1
Vraag
2
Reageer en help mee
freekv

Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Packet loss sinds ontvangst Ubee

@Paul  Ik wil u nogmaals hartelijk danken voor het toesturen van de nieuwe UBEE modem.

 

Ik ben nieuw binnen de community dus geen idee of ik het hier kan plaatsen of juist een nieuwe post moet openen.. 

 

De nieuwe modem is inmiddels een kleine week actief, alleen moet ik bekennen als of ik van de regen in de drup terecht ben gekomen. Sinds de vervanging van de modem naar de UBEE zie ik mega veel momenten in de Unifi UDM console van packet lost. (in tijdsbestek van 12 uur meer dan 20 keer)

Voorheen met de Connectbox heb ik in ieder geval geen last gehad van packet lost wat zichtbaar was in de UDM Console.

Na wat verder te hebben gekeken op deze Community had ik even de hoop de oorzaak van mijn probleem te hebben gevonden, namelijk de splitter. Dit betrof nog een SQ601 en heb ik via de klanten services een nieuwe POA-254 laten toe komen.

Deze is dan ook gister middag ontvangen en gelijk vervangen. (als extra info, de kabel van modem naar POA is een met een groene / rode randje wat volgens de klantenservice de juist is. Daarnaast hang het ruim in de meterkast dus de kabel is nooit "geknakt" als het waren)

Vanmorgen zag ik dat het aantal packet lost niet weg is, maar wel gehalveerd naar +/- 10 keer over 12 uur gezien.

Ga ik verder kijken op de UBEE modem zelf lijken de dBmV en dB waardes goed te zijn, echter vind ik de correctables van OFDM PCL in 16 uur van 164610 al erg hoog?
(moet wel bekennen dat ik geen vergelijk materiaal heb met de Connectbox omdat ik simpel weg nooit daar heb gekeken)

Wat zie ik over het hoofd? Gezien packet lost mijn inziens niet de bedoeling kan zijn voor een stabiele verbinding.

29 Reacties 29
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5775Posts
  • 600Oplossingen
  • 3436Likes

@freekv Hoe is de monteursafspraak gegaan gisteren? 🙂 

freekv
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Mariska Hallo Mariska, gister is de afspraak met de monteur goed gegaan. Zoals verwacht heeft deze beste man de hoofdaansluiting vervangen. Ik heb wat extra info verkregen hoe dingen achter de schermen werken. (erg interessant!) Bijvoorbeeld dat de vorige hoofdaansluiting +/- 15 jaar oud zou zijn en een range van 5 tot +/-900 Mhz zou hebben. De nieuwe aansluiting daar in tegen heeft een range van 5 tot 2000 Mhz, aanzienlijk meer dus. (Verschil in Docsis 3.0 vs 3.1) Mijn hoop was positief gestemd. Ook na een aantal testen met jullie eigen meetapparatuur gingen alles op groen. (Ik had alle goede hoop) Maar ipv dat ik gelijk ga verkondingen dat het probleem wel zal zijn opgelost wilde ik dat eerste met eigenogen zien. Daarom heb ik gister wederom via Epic game een spel van +/- 100 GB naar binnen gehaald. (maximale lijn belasting) Kreeg in die tijd regelmatig een packet loss te zien in de UDM console. (wellicht normaal bij deze load dacht ik?) Keek ik na die 100GB op de modem had de channel info Downstream OFDM PLC een waarde van +/- 900 Correctables. Gezien de hoeveelheid data leek mij dit aan de normale kant. Maar nu na 24uur verder te zijn is helaas het tegendeel wederom weer waar geworden 😟 (619880 correctables) zonder verdere lijn belasting en weer regelmatig packet loss. Daarom zal ik nog weer een aantal afbeeldingen plaatsen van logging, hoofdaansluiting en UDM. Wat ik van de beste monteur overigens ook begreep is dat van Docsis 3.0 (oude modem) naar 3.1 (nieuwe modem) dit een stuk gevoeliger is en een goed signaal nodig heeft. Ik ben een beetje ten einde raad. Want nogmaals met de vorige modem heb ik in ieder geval nooit last gehad van packet loss. Echter kan ik dit ook niet meer bewijzen omdat dat deze modem zich niet meer mag melden op het netwerk. (deze heb ik overigens bewust nog niet terug gestuurd)

 

Edit: Owja en wat ik gister gelijk heb gedaan is de TV-kabel vanuit de splitter richting de versterker uitgetrokken zodat deze niet voor eventuele interferentie kan zorgen.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20095Posts
  • 1392Oplossingen
  • 7754Likes

Goedemorgen @freekv,

Ontzettend bedankt voor je zeer uitgebreide terugkoppeling na het monteursbezoek. Spijtig genoeg zie ik dat je nog steeds de nodige uncorrectables constateert ondanks de inspanningen van zowel jou als de  monteur. Op dit moment zie ik inderdaad enkele problemen terug m.b.t. het signaal. Hiervoor loopt op het moment ook een onderzoek. Ik heb jouw melding neergelegd bij ons team netwerkspecialisten om dit probleem verder te onderzoeken. Zodra ik een terugkoppeling hierop heb, laat ik het aan jou weten. 

freekv
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Paul Hartelijk dank, we wachten nader bericht even af.

 

Wat ik enkel niet begrijp is, volgens de monteur waren de metingen groen? (al is dat natuurlijk altijd een moment opnamen) Wat mij verder wel op valt is telkens wanneer een packet loss ontstaat er op datzelfde moment in het modem log de volgende regel verschijnt: US profile assignment change. (er wordt steeds tussen profielen heen en terug geschakeld?)

