1
Vraag
2
Reacties
matthijs110

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

PTT telefoonaansluiting vervangen met UTP-aansluiting

In ons huis hebben we in de woonkamer nog een oudewetse PTT-aansluiting voor de telefoon.

20220918_111037.jpg

Deze willen graag vervangen voor een UTP-aansluiting omdat dat toch wel een gemis begint te worden. Zeker nu steeds meer over het internet gaat.

 

Toch vraag ik mij wel een beetje af in hoeverre dit kan en mag. Kun je de aansluiting veilig verwijderen en met een trekveer vervangen met een UTP-kabel? Staat er bijvoorbeeld lichte spanning op de aansluiting en zijn er nog zaken waar ik op moet letten? En mag dit überhaupt wel (misschien dat er een wet is die een dergelijke aansluiting verplicht)?

 

20220918_111206.jpg

Op internet lees ik verschillende verhalen. Dat is misschien ook niet heel gek, want sommige huizen hebben nét weer een andere aansluiting. Waar het mij om gaat is dat ik deze aansluiting helemaal weg wil kunnen halen en dat de leiding vrijkomt voor de UTP-kabel (zonder andere kabels).

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Verwijderd account
Niet van toepassing

Top!Dat kastje moet blijven zitten, in de woonkamer mag je gewoon een UPT kabel met een UPT wcd plaatsen.

Wel een kabel met vaste CU kern gebruiken.

Bekijk in context

matthijs110
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@DennyW Dank voor je uitgebreide uitleg! 

 

Ons huis komt uit 2002 en e.e.a. is al vereenvoudigd volgens mij. Mocht je benieuwd zijn, de situatie is als volgt:

Untitled-1.png

De telefoonkabel die naar boven loopt en de kabel die naar de woonkabel loopt komen samen in de PTT wandcontactdoos in de meterkast. De dunne kabeltjes zijn allemaal samengedrukt in die doos (jammer genoeg). Uit de wandcontactdoos loopt dan nog weer een kabeltje naar een soort splitter die het signaal vanuit het modem ontvangt. 

 

Ik ga mijn vingers niet branden aan de vele dunne draadjes van de kabel uit de woonkamer, dus mijn plan is daarom ook om - zoals @pox-ie ook al voorstelde - de kabel van de woonkamer af te knippen en netjes met een lasdop (of een tapeje) veilig te stellen zodat dat geen problemen geeft voor de aansluiting boven. Acheraf gezien is het eigenlijk vrij eenvoudig, maar ik wilde het eerst even navragen voor ik er zomaar aan begin 😅

Bekijk in context

24 Reacties 24
Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @matthijs110 ,

Heb je misschien nog een aansluiting in de meterkast?:

 
 

6d407cd2-df75-4827-ae18-7afa161e5c76.png

Er staat geen spanning op als je geen abonnement of DSL hebt, alleen als er een PSTN abonnement op staat wel.

matthijs110
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

 

Ja, heb ik!

 

20220918_113940.jpg

Verwijderd account
Niet van toepassing

Top!Dat kastje moet blijven zitten, in de woonkamer mag je gewoon een UPT kabel met een UPT wcd plaatsen.

Wel een kabel met vaste CU kern gebruiken.

matthijs110
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Top! 

 

Dus ik mag ook alle kabels van de aansluiting uit de leiding halen? Hier en daar las ik ook wel dat je die kabels juist moet laten zitten. Of hoeft dat niet omdat ik nog een aansluiting in de meterkast heb?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Ik heb het vervangen door zelfs 2 UTP kabels door de buis weten te krijgen.

Aan de foto te zien en de oranje kabel heb je ook glas. Kans is klein dat je ooit nog een abonnement kan afsluiten op de oude koperen telefoon aansluiting. Die zal mogelijk op (korte) termijn uitgeschakeld worden als je ook de oranje glas kabel van KPN in huis hebt.

Verwijderd account
Niet van toepassing

@matthijs110  schreef:

Top! 

 

Dus ik mag ook alle kabels van de aansluiting uit de leiding halen? Hier en daar las ik ook wel dat je die kabels juist moet laten zitten. Of hoeft dat niet omdat ik nog een aansluiting in de meterkast heb?


Die kabels mogen weg, een goede CU upt kabel kan ook prima voor een DSL of PSTN verbinding gebruikt worden mocht dat ooit nog nodig zijn.

matthijs110
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Karel.  schreef:

Ik heb het vervangen door zelfs 2 UTP kabels door de buis weten te krijgen.

Aan de foto te zien en de oranje kabel heb je ook glas. Kans is klein dat je ooit nog een abonnement kan afsluiten op de oude koperen telefoon aansluiting. Die zal mogelijk op (korte) termijn uitgeschakeld worden als je ook de oranje glas kabel van KPN in huis hebt.


Die oranje kabel is inderdaad voor de glasvezel (momenteel niet meer in gebruik). Die kleine kans is inderdaad ook mijn visie en ik vervang dan ook liever de oude telefoonaansluiting dan de COAX-aansluiting

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

als je slim bent, gebruik je de bestaande telefoonkabel om de utp kabel mee door te trekken. Dus kapje eraf plaatje los van de telefoonkabel, je nieuwe utp kabel vastmaken aan de telefoonkabel en trek de nieuwe kabel naar je meterkast 

matthijs110
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@pox-ie  schreef:

als je slim bent, gebruik je de bestaande telefoonkabel om de utp kabel mee door te trekken. Dus kapje eraf plaatje los van de telefoonkabel, je nieuwe utp kabel vastmaken aan de telefoonkabel en trek de nieuwe kabel naar je meterkast 


Dat is inderdaad wel mijn eerste plan 🙂

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Of je nu wel of geen veer gebruikt, zorg dat de nieuwe kabel zonder knikken ingevoerd wordt. De kabel glijdt makkelijker als je die (met een doekje gebruiken) insmeert met wat talkpoeder. (Babypoeder mag ook). 

Als het zo niet lukt kan je nog altijd een veer gebruiken.
Als het niet lukt om een veer in te voeren moet je op internet (Youtube)  maar een zoeken naar video's met de truc om met behulp van een stofzuiger een (dun) draadje (met een stukje plastic) door de buis te heen te zuigen.

 

N.B.:

Het voorschrift dat een (nieuwe op te leveren) woning een PTT- aansluiting moet hebben geldt niet meer; bovendien regelde de bepaling  dat de dat de woning een aansluiting moet hebben en niet dat er een aansluiting in de woonkamer moest zitten.

matthijs110
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Goeie tips, dank je wel!

 

Ik denk dan ook niet dat een S/FTP-kabel handig is, omdat die vrij stug zijn. Zelf zit ik te denken aan een CAT6 F/UTP-kabel. Iemand daar nog tips voor?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Aanvullend net als het Ziggo aansluitpunt kan en kon de ISRA ook in de woonkamer zitten. En wat voor de AOP van Ziggo geldt gaat ook op voor de ISRA en nu de FTU Fiber termination unit. Laten zitten niet aan prutsen als KPN overal DSL gaat uitzetten is het aan hun als 'eigenaar' om die isra's  en de bekabeling naar buiten te verwijderen maar dat is hier off topic.

 

Ik heb hier ook een interne leiding naar een telefoon aansluiting boven gebruikt. Ik heb bewust alles bewaard ga ik hier ooit weer weg schroef ik de vierpolige plaat weer terug.

Verwijderd account
Niet van toepassing

@matthijs110  schreef:

Goeie tips, dank je wel!

 

Ik denk dan ook niet dat een S/FTP-kabel handig is, omdat die vrij stug zijn. Zelf zit ik te denken aan een CAT6 F/UTP-kabel. Iemand daar nog tips voor?


CAT 6 UPT is prima, maar neem dan wel eentje met CU kern.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Wat jouw vraag over de spanning op een KPN-aansluiting betreft het volgende:

Als een analoge aansluiting actief is (dus niet afgekoppeld in wijkkast of centrale) dan staat er in rust een aardige gelijkspanning op (tussen A en B-aansluiting, meestal blauw en rood).
Wordt de abonnee opgeroepen dan zet men hier, t.b.v. het belsignaal, nog eens leuke wisselspanning overheen. Zeker als er van die oude toestellen met die "echte" elektrische bellen (en / of dito extra bellen) op aangesloten zijn, dan kom je met de inductiepieken (aan- en afschakelen magneetspoelen) op waarden uit waar je cardioloog niet (of misschien juist wel) vrolijk van wordt.

PJD_

Level 10
  • 424Posts
  • 6Oplossingen
  • 335Likes

Heb je glasvezel van KPN, dan kun je alle koper gerelateerde  kabels en doosjes gewoon weghalen, mag trouwens ook als je geen glas zou hebben.

Je mag een AOP/ISRA en zelfs glasvezel FTU weghalen, kapot maken compleet met kabel tot erfgrens verwijderen als je dit zou willen met 1 grote maar, zou je er later toch wel gebruik van moeten maken (koper zal nooit meer gaan werken als er glas is) dan kan je voor herstelkosten komen te staan die best kunnen oplopen tot hoge bedragen, een FTU vernieuwe is al rond de 600 euro, laat staan als men ook nog eens een kabel zou moeten vervangen.

Wil je weten of je nog op koper gezet kan worden, check deze even,

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?utf8

Is koper niet meer "aanwezig" kan die weg zonder gevolgen.

Verwijderd account
Niet van toepassing

@PJD_,

Toevoeging:

Op kpnnetwerk.nl valt ook nog te zien over hoeveel maanden koper uitgezet zal worden, als het op fourstack nog op actief staat.

matthijs110
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@DennyW  schreef:

Wat jouw vraag over de spanning op een KPN-aansluiting betreft het volgende:

Als een analoge aansluiting actief is (dus niet afgekoppeld in wijkkast of centrale) dan staat er in rust een aardige gelijkspanning op (tussen A en B-aansluiting, meestal blauw en rood).
Wordt de abonnee opgeroepen dan zet men hier, t.b.v. het belsignaal, nog eens leuke wisselspanning overheen. Zeker als er van die oude toestellen met die "echte" elektrische bellen (en / of dito extra bellen) op aangesloten zijn, dan kom je met de inductiepieken (aan- en afschakelen magneetspoelen) op waarden uit waar je cardioloog niet (of misschien juist wel) vrolijk van wordt.


We hebben nog wel een vaste telefoon in gebruik, alleen niet op die plek. Dus dan gok ik dat er nog spanning op staat. Ik heb helaas niet de middelen om dat te meten. Is de gelijkspanning waar je het over hebt in het veilige bereik (aanraakbaar)? Helaas heb ik weinig verstand van elektriciteit 😅

 

Als ik de telefoonkabel (RJ11-aansluiting) simpelweg loshaal in de meterkast, is dan alle (mogelijk) aanwezige spanning eraf? Misschien een domme vraag, maar op gebied van telefoonaansluitingen heb ik maar zeer beperkte kennis 

Verwijderd account
Niet van toepassing

@matthijs110er is geen kabel op het ISRA aangesloten, er zal dus geen spanning opstaan.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@matthijs110  schreef:


We hebben nog wel een vaste telefoon in gebruik, alleen niet op die plek. Dus dan gok ik dat er nog spanning op staat. Ik heb helaas niet de middelen om dat te meten. Is de gelijkspanning waar je het over hebt in het veilige bereik (aanraakbaar)? Helaas heb ik weinig verstand van elektriciteit 😅

 

Als ik de telefoonkabel (RJ11-aansluiting) simpelweg loshaal in de meterkast, is dan alle (mogelijk) aanwezige spanning eraf? Misschien een domme vraag, maar op gebied van telefoonaansluitingen heb ik maar zeer beperkte kennis 


Bij wijzigingen zou ik sowieso eerst de verbinding de meterkast te verbreken, zo dat alles spanningsloos.

 

Als je analoge telefonie nog in gebruik hebt (van KPN of Ziggo), verandert dat het verhaal. PTT/KPN pleegde bij een z.g. tweepunts-aansluiting (in combinatie met "klassieke" T-65 toestellen al dan niet met of zonder draaischijf) de bedrading van die twee punten "via elkaar" te laten lopen.

 

Zoals je in de PTT-wandcontactdoos in de woonkamer ziet, heeft die nogal wat aansluitpunten. (Pak er  desnoods een vergrootglas en een zaklantaarn bij.) Links- en rechtsboven zijn de aansluitingen gemerkt met a' en a (zonder accent) en b en b'. Die aansluitparen zijn weer verbonden met contactpuntjes; die puntjes worden verbroken als er een stekker in gestoken wordt. Rechtsonder (iets van uit het midden) is de aansluiting EB (extra of elektrische bel).

 

Er zijn / waren (voor huisaansluitingen) eigenlijk twee aansluitschema's voor tweepunts-installaties.
(N.B.: een extra bel ouderwetse elektrische mechanische bel maakt het iets ingewikkelder.)

 

De ene manier is / was een tweepunts-aansluiting waarbij men maar één toestel huurde. Hier werd het tweede punt afgeschakeld als de stekker ingeplugd werd op het "hoofd" aansluitingspunt (meestal in de woonkamer).

 

Huurde men twee toestellen (die gingen wel tegelijk over maar je mocht niet tegelijk spreken / luisteren), dan werd er ook nog een extra schakelcontact in de de toestellen (hoorncontacten) betrokken; het opnemen van de hoorn van het ene toestel (hoofdtoestel) maakte dat het tweede toestel geen signaal meer kreeg en het opnemen van de hoon op het tweede toestel schakelde alleen de bel van het eerste toestel af (ter onderdrukking van het z.g. mee pingelen als er een nummer werd gekozen).

 

Kort om: Hoewel het telefoniesignaal eigenlijk verloopt over slechts twee draadjes, kan een oude huisaansluiting iets ingewikkelder in elkaar zitten.

Maar geen paniek. Gezien de afwijkende KPN/PTT-bedrading in de meterkast, is het heel goed mogelijk dat jouw bedrading al "vereenvoudigd" is; dat beide aansluitingen gewoon parallel geschakeld zijn (i.p.v. half in serie met gebruikmaking van de eerder genoemde contactpuntjes).

 

Waar je naar toe moet werken is dat alleen de aansluiting die je nog wel gebruikt met slechts twee draadjes verbonden is met de KPN-aansluiting. Als het goed is zijn er maar twee draadjes komende uit de hoofdaansluiting in de meterkast verbonden met de huisaansluiting. Die twee (meestal rood en blauw als het originele ronde grijze PTT-draad gebruikt is)  moeten dan verbonden worden met de punten a en b (resp. rood en blauw) op de wandcontactdoos die je wel gebruiken wilt. Dat is eigenlijk alles.

Heb je telefonie van Ziggo dan staat er op de RJ11-aansluiting ook alleen signaal op de middelste twee aansluitpuntjes. Dat signaal moet op een PTT-wcd ook alleen naar de puntjes a en b.

 

N.B.: Mocht je nog een toestel in gebruik hebben waar dan de bel het dan niet meer doet, dan moet -hetzij in de stekker dan wel in de WCD- een doorverbinding maken tussen b en EB.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic