1
Vraag
2
Reageer en help mee
Erwin71239

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Packet Loss tijdens het gamen.

Goededag allemaal,

sinds ik het nieuwe SageCom modem heb, heb ik onwijs veel last van Packet Loss / Packet Burst tijdens het spelen van Call Of Duty.

Naast het Modem gebruik ik een TP Link Mesh set X60. Deze heb ik geprobeerd bedraad en onbedraad maar het geeft geen verschil.

( Heb geen bedrade mogelijkheden )

Ook heb ik het geprobeerd via Power Line, ook dit helpt niet.

Ik heb de Wifi van de Ziggo Modem zelf gebruikt. Ook dit werkte niet, zelfs rechtstreeks bedraad hielp niet.

De Packet Loss doet ziet niet gelijk voor. Vaak na een minuut of 2 gebeurt het ineens en kom ik er niet meer van af en maakt het spelen van het spel eigenlijk wel onmogelijk. 

Zijn er dingen die ik zelf kan proberen? Ik heb de meeste berichten op het forum al bekeken maar tot nu toe werkt niks.

mvg Erwin

36 Reacties 36
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes
  • Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?
  • Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
  • Kun je alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
  • Met het modem in router mode (witte status-LED) zouden de Deco's in AP mode geconfigureerd moeten zijn, is dat het geval? Zie de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app.
Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Goedeavond Tobias,

Bedankt voor je snelle reactie, hieronder zie je de gegevens. 

In de bijlage staan de fotos van de Downstream, Upstream, network historie en de splitter.

Voor de rest heb ik hier niks tussen zitten en gaat deze rechtsteeks naar het Modem. 

De opties bij Firewall heb ik uitgeschakeld. 

In principe zouden de Deco's hier buiten moeten vallen aangezien ik hem rechtstreeks van de modem pak en hiermee ook al problemen heb. 

Voor de rest is de Ping goed de Download en Upload snelheid meer als voldoende.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Het AOP (TRISZ-DG300), de splitter (POA-254) en de F/F-kabel rood/rood naar het modem zijn prima en up-to-date. Wel is het wat vreemd dat de monteur het AOP niet met de bijbehorende wandbeugel heeft bevestigd. Het AOP had ook op randaarde aangesloten moeten worden, indien aanwezig. Tenslotte had op de open/ongebruikte TV-uitgang van de splitter een afsluitweerstand geplaatst moeten worden. Overigens kan het modem ook direct op het AOP worden aangesloten met een IEC/F-kabel groen/rood.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. De oorzaak van de packet loss en ping spikes lijkt echter al gevonden; het OFDMA-kanaal (D3.1 upstream) is uiterst instabiel en valt eigenlijk continu uit. Dit is ook zichtbaar aan de zeer hoge aantallen T3 + T4 timeouts. De oorzaak hiervan lijkt buitenshuis te liggen, mogelijk veroorzaakt een andere klant binnen het wijknet/segment storing.

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan de juiste vervolgstap bepalen en komt binnenkort langs in dit topic.

Wat betreft de Deco's: dit was bedoeld als tip/suggestie en houdt inderdaad niet direct verband met dit topic.

Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Nogmaals dank voor de snelle reactie. Ik ben benieuwd wat Ziggo hier over te zeggen heb.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9689Posts
  • 579Oplossingen
  • 2623Likes

heb je ook al een utp kabel rechtstreeks op het modem geprobeerd ?

Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ja zeker, ook dit maakt geen verschil

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 3975Posts
  • 331Oplossingen
  • 1575Likes

@Erwin71239 dankje voor de toelichting en ik snap dat dit natuurlijk vervelend is allemaal.

Nu alles rondom je aansluiting wel is nagegaan, is de volgende stap de meest logische: een monteur die wat dieper de materie kan induiken. Deze heb ik voor je aangevraagd.

DIe komt langs op 6 februari tussen 12:00 - 18:00. laat je het resultaat weten? We zijn benieuwd. Mocht deze datum je niet schikken, dan kan je deze zelf via je Mijn Ziggo account aanpassen (over enkele uren). 

Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Top dankjewel! Ik heb hem zojuist verplaatst naar vrijdag. Zodra de monteur langs geweest is laat ik even weten wat eventueel het euvel is.

Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Vandaag is de monteur langs geweest en heeft de aansluiting opnieuw aangesloten. Echter leek het toen redelijk te werken maar nu ik weer eenmaal aan het gamen ben is het na het 2de potje alweer gezeur. 

Ik heb nog steeds last van Packet Burst. Terwijl de ping onwijs laag is. Ik ga morgen nog een keer het modem compleet resetten in de hoop dat het beter wordt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Kun je nogmaals de actuele downstream/upstream-waarden + historie plaatsen? Ik vermoed dat de oorspronkelijke problemen met het OFDMA-kanaal nog steeds aanwezig zijn.

Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Uiteraard zie de bijlage:

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

De eerdere uitval van het OFDMA-kanaal is niet meer zichtbaar, maar het kanaal wisselt nog wel tussen IUC's 9 t/m 12. De Interval Usage Codes bepalen o.a. de beschikbare modulaties, waarbij 9 de hoogste modulatie is en de 13 de laagste. Idealiter is de IUC constant 9 en zijn er geen 'US profile assignment change' events.

Is het modem nog steeds via de POA-254 aangesloten? Een moderator kan eventueel kosteloos de eerder genoemde IEC/F-kabel groen/rood toesturen om het modem direct op het AOP aan te sluiten.

Kun je het IPv4- en/of IPv6-adres van de modemrouter, zoals vermeld op de pagina Beheer → Informatie, doorgeven via een privébericht? Dan controleer ik of ik vanaf hier afwijkingen zie in de latency.

Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb zojuist het bericht gestuurd. Alvast onwijs bedankt! 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Dank, ik heb zojuist een continue ping gestart op IPv4 + IPv6 en laat deze een uur lopen. Kun jij eventueel iets met (online) gaming doen in de tussentijd?

Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Top dankjewel! Ik heb net een potje gespeeld waar bijna alle foutmeldingen betreft het netwerk tevoorschijn kwamen. Bijna de hele game lang.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Behalve een halve minuut 100% packet loss op alleen IPv6 omstreeks 20:27 zie ik vooralsnog 'helaas' geen afwijkingen vanaf hier. Komt het probleem bij meerdere games voor?

Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik was toevallig op de laptop aan het checken of hij het zelfde probleem had. Ik zal nu op de “hoofd” pc een paar potjes doen. Ben benieuwd

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Om 20:47 was de latency kortstondig ~50 ms op IPv4 + IPv6.

Erwin71239
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Eigenlijk wel vreemd.

ik heb continue het probleem. Hoewel de game zelf zegt dat ik maar 20ms ping heb, heb ik des ondanks toch continue lag. In teleporteer de gehele map door. Ik zal er nog een aantal doen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic