sinds enige weken heb ik problemen met mijn internet verbinding.

Tijdens het gamen heb ik lag en krijg continue een Slow internet connection melding in het spel. Beeld bevriest.

Als ik een ping op zet naar de CMTS gateway zie ik duidelijk packetloss:

--- 92.108.86.1 ping statistics ---
118 packets transmitted, 114 received, 3% packet loss, time 117497ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.060/12.922/51.983/7.495 ms

 

Is er een capaciteits probleem in wijk of is de CMTS overbelast om verkeer of te handelen?

Kan er een monteur komen mbt een lijnmeeting en een controle te doen op de EV/GV en wijkcentrum/Node?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Met de data die we tot nu toe hebben verzameld lijkt het dan op een probleem in de (beta) firmware van de Connectbox Giga. Omdat @Samplex is onderdeel van een testgroep die een beta versie van de firmware test zal dat verder getroubleshoot worden in het besloten test-forum.

Dit fenomeen heb ik nog niet eerder gezien bij klanten die de normale firmware hebben, maar mochten er klanten zijn die dit probleem herkennen op de Connectbox Giga in bridge mode hoor ik dat graag!

Bekijk in context

56 Reacties 56
Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

@Paul Ziggo Topic aangemaakt hiervoor.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Heb je het signaal al gecontroleerd in het modem (downstream/upstream/log)?

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

Vergeten te melden geen; n00b vragen graag over kabels, modem logs, AOP fotos. Deze zijn allemaal top in orde.

Modem staat in bridge mode, probleem is sinds introductie giganet in mijn woonplaats.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik respecteer het als je het niet op prijs stelt om deze gegevens te delen maar het kan geen kwaad om er iemand anders naar te laten kijken. Levert soms toch nieuwe inzichten op.

Heb vanaf mijn LAN ook even twee tests laten lopen naar de CMTS, geen packet loss:

Test 1, Windows-PC op WiFi 5 GHz:

Ping statistics for 92.108.86.1:
Packets: Sent = 49, Received = 49, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 30ms, Average = 11ms

Test 2, Debian-server op 1 GbE:

--- 92.108.86.1 ping statistics ---
49 packets transmitted, 49 received, 0% packet loss, time 114ms
rtt min/avg/max/mdev = 8.639/12.375/40.502/7.002 ms

Modem staat in bridge mode, probleem is sinds introductie giganet in mijn woonplaats.

Heeft jouw modem nu een andere kanalenset gekoppeld in de downstream?

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

Als ik het modem reboot (13 uur) is het weer even goed, je zit het aan de blauwe spikes.

Zou mooi zijn als er een case word aangemaakt om te kijken wat er aan de hand is in de wijk.

cmts

ping.xs4all.nl

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Gezien de latency spikes/packet loss ook midden in de nacht optreden, heb ik zo mijn twijfels of het hier om een capaciteitsprobleem in de infra (CMTS/coaxsegment) gaat, maar ik kan dat natuurlijk niet uitsluiten als mede-Ziggo-klant.

Lijkt mij het beste om even te wachten tot een moderator langskomt in dit topic. Ben benieuwd of er bijzonderheden zijn te zien in de geschiedenis van MER/CER op de CMTS.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi Samplex, ik zie niet direct afwijkingen in de signalen in de wijk. Daarom vrees ik een beetje dat een monteur ook niet direct een oorzaak zal kunnen vinden. Dus start ik een gedetailleerde meting waarmee ik een beter beeld daarvan krijg.

Ik kan helaas geen pingtest mee laten lopen naar jouw router, als je daarin ICMP verzoeken toe kunt staan kan ik ook die test starten.

 

Maandag zal ik de resultaten onder de loep kunnen nemen.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hey Samplex,

Ik zie sinds afgelopen donderdag twee momenten waarop ik denk dat jij packetloss hebt ervaren: Zaterdag 19-12 rond 20:15-20:20 en rond 23:45-23:50.
Rond deze tijdstippen werd de vollledige uploadcapaciteit van de centrale gebruikt waardoor een deel daarvan vertraagd wordt met soms ook packetloss als gevolg.

Klopt dat of niet?
En zie jij misschien nog meer spikes op andere dagen/tijden?

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

Hoi @Mark Ziggo ,

Bedankt voor het kijken.

Ja zondag uit mijn monitoring heb ik ook veel pings ben verloren zondag.

Dan had ik toch goed, er is te weinig capaciteit, kan deze opgeschaald worden door bijvoorbeeld een node split weer uit te voeren wat al 2x eerder is gedaan? Vorige keer waren er ook al problemen op HUB (AD13).

Ik hoor het graag.