 

Verder is de correctables na 2 dagen en 22 uur opgelopen tot: 1752500 dit bij een total traffic van slechts 13.1 GB in de afgelopen 24 uur?

 

Laatste vraag; Ik begreep via de monteur dat mij op de nieuwe modem enkel een IPv4 adres (profiel) is toegekend, graag zou ik deze hebben uitgebreid met een IPv6 adres zodat ik zoals voorheen weer dual stack kan draaien. Alvast vriendelijk bedankt!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33295Posts
  • 2392Oplossingen
  • 16853Likes

Het wisselen tussen Interval Usage Codes (wat het modem profiles noemt) komt momenteel veel voor op DOCSIS 3.1-modems. Deze IUC's bepalen o.a. de modulatie van het OFDMA-kanaal, hoe hoger de IUC, hoe lager de modulatie. Zeker wanneer de IUC naar 12 of 13 terugvalt, kun je packet loss en/of latency spikes ervaren. Het probleem is bekend en in onderzoek.

 

Dataverbruik heeft geen verband met (un)correctable FEC errors. Op het OFDM-kanaal is het aantal correctable errors gebruikelijk (significant) hoger dan op de SC-QAM-kanalen, dit duidt niet op een probleem.

 

Gezien je een eigen router gebruikt, gebruik je bridge mode op het modem en is de router correct geconfigureerd voor IPv6? De te gebruiken (delegated) prefix hint is /56 in fZiggo en /57 in fUPC. Uiteraard is het mogelijk dat het modem nog geen IPv6 doorgeeft c.q. is provisioned met IPv4 Only. Op verzoek kan dit worden omgezet naar Full Dual-Stack.

freekv
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@tobiastheebe Hartelijk dank voor uw bericht!

 

Ik ga het onderzoek geduldig afwachten... 😄

 

Eigen UDM is juist geconfigureerd (niks in aangepast) en had voorheen wel IPv6 😉

dus WAN: DHCPv6 met PD /56 en >  LAN: PD, RA enabled en /64 range

 

Als extra test een laptop rechtstreeks aan het modem gehangen (dus zonder router) ook daar kreeg ik voorheen netjes een IPv4  en IPv6 adres, dit is nu ook daar niet het geval, enkel IPv4.

 

Daarom aan @Paul het verzoek even te controleren of die bij de nieuwe modem is aangezet.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20095Posts
  • 1392Oplossingen
  • 7754Likes

@freekv Hartelijk dank voor uw bericht!

Ik ga het onderzoek geduldig afwachten... 😄

Fijn om te lezen! Zodra er meer bekend is hoor je het van ons. 


Eigen UDM is juist geconfigureerd (niks in aangepast) en had voorheen wel IPv6 😉

dus WAN: DHCPv6 met PD /56 en >  LAN: PD, RA enabled en /64 range

 

Als extra test een laptop rechtstreeks aan het modem gehangen (dus zonder router) ook daar kreeg ik voorheen netjes een IPv4  en IPv6 adres, dit is nu ook daar niet het geval, enkel IPv4.

 

Daarom aan @Paul het verzoek even te controleren of die bij de nieuwe modem is aangezet.
Dit heb ik even voor je gecontroleerd. Volgens mijn gegevens heeft jouw modem op het moment een IPV6 Full DS profiel en heb je zowel IPV4 als IPV6. Herstart als dit niet werkt anders eens het modem. 

freekv
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Paul Herstart heeft geholpen. heb laptop rechtstreeks aan het modem gehangen kreeg daar gelijk een IPv4 en IPv6 adres. Ook nu op de UDM en het netwerk daar achter weer dual stack, hartelijk dank!

freekv
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Paul Ik heb afgelopen vrijdag telefonisch contact gehad met een medewerker van Ziggo welk aangaf dat er aanpassingen zijn verricht. Toen ik vroeg naar welke aanpassingen: Gaf deze beste medewerker aan dat er 2 OFDMA Upstream kanalen zijn weggehaald (de 2 waar steeds tussen werd geschakeld welk voor packet loss zorgen welk zichtbaar worden op de UDM console) Toen ik vroeg of dit nog van invloed was in de upload snelheid hoefde ik mij daar geen zorgen over te maken. Daarop heb ik aangegeven dat ik het even het weekend over zou tillen en alles in de gate zou houden. De bevindingen zijn dat ik nu geen packet loss gedurende >weinig load< over 24 uur heb, dat is positief! Waar ik wel nog steeds last van heb is packet loss bij een volle lijn belasting. Dus zodra ik een game via Epic game naar binnen haal verlies ik herhaaldelijk ping request. Om even zeker te zijn heb ik 2 vrienden en 2 collega`s gevraagd een zelfde test uit te voeren. Dus via Steam of Epic game een spel te downloaden (volle lijn belasting) en tegelijk een ping te laten lopen naar Cloudflare 1.1.1.1 het resultaat is dat bij deze 4 geen packet loss word geconstateerd. Daarmee is het probleem wat mij betreft nog steeds niet volledig opgelost. Daarnaast vind ik de correctables op de Ubee modem nog steeds aan de hoge kant. Tevens ben ik benieuwd naar jullie eigen metingen die een paar weken geleden zijn gestart?

freekv
Topicstarter
Level 5
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Paul Ik heb vorige week (21/22/23 november) 3,8 TB aan download data gegenereerd. Dit om de packet loss bij volle lijn belasting in kaart te brengen, is er al iets uit dit onderzoek gekomen?

 

zie link: Opgelost: Re: Downloadsnelheid erg laag met VPN en torrents - Pagina 40 - Ziggo Community

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic