Goedemiddag,
ik ben even ten einde raad, en misschien zijn er mensen aanwezig op deze community die mijn verder kunnen helpen.
ik ben op 06-07-2024 overgestapt naar Ziggo de eerste maanden geen enkel probleem mogen ondervinden.
tot ongeveer 3 weken geleden, en merkte ik dit vooral als ik online een game aan het spelen was.
Spraakverbinding in Discord werd slecht en de game was niet meer te spelen.
Contact gehad met Ziggo klantenservice medewerker heeft ingelogd op de modem en de eerste woorden waren "Oooh wow dit is inderdaad niet goed"
hierop is gelijk een monteur afspraak ingepland en deze is gister ochtend netjes langsgekomen, vriendelijke man uitstekend geholpen, conclusie ik had nog een oude aop in mijn meterkast upc versie, monteur heeft deze vervangen voor een nieuwe versie en een nieuwe f connector op de binnenkomende lijn gezet.
Het leek allemaal goed te gaan, tot ik in de avond een potje ging gamen, helaas kwamen de problemen weer terug.
ingelogd op de smartwifi router, en log bestanden naar gekeken hier kwamen wel een paar critical en warning berichten in voor, deze zal ik mee sturen als bijlage.
later op de avond heb ik de modem een reset gegeven om verder te zoeken naar een probleem nu zijn er geen critical berichten meer alleen een paar US profile assignment change meldingen.
Tevens draai ik een tijdje PingPlotter mee en zie ook daar bij een aantal hops een behoorlijk aantal packet loss.
Nu is mijn vraag, doe ik er verstandig aan om weer een afspraak te maken met een monteur of moeten ze het gaan zoeken in de verdeelkast in de wijk?.
Alvast bedankt voor jullie input en meedenken 🙂
Gr,
Berry
pakket info :
ED3.0 Downstream kanalen
1 | 578000000 | 10 | 41 | QAM 256 | 1 |
2 | 586000000 | 10.1 | 41 | QAM 256 | 2 |
3 | 594000000 | 10 | 41 | QAM 256 | 3 |
4 | 602000000 | 10.1 | 41 | QAM 256 | 4 |
5 | 610000000 | 9.7 | 41 | QAM 256 | 5 |
6 | 618000000 | 9.5 | 41 | QAM 256 | 6 |
7 | 626000000 | 9.4 | 41 | QAM 256 | 7 |
8 | 634000000 | 9.2 | 41 | QAM 256 | 8 |
9 | 642000000 | 9 | 41 | QAM 256 | 9 |
10 | 650000000 | 9.2 | 41 | QAM 256 | 10 |
11 | 658000000 | 8.9 | 41 | QAM 256 | 11 |
12 | 666000000 | 8.8 | 41 | QAM 256 | 12 |
13 | 674000000 | 8.7 | 40 | QAM 256 | 13 |
14 | 682000000 | 8.3 | 40 | QAM 256 | 14 |
15 | 690000000 | 8.2 | 40 | QAM 256 | 15 |
16 | 698000000 | 8.4 | 40 | QAM 256 | 16 |
17 | 706000000 | 8 | 40 | QAM 256 | 17 |
18 | 714000000 | 8 | 40 | QAM 256 | 18 |
19 | 722000000 | 7.8 | 40 | QAM 256 | 19 |
20 | 730000000 | 7.6 | 40 | QAM 256 | 20 |
21 | 738000000 | 7.5 | 39 | QAM 256 | 21 |
22 | 746000000 | 7.6 | 39 | QAM 256 | 22 |
23 | 754000000 | 7.7 | 39 | QAM 256 | 23 |
24 | 762000000 | 8.3 | 40 | QAM 256 | 24 |
25 | 770000000 | 8.1 | 40 | QAM 256 | 25 |
26 | 778000000 | 8.2 | 40 | QAM 256 | 26 |
27 | 786000000 | 8.2 | 40 | QAM 256 | 27 |
28 | 794000000 | 8.5 | 40 | QAM 256 | 28 |
29 | 802000000 | 8.6 | 40 | QAM 256 | 29 |
30 | 810000000 | 8.9 | 40 | QAM 256 | 30 |
31 | 818000000 | 8.6 | 40 | QAM 256 | 31 |
32 | 826000000 | 8.6 | 40 | QAM 256 | 32 |
ED3.0 Downstream kanalen
1 | Goed (Locked) | 41 | 2 | 0 |
2 | Goed (Locked) | 41 | 0 | 0 |
3 | Goed (Locked) | 41 | 0 | 0 |
4 | Goed (Locked) | 41 | 3 | 0 |
5 | Goed (Locked) | 41 | 3 | 0 |
6 | Goed (Locked) | 41 | 1 | 0 |
7 | Goed (Locked) | 41 | 3 | 0 |
8 | Goed (Locked) | 41 | 2 | 0 |
9 | Goed (Locked) | 41 | 1 | 0 |
10 | Goed (Locked) | 41 | 4 | 0 |
11 | Goed (Locked) | 41 | 2 | 0 |
12 | Goed (Locked) | 41 | 1 | 0 |
13 | Goed (Locked) | 40 | 3 | 0 |
14 | Goed (Locked) | 40 | 3 | 0 |
15 | Goed (Locked) | 40 | 7 | 0 |
16 | Goed (Locked) | 40 | 3 | 0 |
17 | Goed (Locked) | 40 | 9 | 0 |
18 | Goed (Locked) | 40 | 11 | 0 |
19 | Goed (Locked) | 40 | 12 | 0 |
20 | Goed (Locked) | 40 | 12 | 0 |
21 | Goed (Locked) | 39 | 19 | 0 |
22 | Goed (Locked) | 39 | 17 | 0 |
23 | Goed (Locked) | 39 | 18 | 0 |
24 | Goed (Locked) | 40 | 11 | 0 |
25 | Goed (Locked) | 40 | 8 | 0 |
26 | Goed (Locked) | 40 | 4 | 0 |
27 | Goed (Locked) | 40 | 8 | 0 |
28 | Goed (Locked) | 40 | 6 | 0 |
29 | Goed (Locked) | 40 | 5 | 0 |
30 | Goed (Locked) | 40 | 4 | 0 |
31 | Goed (Locked) | 40 | 3 | 0 |
32 | Goed (Locked) | 40 | 8 | 0 |
D3.1 Downstream kanalen
33 | 168 | 4K | 3301 | QAM 4096 | 368 |
D3.1 Downstream kanalen
33 | Goed (Locked) | 40 | 7.7 | 604633059 | 0 |
ED3.0 Upstream kanalen
0 | 58800000 | 42.3 | 5120 | QAM 64 | 1 |
1 | 52000000 | 42 | 5120 | QAM 64 | 2 |
2 | 45200000 | 42 | 5120 | QAM 64 | 3 |
3 | 38400000 | 42.3 | 5120 | QAM 64 | 4 |
ED3.0 Upstream kanalen
0 | ATDMA | 0 | 0 | 1 | 0 |
1 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
D3.1 Upstream kanalen
24 | 31.25 | 35.7 | 2K | QAM 64 |
D3.1 Upstream kanalen
24 | OFDMA | 625 | 98000000 | 0 | 0 |
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. Ik vermoed dat het modem direct op het AOP aangesloten is? De herhaaldelijke T3 en T4 timeouts in de historie duiden wel op een probleem. De packet loss en hoge spikes op alle hops behalve de modemrouter is ook niet in orde. Bij een reset worden alle eerdere events met severity lager dan critical gewist.
Kun je het IPv4- en/of IPv6-adres zoals vermeld op de pagina Beheer → Informatie toesturen via een privébericht? Dan kijk ik even of ik vanaf hier ook packet loss en/of hoge latency naar jouw modemrouter zie.
Hoi Tobias,
ik zou je graag een bericht willen sturen, maar ik krijg een foutmelding : U hebt voor nu de limiet bereikt voor het aantal privéberichten dat u kunt versturen. Probeer het later opnieuw.
en inderdaad de modem is direct aangesloten op het AOP.
terwijl u de eerste bent waar ik een bericht aan toe stuur 🙂
Dat is vreemd, ik kan wel een privébericht naar mijzelf sturen. Hier zou een moderator (Ziggo-medewerker) naar moeten kijken. Ik stuur jou even een bericht, mogelijk kun je hier wel op reageren.
Ben naar je profiel gegaan en heb je via daar een bericht gestuurd.
Ik heb jouw nieuwe poging inderdaad wel ontvangen. Zojuist heb ik een continue ping gestart naar jouw modemrouter, ik kom hier straks op terug.
Van 16:16 tot 16:49 heb ik geen packet loss gezien. Heb jij toevallig tussen die momenten nog getest? Zou je verder bijvoorbeeld later vanavond nog eens de historie van het modem kunnen plaatsen?
Oke heel vreemd, want op pingplotter is toch te zien op 16:23 weer een 100% lost te zien,
Zie vooral op Hop 4 100% lost en 5 doet aardig mee.
nou weet ik niet of dit adres überhaupt reageert op pings natuurlijk aangezien ik dat adres ook niet kan pingen, snap ik dat er een packet loss is op dat adres.
De packet loss op de tweede screenshot duidt niet op een probleem. Inderdaad accepteren niet alle hosts inkomend ICMP en sommige passen daarop rate limiting toe. De packet loss van 16:23 had op alle hops betrekking en kon dus wel merkbaar zijn.
Het beste is als Ziggo even meekijkt, mogelijk is op de achtergrond een oorzaak zichtbaar of kan een meerdaagse meting naar het modem gestart worden.
Dat was mijn gedachte ook, maar thanks voor het meedenken, want weet zelf echt even niet meer wat te doen.
ik neem morgen ook weer even contact op met de helpdesk en breng ze op de hoogte.
het zou inderdaad fijn zijn als een medewerker van Ziggo meekijkt, en een meerdaagse meting kan uitvoeren want er zitten wel pieken in, het gaat een tijdje goed en dan ineens gaat het goed mis.
nogmaals ik waardeer je hulp en bedankt daarvoor 🙂
en zoals je ziet zijn er weer een paar bijgekomen.
Kun je nogmaals de historie plaatsen?
Ga er vanuit dat je de Historie van pingplotter bedoelt ?
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde gegevens van het tabblad 'Netwerk historie' in de webinterface van het modem.
Geen probleem heb hem als bijlage toegevoegd,
Ik vind dat OFDMA wel erg vaak van IUC (Interval Usage Code) wisselt. De IUC's worden door het modem profiles genoemd en bepalen o.a. de beschikbare modulaties. Dit kan verband houden met de sporadische packet loss.
Nou dit viel mijn ook al op, nu heb ik gelukkig niks Critical meer maar dat zou wel inderdaad die pieken kunnen verklaren.
er is geen modem wissel uitgevoerd bij het bezoek van de monteur zou de modem de oorzaak kunnen zijn?.
Waarschijnlijk niet, ik vermoed een oorzaak buitenshuis.
mm oké, ik ga morgen eens bellen, en kijken wat ze kunnen betekenen, of zou ik wachten tot een ziggo medewerker deze post heeft gelezen want aan de telefoon is het toch lastiger uitleggen 🙂
Je kunt contact het beste via dit topic laten lopen.
ik ga er vanuit dat ik ze niet hoef te taggen, en dat ze dit topic zelf voorbij zien komen ?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.