1
Vraag
2
Reacties
Daereon

Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Packet loss op verbinding na vervangen kabel en AOP

Hallo, daar ben ik weer.

 

Vorig jaar had ik https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Packet-loss-op-internetverbinding/m-p/389632 geplaatst. Naar aanleiding daarvan kregen wij eerst een nieuwe kabel voor tussen modem en AOP toegestuurd.

Nadat dit niet werkte, is het AOP bij ons vervangen en alles leek even goed. Sinds het AOP vervangen is krijgen m'n huisgenoot en ik echter willekeurig weken met prima internet, gevolgd door een tijdje weer internet met packetloss, wat zich niet oplost als ik de modem restart, maar wel wanneer de modem na enkele dagen tot een week uitvalt en weer opnieuw verbinding maakt. Dit gebeurt op willekeurige tijdstippen, dus niet alleen tijdens de drukke tijden wanneer de meeste mensen online zijn. Midden in de nacht is de packetloss ook aanwezig.

 

Nou zitten we nu weer in een periode van internet met packet loss, wat toch heel vervelend begint te worden.

Toegevoegd een aantal bestanden met PingPlotter readouts van 1 en 12 uur, de status via de modem zelf aangegeven en een Commandprompt Pingtest naar 8.8.8.8.

Na het vorige topic dat het AOP vervangen was heeft uiteindelijk dus niks uitgehaald, want de ruis op downstream kanalen is nog steeds aanwezig, alleen nu zijn het 20 en 21.

Zou dit probleem op te lossen zijn door een nieuwe modem?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Nou, we zijn nu 5 dagen verder nadat de monteur langsgeweest is en alles lijkt nog steeds goed te lopen!

Het probleem bleek inderdaad bij instraling te liggen. Toen de monteur vorig jaar langsgekomen was om het AOP te vervangen, bleek dat de kabel van buitenaf te strak zat en niet goed aangetrokken was. Daarnaast was de shielding te ver gestript en kwam er inderdaad instraling.

De monteur is even buiten bezig geweest met wat straatstenen verplaatsen en de kabel zo'n 15 cm verder trekken, vervolgens in huis de kabel ook verder trekken, het fout gestripte stuk afknippen en opnieuw strippen en verbinden. Ik heb nu al meerdere keren pingtests via CMD laten lopen en zelfs bij 20000+ pings achter elkaar niet 1 dropped packet (Toegevoegde foto is een die ik toevallig gemaakt had om naar een vriend te sturen). Ook ingame heb ik geen last meer van de lagspikes door dropped packets, alles is naar mijn mening volledig naar behoren opgelost!

Mijn dank aan iedereen in deze thread die geholpen heeft met meedenken en het aansturen van de monteurs 🙂

Bekijk in context

33 Reacties 33
Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

En aangezien de post maximaal 10 bijlagen mag, hier nog foto's van de set up in de woonkamer.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het modem heeft (nog steeds) enorm veel last van instraling van 5G.

 

Zou je het kapje van de splitter (POA-01-B) willen verwijderen (instructies)? Dit zorgt soms voor problemen. Daarna de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en vervolgens het modem opnieuw opstarten.

 

Zou je na bovenstaande handeling willen kijken of de packet loss aanhoudt? Na een paar uur zou je nog eens de DS-gegevens kunnen plaatsen zodat we kunnen zien of de instraling is opgelost.

Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Zojuist rond 17:00 het kapje verwijderd en het modem herstart, maar packetloss lijkt nog steeds aanwezig na het herstarten van de modem. Ik zal over een paar uur weer Downstream gegevens sturen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is prima, ik wacht jouw bericht af.

Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ongeveer een uur later en ik zie alweer flink wat ruis, maar nu weer op kanalen 19 en 20, niet 20 en 21 zoals eerder vandaag.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Geen verbetering, nog steeds enorm veel instraling van 5G. Volgens mij staat er een mast op <100 meter?

