Svc

Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Packet loss gedurende 1 minuut op willekeurige tijdstippen sinds een aantal weken

Goedemiddag,

 

Sinds 1 a 2 weken heb ik last van packet loss gedurende het gamen. Een tijd terug heb ik hier ook een forum post gemaakt met internet problemen maar dit lijkt weer een ander probleem te zijn.

 

In het modem zie ik rond de tijdstippen van de packet loss de volgende logs te staan:

 

2022-09-28 15:58:50noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 12 13; New Profile: 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 15:57:56noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 15:57:12noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 15:56:38noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Ons modem staat in bridge mode. Voorheen geen problemen mee gehad. Als ik pingplotter goed begrijp is er ook geen packet loss te zien van mijn PC (of andere devices) naar de router. Dit gebeurt pas na de default gateway op een ander intern IP adres wat dan denk ik het modem zelf is? En verder bij tussenstappen buiten ons eigen netwerk is ook packet loss te zien.

Als het handig is zou ik hier nog andere logs van bijvoorbeeld pingplotter kunnen plaatsen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Excuses voor de late reactie. De verbinding lijkt de afgelopen week weer goed te werken. Ik houd het de komende tijd nog even in de gaten. Apart dat het net zoals de afgelopen keer het zichzelf weer opgelost heeft.

Bekijk in context

19 Reacties 19
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Je bent zo te zien overgestapt van een Compal SmartWifi modem naar een UBC1318ZG, t.o.v. je vorige topic.

 

Bovenstaande events hebben betrekking op het OFDMA-kanaal.

 

Zou je nog eens de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen?

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Hoi tobias,

 

Bedankt voor je reactie. We waren inderdaad overgestapt op het andere modem, dit heeft toen der tijd wel de problemen opgelost. Tot nu toe, maar dit lijkt een ander probleem te zijn.
Bij deze de gegevens:

 

CM Downstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz8 dBmV41.6 dBQAM25600
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz8.1 dBmV41.6 dBQAM25600
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz8 dBmV41.5 dBQAM25600
4LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz7.9 dBmV41.6 dBQAM25600
5LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz7.6 dBmV41.5 dBQAM25600
6LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV41.4 dBQAM25600
7LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV41.4 dBQAM25600
8LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz7.5 dBmV41.4 dBQAM25600
9LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz7.7 dBmV41.6 dBQAM25600
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz7.8 dBmV41.3 dBQAM25610
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz7.6 dBmV41.4 dBQAM25600
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz7.5 dBmV41.3 dBQAM25600
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV41.3 dBQAM25600
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz7.2 dBmV41.1 dBQAM25600
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV41.3 dBQAM25600
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz7.5 dBmV41.2 dBQAM25610
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz7.5 dBmV41.2 dBQAM25600
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV41.1 dBQAM25600
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz7.1 dBmV40.9 dBQAM25610
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz7.2 dBmV41 dBQAM25610
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz7.2 dBmV41.1 dBQAM25610
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz7 dBmV41 dBQAM25600
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz6.5 dBmV40.8 dBQAM25630
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz6.2 dBmV40.4 dBQAM25650
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz6 dBmV40.3 dBQAM25620
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz6.2 dBmV40.6 dBQAM25640
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz5.9 dBmV40.4 dBQAM25610
28LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz5.6 dBmV40.2 dBQAM25620
29LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz5.1 dBmV39.7 dBQAM25670
30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz5.2 dBmV39.6 dBQAM256408229
31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz5.3 dBmV39.5 dBQAM25650
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz5.5 dBmV39.6 dBQAM256100
33LockedOFDM Downstream159917000000 Hz93300 kHz4.7 dBmV39.7 dBOFDM PLC11233250

 

 

CM Upstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerModulation/Profile ID
1LockedATDMA158800000 Hz6400000 Hz42.3 dBmV2
2LockedATDMA252000000 Hz6400000 Hz42.8 dBmV2
3LockedATDMA345200000 Hz6400000 Hz42.3 dBmV2
4LockedATDMA438400000 Hz6400000 Hz41.8 dBmV2
5LockedOFDMA Upstream715300000 Hz15600 kHz34.5 dBmV3 4 10 11 12 13
Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Overigens net 2 minuten geleden weer packet loss voor ongeveer 10-20 seconden. Met dezelfde foutmelding in het modem (3x):

2022-09-28 17:18:33noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 12 13; New Profile: 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De events geven aan dat het OFDMA-kanaal een andere IUC (Interval Usage Code) is gaan gebruiken.

 

Ik zie dit op vrijwel alle DOCSIS 3.1-modems langskomen die dit kanaal gekoppeld hebben. Zelf gebruik ik ook een UBC1318ZG en zie deze events ook, maar zie geen packet loss hierbij, ook niet in mijn 24/7 monitoring naar diverse hosts op internet. Overigens valt 10 soms naar 13 terug bij jou, zelf zie ik eigenlijk alleen terugval naar 11. Dit kan duiden op ruis in de upstream.

 

Is er nog iets veranderd aan AOP, splitter en kabels? Kun je controleren of er verbetering is als je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluit?

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Aan de aansluitingen in bovenstaande afbeelding is niets meer veranderd. Ik ga het modem even zonder splitter aansluiten en zal een aantal uur pingplotter laten lopen.

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Ik merk richting Google 8.8.8.8 en ook andere servers nu meteen packet loss na het direct aansluiten van het modem zonder de splitter. (Stap 1 en 2 zijn de interne adressen, deze hebben geen packet loss)

Svc_0-1664380646753.png
Alhoewel dat ook maar even leek te zijn. Ik laat pingplotter nog wat langer lopen.

Overigens was deze packet loss niet alleen via pingplotter te merken maar ook tijdens het gamen met de ingame ms/ping en packet loss trackers tijdens dezelfde tijdstippen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Mogelijk kan een moderator op de achtergrond nog iets ontdekken. De specificaties waarmee het OFDMA-kanaal momenteel wordt uitgerold, zijn nog niet definitief. Na de volledige uitrol van DOCSIS 3.1 zou het kanaal verplaatst moeten worden naar de voormalige FM-omroepband, die voor dat doeleinde leeggemaakt is. Het zou mooi zijn als OFDMA specifiek voor jouw modem kon worden uitgeschakeld in het CMTS om te testen, ik weet niet of dat mogelijk is.

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Ik zie nu ook de volgende logs in het modem te staan:

 

2022-09-28 17:56:47noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 12 13; New Profile: 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 17:55:42noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 17:55:18noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 17:54:34noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 17:54:25warningDynamic Range Window violation
2022-09-28 17:54:25warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=0c:b9:37:2e:16:9e;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7c:ed;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Maar dit kan misschien te maken hebben met de herstart/opnieuw aansluiten van het modem?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De Dynamic Range Window definieert een bereik van 12 dB. Tijdens de periodieke (maintenance) ranging stelt het CMTS voor elk upstream-kanaal een vermogen voor en verstuurt deze gegevens in de RNG-RSP naar het modem. Indien het minimum en maximum van de voorgestelde waarden >6 of >12 dBmV uit elkaar liggen, meldt het modem een DRW violation. Omdat er gebruikelijk een aantal dBmV verschil is tussen het vermogen van van de ATDMA-kanalen en het OFDMA-kanaal, zijn DRW violations geen zeldzaamheid op DOCSIS 3.1-modems.

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Er is nog steeds lichte packet loss te zien bij het direct aansluiten van het modem zonder splitter

Svc_0-1664385502969.png

Ik houd het nog even wat langer in de gaten. Dit keer weer alleen buiten ons thuisnetwerk (richting meerdere servers)

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Het zelfde probleem lijkt nog steeds aanwezig te zijn bij het direct aansluiten van het modem zonder de splitter. Ook weer dezelfde melding in het modem:

US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13

De melding staat er 3x achter elkaar op het zelfde tijdstip als de packet loss en ook alleen maar als er packet loss ontstaat.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dan is het even wachten op een moderator, zij kunnen verder onderzoek doen en eventueel een meerdaagse meting naar het modem opstarten.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @Svc, excuses voor de late reactie! Ik zie dat er morgen werkzaamheden zijn in ons netwerk en wil voorstellen om deze af te wachten. Mochten de problemen hierna blijven bestaan dan kunnen we een monteur inplannen die het signaal van top tot teen gaat doormeten. Hou je ons op de hoogte? 

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Ga ik doen, bedankt voor de update.

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Net nogmaals op het modem ingelogd waarop de volgende melding nu te zien is:

Svc_0-1666124236504.png

Ik heb al zo'n 2 weken niet meer op het modem ingelogd dus ik durf niet te zeggen hoe lang deze melding er al staat. Overigens al die tijd nog steeds dezelfde problemen gehad.

Ook zag ik net de volgende melding in de logs te staan:

2022-10-18 20:17:58errorDBC-ACK not received


Hier nogmaals de down en upstream uit het modem:

CM Downstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz8.4 dBmV41.4 dBQAM256130
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz8.9 dBmV41.5 dBQAM25630
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz8.7 dBmV41.5 dBQAM256100
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz8.8 dBmV41.4 dBQAM25630
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz8.6 dBmV41.6 dBQAM25660
6LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz8.4 dBmV41.4 dBQAM25670
7LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz8.2 dBmV41.4 dBQAM25640
8LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz8.2 dBmV41.3 dBQAM256140
9LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz8.3 dBmV41.3 dBQAM25680
10LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz8.5 dBmV41.5 dBQAM256110
11LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz8.6 dBmV41.4 dBQAM256110
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz8.3 dBmV41.3 dBQAM256200
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz8.2 dBmV41.2 dBQAM256230
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz8 dBmV41.1 dBQAM256120
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz8.2 dBmV41.2 dBQAM256200
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz8.3 dBmV41.2 dBQAM256860
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz8.3 dBmV41.1 dBQAM256190
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz8.2 dBmV41 dBQAM25690
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz7.9 dBmV40.9 dBQAM256290
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz8 dBmV41 dBQAM256260
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz8 dBmV41 dBQAM256280
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz7.8 dBmV40.9 dBQAM256330
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV40.8 dBQAM256360
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz7 dBmV40.5 dBQAM256290
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz6.9 dBmV40.4 dBQAM256430
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz7 dBmV40.5 dBQAM256530
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz6.8 dBmV40.3 dBQAM256480
28LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz6.5 dBmV40.1 dBQAM256750
29LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz6 dBmV39.8 dBQAM2561280
30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz6.1 dBmV39.6 dBQAM2563697016755
31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz6.2 dBmV39.7 dBQAM2563593515451
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz6.5 dBmV39.7 dBQAM256203409395
33LockedOFDM Downstream159917000000 Hz119300 kHz5.8 dBmV39.8 dBOFDM PLC283403100

 

 

CM Upstream Channel Info
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerModulation/Profile ID
1LockedATDMA158800000 Hz6400000 Hz42.5 dBmV2
2LockedATDMA252000000 Hz6400000 Hz43 dBmV2
3LockedATDMA345200000 Hz6400000 Hz42.5 dBmV2
4LockedATDMA438400000 Hz6400000 Hz42 dBmV2
5LockedOFDMA Upstream715300000 Hz15600 kHz34.75 dBmV3 4 10 11 12 13



MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zou je een foto kunnen plaatsten van het AOP ? 

de plek waarop het modem zit aangesloten

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Hoi robinjoo bij deze de foto

Svc_0-1666296068864.jpeg

Ik heb het modem een paar weken terug ook al direct aangesloten zonder de splitter, helaas zonder een beter resultaat.

Overigens lijkt het na de werkzaamheden van Ziggo van vandaag het er niet beter op te zijn geworden. Ik had net bijvoorbeeld haast constante packet loss van 1-2%. Ik zal dit weekend nog even een pingplotter laten lopen.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hi @Svc 
Hoe is het nu met het signaal? Kan ik nog iets voor je doen ten aanzien van een monteursafspraak? 🙂

Svc
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Excuses voor de late reactie. De verbinding lijkt de afgelopen week weer goed te werken. Ik houd het de komende tijd nog even in de gaten. Apart dat het net zoals de afgelopen keer het zichzelf weer opgelost heeft.

Uitgelicht topic