Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
SnufDuck
Level 2

Packet loss / lag tijdens gamen.

Goedemiddag,

ik ben even ten einde raad, en misschien zijn er mensen aanwezig op deze community die mijn verder kunnen helpen.

 

ik ben op 06-07-2024 overgestapt naar Ziggo de eerste maanden geen enkel probleem mogen ondervinden.
tot ongeveer 3 weken geleden, en merkte ik dit vooral als ik online een game aan het spelen was.
Spraakverbinding in Discord werd slecht en de game was niet meer te spelen.

Contact gehad met Ziggo klantenservice medewerker heeft ingelogd op de modem en de eerste woorden waren "Oooh wow dit is inderdaad niet goed"

hierop is gelijk een monteur afspraak ingepland en deze is gister ochtend netjes langsgekomen, vriendelijke man uitstekend geholpen, conclusie ik had nog een oude aop in mijn meterkast upc versie, monteur heeft deze vervangen voor een nieuwe versie en een nieuwe f connector op de binnenkomende lijn gezet.

Het leek allemaal goed te gaan, tot ik in de avond een potje ging gamen, helaas kwamen de problemen weer terug.

ingelogd op de smartwifi router, en log bestanden naar gekeken hier kwamen wel een paar critical en warning berichten in voor, deze zal ik mee sturen als bijlage.

later op de avond heb ik de modem een reset gegeven om verder te zoeken naar een probleem nu zijn er geen critical berichten meer alleen een paar US profile assignment change meldingen.

Tevens draai ik een tijdje PingPlotter mee en zie ook daar bij een aantal hops een behoorlijk aantal packet loss.

Nu is mijn vraag, doe ik er verstandig aan om weer een afspraak te maken met een monteur of moeten ze het gaan zoeken in de verdeelkast in de wijk?.

Alvast bedankt voor jullie input en meedenken 🙂 

Gr,
Berry

pakket info : 

Internet Elite en TV Complete Next Mini

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
15780000001041QAM 2561
258600000010.141QAM 2562
35940000001041QAM 2563
460200000010.141QAM 2564
56100000009.741QAM 2565
66180000009.541QAM 2566
76260000009.441QAM 2567
86340000009.241QAM 2568
9642000000941QAM 2569
106500000009.241QAM 25610
116580000008.941QAM 25611
126660000008.841QAM 25612
136740000008.740QAM 25613
146820000008.340QAM 25614
156900000008.240QAM 25615
166980000008.440QAM 25616
17706000000840QAM 25617
18714000000840QAM 25618
197220000007.840QAM 25619
207300000007.640QAM 25620
217380000007.539QAM 25621
227460000007.639QAM 25622
237540000007.739QAM 25623
247620000008.340QAM 25624
257700000008.140QAM 25625
267780000008.240QAM 25626
277860000008.240QAM 25627
287940000008.540QAM 25628
298020000008.640QAM 25629
308100000008.940QAM 25630
318180000008.640QAM 25631
328260000008.640QAM 25632

 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)4120
2Goed (Locked)4100
3Goed (Locked)4100
4Goed (Locked)4130
5Goed (Locked)4130
6Goed (Locked)4110
7Goed (Locked)4130
8Goed (Locked)4120
9Goed (Locked)4110
10Goed (Locked)4140
11Goed (Locked)4120
12Goed (Locked)4110
13Goed (Locked)4030
14Goed (Locked)4030
15Goed (Locked)4070
16Goed (Locked)4030
17Goed (Locked)4090
18Goed (Locked)40110
19Goed (Locked)40120
20Goed (Locked)40120
21Goed (Locked)39190
22Goed (Locked)39170
23Goed (Locked)39180
24Goed (Locked)40110
25Goed (Locked)4080
26Goed (Locked)4040
27Goed (Locked)4080
28Goed (Locked)4060
29Goed (Locked)4050
30Goed (Locked)4040
31Goed (Locked)4030
32Goed (Locked)4080

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
331684K3301QAM 4096368

 

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Locked Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Goed (Locked)407.76046330590

 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000042.35120QAM 641
152000000425120QAM 642
245200000425120QAM 643
33840000042.35120QAM 644

 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0010
1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000

 

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie
2431.2535.72KQAM 64

 

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
24OFDMA6259800000000
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
43 Reacties 43
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. Ik vermoed dat het modem direct op het AOP aangesloten is? De herhaaldelijke T3 en T4 timeouts in de historie duiden wel op een probleem. De packet loss en hoge spikes op alle hops behalve de modemrouter is ook niet in orde. Bij een reset worden alle eerdere events met severity lager dan critical gewist.

 

Kun je het IPv4- en/of IPv6-adres zoals vermeld op de pagina Beheer → Informatie toesturen via een privébericht? Dan kijk ik even of ik vanaf hier ook packet loss en/of hoge latency naar jouw modemrouter zie.

0 Kudos
SnufDuck
Level 2
Topicstarter

 

Hoi Tobias,

 

ik zou je graag een bericht willen sturen, maar ik krijg een foutmelding : U hebt voor nu de limiet bereikt voor het aantal privéberichten dat u kunt versturen. Probeer het later opnieuw.

 

en inderdaad de modem is direct aangesloten op het AOP.

 

terwijl u de eerste bent waar ik een bericht aan toe stuur 🙂

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat is vreemd, ik kan wel een privébericht naar mijzelf sturen. Hier zou een moderator (Ziggo-medewerker) naar moeten kijken. Ik stuur jou even een bericht, mogelijk kun je hier wel op reageren.

0 Kudos
SnufDuck
Level 2
Topicstarter

Ben naar je profiel gegaan en heb je via daar een bericht gestuurd.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik heb jouw nieuwe poging inderdaad wel ontvangen. Zojuist heb ik een continue ping gestart naar jouw modemrouter, ik kom hier straks op terug.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Van 16:16 tot 16:49 heb ik geen packet loss gezien. Heb jij toevallig tussen die momenten nog getest? Zou je verder bijvoorbeeld later vanavond nog eens de historie van het modem kunnen plaatsen?

0 Kudos
SnufDuck
Level 2
Topicstarter

Oke heel vreemd, want op pingplotter is toch te zien op 16:23 weer een 100% lost te zien,

SnufDuck_0-1734883222911.png

SnufDuck_1-1734883266052.png
Zie vooral op Hop 4 100% lost en 5 doet aardig mee.

nou weet ik niet of dit adres überhaupt reageert op pings natuurlijk aangezien ik dat adres ook niet kan pingen, snap ik dat er een packet loss is op dat adres. 

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De packet loss op de tweede screenshot duidt niet op een probleem. Inderdaad accepteren niet alle hosts inkomend ICMP en sommige passen daarop rate limiting toe. De packet loss van 16:23 had op alle hops betrekking en kon dus wel merkbaar zijn.

 

Het beste is als Ziggo even meekijkt, mogelijk is op de achtergrond een oorzaak zichtbaar of kan een meerdaagse meting naar het modem gestart worden.

0 Kudos
SnufDuck
Level 2
Topicstarter

Dat was mijn gedachte ook, maar thanks voor het meedenken, want weet zelf echt even niet meer wat te doen.

 

ik neem morgen ook weer even contact op met de helpdesk en breng ze op de hoogte.

het zou inderdaad fijn zijn als een medewerker van Ziggo meekijkt, en een meerdaagse meting kan uitvoeren want er zitten wel pieken in, het gaat een tijdje goed en dan ineens gaat het goed mis.

 

nogmaals ik waardeer je hulp en bedankt daarvoor 🙂

 

SnufDuck_0-1734890843406.png

en zoals je ziet zijn er weer een paar bijgekomen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je nogmaals de historie plaatsen?

0 Kudos
SnufDuck
Level 2
Topicstarter

Ga er vanuit dat je de Historie van pingplotter bedoelt ?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde gegevens van het tabblad 'Netwerk historie' in de webinterface van het modem.

0 Kudos
SnufDuck
Level 2
Topicstarter

Geen probleem heb hem als bijlage toegevoegd,

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik vind dat OFDMA wel erg vaak van IUC (Interval Usage Code) wisselt. De IUC's worden door het modem profiles genoemd en bepalen o.a. de beschikbare modulaties. Dit kan verband houden met de sporadische packet loss.

0 Kudos
SnufDuck
Level 2
Topicstarter

Nou dit viel mijn ook al op, nu heb ik gelukkig niks Critical meer maar dat zou wel inderdaad die pieken kunnen verklaren.
er is geen modem wissel uitgevoerd bij het bezoek van de monteur zou de modem de oorzaak kunnen zijn?.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Waarschijnlijk niet, ik vermoed een oorzaak buitenshuis.

0 Kudos
SnufDuck
Level 2
Topicstarter

mm oké, ik ga morgen eens bellen, en kijken wat ze kunnen betekenen, of zou ik wachten tot een ziggo medewerker deze post heeft gelezen want aan de telefoon is het toch lastiger uitleggen 🙂

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je kunt contact het beste via dit topic laten lopen.

SnufDuck
Level 2
Topicstarter

ik ga er vanuit dat ik ze niet hoef te taggen, en dat ze dit topic zelf voorbij zien komen ?

 

0 Kudos