 

Als laatste kun je nog het modem direct op het AOP aansluiten om alles binnenshuis volledig uit te sluiten. Daarna weer het modem opnieuw opstarten. Een paar uur wachten met plaatsen van de DS-gegevens is niet nodig met de hoeveelheid instraling die aanwezig is, een paar minuten zal voldoen.

 

Vermoedelijk moet opnieuw een monteur komen, deze keer een netwerkmonteur om de oorzaak van de instraling op te storen. Het zou in het AOP kunnen plaatsvinden (het geplaatste AOP is een speciaal type voor te korte buitenkabel, mogelijk is de kabel niet goed afgemonteerd) of buitenshuis.

Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ik zal zo even de splitter ertussenuit halen en de modem direct op de AOP aansluiten, laat het later weer even weten!

Volgens https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.06135262&lng=4.31941330&zoom=19i en meting van Google Maps is de 5g mast 

233, Van Diesenstraat, Laakkwartier, Den Haag, Zuid-Holland, Nederland, 2521EH, Nederland
-Provider T-Mobile
-Plaats Den Haag
-Gemeente 'S-gravenhage
-Postcode 2521EH
-Site ID 5063

ongeveer 200 meter afstand, wat de dichtstbijzijnde is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is inderdaad behoorlijk dichtbij. Komt nog bij dat T-Mobile met beduidend meer vermogen zendt dan KPN.

Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Modem nu een tijdje zonder splitter ertussen aangesloten, packet loss is er nog steeds.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Helder, was ook wel te verwachten. Een netwerkmonteur is de volgende stap.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Mijn gegevens staan daar al, dus dat komt helemaal goed! Ik wacht op bericht van een moderater, dank je voor de hulp in ieder geval!

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

Jullie zijn goed bezig geweest, @Daereon en @tobiastheebe Lastig dat die ruis nog niet weg is en dan is een monteur nu aan zet.
Ik heb de afspraak gepland voor komende dinsdag 31 augustus tussen 12-18 uur. Bevestiging van de afspraak volgt nog via e-mail en mocht deze niet passen? Log in op Mijn Ziggo om te verzetten. Dit gaat om een storingsmonteur die € 50.- kost wanneer het aan de binnenhuisbekabeling ligt. Met alle checks is de binnenhuisbekabeling voor 99% uitgesloten waardoor de kans op die kosten echt klein is. Dit is aan de monteur naar aanleiding van waar de oplossing zit, ik heb er vertrouwen in dat dit komende week helemaal (kosteloos) opgelost is!

Laat je weten hoe het hierna gaat? 

Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Dank je wel voor de afspraak! Ik ben dinsdag gewoon thuis dus moet helemaal goed komen. 

Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

De monteur is zojuist langsgeweest en de uitlezing op de AOP leek in orde. Voor nu hebben we een nieuwe ConnectBox van een ander merk gekregen, aangezien degene die we hadden niet altijd even goed zou functioneren. Deze zojuist aangesloten en het internet lijkt voor nu weer stabiel, ik hoop dat het zo blijft!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Van Arris naar Compal. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit het instralingsprobleem oplost.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Thanks voor de update, fijn dat de monteur is geweest! Hopelijk blijft de internetverbinding met dit ander type modem stabiel. Test het de komende tijd even goed uit, houd ons op de hoogte 🙂

Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Daar ben ik weer. Het probleem lijkt nog niet weg te zijn.

Het lijkt wel iets stabieler en CMD pingtests geven iets minder dropped packets, maar de modem lijkt in ene veel meer ruis op de downstream te hebben als ik het goed lees. En klopt het dat de internetverbinding op de modem homepage een rode kleur heeft bij de Internet status? (Verbonden, partial bonding DS).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Partial bonding geeft aan dat een of meerdere kanalen niet gekoppeld konden worden door een signaalprobleem, dit klopt zeker niet. In dit geval mist één van de 24 DS-kanalen. Vrijwel zeker is er nog steeds een instralingsprobleem, een nieuw modem lost dit uiteraard niet op.

 

Zou je beide DS-tabellen willen plaatsen?

Daereon
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Alstublieft!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic