vanstraetjes

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Packet Loss tijdens gamen

Beste,

 

Sinds een aantal weken geleden heb ik erg vaak last vak pakket loss tijdens het online gamen. Voorheen kwam dit een paar games per week voor, echter nu komt het elke dag de helft van de games voor. Dit is natuurlijk erg frustrerend aangezien gamen met packet loss niet te doen is (vooral bij een game als Apex Legends). De packet loss varieerd tussen de 20 en 100. Ik gebruik een internet kabel en maak gebruik van de Technicolor modem. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Als u informatie nodig heeft, laat het weten!

vanstraetjes_0-1677702071595.png

 

Upstream & Downstream waarden:

vanstraetjes_0-1677702856655.png

 

Event Log:

vanstraetjes_0-1677703667518.png

 

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes, Jelle

41 Reacties 41
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

vanstraetjes
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Sorry, maar waar vind ik de Network History? Ik kan het niet vinden 🙈

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31056Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Bij de TC7210 is dit de event log.

 

Er lijkt sprake te zijn van instraling van Digitenne (lagere MER/SNR DS-kanaal 10) en 4G uplink (vreemde/negatieve MER op kanaal 6). In de US is het (zend)vermogen aan de hoge kant, maar nog acceptabel.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

vanstraetjes
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Yes sorry, moest even aan mijn vader vragen waar dit precies was haha.

Het internet komt het huis binnen in de kelder als onderstaande foto (groene kabel):

vanstraetjes_0-1677709713483.jpeg

Dan gaat de kabel omhoog de meterkast in naar de modem:

vanstraetjes_1-1677709752693.jpeg

En dan hebben we boven nog een versterker op de overloop:

vanstraetjes_2-1677709773399.jpeg

 

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Ik zie nog niet de 1e wandcontactdoos waar de groene kabel op aangesloten zit en dan eventueel een splitter enz.

vanstraetjes
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ah ik zie het, dit zal de splitter zijn:

En dan vanaf de splitter gaat de kabel de modem in

vanstraetjes_2-1677710939464.png

En dit zal de 1e wandcontactdoos zijn:

vanstraetjes_1-1677710892329.jpeg

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Ik zie daar geen problemen, mogelijk helpt een nieuw modem je weer op weg.

vanstraetjes
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Normaal gesproken krijg ik via een speedtest ook 200/300 mbps download en nu opeens krijg ik dit:

vanstraetjes_0-1677712037279.png

Zou dit dan inderdaad aan de modem kunnen liggen?

Het rare is dat een week geleden wanneer ik packet loss had, mijn speedtest nog steeds 200/300 mbps download aangaf. En nu net speel ik 2 games zonder enige lagg, dus ook geen packet loss, maar dan geeft de speedtest 8 mbps aan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Je modem is al behoorlijk op leeftijd en deze worden nu ook uitgefaseerd.

Een Ziggo moderator komt hier binnenkort langs om naar je probleem te kijken en de nodige stappen te zetten.

vanstraetjes
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Super, dankjewel!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @vanstraetjes . Welkom! 

Ik ben erbij geroepen om je van een nieuw modem te voorzien. Dat gaan we gelijk regelen, natuurlijk. Hij gaat bij deze gelijk op de post :-). 
Niet onbelangrijk; ik zie dat er in jouw buurt momenteel netwerkonderhoud plaatsvindt (van 23 feb tot 13 maart). Hierdoor kan het ook zijn dat je verbinding minder stabiel is dan je gewend bent. 

Laat je weten hoe het gaat met de nieuwe modem? 🙂 

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Goedemorgen @vanstraetjes 

Heb je het nieuwe modem al ontvangen en zo ja, hoe staat het ervoor? Is het probleem opgelost, of kunnen we je nog ergens mee helpen? 

vanstraetjes
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste,


Na het installeren van de nieuwe modem is er niet veel veranderd aan de kwaliteit van het internet. Ik heb nog steeds regelmatig packet loss en dus is het probleem niet opgelost. Hieronder een screenshot waar je de packet loss van 61 kan zien. Het probleem lag dus niet aan de modem maar aan iets anders. Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen.

vanstraetjes_0-1679424087342.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31056Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Ervaar je ook packet loss bij een directe, bekabelde verbinding (ethernet) met de modemrouter?

 

Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

vanstraetjes
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Natuurlijk,

 

Downstream:

vanstraetjes_0-1679425140135.pngvanstraetjes_1-1679425149853.png

Downstream bonded channels:

vanstraetjes_2-1679425175559.pngvanstraetjes_3-1679425182282.png

 

Upstream:

vanstraetjes_4-1679425195631.png

Network log:

vanstraetjes_5-1679425222018.pngvanstraetjes_6-1679425258228.png

vanstraetjes_7-1679425267311.png

Firewall configuratie:

vanstraetjes_8-1679425288204.png

Ik hoop dat alles te lezen is

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31056Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

In de downstream komt met enige regelmaat uitval van een aantal SC-QAM-kanalen voor, zichtbaar aan de CM-STATUS events en MDD timeouts. Op andere kanalen zijn uncorrectable errors ('Post RS Errors') voorgekomen, deze mogen alleen bij werkzaamheden of bekende storingen voorkomen. Dit alles kan packet loss en latency spikes veroorzaken. In de downstream zijn vermogen en MER uitstekend, in de upstream is het (zend)vermogen aan de hoge kant, maar acceptabel (< 51 dBmV).

 

T.b.v. uitsluiten van de binnenhuisinstallatie, kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (met de IEC/F-kabel waarop nu de splitter (ESX-02) aangesloten is) en controleren of de stabiliteit verbetert?

vanstraetjes
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de snelle hulp! Maar dit kan ik helaas morgen pas testen. Dit kan mogelijk ook moeilijk zijn om te testen, omdat ik ook dagen heb dat ik er geen last van heb, maar ik ga het morgen middag meteen proberen. U bedoelt toch dat ik de internet kabel die mijn huis in gaat, uit de splitter haal en meteen in de modem stop?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31056Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Betreft de zwarte IEC/F-kabel die nu tussen AOP en splitter aangesloten is, deze kun je als test op het modem aansluiten i.p.v. de splitter. Daarna kun je het modem opnieuw opstarten en na bijvoorbeeld een halve dag nog eens de eerder geplaatste gegevens plaatsen. In de tussentijd kun je tevens controleren of er verbetering zichtbaar is.

Uitgelicht topic