 

 

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

@Mark Ziggo 

Dit is toch echt niet goed!

ubnt@router:~$ ping ping.xs4all.nl
PING ping.xs4all.nl (194.109.6.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=1 ttl=58 time=8.95 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=2 ttl=58 time=6.74 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=3 ttl=58 time=7.02 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=4 ttl=58 time=8.01 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=5 ttl=58 time=15.3 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=7 ttl=58 time=7.01 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=8 ttl=58 time=9.51 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=9 ttl=58 time=11.7 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=10 ttl=58 time=9.26 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=11 ttl=58 time=7.51 ms
^C
--- ping.xs4all.nl ping statistics ---
11 packets transmitted, 10 received, 9% packet loss, time 10065ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.744/9.113/15.328/2.533 ms

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Samplex wrote:

Dan had ik toch goed, er is te weinig capaciteit, kan deze opgeschaald worden door bijvoorbeeld een node split weer uit te voeren wat al 2x eerder is gedaan? Vorige keer waren er ook al problemen op HUB (AD13).

Nee. Ik noemde twee voorbeelden van zaterdag waarbij de uploadcapaciteit vol zat, maar dat zijn ook de enige twee momenten dat dat het geval was. Zondag is de hele dag ruim voldoende capaciteit beschikbaar geweest en ervaar jij toch redelijk veel packetloss, dat moet dus een andere oorzaak hebben.

 

Ik heb nu ook een pingtest naar jouw modem toe lopen en naar een ander modem in de omgeving. Zo kan ik snel zien of de packetloss alleen bij jou of ook in de omgeving optreedt, dat helpt me enorm bij het escaleren van dit soort problemen.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ik vrees dat het toch in jouw individuele aansluiting zit. Ik zie namelijk regelmatig packetloss naar jouw router:

 

Terwijl naar het wifi-modem van een van je buren geen enkel probleem speelt:

 

 

Volgens mij zit het hem ook niet in het docsis signaal, de coax aansluiting vanaf het kastje in de straat tot jouw modem. Want daarin zie ik geen enkele afwijking:

 

 

Ik vermoed dus dat de loss ergens in het thuisnetwerk wordt veroorzaakt. Wat heb je hierin al getest?

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

@Mark Ziggo 

Bedankt voor je terugkoppeling.

 

Ik heb het modem uit Bridge mode gehaald en de mijn UTP kabels vervangen alleen ervaar nog steeds packetloss naar de CMTS gw. Het ligt niet aan me router dus.

Ik heb nog meer info maar deze kan ik niet publiekelijk delen.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Samplex wrote:

Ik heb het modem uit Bridge mode gehaald en de mijn UTP kabels vervangen alleen ervaar nog steeds packetloss naar de CMTS gw. Het ligt niet aan me router dus.

Ik heb nog meer info maar deze kan ik niet publiekelijk delen.

Mijn inbox staat bij dezen voor je open voor een privébericht!

 

En ik zie dat het andere modem wat ik geselecteerd heb niet de meest optimale vergelijking is. Er is een ander modem welke op exact dezelfde multitap zit (in zo'n grijs kastje in de straat zitten doorgaans meerdere multitaps voor alle aansluitingen), ik heb die nu als vergelijkende test meelopen. (En jouw test opnieuw gestart op je nieuwe ip-adres.)

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

Hoi @Mark Ziggo 

Ik had te snel geroepen en ervaar nu geen packetloss meer sinds het verwijderen van mijn  Ubiquiti Edgerouter X. Ik vermoed Het paarse/rode stukje wat je ziet is een firmware update van mijn switch dus telt niet mee. Ook tijdens het gamen ervaar ik nu geen Slow internet connection meldingen meer.

Ik test nog even een andere router om te kijken of daar het probleem ook op voorkomt anders vermoed ik dat het door wat anders komt (zie pm).

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Samplex wrote:

Ik had te snel geroepen en ervaar nu geen packetloss meer sinds het verwijderen van mijn  Ubiquiti Edgerouter X. Ik vermoed Het paarse/rode stukje wat je ziet is een firmware update van mijn switch dus telt niet mee. Ook tijdens het gamen ervaar ik nu geen Slow internet connection meldingen meer.

Ik test nog even een andere router om te kijken of daar het probleem ook op voorkomt anders vermoed ik dat het door wat anders komt (zie pm).

Check! Het ziet er nu goed uit, geen packetloss meer te zien.

 

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

@Mark Ziggo 

Ik heb nu een andere router ingezet en het ziet er goed uit. Het probleem is hiermee ogelost.

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

@Mark Ziggo Ter snel weer geroepen, het probleem is terug. Andere router en LAG en wegvallen van pings komt weer terug. Vanaf 18:10 is het probleem weer onstaan.

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes
Samplex wrote:

@Mark ZiggoTer snel weer geroepen, het probleem is terug. Andere router en LAG en wegvallen van pings komt weer terug. Vanaf 18:10 is het probleem weer onstaan.

 

zou je toch een foto van het aop kunnen maken

Uitgelicht topic