Heidswaan

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Packet loss tijdens het gamen

Sinds een aantal dagen ervaar ik opeens packet loss tijdens het gamen (bedraad). Na een zoektocht in dit forum heb ik al veel gelezen wat het zou kunnen zijn. Omdat elke siutatie uniek is, hierbij de uitleg van mijn probleem.
Zoals ik gelezen heb op verschillende topics, is Pingplotter een programma om te kijken wat er precies gebeurd. Als bijlage de pinglotter van 20 april. Zoals je ziet gaat het lange tijd goed en dan opeens gaat het in een blok van 2 of 3 uur helemaal los en is het opeens weer rustig. Dit is niet op vaste tijden. Ik heb meerde dagen pingplotter gedraaid en daar zie ik op verschillende tijden een blok aan packet loss.

Wat ik ook gelezen heb is dat je je up en downstream even moet uploaden, evenals je huidige situatie qua bekabeling etc. Dit ook allemaal bijgevoegd.

Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

1 en 2 zijn zwaar verouderd en mogelijk niet afgeschermd voor 4G 5G Digitenne enz signalen en die signalen worden allemaal keurig op het coax netwerk gezet en leveren storingen op..

De stekker die met een pijl is aangegeven is nog vervelender voor je signaal, daar is niets afgeschermd en ligt de kern open en vangt alle signalen op die er maar in de lucht hangen en zet ze op je coax netwerk.

 

De 1e en 2e plaats kunnen gratis vervangen worden door een Ziggo monteur, de stekkers kan een monteur ook vervangen tegen kostprijs of je vervangt ze zelf, denk eraan dat in je gehele woning dit soort open stekkers vervangen moet worden.

Bekijk in context

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Heidswaan

Prima aangepakt om hier langs te komen en alle nodige info te delen! Ik heb een monteur voor je ingepland, op maandag 25 april tussen 12.00 en 18.00 uur. Laat je ons weten hoe het gaat met je verbinding en het gamen na het bezoek van de monteur?

Bekijk in context

Uitgelicht
Heidswaan
topicstarter
Level 2
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

excuus . beetje late reactie, maar de monteur is inmiddels geweest. Heeft de hoofdaansluiting vervangen, tevens nieuwe kabels doorgetrokken (ook van de tv) en inmiddels werkt alles weer naar behoren. Nog bedankt voor de hulp!

99 Reacties 99
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

1 en 2 zijn zwaar verouderd en mogelijk niet afgeschermd voor 4G 5G Digitenne enz signalen en die signalen worden allemaal keurig op het coax netwerk gezet en leveren storingen op..

De stekker die met een pijl is aangegeven is nog vervelender voor je signaal, daar is niets afgeschermd en ligt de kern open en vangt alle signalen op die er maar in de lucht hangen en zet ze op je coax netwerk.

 

De 1e en 2e plaats kunnen gratis vervangen worden door een Ziggo monteur, de stekkers kan een monteur ook vervangen tegen kostprijs of je vervangt ze zelf, denk eraan dat in je gehele woning dit soort open stekkers vervangen moet worden.

Heidswaan
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor je antwoord! Bedoel je met 1 en 2 de foto van "situatie meterkast" ? Dus waar het binnenkomt en vervolgens verder geleidt wordt? En wat bedoel je met "de stekker die met een pijl" is aangegeven? 

 

Dat het verouderd is geloof ik wel 🙂 Als er zaken vervangen kunnen worden wat het allemaal verbeterd, betaald of niet, is dat zeker iets wat ik graag wil.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Ik was vergeten het plaatje erbij te doen 🙂

 

Bert_3-1650571528892.png

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Heidswaan

Prima aangepakt om hier langs te komen en alle nodige info te delen! Ik heb een monteur voor je ingepland, op maandag 25 april tussen 12.00 en 18.00 uur. Laat je ons weten hoe het gaat met je verbinding en het gamen na het bezoek van de monteur?

Heidswaan
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

excuus . beetje late reactie, maar de monteur is inmiddels geweest. Heeft de hoofdaansluiting vervangen, tevens nieuwe kabels doorgetrokken (ook van de tv) en inmiddels werkt alles weer naar behoren. Nog bedankt voor de hulp!

comecme

Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben wel benieuwd naar plaatjes van hoe je nu downstream, upstream, en netwerkhistorie er uit ziet. Want je hebt in je oorspronkelijke post wel gepost hoe het er toen uit zag, maar ik vraag me af wat er nou precies aan te zien was wat niet goed is.

 

Ik zie bij mezelf namelijk ook T3-timeouts, en Pre en Post RS errors bij downstream, en T3 errors bij Upstream. Maar ik weet niet of dat erg is of dat dat normaal is. Ik heb sinds 3 dagen een nieuwe hoofdaansluiting en een nieuw modem en heb nu iets van twee of drie keer gehad dat mijn werklaptop ineens eventjes geen internetverbinding had. Daarom ben ik eens gaan zoeken in het forum.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@comecme Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je woning binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

comecme

Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Bert het ging mij er in eerste instantie om dat ik graag wil weten hoe de log er uit hóórt te zien.

 

Maar goed, als je aanbiedt om er naar te kijken 😀...


Bijgesloten logging is alle logging die aanwezig is. Ik mis dus logging van de eerste dag sinds het nieuwe modem is aangesloten (27-9-2023). Ik heb op 28-9 daadwerkelijk gemerkt dat de verbinding een paar keer even wegviel. 

 

Wat betreft de aansluiting. Zoals gezegd is afgelopen woensdag 27-9-2023 een monteur hier geweest om de hoofdaansluiting aan te passen (was nog oud-UPC spul). Die heb ik laten komen omdat ik een Compal modem heb ontvangen ter vervanging van mijn oude Technicolor modem omdat het oude modem de snelheidsverhoging van 200 naar 400 Mbps niet aan kan. Die snelheidsverhoging komt als ik het goed heb a.s. maandag.

 

Nieuw hoofdaansluitpunt dus, daarop de splitter die ik bij het modem heb ontvangen. De rechter (data) aansluiting met de rood-rood kabel aangesloten op het modem (kabel zat bij het modem). Alles aangesloten door de monteur.

 

Ik heb vandaag ook een Pingplotter-sessie gestart naar ziggo.nl. Ik weet niet precies hoe ik die moet lezen, ik zie op twee mommenten een rode streep maar ik weet niet wat die betekent.

comecme_0-1696092916656.png

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@comecme "het ging mij er in eerste instantie om dat ik graag wil weten hoe de log er uit hóórt te zien."

 

Jou modem laat niet alles zien zoals het zou moeten en een log kan er heel verschillend uitzien, terwijl toch alles binnen de normaalwaarden valt.

 

Ik zie teveel afwijkingen in de upstream T1 en T3, dat hoort 0 te zijn en dat kan liggen aan de koppeling die onder het AOP zit of iets in de straatkast.

 

@tobiastheebe kan mogelijk nog wat toevoegen en de vinger op de zere plek leggen.

Hij komt langs als / zodra hij online is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. De T1 timeouts en het hoge aantal T3 timeouts op CID/kanaal 1 duiden wel op eerdere signaalproblemen.

 

Het AOP (FISO-X11), de splitter (POA-254) en de F/F-kabel rood/rood naar het modem zijn prima en up-to-date. De C6/C9-koppeling ziet er goed uit. De monteur is wel vergeten om de aarde aan te sluiten op het AOP. Verder ziet de constructie met de TV-splitter er wat bijzonder uit, kun je laten zien wat onder het plastic kapje zichtbaar is?

 

Kun je alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?

comecme

Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb de beveiligingsinstellingen aangepast zoals verzocht (IP-flood detectie en ICMP flood detectie uitgeschakeld voor zowel IP4 als IP6). En een foto bijgesloten van de TV-splitter.

 

Het oude AOP had wel een aarde-aansluiting (zie andere foto). Kan het ontbreken hiervan storing veroorzaken?

 

Ik werk pas vanaf woensdag weer thuis en kan dan gaan bijhouden of en op welk moment ik een verstoring verneem. Nu heb ik alleen de Pinglotter-log die wel wat packet loss laat zien maar niets langdurigs. Maar ja, het probleem dat ik bemerkte dat mijn verbinding wegviel duurde ook maar heel kort (maar ik merk dat door dat mijn Remote desktop sessie met m'n werk dan wegvalt).

20231001_124500_PingPlotter.png

O, en ik vroeg me af wat de oudste netwerkhistorie-regel aanduidt:
Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 100 to 40

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De FISO-X11 beschikt over een aardpunt, maar de monteur is vergeten om de aardedraad aan te sluiten. Dit verklaart de packet loss niet.

 

De TV-splitter is zeer verouderd en zou vervangen moeten worden door een ESX-02 of vergelijkbaar, hiervoor moeten ook F connectors worden geplaatst op de TV-kabels. De oude situatie met de VQ1002 was wat dit betreft beter. Je kunt testen met deze splitter ontkoppeld van de POA-254.

 

Kun je ook de traceroute van PingPlotter laten zien? Is je laptop via ethernet of Wi-Fi verbonden, direct met de modemrouter of via andere netwerkapparatuur?

 

Een DFS events geeft aan dat RADAR werd gedetecteerd door de 5 GHz-radio van de modemrouter, dit veroorzaakt kortstondige uitval voor apparaten welke op die frequentieband zijn verbonden omdat van kanaal gewisseld moet worden.

comecme

Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vandaag heb ik weer gewerkt en ik heb in ieder geval 4 keer gemerkt dat mijn verbinding weer kort (minder dan 5 seconden denk ik) wegviel. Als ik de logging van het modem bekijk lijkt het er op dat er op dat moment een Dropped FORWARD packet te zien is. Maar het lijkt er eigenlijk meer op dat elke keer als ik inlog op het modem, er ook een Dropped FORWARD packet gelogd wordt. Ik denk dus dat er feitelijk niets in de log te zien is op het moment van de verstoring.

 

De verbindingsproblemen ondervind ik tijdens het thuiswerken, wat ik doe op een laptop van de zaak. Deze laptop is bekabeld aangesloten. Qua hardware zit er via USB-C een HP Port Replicator aangesloten op de laptop die via een UTP-kabel is aangesloten op een gigabit-switch (Netgear GS105Ev2). De laptop gebruikt daarnaast VPN-software om met het bedrijfsnetwerk te verbinden. De switch is via een UTP-kabel aangesloten op het modem.

 

De metingen die ik doe met PingPlotter doe ik op mijn privé desktop PC. Ook die is bekabeld aangesloten, via dezelfde switch. Ik kan PingPlotter niet op mijn werk laptop installeren omdat ik daar geen admin-rechten heb (en ik geen "vreemde" software mag installeren).

 

Aan hoe de laptop en desktop zijn aangesloten is niets veranderd t.o.v. toen ik nog geen problemen had. Wat gewijzigd is is de hoofdaansluiting en het modem.

 

Ten opzichte van mijn eerdere berichten is er nog wat gewijzigd. Ik heb het modem namelijk gisteravond opnieuw gestart om te zorgen dat de verdubbelde snelheid wordt opgepikt (is nu 400/40 geworden). Hierna ben ik een nieuwe PingPlotter-sessie gestart.

 

Ik heb nog niet getest met de TV-splitter ontkoppeld van de POA-254. Ik ben van plan dat morgen te doen.

 

Bijgesloten zowel de traceroute als de ping-historie van Pingplotter. Daarnaast hieronder geplakt de Downstream, Upstream en Netwerkhistorie van de router. Wat me bij de netwerkhistorie opvalt is dat ik ondertussen niet meer het event kan zien van na de power cycle. Wordt er maar een beperkt aantal logregels bijgehouden? Had ik vaker tussentijds iets moeten opslaan? Ik heb gisteren na de power cycle wel een printscreen gemaakt van de netwerkhistorie, ook die bijgesloten.

 

De storingen die ik opmerkte tijdens het werken op mijn laptop traden op om 7:58, ergens tussen 9:10 en 9:45 (was tijdens een call, precieze tijd niet genoteerd), 12:18 en 12:33. Deze lijken overeen te komen met de rode packet loss pieken in de PingPlotter-log. Nog even ingezoomd op die tijdstippen en bijgesloten als 20231004_202000_PingPlotterZoomedIn.png. Het lijkt er dus wel op dat de tijdstippen waarop ik op mijn werklaptop problemen ervaar terug te zien zijn in de verbinding die mijn desktop PC heeft.

 

Ten behoeve van de traceroute nog wat verder ingezoomd op het eerste verstoringsmoment van 7:58 en bijgesloten als 20231004_075800_PingPlotter10minutes.png. Wat me daarbij opvalt is dat de packet loss al optreedt bij de eerste hop, de verbinding met het modem zelf dus als ik het goed interpreteer.

 

Maar goed, de logs dus, waarvan als ik het goed heb de error count bij 0 gestart is toen het modem gereboot is (3-10-2023 rond 20:50).

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1634000000237256qam8
2586000000137256qam2
3594000000137256qam3
4602000000237256qam4
5610000000237256qam5
6618000000238256qam6
7626000000237256qam7
8578000000137256qam1
9642000000237256qam9
10650000000237256qam10
11658000000237256qam11
12666000000237256qam12
13674000000237256qam13
14682000000237256qam14
15690000000237256qam15
16698000000137256qam16
17706000000137256qam17
18714000000137256qam18
19722000000037256qam19
20730000000137256qam20
21738000000136256qam21
22746000000136256qam22
23754000000036256qam23
24826000000-135256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)37.3562936087905143
2Goed (Locked)37.6362933493554159
3Goed (Locked)37.6362933470705109
4Goed (Locked)37.6362933497830122
5Goed (Locked)37.6362933498102131
6Goed (Locked)38.9832933465944123
7Goed (Locked)37.6362933498406137
8Goed (Locked)37.6362933493464151
9Goed (Locked)37.6362933493997142
10Goed (Locked)37.3562933495896152
11Goed (Locked)37.3562933498430144
12Goed (Locked)37.3562933498982142
13Goed (Locked)37.3562933494041147
14Goed (Locked)37.6362933499360116
15Goed (Locked)37.3562933470448130
16Goed (Locked)37.3562933468234150
17Goed (Locked)37.6362933493957131
18Goed (Locked)37.3562933499541188
19Goed (Locked)37.3562933502723227
20Goed (Locked)37.3562933503975205
21Goed (Locked)36.6102933503060261
22Goed (Locked)36.6102933469847282
23Goed (Locked)36.6102933468202359
24Goed (Locked)35.5952933466712

1034

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

158800000465.12064qam1
238400000465.12064qam4
345200000465.12064qam3
452000000465.12064qam2

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00010
22.00010
32.00040
42.00030

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

04-10-2023 20:25:54noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0810:0000:0000:0000:2004 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 20:13:24noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.10];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 20:12:59noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0803:0000:0000:0000:2003 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 17:40:12criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 17:39:10noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f145:0083:face:b00c:0000:1ea0 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 14:05:36criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 14:04:44noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a05:d018:076c:b683:614f:e339:44ef:c639 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 13:18:20criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 13:17:44noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0805:0000:0000:0000:2003 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 12:33:01noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.10];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 12:32:05noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0017:0000:0000:0000:0006 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 12:17:45noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.10];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 12:17:20noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0810:0000:0000:0000:200a MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 10:05:00noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.10];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 10:04:58noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a02:2638:000d:0000:0000:0000:0000:000a MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 08:40:24criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 08:39:19noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0802:0000:0000:0000:2004 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 08:06:19noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.10];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 08:05:57noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0810:0000:0000:0000:200a MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 08:02:07noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.94];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
comecme

Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Balen, ik had hier gisteravond een heel bericht getypt en geplaatst, maar op de een of andere manier is dat blijkbaar fout gegaan, ook na verversen van de pagina zie ik het bericht niet meer staan.

Huh??? Na posten van dit nieuwe bericht zie ik mijn bericht van gisteren ineens wél weer staan. Wazig!

 

Ik heb woensdag (4-10) weer thuisgewerkt. Daarbij heb ik in ieder geval 4 maal weer gemerkt dat er een korte  tijd (minder dan 5 seconden) netwerkverstoring optrad.

 

Ik werk op een laptop van mijn werkgever. Deze is bekabeld aangesloten, waarbij de laptop via USB-C is aangesloten op een HP Port Replicator, welke via UTP is aangesloten op een Gigabit NetGear switch (GS105Ev2). Die switch is via UTP rechtstreeks aangesloten op het Compal modem.

 

De pingplotter sessie draai ik op mijn privé desktop PC. Deze is op dezelfde switch aangesloten.

 

Aan hoe laptop en desktop zijn aangesloten op het modem is niets veranderd ten opzichte van voordat ik problemen had. Wat gewijzigd is is het AOP en het modem. 

Ten opzichte van mijn eerdere berichten is nog gewijzigd dat ik het modem herstart heb om de verdubbelde snelheid op te pikken. Dit heb ik gedaan op 3-10 om 20:50.

 

De 4 momenten waarop ik een verstoring op heb gemerkt waren om 7:58, ergens tussen 9:20 en 9:40, 12:18 en om 12:33. In de pingplotterlog (20231004_202000_PingPlotter24hrs.png) zie ik op diezelfde momenten packet loss. Het lijkt er dus wel op dat de desktop ook een verstoring heeft op het moment dat de laptop een probleem heeft.

De packet loss is nog duidelijker zichtbaar als ik inlog op mijn werkdag (20231004_202000_PingPlotterZoomedIn.png). En nóg wat verder ingezoomd op het eerste moment rond 7:58 zie je het nog wat beter (20231004_075800_PingPlotter10minutes.png).

 

Wat me daarbij wel opvalt is dat ook de eerste hop al packet loss vertoond. Dat zou betekenen dat het modem zelf al niet reageert?

 

Wat me nog opvalt in de netwerkhistorie is dat de log maar een beperkt aantal regels lijkt te onthouden. Klopt dat? Want ik zie nu niet meer de logging van vlak na de reboot, terwijl ik die eerder wel zag (20231003_205000_NetwerkHistorieFromBoot.png).

 

Ik heb nog niet getest met de TV-splitter ontkoppeld. Dat ga ik vandaag (5-10) doen. Ik heb de splitter gisteravond (4-10 23:00) losgekoppeld. Ik zie al wel weer packet loss in pingplotter, ook na 4-10 23:00 (20231005_0700_PingPlotter.png).

 

Als ik het goed heb begrepen is de error count gereset bij het herstarten van het modem. De aantallen in onderstaande logging zijn dan dus vanaf 3-10 20:50.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1634000000137256qam8
2586000000137256qam2
3594000000237256qam3
4602000000237256qam4
5610000000237256qam5
6618000000237256qam6
7626000000237256qam7
8578000000137256qam1
9642000000137256qam9
10650000000137256qam10
11658000000237256qam11
12666000000237256qam12
13674000000237256qam13
14682000000237256qam14
15690000000237256qam15
16698000000237256qam16
17706000000237256qam17
18714000000237256qam18
19722000000137256qam19
20730000000137256qam20
21738000000136256qam21
22746000000136256qam22
23754000000036256qam23
24826000000-135256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)37.3564207777716263
2Goed (Locked)37.6364205183519296
3Goed (Locked)37.3564205160671231
4Goed (Locked)37.6364205187775245
5Goed (Locked)37.6364205188129259
6Goed (Locked)37.6364205155957265
7Goed (Locked)37.3564205188486253
8Goed (Locked)37.6364205183524278
9Goed (Locked)37.3564205184011287
10Goed (Locked)37.3564205185912273
11Goed (Locked)37.6364205188463261
12Goed (Locked)37.3564205188985268
13Goed (Locked)37.6364205184025256
14Goed (Locked)37.3564205189380213
15Goed (Locked)37.6364205160526220
16Goed (Locked)37.6364205158285265
17Goed (Locked)37.6364205184008242
18Goed (Locked)37.6364205189570323
19Goed (Locked)37.6364205192731388
20Goed (Locked)37.3564205193978354
21Goed (Locked)36.6104205193024431
22Goed (Locked)36.6104205159803457
23Goed (Locked)36.3874205158130567
24Goed (Locked)35.78042051564121459

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

158800000465.12064qam1
238400000465.12064qam4
345200000465.12064qam3
452000000465.12064qam2

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00010
22.00020
32.00040
42.00050

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

05-10-2023 06:52:44noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f145:0083:face:b00c:0000:1ea0 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-10-2023 06:47:05criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-10-2023 06:46:50noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0801:0000:0000:0000:2004 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-10-2023 06:45:26noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.10];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-10-2023 06:44:54noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=87.248.202.65 MAC=00:17:10:91:F5:03;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-10-2023 06:15:45criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-10-2023 06:15:45noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:4025:0402:0000:0000:0000:00bc MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-10-2023 03:22:25criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-10-2023 03:20:10noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:4025:0401:0000:0000:0000:00bc MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 20:53:27noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.10];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 20:50:24noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0805:0000:0000:0000:200a MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 20:13:24noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.10];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 20:12:59noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0803:0000:0000:0000:2003 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 17:40:12criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 17:39:10noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f145:0083:face:b00c:0000:1ea0 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 14:05:36criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 14:04:44noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a05:d018:076c:b683:614f:e339:44ef:c639 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 13:18:20criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 13:17:44noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a00:1450:400e:0805:0000:0000:0000:2003 MAC=17:10:91:F5:03:86;CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-10-2023 12:33:01noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.10];CM-MAC=90:5c:44:14:ba:ec;CMTS-MAC=00:17:10:91:f5:03;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De packet loss op alle hops op de route, welke samenvallen met haperingen die jij ervaart op jouw laptop, doen mij vermoeden dat het modem overbelast raakt.

 

De historie toont helaas slechts maximaal 20 events, maar laat geen duidelijke afwijkingen/problemen zien. De door de firewall geblokkeerde IPv6-verbindingen zijn hoofdzakelijk afkomstig van Google.

 

De actuele downstream/upstream-waarden zijn (nog steeds) goed.

comecme

Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vandaag dus weer thuisgewerkt, en ook vandaag weer een paar verstoringen. Ergens tussen 12:30 en 14:50 (maar toen zat ik niet achter m'n laptop), 15:10 en 17:16. Ook nu weer zie ik op die tijdstippen packet loss in PingPlotter.

 

Maar... deze keer zie ik géén packet loss op de 1e hop. Of lees ik het verkeerd? Want als ik inzoom op enkele van de verstoringen dan zie ik weer wél packet loss op de 1e hop. Of is het toevallig zo dat over 12 uur bekeken de packet loss van de 1e hop op 0 uitkomt. Dat zal het wel zijn. Dus nog steeds packet loss op de 1e hop.

 

Hoe nu verder? Als het inderdaad zo is dat het modem overbelast raakt, waardoor kan dat dan komen? Zoveel netwerkverkeer zal er niet zijn lijkt me, en bovendien had ik met het oude modem dus geen problemen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De packet loss lijkt uitgezoomd 0,0% op hop 1 omdat dit eigenlijk maar zeer sporadisch voorkomt. De hoge latency + jitter komen prominenter naar voren. Een actieve VPN-tunnel kan de stabiliteit van dit type modem negatief beïnvloeden.

 

Je zou eigenlijk moeten testen of de haperingen ook voorkomen zonder deze tunnel en/of met de laptop als enige direct op het modem aangesloten.

 

Een moderator kan eventueel een meerdaagse meting naar het modem starten om na te gaan of een mogelijke signaaltechnische oorzaak aan het licht komt welke in de downstream/upstream-waarden van het modem niet zichtbaar is.

comecme

Level 3
  • 42Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kan ik niet gewoon testen of de packet loss voorkomt met alleen de desktop aangesloten?

 

Maar zeg je dus eigenlijk dat dit modem niet goed geschikt is om met een VPN-verbinding te gebruiken? Ik werk voornamelijk thuis en moet een VPN-tunnel gebruiken om met het bedrijfsnetwerk te verbinden. Zonder die tunnel kan ik niet zo veel. 

 

Is er een ander Ziggo-modem dat beter geschikt is? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid om te testen.

 

In bepaalde situaties kan VPN instabiliteit veroorzaken bij de TG2492 en CH7465. Er zijn uiteraard een aantal verschillende typen VPN's en hier is zeker niet altijd sprake van.

 

Als alternatief type modem is de UBC1318 beschikbaar, dit is een zakelijk modem echter beschikt niet over een ingebouwd access point t.b.v. Wi-Fi.

Uitgelicht topic