Eddie the Eagle

Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

POA-254 verkrijgen?

Beste; sinds een week of 4 gebruik ik nu de Connect Box Giga naar alle tevredenheid. Ik heb daar hier een topic voor aangemaakt dat ik helaas niet meer kan aanvullen, dus vandaar dat ik maar even een nieuw topic aanmaak. Ik heb geen klachten over de kwaliteit van de lijn maar er is toen wel gebleken dat er redelijk wat ruis op de (retour)lijn zat maar niet in de gevarenzone. Nu lees ik dat sinds deze week de POA-254 beschikbaar is met een ingebouwd filter die stoorsignalen tegenhoudt. Met het oog op de ruis die er op mijn lijn zit, zou ik heel graag overgaan naar de POA-254 om de kwaliteit van onze gezamenlijke lijn 😉 zo gezond mogelijk te houden.

 

Mijn concrete vraag is dus: is dit mogelijk en kan ik deze toegezonden krijgen ?

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Ok Paul, dat klinkt goed. Achter het modem is alles dik in orde, dat is uiteraard mijn eigen verantwoordelijkheid. Ook is in huis nu alles goed afgemonteerd door jullie monteur, daar was wel het nodig mis. Mijn lijn heeft een degelijke check-up gekregen en goed om te horen dat alles in orde is.

 

Ik wil jullie allemaal harstikke bedanken voor de goede hulp en vast fijne feestdagen gewenst !

Bekijk in context

49 Reacties 49
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5878Posts
  • 333Oplossingen
  • 1952Likes

De POA-254 is bedoeld voor infrastructuren waar OFDMA al voorwaardig is geïmplementeerd. Je kunt voor een POA-13-A kijken, deze kan jouw POA-01-B 1:1 vervangen. De POA-085 is ook een optie, maar dan moet je een andere kabel (F/F ofwel rood/rood) naar het modem gebruiken. De POA-13-A en POA-085 hebben beide een retourbandfilter (5~85 MHz) op de TV-uitgang. Monteurs hebben deze typen splitters wel mee in de bus maar weet niet of Ziggo ze ook kan toesturen.

 

Overigens kun je ook een retourbandfilter (bijvoorbeeld de HPF-85) op de versterker plaatsen, daarmee bereik je hetzelfde.

 

Houd er rekening mee dat dit de TV-installatie incompatibel maakt met de Mediabox XL en andere decoders welke een retoursignaal vereisen.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Dat laatste is bekend en ook logisch; ik gebruik alleen CI+ modules, die hebben geen retoursignaal nodig dus dat is prima. Die OFDMA snap ik niet helemaal, wanneer krijgen we die dan ?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5878Posts
  • 333Oplossingen
  • 1952Likes

OFDMA wordt inderdaad bij 802.11ax gebruikt, maar Ziggo is er ook mee aan het testen op coax in enkele regio's.

 

Uiteindelijk moet OFDMA gaan zorgen voor (significant) hogere uploadsnelheden, momenteel zit analoge FM-radio echter nog in de weg.

 

Momenteel nemen de ATDMA-kanalen tot ~65 MHz in beslag, daarboven hoeft dus geen filter aanwezig te zijn.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Helder, ik heb verder ook geen issues, ik las een bericht over de POA-254 en moest meteen denken aan de opmerkingen mbt ruis op mijn vorige topic. Ik zag daar een mogelijke verbetering en loop liever voorop dan achterop. Wat zou je adviseren ? Ik kan evt nog eens de waardes hier delen na de vorige acties (nieuwe kabels en einddopjes zitten er nu op).

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5878Posts
  • 333Oplossingen
  • 1952Likes

Zelf zou ik een retourbandfilter plaatsen op de versterker i.p.v. de splitter te vervangen. Je loopt zeker niet achterop als je een (splitter met) filter installeert dat tot 85 MHz loopt, het gaat nog wel een paar jaar duren voordat OFDMA tot 204 MHz actief is.

 

Ik wil zeker nog wel even naar de actuele DS/US-gegevens kijken, maar aan de US-kant is ruis wat lastiger zichtbaar omdat bijvoorbeeld de MER alleen door Ziggo kan worden uitgelezen bij de CMTS. De log toont vaak wel waardevolle informatie.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Top, zoals altijd weer bedankt ! Ik ga straks of morgen op dit topic (andere lukt niet meer) de actuele waarden zetten; kijken we van daaruit even naar de beste oplossing voor mijn situatie en hoe daar aan te komen.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Here we go:

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
26100000006.740.4QAM2562
16020000006.940.4QAM2561
36180000006.440.4QAM2563
46260000006.340.4QAM2564
56340000006.140.4QAM2565
66420000006.140.4QAM2566
76500000006.340.4QAM2567
86580000006.840.4QAM2568
96660000006.940.9QAM2569
10674000000740.4QAM25610
116820000006.740.4QAM25611
126900000006.340.4QAM25612
136980000005.940.4QAM25613
147060000005.840.4QAM25614
15714000000640.4QAM25615
167220000006.140.4QAM25616
177300000006.540.9QAM25617
187380000006.940.4QAM25618
197460000007.240.4QAM25619
20754000000740.4QAM25620
217620000006.540.4QAM25621
227700000006.140.4QAM25622
237780000005.740.9QAM25623
247860000005.539QAM25624
257940000005.839QAM25625
268020000006.239QAM25626
278100000006.339QAM25627
288180000005.939QAM25628
298260000004.838.6QAM25629
308340000003.437.6QAM25630
318420000001.637.4QAM25631
328500000000.836.6QAM25632


ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
2Locked40.36628700
1Locked40.36628700
3Locked40.36628700
4Locked40.36628700
5Locked40.36628700
6Locked40.36628700
7Locked40.36628700
8Locked40.36628700
9Locked40.94620900
10Locked40.36628700
11Locked40.36628700
12Locked40.36628700
13Locked40.36628700
14Locked40.36628700
15Locked40.94620900
16Locked40.36628700
17Locked40.94620900
18Locked40.36628700
19Locked40.36628700
20Locked40.36628700
21Locked40.36628700
22Locked40.36628700
23Locked40.94620900
24Locked38.98326100
25Locked38.98326100
26Locked38.98326100
27Locked38.98326100
28Locked38.98326100
29Locked38.60537700
30Locked37.63627600
31Locked37.35598800
32Locked36.60965300


D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
159964K1866QAM4096879


D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
159Locked415.61208414668



Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
152000000445120 KSym/sec64QAM2
23600000043.35120 KSym/sec64QAM4
34450000043.35120 KSym/sec64QAM3
45880000044.55120 KSym/sec64QAM1


ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1US_TYPE_STDMA0050
2US_TYPE_STDMA0070
3US_TYPE_STDMA0040
4US_TYPE_STDMA0040





tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5878Posts
  • 333Oplossingen
  • 1952Likes

Wat mij opvalt is dat er nu uncorrectable codewords worden getoond op het OFDM-kanaal, die zouden op 0 moeten blijven staan. Verder zelfde constateringen als hier.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

die uncorrectable codewords zeggen me natuurlijk helemaal niks 😂. Moet ik daar iets mee ? Heeft dat mogelijk ook iets te maken met het retoursignaal en evt op te lossen door een POA-085 te installeren ?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5878Posts
  • 333Oplossingen
  • 1952Likes

De uncorrectable codewords betekenen dat er op het modem beschadigde data binnenkomt die niet gerepareerd kan worden. Dit kan zorgen voor packet loss. Het heeft niet met de upstream te maken (het gaat immers om data die op het modem binnenkomt i.p.v. het modem verlaat) en kan ook niet worden opgelost met een andere splitter. Ik verdenk eerder de buitenkabel vanuit jouw AOP naar de EV, ook gezien de grote spreiding in vermogen in de DS. Vooral na 818 MHz zakt het signaal erg snel in qua vermogen en MER (signaal/ruis-verhouding). Tegenstrijdig is wel dat het OFDM-kanaal op goed niveau is qua vermogen en MER, maar dat heeft mogelijk met interne berekeningen in de modemfirmware te maken.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Oeps, dat klinkt wat serieuzer......kan Ziggo een nieuwe kabel schieten dan ?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5878Posts
  • 333Oplossingen
  • 1952Likes

Het gaat om de buitenkabel (vanaf jouw woning naar de EV (straatkast)), althans dat is mijn vermoeden.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Yes dat was helder, maar ook die kan vernieuwd worden als de waardes niet meer kloppen toch ? Ik wil mijn gewaardeerde Ziggo lijntje graag gezond zien 😉.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5878Posts
  • 333Oplossingen
  • 1952Likes

Dat is helaas niet zo eenvoudig in gang te zetten, daarvoor zouden we meer 'bewijsmateriaal' moeten verzamelen. Ik las in je vorige topic dat de down- en uploadsnelheden tijdens snelheidstesten conform abonnement zijn, dat maakt het al lastig.

 

In mijn geval is de buitenkabel in januari 2020 vervangen. De Ziggo-monteur haalde met zijn QAM analyzer (die bevat een ingebouwd kabelmodem) op het AOP niet de volledige snelheden. Daarnaast had de kabel (Siemens C9 uit 1979) vochtschade door een beschadigde mantel i.c.m. inwatering:

 

20191023_142835 - Copy.jpg

 

Bij jou kan er natuurlijk iets heel anders spelen, het zou ook bij de EV kunnen liggen, soms komt het voor dat een stekker geoxideerd is.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Klopt helemaal; puur vanuit de gebruikerskant kan ik er niet veel op aanmerken 😂. Hier onder mijn waardes vanuit de UDM-SE en onze (5) TV`s met CI+ modules werken keurig.

 

EddietheEagle_0-1637256053602.png

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5878Posts
  • 333Oplossingen
  • 1952Likes

Mijn advies is om voorlopig de uncorrectable codewords op het OFDM-kanaal in de gaten te houden, controleer ook af en toe op packet loss.

Eddie the Eagle
topicstarter
Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Het is meer.....als je afwijkende waardes ziet die duiden op de kwaliteit van de kabel, dan maak ik me zorgen. Het blijft koper; oxidatie kan ineens een accuut probleem vormen en dan heb ik het niet van vandaag op morgen opgelost met Ziggo terwijl het wel een soort van life-line geworden is ivm het thuiswerken. Ik denk dat we hier liever zonder water zitten dan zonder Ziggo.

Uitgelicht topic