1
Vraag
2
Reacties
matthijs110

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

PTT telefoonaansluiting vervangen met UTP-aansluiting

In ons huis hebben we in de woonkamer nog een oudewetse PTT-aansluiting voor de telefoon.

20220918_111037.jpg

Deze willen graag vervangen voor een UTP-aansluiting omdat dat toch wel een gemis begint te worden. Zeker nu steeds meer over het internet gaat.

Toch vraag ik mij wel een beetje af in hoeverre dit kan en mag. Kun je de aansluiting veilig verwijderen en met een trekveer vervangen met een UTP-kabel? Staat er bijvoorbeeld lichte spanning op de aansluiting en zijn er nog zaken waar ik op moet letten? En mag dit überhaupt wel (misschien dat er een wet is die een dergelijke aansluiting verplicht)?

20220918_111206.jpg

Op internet lees ik verschillende verhalen. Dat is misschien ook niet heel gek, want sommige huizen hebben nét weer een andere aansluiting. Waar het mij om gaat is dat ik deze aansluiting helemaal weg wil kunnen halen en dat de leiding vrijkomt voor de UTP-kabel (zonder andere kabels).

Heeft iemand hier ervaring mee?

24 Reacties 24
pox-ie

Level 10
Expert
  • 411Posts
  • 8Oplossingen
  • 124Likes

maak de aansluiting in de woonkamer los... trek voorzichtig aan het draadje.. een 2e persoon kijkt in de meterkast wek draadje beweegt en die kan je dan gewoon doorknippen... daar utp kabel aan vastmaken en de hele mik doortrekken zoals eerder in het topic is besproken.. 1 persoon trekken, 1 persoon invoeren evt de nieuwe kabel met talk of siliconenspray inspuiten.

matthijs110
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@DennyW Dank voor je uitgebreide uitleg! 

Ons huis komt uit 2002 en e.e.a. is al vereenvoudigd volgens mij. Mocht je benieuwd zijn, de situatie is als volgt:

Untitled-1.png

De telefoonkabel die naar boven loopt en de kabel die naar de woonkabel loopt komen samen in de PTT wandcontactdoos in de meterkast. De dunne kabeltjes zijn allemaal samengedrukt in die doos (jammer genoeg). Uit de wandcontactdoos loopt dan nog weer een kabeltje naar een soort splitter die het signaal vanuit het modem ontvangt. 

Ik ga mijn vingers niet branden aan de vele dunne draadjes van de kabel uit de woonkamer, dus mijn plan is daarom ook om - zoals @pox-ie ook al voorstelde - de kabel van de woonkamer af te knippen en netjes met een lasdop (of een tapeje) veilig te stellen zodat dat geen problemen geeft voor de aansluiting boven. Acheraf gezien is het eigenlijk vrij eenvoudig, maar ik wilde het eerst even navragen voor ik er zomaar aan begin 😅

PJD_

Level 9
Expert
  • 286Posts
  • 5Oplossingen
  • 220Likes

@Visser_ Dat klopt van de KPNnetwerk , maar is eigenlijk al niet meer relevant zodra er een KPN glasvezel aansluiting aanwezig is word het aansluiten op koper onmogelijk, het uitzetten gaat over de bestaande DSL klanten tot wanneer ze nog verbinding hebben, als ze niet over worden gezet gaat de lijn uit en hebben ze niks meer, maar zodra jou verbinding in actief word gaat de kabel er af en word de boel in de centrale al ontmanteld voor zover mogelijk is.

@matthijs110, kijk eens goed naar jou ISRA, dat is het kastje met Lijn 1 en Lijn 2 boven die mooie blauwe kabel, nu kan er veel draadloos, maar dat nu net niet, er zit niks op aangesloten, die varkenneus met splitter er onder is oud adsl via de pots lijn, ook nergens mee verbonden, en daarbij, die spanning is zo laag die er op een oude lijn zou staan, daar word een cardioloog ook niet warm of koud van, dus weg met die kabels en fijn UTP er van maken, doosjes kunnen ook weg, alleen al je niet aan de KPN kabel wil zitten kun je de ISRA er laten zitten, dus die met lijn 1 en 2 er op, alleen even de telefoon kabel van Ziggo doorverbinden naar boven zodat die telefoon blijft werken, staat geen spanning op en anders kun je hem in het modem even loshalen.

matthijs110
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Even een update:

Inmiddels is het mij met gemak gelukt om de aansluiting te vervangen (waar waren al die twijfels voor nodig... 😅).

Zie hier het resultaat!

(de gekleurde stipjes corresponderen met de gekleurde RJ45 tule)

OorspronkelijkOorspronkelijkResultaatResultaat

Nogmaals dank aan iedereen voor de hulp en tips!

Jocola

Level 11
Expert
  • 573Posts
  • 33Oplossingen
  • 474Likes

@matthijs110 Keurig  gedaan👍

Hier enkele maanden geleden ook gedaan met drie telefoonpunten in onze woning. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic