Beste Ziggomedewerkers,
Donderdag 1 oktober is er een monteur langsgeweest, zoals afgesproken in https://community.ziggo.nl/community-archief-226/packet-loss-connectbox-62888?postid=660617#post6606...
De monteur heeft eindjes geoxideerde groene kabel aan weerszijden vervangen en het AOP fatsoenlijk gemonteerd. Ik heb de afgelopen dagen de packet loss bijgehouden en stel vast dat het niet beter is geworden:
Wat doen we nu?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Goedemiddag @GeneralX,
Wat ontzettend vervelend dat de storing nog niet verholpen is na het monteursbezoek van 1 oktober 2020. Ik heb gelijk een blik geworpen op het signaal en het ziet er beter uit dan voor 1 oktober, maar helaas is er nog wel steeds ruis te zien op de Downstream.
Kun je het modem nog eens volledig ontkoppelen door de coaxkabel los te halen en opnieuw vast te draaien op het modem? Als de problemen aanblijven houden, lijkt het mij verstandig om een netwerkmonteur in te plannen zodat er een lijnmeting verricht kan worden.
In dat geval hoor ik graag op welke data een afspraak het beste schikt.
Beste Paul,
Het signaal is inderdaad beter, er was eerder goed te zien aan de lijnmeting dat er op het einde een geoxideerd contact zat en dat is dus verholpen, waarvoor dank. Ik zal vanavond het modem even loshalen, al heeft de monteur dat zelf ook al gedaan.
Vooruitlopend op het af- en aankoppelen: ik ben beschikbaar op 15, 16, 19, 21, 22 en 23 oktober. De 15de past uiteraard het beste. Ik snap dat we het even afwachten om te zien of het aan de coaxkabel ligt, maar dan hoef ik in ieder geval niet weer in m'n agenda te kijken.
Groet,
Vincent
@GeneralX Hartelijk dank voor je reactie! Laat maar weten wat je bevindingen zijn nadat je de coaxkabel opnieuw hebt aangesloten. Ik heb alvast een afspraak met een monteur gepland op 15 oktober 2020 tussen 08:00 en 13:00 uur.
Mocht de monteur niet meer nodig zijn, dan is de afspraak te annuleren via Mijn Ziggo.
Ik heb inmiddels een aantal weken aan data verzameld en stel vast dat er niet veel veranderd is.
@GeneralX Inmiddels is de monteur bij je langs geweest. Ik lees dat hij het nodige heeft gecheckt van eindversterker tot aan je modem. Wil je de data delen als de problemen zich opnieuw voordoen? Het lijkt me dan ook verstandig dat we een lijnmonitoring opstarten, zodat we deze gegevens naast elkaar kunnen houden. Geef in dat geval een seintje, als we de monitoring kunnen starten.
Voor zover ik kan inschatten, is er niet veel veranderd. Ik werk 9-10 uur per dag, dus ik ben er eigenlijk niet vaak bij wanneer er problemen voordoen. Ik kan zien dat er vandaag rond de middag iets gebeurd is waardoor er packet loss optrad. Begrijp ik uit uw bericht dat u graag zou zien dat ik op zo'n moment contact opneem zodat jullie een meting kunnen starten?
Dag GeneralX,
Ik zit in deels de zelfde situatie als jij momenteel. Ik heb een Connectbox Giga van Arris, is vandaag een monteur langsgeweest voor packet loss, hij heeft het modem vervangen omdat het COAX signaal volgens hem dik in orde was. Mijn modem kon ik als deze in bridge mode staat vaak niet benaderen via 192.168.100.1.
Wat voor modem heb jij? In welke stad woon je? Ik zit te overwegen om te kijken of ik een zakelijk Ubee DOCSIS 3.1 Gigabit modem zonder WiFi kan verkrijgen. Ik woon zelf in Delft, heb ook ongeveer 0,5-0,8% packet loss. Dit nu sinds 14 dagen dat ik het echt merk.
Momenteel ben ik bezig om even een virtuele machine met smoke ping in een Azure datacenter te installeren om mijn verbinding de komende dagen in de gaten te houden. Mijn lokale smoke ping machine geeft aan dat er alweer vage dingen gebeuren met het Ziggo Connectbox Giga modem van Arris.
Ook valt het mij op dat als uberhaupt ik al het Ziggo modem kan pingen dat deze al snel 2 ms latency heeft, wat ik belachelijk hoog vind voor netwerk apparatuur. Dat komt bij mij over alsof deze apparaten alles behalve routing goed aankunnen…
Mijn eigen netwerk apparatuur gaat vanaf een VM, over een core switch naar mijn router. Zoals je ziet is dit dan 184 us (Micro seconds), dus 0,184 ms. Drie apparaten en de connectbox presteert het in zijn eentje om al meer dan 10x die latency te veroorzaken binnen de netwerk hops naar buiten. Ook zie je dat er 70% packet loss is naar de ziggo box en dat hier geen patroon in valt te ontdekken. Dit was precies de reden dat mijn modem vandaag vervangen is, heeft dus niet geholpen helaas.
Naar buiten lijk ik momenteel 0,6 tot 1,1% packet loss te hebben naar verschillende servers.
Ditzelfde probleem heb ik 5 maanden geleden gehad, dit was echter toen een heel stuk erger met soms wel 40% packet loss. Bleek toen een losse coax aansluiting van mijn huis in de wijkkast te zijn. Waarschijnlijk een keer losgedraaid door een monteur. Zie ook mijn community post van toen:
https://community.ziggo.nl/community-archief-226/packet-loss-mogelijk-door-coax-versterker-55992
Ik ga zelf over een paar dagen een ander forum post aanmaken als ik meer data heb verzameld.
Beste Felix,
Ik heb een “gewone ConnectBox” maar weet niet zeker of daar misschien verschillende types van zijn. In ieder geval niet het Giga-geval. Ik heb zelf een jaar in Delft gewoont en inmiddels op twee adressen in Assen. De problemen deden zich op alle drie de adressen voor, dus dat je er ook last van hebt dat verbaast me niet. Heb er pas op dit adres echt werk van gemaakt omdat ik nu veel thuis moet werken.
Zelf heb ik een hekel aan de webinterfaces van de modems die Ziggo levert, vooral omdat ze best wel traag zijn vergeleken met de interface van mijn Mikrotik apparatuur. Ik heb dus in Delft en in Assen ook wel van de bridge-modus gebruik gemaakt. Zodra dat ingeschakeld wordt, is het inderdaad lastig om in te loggen op het modem. Ik weet niet waarom, maar feit is dat het niet lekker werkt.
Zodra je klachten hebt dan is eigen apparatuur gebruiken altijd een slecht idee; dat krijgt dan altijd de schuld van de monteur die langskomt en deels is dat terecht. Je moet kunnen uitsluiten dat je eigen apparatuur problemen veroorzaakt, dus beste is om het maar gewoon los te halen en het modem ook als router/access point te gebruiken.
Ik vind de latency van pingen naar het modem ook hoog, maar in mijn geval is dat deels te verklaren door de latency van de virtualisatie en eventuele QoS die de ConnectBox probeert te doen. Met PingPlotter was het niet beter, maar ik gebruik dat eigenlijk niet meer vanwege de beperkte logging (niet persistent tussen reboots, als ik me dat goed herinner).
Aangaande de packet loss die ik ervaar: ik heb nooit packet loss naar het modem, alleen naar hops voorbij het modem. Het is ook altijd maar in 1 richting; inkomend verkeer is nooit het probleem. Hilarisch in online voice chat: men kan me altijd precies vertellen wanneer ik packet loss heb. Ik weet dus niet of je iets zult zien als je vanuit een datacentre gaat pingen naar je eigen apparatuur.
Hopelijk kun je iets met deze info.
Groet,
Vincent
PS: Ik zal me eens beraden over remote desktop toegang zodat ik ook vanaf kantoor de packet loss in de gaten kan houden.
Dag Vincent.
Dank voor jouw uitgebreide bericht, vandaag heb ik 2 uur aan de telefoon gezeten en met elke mogelijke afdeling ongeveer gesproken naar mijn idee… Zowel zakelijk als particulier overigens.
Komt er op neer dat de gewone gebruiker packet loss niet zou merken, maar dat dit er vaak wel is en dat ik een unieke situatie ben die hier last van heeft. Als je een stabiele internetverbinding wilt moet je naar Zakelijk pro a €155,- per maand met KvK nummer. Je mag mijn laatste post met uitgebreid verhaal op dit forum lezen:
Het komt bij mij over alsof de connectbox mijn netwerk verkeer gewoon niet aan kan, sta inderaad op het punt om dat ding uit bridge mode te laten halen en dan maar te zeggen ‘zoek het uit, ik wil 0 packet loss’. Arris ding is helemaal ruk naar mijn mening.
Groet,
Felix
Hoi Felix,
De gewone gebruiker merkt het zeker wel wanneer hij uit zijn gameserver wordt gemieterd, of wanneer de conference call afgeblazen wordt omdat het internet van de manager niet werkt. Dit verhaal heeft 0,0 te maken met de belasting van het thuisnetwerk. Ik woon alleen, heb maar 1 computer en kan daarvan het netwerkverkeer uitstekend loggen. Sterker nog, ik heb een poos met mijn Mikrotik logging gedaan van in- en uitgaand verkeer juist om aan te tonen dat er niet ongebruikelijk veel data werd verzonden.
We kunnen natuurlijk altijd de problemen met onze netwerken afschuiven op ‘er wordt geen uptime gegarandeerd', maar ik hoop dat de service van Ziggo toch iets verder gaat dan dat. Zo niet, ja dan houdt het op. Ik maak me geen illusies en verwacht geen wonderen, ik heb slechts gevraagd of Ziggo eens wilde kijken of er iets te doen was aan de storing.
Of het modem ruk is, daar durf ik geen uitspraak over te doen want ik kan hem nergens mee vergelijken. Of nou ja, ik kan het vergelijken met het Zyxel apparaat waarmee ik in Enschede de gigabit-glasvezel op ging. Ja, daar had ik geen packet loss, maar dat is natuurlijk een heel ander soort modem. Bovendien had die andere gebreken: geen sustained gigabit routing throughput, vandaar mijn Mikrotik router.
Ik heb ook wel via een koperlijntje gewerkt in Delft. Daar had ik geen packet loss, maar ook geen 100 Mbit/s verbinding. Geen packet loss en lagere snelheid heeft wel mijn voorkeur, maar de oorzaak van de packet loss is niet de doorvoersnelheid van het modem voor zover ik in kan schatten. Daarbij heb ik waar ik nu woon waarschijnlijk recht op precies 0 Mbit/s als ik op koper overstap, dus dat is niet echt een alternatief. Glasvezel ligt hier niet, anders was ik al gaan kijken of KPN een stabielere verbinding kan leveren.
Groet,
Vincent
PS: ik woon niet in een buitengebied, voor de duidelijkheid. KPN heeft een bord staan dat er hier glasvezel zal komen, maar ze hebben geen indicatie wanneer die aangelegd gaat worden. In de pruimentijd, dus.
Hi Vincent,
Ik ben het er helemaal eens dat iemand die gamed dit wel zou merken ja… Had alleen niet heel erg veel behoefte om hier mee in de discussie te gaan omdat dit ook weer afhangt wat voor games etc. Het werd vergeleken met een ps4 game en wat netflixen fyi.
2ms om netwerk verkeer te routen is in mijn ogen al ruk, als je bedenkt dat mijn gehele thuis netwerk op 0.2 ms tot 0.3 ms zit onderling via switches etc.
Los daar van vind ik het ook geen punt dat het niet gegarandeerd kan worden, maar wat je zegt ik verwacht het wel. Als ik dit probleem nu 2 maanden geleden had was ik ook gaan bellen en had ik niet gedacht, ach ja ze garanderen het toch niet.
Ik draai 9 virtuele machines thuis op verschillende servers, heb ongeveer 50 a 60 apparaten verbonden zo'n beetje en er gaat maandelijks 2,5 TB aan verkeer bij mij doorheen. Ik heb het idee dat het niet zo zeer om de snelheid gaat, want die wordt niet continue belast zelfs verre van. Ik heb meer het idee dat het om simultaneous connections gaat en dat ik dus danig veel verbindingen van binnen naar buiten heb met het aantal apparaten dat de Arris dit niet continue kan bijhouden.
Los hiervan zou het leuk zijn als ik een modem krijg die gewoon snel en stabiel routeerd, of eigenlijk als ik een modem zou krijgen die niet op layer 3 werkt. Dit doet de Arris nog steeds, want anders zou je deze niet kunnen benaderen op 192.168.100.1 toch krijg ik een extern IP-adres in mijn firewall. Er gebeurd hier dus iets met bridge mode waar ik nog helemaal mijn vinger op kan leggen, al heb ik dit ook nog niet echt diep uitgezocht.
Hoe dan ook heb ik het vermoeden dat het aan die connect boxen ligt, lees ook op tweakers.net dat men daar helemaal niet over te spreken is en soms liever zelfs bij oude cisco's blijft met 100 Mbit/s aansluitingen…
Als het niet anders is dan downgrade ik dit abonnement naar 500 Mbit/s en kijk ik hoe het dan gaat, maar liever die Ubee…
Geen packet loss is voor mij ook belangrijker dan hogere snelheden.
KPN gaat in Mei 2021 aan de slag om 48000 huishoudens van glas te voorzien in Delft.
Groet,
Felix
Hey Felix,
Het zou goed kunnen dat een vrije modemkeuze hier een oplossing zou kunnen zijn. Ik zou zelf niet weten welke modems er meer geschikt zijn, dat is denk ik nog een relatief onderontwikkelde markt voor consumenten. Gezien je gebruik kan ik me voorstellend dat Ziggo meent dat je op een zakelijk abonnement zou moeten overstappen.
Ik vind het moeilijk in te schatten of het probleem bij het modem zit, of tussen modem en CMTS. Dat deel van de verbinding daar kan ik als klant niets over zeggen. Ik denk ook niet dat er een wezenlijk verschil zit tussen je verbinding wanneer je naar een zakelijk abonnement overstapt. Ziggo zal misschien meer moeite willen doen voor een klant die meer betaald, maar het blijft dezelfde COAX kabel en hetzelfde CMTS.
Bij mij doet packet loss zich ook voor en ik heb een 100/10 Mbit/s verbinding. Downgraden naar 500 Mbit/s gaat je dus waarschijnlijk niet helpen. Op mijn vorige adres in Assen stond eerst een Cisco modem inclusief packet loss. Later is (vanwege beperkt WiFi bereik en medehuurders die ik niet op mijn eigen WiFi-netwerk wilde) een ConnectBox geplaatst, inclusief packet loss. Allebei hebben in bridge-mode met een MikroTik RB3011UiAS-RM gedraaid om uit te sluiten dat de packet loss door netwerkbelasting werd veroorzaakt. Qua management, aantal ethernetpoorten en latency op het LAN was dat wel prettig maar voor packet loss deed het niks.
Groet,
Vincent
Hi Vincent,
Ja, al levert een vrije modemkeus denk ik ook problemen met zich mee. Stel ik koop een modem, laat deze dmv mac adres autoriseren op het Ziggo netwerk en ik heb packet loss.
Ziggo stuurt een monteur, monteur zegt: coax signaal in orde, is jouw apparatuur ligt niet aan ons. Wat mij betreft is dat een groot nadeel.
Nu kan ik nog zeggen, probleem zit hem in de connect box, is jullie apparatuur fix het. Inmiddels heb ik het voor elkaar om een Ubee UBC1318ZG te mogen ontvangen, ben benieuwd of dit het probleem bij mij verhelpt.
Gisteren werd mij inderdaad zelfs aangeraden om naar een Zakelijk Internet Pro abonnement te gaan, wegens mijn internet verkeer, maar ook de hoeveelheid servers en dergelijk wat ik hier achter draai. Ik host zelf niets voor het ‘publiek’ behalve een mc server die via een VPS-Relay door de datacenters van Azure heen lopen. Deze server is echter voor vrienden bedoeld en dus niet voor honderden mensen tegelijk.
Probleem zit hem niet in de CMTS, mijn werkgever die 7 huizen verder in de straat woont heeft geen problemen gehad met packet loss toen hij thuis werkte op hetzelfde moment als ik. Geen verstoringen in meetings etc. Ik geloof dat hij een 50 Mbit/s of 100 Mbit/s lijn heeft, maar verder niets bijzonders. Meetings, zijn kinderen kijken netflix en YouTube en thats it ongeveer.
Hij draait ook op een connect box overigens, maar met lange na niet zoveel verkeer dus. Ik heb ook één server die een permanente VPN verbinding via NordVPN heeft + één site-to-site naar een backup locatie waar ik een tweede NAS heb staan voor off-site backups elke twee dagen. Ik las online dat de connectbox moeite heeft met VPN verbindingen.
Mijn VPN server die via NordVPN verbonden is heeft niet extreem veel gedaan de afgelopen maand, maar toch al 6,1 miljoen pakketjes verstuurd & ontvangen, dit is dan maar 1 apparaat in mijn netwerk…
Mijn muziek & VPN server thuis zit al op de 40 miljoen pakketjes.
Ik heb het dan nog niet eens over 5 pc's en 7 laptops thuis of alle IOT devices, zit ik ook al rond de 8. Daar gaan onwijs veel pakketjes doorheen, mijn vermoeden is dus dat dit modem dat gewoonweg niet aankan.
Goed om te weten dat downgraden geen zin heeft.
Ik laat het je weten wat er gebeurd als ik de Ubee aansluit, wellicht ook een goede oplossing voor jou in dat geval.
Groet,
Felix
Hi Felix,
Ik heb m'n vorige post een paar keer gechecked voor ik hem verstuurde en nu denk ik toch ‘jemig, wat een spelfouten'. Maar goed, over de hoeveelheid packets: als ik game, draait er helemaal niks over mijn netwerk. Ik sluit alles af om maximale framerates uit mijn hardware te krijgen. Toch heb ik dan last van packet loss gehad. Als zelfs de UDP verbindingen voor BF4 het modem ‘overbelasten’ met packets dan denk ik dat er iets grondig mis is met het modem.
Van de andere kant, ik weet wel dat ik het modem op de knieën krijg als ik mijn foto's begin te uploaden naar mijn cloud storage. Dan is er niks meer aan te vangen met de internetverbinding. Speedtests laten dan vooral zien dat QoS met heel veel verbindingen tegelijk niet meer goed werkt. Maar van packet loss is dan geen sprake. Ik kan niet meten in hoeverre de hoeveelheid packets een probleem is, maar ik heb geen sterke correlatie gezien.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe het nieuwe modem bevalt.
Groet, Vincent
Hi Vincent,
Wellicht dat het in jouw situatie dan net iets anders of, tenminste dat hoop ik dan. Heb er veel vertrouwen in dat de modem swap het probleem verhelpt, maar goed dat zal ik maar op een manier kunnen testen.
Ontvang morgen de Ubee UBC1318ZG al, super snel binnen twee dagen dus echt top.
Wat je zelf al aangeeft ook, met alleen BF4 zou je toch wel een stabiele verbinding verwachten. Althans met Caiway bij mijn vorige huis in een buitengebied had ik een 50/5 Mbit/s verbinding. In vijf jaar tijd is deze geen enkele keer down gegaan. Super stabiel, geen packet loss.
Was op een boerderij, toen gebruikte ik nog Asus apparatuur, maar zelfs draadloos geen problemen met gedropte packets, uiteraard omdat er geen andere netwerken in de buurt waren.
Ik wil maar zeggen dat als een stabiele verbinding over lange afstanden in buitengebieden mogelijk is dat ik ook zeker denk dat dit moet kunnen met coax vanuit de wijkkasten die op tientallen meters van de meeste huizen verwijderd zijn en direct op glas zitten.
Ik laat het morgen weten als ik mijn testen heb kunnen doen, wellicht dat dit overmorgen wordt, kan natuurlijk nog niet mer zekerheid zeggen of het gehele probleem verholpen is als ik maar 3-6 uur kan monitoren.
Groet, Felix
Hey @felix_ . Hoe gaat het nu?
Hey @Lycke Ziggo ,
Ik was deze gehele post even kwijt! Wel had ik Vincent al even getagged in een andere post voor mijn bevindingen. Zie:
Probleem wat ik toen ervaarde lijkt verholpen te zijn, de afgelopen vier dagen is mijn verbinding stabiel gebleven, 0.00% packet loss! Conclusie is dat de connectbox giga niet de hoeveelheid internet pakketjes aankan die binnen mijn netwerk rondgaan van alle apparaten.
Wel had ik vanmiddag een raar probleem dat mijn verbinding er even in zijn geheel uit lag, wellicht dat jij hier nog even licht op kan werpen? Zie:
https://community.ziggo.nl/stel-je-vraag-211/internet-viel-weg-65523?postid=684106#post684106
Dit lijkt echter een probleem te zijn geweest in de coax verbinding in zijn geheel, althans dat is mijn vermoeden. Kunnen jullie misschien zien of er een monteur of iets bezig is geweest in de wijkkast? Of dat er veel ruis op het netwerk was? Ik ben namelijk erg benieuwd wat daar nou precies gebeurde.
Alvast dank voor je reactie!
Groet Felix
Hey @felix_ . Goed om te lezen dat de eerder problemen verholpen zijn. Je hebt een nieuw topic geopend, dus? Daar komen we vanzelf aan toen en zullen er daar verder op ingaan :-). Ik sluit dan nu dit topic!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.